Με πρόσημο την «κοινωνική συνοχή» ο πρωθυπουργός προχωρά σε εξαγγελίες στη Θεσσαλονίκη
Το οικονομικό επιτελείο δουλεύει στο «φουλ» και επεξεργάζεται προτάσεις, ενώ σημαντικά είναι σύμφωνα με πληροφορίες του ΒΝ τα μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα που περιλαμβάνει ο φάκελος του υπουργού Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη και αφορούν στο τμήμα της «ενίσχυσης της απασχόλησης με συνοχή και προστασία».
Αυτό θα επιτευχθεί με τρείς μεγάλες αλλαγές:
Την ενίσχυση της απασχόλησης με κονδύλια από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης από το οποίο έχουν εγκριθεί ήδη κονδύλια που ξεπερνούν το 1 δις ευρώ, από την αλλαγή στον τρόπο προώθησης της απασχόλησης μέσω του ΟΑΕΔ (επίκειται νομοσχέδιο μέσα στον Σεπτέμβρη) και από τα έμμεσα μέτρα της ελάφρυνσης του μη μισθολογικού κόστους.
Συγκεκριμένα, στα μέτρα που έχουν σχεδιαστεί, περιλαμβάνονται:
Σωρευτική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών 1,1%:
Το σχέδιο του οικονομικού επιτελείου προβλέπει σωρευτική μείωση της τάξης των 5 ποσοστιαίων μονάδων, ώστε οι εισφορές να φτάσουν στο 35,56% μέχρι το 2023.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι θα διατηρηθεί ως μόνιμη η μείωση των 3 μονάδων που ισχύει φέτος, και θα υπάρξει σταδιακά και νέα μείωση, κατά 1,1 μονάδα.
Να σημειωθεί ότι η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών το 2021 για τον ιδιωτικό τομέα κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες, συνυπολογίζοντας και την ήδη εφαρμοσθείσα και μόνιμη μείωση από το β΄ εξάμηνο του 2020 κατά 0,9 ποσοστιαίες μονάδες, περιορίζει σωρευτικά κατά 3,90 ποσοστιαίες μονάδες τη συνολική επιβάρυνση εργοδοτών και εργαζομένων, περιορίζοντάς την στο 36,66% από 40,56% που ήταν.
Να σημειωθεί ότι ήδη για το 2022 προβλέπεται μείωση μισής ποσοστιαίας μονάδας (0,50) για τις εισφορές της επικουρικής ασφάλισης, στο πλαίσιο της εφαρμογής του νόμου Κατρούγκαλου (Ν. 4387/2016).
Πρόκειται για τη σταδιακή αποκλιμάκωση της αύξησης στις εισφορές που είχε επιβάλει ο νόμος Κατρούγκαλου το 2016.
Μεγάλες αυξήσεις μισθών από το 2023:
Οι εκτιμήσεις των διεθνών και εγχώριων φορέων (ΕΕ, ΔΝΤ, ΤτΕ) για το 2022 κινούνται στο σενάριο ότι η χώρα θα έχει ανάπτυξη μεταξύ 4,2% και 5,3 %.
Αυτό σημαίνει ότι οι συνθήκες που διαμορφώνονται για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού την επόμενη χρονιά είναι ακόμη πιο ευνοϊκές. μισθού και ημερομισθίου.
Από την 1-1-2022 θα εφαρμοστεί η αύξηση 2% στους κατώτατους μισθούς και στα ημερομίσθια (όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα), διαμορφώνοντας τον εισαγωγικό μισθό από τα 650 ευρώ στα 663, σύμφωνα με την εισήγηση Χατζηδάκη, η οποία έγινε αποδεκτή.
Όμως ο πρωθυπουργός αναμένεται να αφήσει το μεγάλο «καλάθι» ανοιχτό για ουσιαστικές αυξήσεις από το 2023, όπου θα έχει επέλθει ομαλότητα στη χώρα και στην οικονομία.
Πρόσκομμα, αναμένεται να δημιουργήσει τυχών απόφαση του ΣτΕ, η οποία θα βγεί μέχρι τέλος του έτους, μετά από προσφυγή των εργοδοτικών οργανώσεων.
Το ΣτΕ καλείται να αποφανθεί αν συνεχίζουν να υφίστανται οι «παγωμένες» από το 2012 τριετίες ή αν έχουν καταργηθεί.
Στο επίκεντρο της δίκης βρίσκονται τα επιδόματα που μπορούν να αυξήσουν τον κατώτατο μισθό έως και 30% για τους παλαιούς εργαζόμενους. Μέσω των επιδομάτων των τριετιών οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα που αμείβονται με τον κατώτατο και είχαν προϋπηρεσία πριν τον Φεβρουάριο του 2012 κερδίζουν με την νέα αύξηση έως και 236 ευρώ επιπλέον το μήνα, κατοχυρώνοντας έτσι μισθό έως 861,90 ευρώ το μήνα.
Εφόσον η απόφαση των δικαστών είναι θετική για τους εργαζόμενους τότε οι μισθοί θα πρέπει να συνεχίσουν να καταβάλλονται στα σημερινά επίπεδα, ενώ και οι νέοι μισθοί από 1/1/2022 θα έχουν προσαυξήσεις προϋπηρεσίας.
Επισημαίνεται ότι τα επιδόματα προϋπηρεσίας κρίνονται από το ΣτΕ μετά από προσφυγή του ΣΕΒ και άλλων συνδέσμων βιομηχάνων της Ελλάδας κατά της εγκυκλίου της πρώην υπουργού Εργασίας, Έφης Αχτσιόγλου, με την οποία δινόνταν οδηγίες για τον υπολογισμό των «παγωμένων» τριετιών στην διαδικασία εφαρμογής του νέου κατώτατου μισθού.
Οι νέοι κατώτατοι μισθοί και τα ημερομίσθια
Αναστολή της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης:
Για τα εισοδήματα στον ιδιωτικό τομέα και τους συνταξιούχους του π. ΙΚΑ. Πρόκειται για φορολογία που είχε επιβληθεί το 2011 και αφορούσε εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις από τα 12.000 ευρώ και πάνω ετησίως που είχαν ποσοστό παρακράτησης διαμορφώνεται 12.001 ευρώ έως 20.000 ευρώ ποσοστό 1%, 20.001 ευρώ έως 50.000 ευρώ ποσοστό 2%, 50.001 ευρώ έως 100.000 ευρώ ποσοστό 3%, 100.001 ευρώ και άνω ποσοστό 4%. Αυτό αυτόματα θα σημάνει αύξηση μισθών και συντάξεων.
Αύξηση στο επίδομα ανεργίας και αλλαγή του τρόπου χορήγησης:
Αλλαγές σχεδιάζονται μέσω του νομοσχεδίου για τον ΟΑΕΔ στο επίδομα ανεργίας έτσι ώστε να συνδεθεί με την υποχρέωση του ανέργου να παρακολουθήσει προγράμματα επανακατάρτισης, ώστε να βελτιώσει τη δυνατότητα επανένταξή του στην αγορά εργασίας. Έτσι ο άνεργος, που λαμβάνει επίδομα ανεργίας, θα πρέπει να είναι άμεσα διαθέσιμος για κατάρτιση.
Παράλληλα, εξετάζεται η δυνατότητα αύξησης του ποσού του επιδόματος το οποίο ενδέχεται να συνδεθεί με το ύψος του μέσου μισθού του ανέργου τα τελευταία χρόνια, πριν την έξοδό του στην ανεργία.
Σήμερα το επίδομα ανεργίας χορηγείται για 5 έως 12 μήνες, ανάλογα με τις ημέρες εργασίας είναι σταθερό για όλους (400 ευρώ) και εξαρτάται από τον κατώτατο μισθό.
Το επίδομα λαμβάνει μόνο μια μικρή μερίδα ανέργων, που φθάνει μόλις το 10% των εγγεγραμμένων ανέργων.
Ανακατεύθυνση των πόρων απασχόλησης με 1 δις ευρώ:
Οι πόροι από ΕΣΠΑ και Ταμείο ανάκαμψης θα διατεθούν ώστε να βελτιωθεί η επίδοση της Ελλάδας στο λεγόμενο skills matching, δηλαδή την αντιστοίχιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Στον τομέα αυτό, η χώρα μας παρουσιάζει χαμηλές επιδόσεις, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να μην βρίσκουν τους κατάλληλους εργαζόμενους, παρότι η ανεργία κινείται σε υψηλά επίπεδα. Βασικές αρχές του νέου συστήματος θα είναι η ποιότητα, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση, τόσο των παρόχων της κατάρτισης, όσο και των καταρτιζομένων.
Ο ΟΑΕΔ συνεργάζεται ήδη για την υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης με εταιρείες παγκόσμιους κολοσσούς στον συγκεκριμένο τομέα, όπως η Google, η Cisco και η Amazon.
Αντώνης Βασιλόπουλος
antonpaper@yahoo.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών