γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Η άμυνα των ισχυρών προς όφελος των καταναλωτών
Οι ανατιμήσεις στον καφέ θα είναι σε «δόσεις» καθώς το πρώτο κύμα αυξήσεων δεν μπορεί να καλύψει το πραγματικό κόστος των εταιρειών που σχεδιάζουν και μία δεύτερη αύξηση μέσα στις γιορτές των Χριστουγέννων και στην περίπτωση που το ράλι ανόδου της τιμές στις διεθνείς αγορές συνεχιστεί θα έρθει κι άλλη αύξηση στο καθημερινό καφεδάκι στο πρώτο εξάμηνο του 2021.
Οι ισχυροί του κλάδου παίρνουν… αποστάσεις από τις πραγματικές αυξήσεις στον καφέ θέτοντας τεράστια διλλήματα στην αγορά και στις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες βλέπουν ότι το κόστος της πρώτης ύλης αυξάνεται κατακόρυφα και σχεδόν διπλασιαστεί αλλά οι λιανικές τιμές τους δεν έχουν ακολουθήσει το πραγματικό κόστος.
Στο παρασκήνιο οι ισχυροί έχουν αποφασίσει έναν «υπόγειο πόλεμο» έναντι του ανταγωνισμού με το να περιορίζουν το μέγεθος αλλά και την ένταξη των αυξήσεων διότι προσδοκούν στην αύξηση των μεριδίων αγοράς.
Πίεση στους μικρομεσαίους
Η πολιτική συγκράτησης των τιμών βάζει στο «αμόνι» τις μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις που δεν μπορούν να χρηματοδοτήσουν την διατήρηση των μεριδίων αγοράς.
Στην αγορά του εγχώριου καφέ σύμφωνα με στελέχη της αγοράς , λένε ότι κάποιοι έμμεσα μας πιέζουν να «κάψουμε» κεφάλαια τα οποία δεν υπάρχουν και τονίζουν ότι οι νέες λιανικές τιμές που διαμορφώνονται θα τους οδηγήσουν εκτός αγοράς διότι οι καταναλωτές θα αναζητήσουν τα φθηνότερα προϊόντα που ανήκουν στον ανταγωνισμό.
Το μεγάλο «παιχνίδι» θα γίνει στον ελληνικό καφέ ο οποίος κατέχει το 50% της αγοράς από πλευράς κατανάλωσης .
Η πρώτη ύλη που είναι η ποικιλία RIO προσφέρεται με αυξημένη τιμή σε σχέση με άλλες ομοειδείς ποικιλίες και καθιστά ακόμη πιο δύσκολη την αγορά του.
Η Nestle με το εμπορικό σήμα παπαγάλος έχει προχωρήσει σε αυξήσεις στα επίπεδα του 6%.
Πρόκειται για ανατίμηση που δεν καλύπτει το αρχικό κόστος και σε πρώτη φάση τις αφήνει ένα πολύ μικρό περιθώριο κέρδους αλλά αρκετά ικανοποιητικό για να παραμείνει σε θετικό πρόσημο η δραστηριότητα.
Ο πολυεθνικός όμιλος στην συγκεκριμένη κατηγορία φαίνεται ότι ελέγχει άνω του 70% όπως και σε άλλες κατηγορίες και παραμένει στις πρώτες θέσεις με απόσταση από τις εταιρείες του ανταγωνισμού.
Ανάμεσα στους ισχυρούς συγκαταλέγονται η Jacobs η IIIly η Pertioli οι οποίες και αυτές με τη σειρά τους θα πάρουν θέση στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται.
Ο καφές στα ράφια των σουπερ μαρκετ
Η μεγάλη αναμέτρηση θα γίνει στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα οποία ήδη έχουν λάβει ειδοποιήσεις για επικείμενες αυξήσεις.
‘Όπως μας πληροφορούν οι νέες τιμές θα βγουν από τα μέσα Οκτωβρίου αλλά δεν περιλαμβάνουν το συνολικό πραγματικό κόστος.
Παράδειγμα μία συσκευασία των 500 γραμμαρίων γαλλικού καφέ που σήμερα κοστίζει περίπου 6 ευρώ θα πρέπει να τιμολογηθεί προς τα 8 ευρώ.
Πρόκειται για ποσοστιαία αύξηση στα επίπεδα του 33%
.Οι διοικήσεις των εταιρειών θα είναι συγκρατημένες στις ανατιμήσεις λόγω αύξησης της πρώτης ύλης και έχουν πάρει την απόφαση να περάσουν τα κόστη στον καταναλωτή σε δόσεις ή τμηματικά.
Για χρυσή ευκαιρία κάνουν λόγο ορισμένοι που έφερε η καταστροφή της παραγωγής στη Βραζιλία η οποία θα οδηγήσει σε αναδιάταξη τις επιχειρήσεις του καφέ.
Οι προβλέψεις είναι δυσοίωνες για το μέλλον των μικρομεσαίων εταιρειών που για να καλύψουν το κόστος της πρώτης ύλης θα πρέπει να περάσουν όλη την αύξηση στην αγορά.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών