«Χρυσή» ευκαιρία για ριζική μεταστροφή της εθνικής οικονομίας προς ένα αναπτυξιακό μοντέλο βιώσιμο, εξωστρεφές και καινοτόμο αποτελούν τα 31 δισ. ευρώ δανείων και επιχορηγήσεων που διεκδικεί η Ελλάδα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ωστόσο τα ρίσκα και επισφάλειες που κρύβει το μεγαλεπήβολο αυτό σχέδιο είναι πολλά και ο κίνδυνος να μείνει στα «χαρτιά» είναι εξίσου μεγάλος.
Συγκεκριμένα:
1)Νέο παραγωγικό μοντέλο:
Το εγχείρημα της αποτελεσματικής και έγκαιρης αξιοποίησης των πόρων προϋποθέτει αλλαγή νοοτροπίας στη δημόσια διοίκηση καθώς και οργάνωση και συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων για να μην επαναληφθούν οι αμαρτίες του παρελθόντος με την απώλεια και την κατασπατάληση κοινοτικών κονδυλίων.
Το ύψος των προκαταβολών για την χώρα μας φθάνουν στα 3,9 δις. ευρώ και θα έρθουν μετά τον Ιούλιο/Αύγουστο.
2)Αυστηρά χρονοδιαγράμματα και κόφτες:
Η κυβέρνηση θα πρέπει να τηρήσει με ευλάβεια όλα τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης των έργων τα οποία θα είναι ασφυκτικά και δεν σηκώνουν ολιγωρίες στο μηχανισμό δεδομένου ότι τα κεφάλαια θα πρέπει να δεσμευτούν στο σύνολό τους έως το 2023 και να απορροφηθούν έως το τέλος του 2026 μέσω εξάμηνων εκταμιεύσεων οι οποίες θα συνδέονται με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων και οροσήμων. σε περίπτωση που τα ορόσημα και οι στόχοι δεν εκπληρώνονται θα μπαίνει «κόφτης» στις εκταμιεύσεις.
3)Υπερβάσεις:
Στην περίπτωση που υπάρχουν υπερβάσεις στα εκτελούμενα έργα τα λεφτά θα τα βάζει η Ελλάδα από την τσέπη της.
Το ποσόν όμως της υπέρβασης θα επιβαρύνει το δημοσιονομικό έλλειμμα, και εκεί ακριβώς θα ξεκινάει το πρόβλημα για την χώρα μας που θα παραμείνει σε καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας τα επόμενα χρόνια και δεν θα έχει ξεμπερδέψει με τους δανειστές.
4)Οικονομικές μεταρρυθμίσεις:
Το κείμενο για το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης ενσωματώνει «ρήτρες» και δεσμεύσεις για βαθιές τομές σε κρίσιμα πεδία της οικονομίας, όπως είναι το ασφαλιστικό, τα εργασιακά, το φορολογικό, η Δημόσια διοίκηση, το σύστημα Υγείας, κ.α.
Το θέμα είναι ότι πολλές από τις νέες διαρθρωτικές αλλαγές στηρίζονται στις «εκσυγχρονιστικές» προτάσεις του καθηγητή Πισσαρίδη που έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις με τις γκρίζες ζώνες και τα αμφιλεγόμενα σημεία ιδίως στο σκέλος του εργασιακού αλλά και της φορολογίας.
5)Κανάλια διανομής χρηματοδότησης:
Κεντρικό ρόλο στο κομμάτι της διαχείρισης των δανείων των 12,7 δισ. ευρώ θα έχουν οι ελληνικές εμπορικές τράπεζες αλλά και ξένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που θα εκταμιεύουν δάνεια χωρίς κρατικές εγγυήσεις για τα επενδυτικά έργα κάτι που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και σωστή διαχείριση από την πλευρά τους λόγω του μεγάλου προβλήματος των κόκκινων δανείων.
Η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης θα φτάνει μέχρι το 50% της επένδυσης με δάνεια χαμηλού επιτοκίου 0,2% - 0,3% , το 30% θα είναι δάνειο από τις τράπεζες και το 20% θα είναι ίδια κεφάλαια της επιχείρησης.
Με λίγα λόγια ο δανεισμός για τις επιχειρήσεις φθάνει στο 80% του έργου.
6)Από τις μεγάλες επενδύσεις ξεχωρίζουν:
Το Εξοικονομώ κατ’ οίκον (προϋπολογισμού άνω του 1 δις. ευρώ) η νέα στρατηγική για τη Δια Βίου Μάθηση και για το εθνικό σύστημα αναβάθμισης δεξιοτήτων ,η ψηφιοποίηση των αρχείων του Κράτους σε διαφόρους τομείς (δικαιοσύνη, πολεοδομίες, κτηματολόγιο, μετανάστευση, ΕΦΚΑ κα) και η ενσωμάτωση ους σε αντίστοιχα πληροφοριακά συστήματα, ο μετασχηματισμός στον γεωργικό τομέα με την προώθηση προγραμμάτων οικονομικής ενίσχυσης για την πραγματοποίηση επενδύσεων με προσανατολισμό την πράσινη γεωργία.
Ακόμα οι επενδύσεις για τη δημιουργία συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας για την ανάπτυξη των ΑΠΕ, η αποκατάσταση εδαφών παλαιών λιγνιτωρυχείων στη Δυτική Μακεδονία, η μεταρρύθμιση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, οι αστικές αναπλάσεις (π.χ. στον Ελαιώνα, στη Δυτική Αθήνα, στο νότιο παραλιακό μέτωπο της Αττικής, στη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και άλλες πόλεις, μικρές και μεγάλες).
Θα υπάρξει ένα δεύτερο «Εξοικονομώ» για τις επιχειρήσεις και το δημόσιο, ενίσχυση της τεχνολογίας του άνθρακος, η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης των συγκοινωνιών, [με την επιδότηση σταθμών φορτίσεως για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα αεροδρόμια, εθνικές οδοί, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων, πρατήρια καυσίμων κ.λπ.).
Ακόμα προωθούνται η αντικατάσταση μέρους του στόλου των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά λεωφορεία και επιδοτείται η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων ταξί , ηλεκτρικά έργα υδρεύσεως, η δημιουργία υποδομών επεξεργασίας αστικών λυμάτων σε οικισμούς κάτω των 2000 κατοίκων σε τουριστικά και περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές (παραλιακά μέτωπα Κορινθίας, δυτικό παραλιακό μέτωπο Βόλου, περιοχή Μόρνου, οικισμοί σε Ιωάννινα, Πέλλα, Κερατέα, οικισμοί σε νησιά όπως Κρήτη, Κέρκυρα, Σκύρος, Σκόπελος κα) και στην Μοναστική Κοινότητα Αγίου Όρους ,η αναδάσωση 16.500 εκταρίων (165.000 στρέμματα) σε όλη την Ελλάδα με έμφαση σε περιαστικές περιοχές. Για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας εντάσσονται στο σχέδιο διάφορα έργα ανά την Ελλάδα καθώς και οι μεγάλοι άξονες ΒΟΑΚ και Ε65.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών