Κόντρα έχει ξεσπάσει ανάμεσα στο υπουργείο Οικονομικών και τον ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή της προτάσεις που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας για την επανεκκίνηση της οικονομίας.
Το υπουργείο κατηγορεί το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ανευθυνότητα, χαρακτηρίζει τις προτάσεις ατεκμηρίωτες και τις κοστολογεί από 15 έως 21 δισ. ευρώ.
Μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα 'υψους 5,7 δισ. ευρώ που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας προβλέπει κούρεμα των χρεών της πανδημίας κατά 60% και 120 δόσεις.
YΠΟΙΚ: Εξόφθαλμα υποκοστολογημένες οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ
Μια σειρά από γενικόλογες, ατεκμηρίωτες και εξόφθαλμα υποκοστολογημένες προτάσεις υπάρχουν στο οικονομικό πρόγραμμα που παρουσίασε ο ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ, αναφέρει το υπουργείο Οικονομικών σε ανακοίνωση- απάντηση στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η πραγματική κοστολόγηση των προτάσεων, όσο είναι εφικτή μέσα στην ασάφεια του κειμένου, ξεπερνά, με συντηρητικούς υπολογισμούς, τα 15 δισ. ευρώ, ενώ, εάν κάποια μέτρα επεκταθούν στη διευρυμένη λίστα των πληττόμενων επιχειρήσεων, υπερβαίνει τα 21 δισ. ευρώ.
Το κόστος των μέτρων που παρουσίασε ο ΣΥΡΙΖΑ
«Ο ΣΥΡΙΖΑ επέστρεψε, χθες, στον "τόπο του εγκλήματος". Παρουσίασε, όπως το συνηθίζει άλλωστε, μια σειρά από γενικόλογες, ατεκμηρίωτες και εξόφθαλμα υποκοστολογημένες προτάσεις. Προτάσεις που η πραγματική κοστολόγησή τους, όσο είναι εφικτή μέσα στην ασάφεια του κειμένου, ξεπερνά, με συντηρητικούς υπολογισμούς, τα 15 δισ. ευρώ, ενώ, εάν κάποια μέτρα επεκταθούν στη διευρυμένη λίστα των πληττόμενων επιχειρήσεων, υπερβαίνει τα 21 δισ. ευρώ.
Ενδεικτικά, ο ΣΥΡΙΖΑ:
- Μιλάει για νέα χρέη προς Δημόσιο και τράπεζες, ύψους 17 δισ. ευρώ από τον Μάρτιο έως το τέλος του 2020. Η αλήθεια είναι ότι τα νέα ληξιπρόθεσμα χρέη προς τη Φορολογική Αρχή, μετά τις εισπράξεις και τις διαγραφές, με βάση τα δημοσιευμένα στοιχεία της ΑΑΔΕ, ανήλθαν σε 5,090 δισ. ευρώ το 2020, έναντι 5,116 δισ. ευρώ το 2019 και 7,854 δισ. ευρώ το 2018. Δηλαδή, τα νέα χρέη είναι χαμηλότερα από την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν δεν υπήρχαν οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας. Αυτό συμβαίνει ακριβώς λόγω των μέτρων που έχει λάβει η πολιτεία για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Και ενώ δημιουργήθηκε νέο χρέος 5,090 δισ. ευρώ το 2020, το ίδιο έτος πληρώθηκαν ληξιπρόθεσμα χρέη ύψους 4,117 δισ. ευρώ. Αλήθεια, για αυτούς που πληρώνουν τα χρέη τους δεν μεριμνά ο ΣΥΡΙΖΑ; Δεν θα τους ανταμείψει; Έκαναν λάθος και τα πλήρωσαν; Αντιθέτως, η Κυβέρνηση, για πρώτη φορά, μέσω των προγραμμάτων "ΓΕΦΥΡΑ 1 και 2" έρχεται να ανταμείψει τους συνεπείς δανειολήπτες, μέσω των Επιστρεπτέων Προκαταβολών αυτούς που δηλώνουν τα έσοδά τους, αλλά και μέσω των αναστολών φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων αυτούς που πλήττονται και αδυνατούν να πληρώσουν. Για αυτούς έχει ήδη προβλεφθεί ρύθμιση προηγούμενων χρεών και θα συνεχίσουμε να τους στηρίζουμε.
- Αντιγράφει το νέο πρόγραμμα κάλυψης πρώτων υλών για την εστίαση και μιλάει για οριζόντια κάλυψη του 30% των προμηθειών των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Να ενημερώσουμε τον κ. Τσίπρα ότι το κόστος των εισροών για το 2019, μόνο των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που έλαβαν ενίσχυση από την τελευταία Επιστρεπτέα Προκαταβολή 6, ανέρχεται σε 31,4 δισ. ευρώ. Επιδότηση 30% θα σήμαινε ταμειακή εκροή ύψους 9,4 δισ. ευρώ. Εάν περιοριστούν περαιτέρω οι επιλέξιμες επιχειρήσεις, αποκλειστικά στους κλάδους στους οποίους έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα, τότε το κόστος ανέρχεται σε 3,4 δισ. ευρώ. Ας ξανακοιτάξει, λοιπόν, την ποσοτικοποίηση των μέτρων που προτείνει.
- Μιλάει για επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών οριζόντια, για 6 μήνες. Να ενημερώσουμε ότι τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές είναι περί το 1 δισ. ευρώ τον μήνα. Ακόμα και εάν περιοριστεί το μέτρο στους πληττόμενους κλάδους, το κόστος για 6 μήνες ανέρχεται σε 4 δισ. ευρώ. Ας ξανακοιτάξει, λοιπόν, την ποσοτικοποίηση των μέτρων που προτείνει.
- Μιλάει για μη επιστροφή των Επιστρεπτέων Προκαταβολών. Μαζί με τον 7ο κύκλο του χρηματοδοτικού εργαλείου, η συνολική ενίσχυση θα ξεπεράσει τα 8,3 δισ. ευρώ. Από αυτά, προς επιστροφή είναι περίπου το 50%, ήτοι περί τα 4,2 δισ. ευρώ, με αντίστοιχο δημοσιονομικό κόστος το έτος που λαμβάνεται η απόφαση διαγραφής. Ας ξανακοιτάξει, λοιπόν, την ποσοτικοποίηση των μέτρων που προτείνει.
- Μιλάει για ρύθμιση οφειλών προς ΔΕΚΟ (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ), ξεχνώντας ότι κάποιες από αυτές δεν ανήκουν στο Δημόσιο. Και αλήθεια, οι συμπολίτες που πλήττονται και έχουν συμβόλαια με ιδιωτικές εταιρείες σε αυτούς τους χώρους, π.χ. της ενέργειας ή της κινητής τηλεφωνίας, είναι πολίτες δεύτερης κατηγορίας; Υπενθυμίζουμε ότι η κυβέρνηση έχει ήδη θεσπίσει το μέτρο των παγίων δαπανών για την κάλυψη συναφών εξόδων που πραγματοποιήθηκαν, με ελάφρυνση από φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις.
- Μιλάει για επαναφορά του ρόλου του Δημοσίου στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, όταν επί ημερών διακυβέρνησής του κατέρρευσε η αξία των μετοχών του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ), με τεράστιο κόστος για τους Έλληνες πολίτες, τους εργαζόμενους και τους επενδυτές. Να υπενθυμίσουμε δε ότι το Ταμείο, όπως σαφώς ορίζει ο ιδρυτικός του νόμος, και δεν άλλαξε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ παρά τις 7 τροποποιήσεις επί ημερών του, δεν ανήκει στον δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, διαθέτει οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια, και λειτουργεί αμιγώς κατά τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Σήμερα βέβαια, ο ΣΥΡΙΖΑ άλλα λέει…
- Μιλάει για κατάργηση του νόμου για τη ρύθμιση οφειλών και παροχή 2ης ευκαιρίας, αποκρύπτοντας ότι αυτός αποτελεί εναρμόνιση με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 1023/2019. Αλήθεια, η χώρα μας δεν θα τηρεί πλέον το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο; Ή συνεπάγεται την εκ νέου ατέρμονη «ηρωική» διαπραγμάτευση, που κατέστρεψε τη χώρα;
- Υπόσχεται «κούρεμα» χρέους, θυμίζοντας σε όλους τη «Σεισάχθεια» του 2015, και τη μετέπειτα προσφυγή της χώρας σε νέο μνημόνιο. Ίσως θα πρέπει να διαβάσει τον νέο νόμο για τη 2η ευκαιρία, που ρητά προβλέπει τόσο «κούρεμα» χρέους όσο και πλήρη διαγραφή χρέους, σε όσους πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και υπό καθεστώς αυστηρών ελέγχων.
- Υπόσχεται αποπληρωμή οφειλών σε 120 δόσεις, όταν ο υφιστάμενος νόμος για τη 2η ευκαιρία προβλέπει αποπληρωμή σε 240 δόσεις, δηλαδή διπλάσιες από όσες υπόσχεται ο ΣΥΡΙΖΑ. Συνεπώς, προκύπτει η απορία για το αν θα μειώσει στο μισό τις δόσεις που έχει ήδη ψηφίσει η σημερινή κυβέρνηση.
- Υπόσχεται προστασία της κύριας κατοικίας, όταν επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έγιναν 27.000 πλειστηριασμοί, και όταν, με τον νέο νόμο προβλέπονται, ρητά, μέτρα προστασίας της 1ης κατοικίας των ευάλωτων νοικοκυριών.
- Συνεπώς, προκύπτει η απορία του τι είναι αυτό που θα επαναφέρει; Ή μήπως κόπτεται για την προστασία της κύριας κατοικίας των στρατηγικών κακοπληρωτών, που επί χρόνια εκμεταλλεύονταν τις αδυναμίες του προηγούμενου νομοθετικού πλαισίου;
Θα επαναφέρει τον νόμο του, ο οποίος επιδοτούσε τα παλαιά «κόκκινα» δάνεια μιας πολύ μικρής ομάδας πολιτών; Ένας Νόμος στον οποίο δεν είχε υποβληθεί ούτε μια αίτηση, διότι ζητούσε μια σειρά από δικαιολογητικά που αδυνατούσαν να προσκομίσουν οι πολίτες. Ένας νόμος που, παρά τις δικές μας παρεμβάσεις και βελτιώσεις, τελικά κατάφερε να συλλέξει 7.000 αιτήσεις. Όταν στο πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ» για την προστασία της 1ης κατοικίας των πληγέντων από τις οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας συμπατριωτών μας υποβλήθηκαν 160.000 αιτήσεις, δηλαδή 23 φορές περισσότερες.
Θα επαναφέρει τον «Νόμο Κατσέλη», στον οποίο κρύφτηκαν όλοι οι στρατηγικοί κακοπληρωτές της χώρας, δηλαδή αυτοί με τα υψηλά εισοδήματα και τη μεγάλη περιουσία; Ένας Νόμος που επέτρεψε την εκτενή κατάχρηση, πλήττοντας την κουλτούρα πληρωμών και τα συναλλακτικά ήθη, επειδή δεν γινόταν κανένας έλεγχος. Ένας νόμος που επέτρεπε σε κάποιον με σπίτι αξίας 500.000 ευρώ να πληρώνει 100 ευρώ το μήνα, δηλαδή θα ξεχρέωνε σε 400 χρόνια, μέχρι φυσικά να γίνει το δικαστήριο όπου θα αποκαλύπτονταν όλα και θα «έχανε» το σπίτι. Ένας νόμος στον οποίο οι δικάσιμες ημερομηνίες έφτασαν μέχρι το 2032, δηλαδή 15 έτη μετά την υποβολή της αίτησης.
Τέλος, ο ΣΥΡΙΖΑ ονειρεύεται «ειδικά ταμεία αναδιαρθρώσεων», όταν ακόμη ψάχνουμε στο υπουργείο Οικονομικών τον «ειδικό λογαριασμό» που είχε δώσει εντολή ο κ. Τσίπρας να ανοίξει, για τη δήθεν μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων.
Χθες εμφανίστηκε και πάλι, o ίδιος, αμετανόητα ανεύθυνος και αναξιόπιστος ΣΥΡΙΖΑ. Οι πολίτες όμως, τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις, έχουν γνώση και κρίση.
Εμείς θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με υπευθυνότητα, σοβαρότητα, κοινωνική δικαιοσύνη και οικονομική αποτελεσματικότητα, αξιοποιώντας στον βέλτιστο βαθμό τα διαθέσιμα, εγχώρια και ευρωπαϊκά, μέσα, εργαλεία και πόρους, ώστε η χώρα να βγει όρθια από αυτή την κρίση και να εισέλθει σε τροχιά ισχυρής, βιώσιμης, χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης».\
Χαρίτσης: Κοστολογημένο, ρεαλιστικό και απολύτως αυτονόητο το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ
«Το ολοκληρωμένο πρόγραμμα μας για την βιώσιμη επανεκκίνηση της οικονομίας, είναι ρεαλιστικό, κοστολογημένο και θα έπρεπε να είναι απολύτως αυτονόητο και για την κυβέρνηση» δήλωσε ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ–Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτής Μεσσηνίας, Αλέξης Χαρίτσης, στον τ/στ «OPEN TV», κάνοντας λόγο για «ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους της κρίσης, που μόνο μέχρι το τέλος του 2020 υπολογίζεται σε 17 δισ. ευρώ», «παροχή ρευστότητας προς τις επιχειρήσεις, ειδικά στις μικρές και τις μεσαίες που δεν έχουν πρόσβαση σε άλλη χρηματοδότηση» και «ένα νέο πτωχευτικό δίκαιο που θα επαναφέρει την προστασία της πρώτη κατοικίας και θα δίνει διέξοδο σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά».
«Το πρόγραμμά μας κοστολογείται στα 5,7 δισ.» συνέχισε ο τομεάρχης Ανάπτυξης, επισημαίνοντας ότι «η πρότασή μας διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και ταυτόχρονα βελτιώνει την εισπραξιμότητα των οφειλών από το Δημόσιο» πρόσθεσε.
Παράλληλα ο Αλ. Χαρίτσης τόνισε ότι «οι παρεμβάσεις που προτείνουμε προέκυψαν μετά από εκτεταμένη διαβούλευση με τους εκπροσώπους των παραγωγικών φορέων, ώστε να απαντάνε στις ανάγκες της πραγματικής οικονομίας σήμερα και να είναι ρεαλιστικές». Και ξεκαθάρισε: «Αυτό που δεν είναι ρεαλιστικό είναι να πιστεύουμε ότι με τα μέτρα-ασπιρίνες της κυβέρνησης, τις αναστολές κάποιων υποχρεώσεων και των συμβάσεων εργασίας και το νέο δανεισμό, μπορεί να πάει παρακάτω η ελληνική οικονομία».
«Από την πρώτη στιγμή μιλήσαμε τεκμηριωμένα και συγκεκριμένα για γενναία, εμπροσθοβαρή στήριξη της ελληνικής οικονομίας, αξιοποιώντας τα μισά από τα ταμειακά διαθέσιμα που ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ δημιούργησε, νοικοκυρεύοντας για πρώτη φορά τα δημόσια οικονομικά της χώρας» υπενθύμισε ο Αλ. Χαρίτσης. «Αν η κυβέρνηση μας είχε ακούσει τότε, δεν θα ήμασταν σήμερα σε αυτή την δεινή κατάσταση».
Συγκεκριμένο και αναλυτικό σχέδιο για την επανεκκίνηση της οικονομίας με όρους βιωσιμότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης, παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας.
Σε ειδική διαδικτυακή εκδήλωση ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κατέθεσε τις προτάσεις του κόμματος για την επούλωση των πληγών που έχει προκαλέσει η πανδημία και την υποστήριξη επιχειρήσεων και εργαζομένων.
Ειδικότερα το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία περιλαμβάνει γενναία ρύθμιση σε 120 δόσεις με κούρεμα ως 60% χρέους της πανδημίας, μέτρα ρευστότητας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και νέο πτωχευτικό με προστασία α΄κατοικίας.
«Επιχειρήσεις και εργαζόμενοι πρέπει να νοιώσουν ξανά ασφάλεια .
Όραμά μας, δυνατή οικονομία και ισχυρή κοινωνία» τόνισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.
«Αν δεν αντιμετωπιστεί η ωρολογιακή βόμβα του ιδιωτικού χρέους οι συνέπειες θα είναι ολέθριες
Πρόκειται για σχέδιο βιώσιμης επανεκκίνησης της οικονομίας για όλους.
Η κυβέρνηση υπόσχεται λουκέτα και ανεργία για πολλούς, μισούς μισθούς και επιχειρήσεις πνιγμένες στα χρέη για τους υπόλοιπους» σημείωσε μεταξύ άλλων ο Αλέξης Τσίπρας.
Οι τρεις πυλώνες του σχεδίου
Το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ εκτείνεται σε τρεις πυλώνες:
- Μέτρα για το ιδιωτικό χρέος της πανδημίας
- Μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
- Μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους
«Το σύνολο των προτάσεων μας για την ενίσχυση της ρευστότητας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι κοστολογημένο στα 5,7 δις. ευρώ.
Ο κρίσιμος παράγοντας για την επανεκκίνηση της οικονομίας είναι οι άνθρωποι που αποτελούν τον πυρήνα της» σημείωσε ο Αλέξης Τσίπρας και συμπλήρωσε: «Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι αυτοαπασχολούμενοι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αγρότες.
Δηλαδή: Η μεσαία τάξη.
Αυτή που χτυπήθηκε περισσότερο μέσα στην πανδημία.
Η μεσαία τάξη που ενώ προεκλογικά έγινε σημαία ευκαιρίας, σήμερα για τον κ. Μητσοτάκη είναι η αόρατη τάξη.
Το σχέδιο μας, λοιπόν, αφορά πρωτίστως τη μεσαία τάξη και τους νέους που αγωνιούν για το αύριο».
Ο Αλέξης Τσίπρας τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ καταργεί τον ακραία αντικοινωνικό Πτωχευτικό Νόμο της ΝΔ και επαναφέρει την προστασίας τη κύριας κατοικίας.
«Δίνουμε άμεση προστασία της πρώτης κατοικίας των λαϊκών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης με την υπαγωγή τόσο στην εξωδικαστική όσο και στη δικαστική διαδικασία, ενώ για ευάλωτες κατηγορίες συμπολιτών μας, η χορήγηση ρύθμισης θα συνοδεύεται από πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής των δόσεων» υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας.
Αναλυτικά το σχέδιο
Κατάσταση ελληνικής οικονομίας και ανάγκη σχεδίου επανεκκίνηση
- Η πανδημία και η οικονομική πολιτική διαχείρισής της από την Κυβέρνηση, επέφερε βαρύτατο πλήγμα στην ελληνική οικονομία
- Η ύφεση ανήλθε στο 8,2% το 2020: δεύτερη μεγαλύτερη μεταπολεμικά και τρίτη χειρότερη επίδοση στην ευρωζώνη (προσωρινά στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ).
- Εκτίναξη δημόσιου χρέους
- Το 2020 οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα υπέστησαν την τρίτη μεγαλύτερη μείωση εισοδήματος στην Ευρώπη.
- Το σύνολο των επιχειρήσεων και των δραστηριοτήτων της οικονομίας υπέστησαν απώλεια 41,6 δισ. το 2020.
- Τα 7 στα 10 νοικοκυριά με κύρια πηγή εισοδήματος την επιχειρηματική δραστηριότητα υπέστησαν μείωση εισοδήματος, με μέσο όρο μείωσης 27,2%.
- το 23% των επιχειρήσεων δηλώνουν ως πολύ ή αρκετά πιθανόν να κλείσουν,
- στους κλάδους με ιδιαίτερη συμμετοχή στην απασχόληση, όπως η εστίαση το ποσοστό ανέρχεται στο 41.7% και το εμπόριο με ποσοστό 34%
- Μόνη η άρση του λοκ νταουν δεν επιτρέπει την ουσιαστική επανεκκίνηση,
Κίνδυνοι
- εκκαθάριση μικρομεσαίων επιχειρήσεων
- γενικευμένο κύμα απολύσεων ή επιδείνωσης των εργασιακών σχέσεων
- αποκλεισμός μεγάλων ενεργών τμημάτων της ελληνικής κοινωνίας από την οικονομική δραστηριότητα
- φτωχοποίηση
- έκρηξη ανισοτήτων
Ανάγκη για συγκεκριμένο και συνεκτικό σχέδιο
- επούλωσης των πληγών που άφησε η πανδημία
- υποστήριξης των φορέων της πραγματικής οικονομίας
- επανεκκίνησης της πραγματικής οικονομίας με όρους βιωσιμότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Πρόταση ΣΥΡΙΖΑ – 3 Πυλώνες
Μέτρα για το ιδιωτικό χρέος της πανδημίας
α. Οφειλές προς το Δημόσιο
β. Οφειλές προς τις Τράπεζες
Μέτρα για την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων
Μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους
1ος ΠΥΛΩΝΑΣ: ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ
Νέα γενιά ιδιωτικού χρέους: Από την αρχή της πανδημίας μέχρι και το τέλος του 2020:
- 7 δισ. ευρώ νέα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία
- 10 δισ. ευρώ προς τις τράπεζες
Οφειλές προς το Δημόσιο
Χρέη προς ρύθμιση
Οφειλές προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία που ήταν πληρωτέες ή κατέστησαν ληξιπρόθεσμες την περίοδο της πανδημίας, δηλ. από την 1η Μαρτίου 2020 έως και την 31η Αυγούστου του 2021.
Δικαιούχοι
(α) φυσικά πρόσωπα με απώλεια εισοδήματος ή απώλεια της θέσης εργασίας κατά την περίοδο της πανδημίας
(β) επιχειρήσεις που ανήκουν στους πληττόμενους κλάδους, με προϋπόθεση ένταξης στη ρύθμιση τη διατήρηση των θέσεων και σχέσεων εργασίας για τουλάχιστον 1 έτος
Περιεχόμενο ρύθμισης
(α) πλήρης διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων
(β) διαγραφή μέρους βασικής οφειλής, για συγκεκριμένες κατηγορίες χρεών
(γ) αποπληρωμή της υπόλοιπης οφειλής σε έως 120 δόσεις
Κούρεμα βασικής οφειλής για τις εξής κατηγορίες οφειλών
- Φόρος εισοδήματος
- Τέλος επιτηδεύματος
- ΕΝΦΙΑ
- Ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυταπασχολούμενους
- Εισφορά αλληλεγγύης.
Κριτήριο για το ποσοστό κουρέματος
- Νοικοκυριά: ποσοστό απώλειας εισοδήματος
- Επιχειρήσεις: ποσοστό μείωσης του τζίρου
Συγκεκριμένα:
- Μείωση εισοδήματος/τζίρου 10%-29% : μείωση της βασικής οφειλής κατά 40%
- Μείωση εισοδήματος/τζίρου 30%-40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 50%
- Μείωση εισοδήματος/τζίρου άνω του 40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 60%
Χρέη προς τις Τράπεζες
Προτεινόμενες ρυθμίσεις για όσο διαρκούν οι έκτακτες συνθήκες:
- Αναστολή πληρωμών.
Περίοδος χάριτος για ρυθμισμένες οφειλές.
- Επιμήκυνση περιόδου αποπληρωμής με αναπροσαρμογή επιτοκίου.
- Διαχωρισμός οφειλών σε εξυπηρετήσιμες και μη (με ρύθμιση του πρώτου μέρους και πάγωμα του δεύτερου).
- Διαγραφή μέρους της οφειλής για ευάλωτους και πληττόμενους.
Το κράτος πρέπει να νομοθετήσει
- τη διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας που τυχόν υπολογίσθηκαν κατά την κρίσιμη περίοδο.
- την αναστολή πτωχεύσεων και λήψης μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης
- το πάγωμα της τοκοφορίας
- τη μη απώλεια των ρυθμίσεων
2ος ΠΥΛΩΝΑΣ: ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΡΕΥΣΤΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Κάλυψη τμήματος επιταγών/αγορών επιχειρήσεων μέσω κρατικού δανεισμού/Προσωρινό μέτρο
Πρόγραμμα κρατικής δανειοδότησης για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις
Ύψος ενίσχυσης: 30% του κόστους προμηθειών που είχαν οι επιχειρήσεις το 2019
Αποπληρωμή: Από το 2023 και έως 5 έτη
Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας/προσωρινό μέτρο
Επιδότηση: σύνολο ασφαλιστικών εισφορών (εργαζόμενου και εργοδότη)
Διάρκεια: 6 μήνες
- υποχρέωση διατήρησης του συνόλου των εργαζομένων του για επιπλέον 6 μήνες μετά τη λήξη της επιδότησης, χωρίς μεταβολή των εργασιακών τους σχέσεων.
- Μετατροπή του συνόλου της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα
- Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων μέσω Αναπτυξιακής Τράπεζας και τραπεζικού δανεισμού / προσωρινό μέτρο
- Πρόγραμμα εγγυήσεων με υψηλό ποσοστό δημόσιας κάλυψης έως 90% κάθε δανείου (χωρίς όριο ανώτατου ποσοστού κάλυψης).
- Ειδικός ακατάσχετος λογαριασμός για τις επιχειρήσεις και τους ελευθέρους επαγγελματίες / μόνιμο μέτρο
- Ενεργοποίηση θεσμού μικροχρηματοδοτήσεων/μόνιμο μέτρο
- Ρύθμιση οφειλών προς ΔΕΚΟ και ΟΤΑ/ προσωρινό μέτρο
- Διευκόλυνση πληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς ΔΕΚΟ και ΟΤΑ σε τουλάχιστον 24 δόσεις.
- Τέλος επιτηδεύματος/προσωρινό μέτρο
- Διαγραφή του τέλους επιτηδεύματος στη βάση των μηνών αναστολής λειτουργίας της επιχείρησης
- Μείωση ΦΠΑ εστίασης στο 6%
3ος ΠΥΛΩΝΑΣ: ΜΟΝΙΜΟ ΟΛΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ
- κατάργηση του νέου Πτωχευτικού Νόμου
- επαναφορά της προστασίας της κύριας κατοικίας
- δεσμευτικότητα των ρυθμίσεων για τους πιστωτές και κυρίως για τις Τράπεζες
Επιχειρήσεις
- περιλαμβάνονται οφειλές προς θεσμικούς πιστωτές (Δημόσιο, ΦΚΑ, Τράπεζες)
- δεν απαιτείται η αποδοχή της έναρξης της διαδικασίας από τους πιστωτές
- η ρύθμιση μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας
- η διαδικασία περιλαμβάνει
(α) για τις απλές περιπτώσεις (εμπόρων και μικρών επιχειρήσεων),αυτοματοποιημένες και δεσμευτικές ρυθμίσεις
(β) για τις πιο σύνθετες περιπτώσεις (μεγάλων επιχειρήσεων με σύνθετα χρέη),τη διαπραγμάτευση πιστωτών και οφειλέτη, με προκαθορισμένους κανόνες, για βιώσιμες ρυθμίσεις
Νοικοκυριά
Απλοποιημένη διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, με ρύθμιση δεσμευτική και για τους πιστωτές και δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο υπό προϋποθέσεις.
Προστασία πρώτης κατοικίας
Άμεση προστασία της πρώτης κατοικίας με την υπαγωγή τόσο στην εξωδικαστική όσο και στη δικαστική διαδικασία.
Κρατική επιδότηση: Για ευάλωτες κατηγορίες-> επιδότηση αποπληρωμής δόσεων
Ειδική μέριμνα για αγρότες
- πλήρης υπαγωγή στη ρύθμιση των αγροτικών χρεών που βρίσκονται σε ειδικούς εκκαθαριστές (πρώην Αγροτική)
- ειδική προστασία των παραγωγικών περιουσιακών στοιχείων που είναι απαραίτητα για τον βιοπορισμό τους
Σχόλια αναγνωστών