Ανάσχεση του κύματος των κόκκινων χρεών προς την Εφορία με κατακλυσμό πλειστηριασμών και κατασχέσεων σε φορολογούμενους με αρρύθμιστες οφειλές εξαπολύει η ΑΑΔΕ κλιμακώνοντας τις πιέσεις που είχαν ανασταλεί λόγω της πανδημίας.
Στην ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής αναρτήθηκαν μετά από ενάμισι χρόνο οι πρώτες επτά αναγγελίες πλειστηριασμών που θα ξεκινήσουν από τον επόμενο μήνα. Πιο συγκριμένα στις 23 Μαρτίου βγαίνουν στο σφυρί δύο ακίνητα που αφορούν ένα διαμέρισμα 50 τετραγωνικών μέτρων στο κέντρο της Αθήνας με τιμή πρώτης προσφοράς 26.000 ευρώ και μια μεζονέτα στην Κηφισιά με τιμή πρώτης προσφοράς 469.000 ευρώ.
Σειρά θα πάρουν μία μεζονέτα στην Ερυθραία, μία διώροφη κατοικία στην Κασσάνδρα και ένα οικόπεδο στη Λέσβο που έχουν προγραμματιστεί για τις 23 Απριλίου ενώ στις 18 Μαΐου εκπλειστηριάζονται για χρέη προς το δημόσιο δύο κατοικίες στη Σιθωνία Χαλκιδικής και τον δήμο Θέρμου.
Το πρόγραμμα των πλειστηριασμών εκτιμάται από στελέχη του υπουργείου Οικονομικών ότι θα ζωντανέψει το ενδιαφέρον των κορονόπληκτων για την ρύθμιση των 36 - 72 δόσεων, ειδάλλως όσοι γυρίσουν οριστικά την πλάτη στην εξόφληση θα έρθουν αντιμέτωποι με τα σκληρά μέτρα αναγκαστικής είσπραξης των χρεών της Εφορίας.
Μέχρι στιγμής μόλις 50.000 είναι οι κορονοπληκοι οφειλέτες που έχουν υποβάλει αίτηση επί συνόλου 830.000 ενώ σε 3.996.871 ανέρχονται οι φορολογούμενοι με χρέη προς τις Δ.Ο.Υ.
Από αυτούς σε 1.332.050 έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης και για 1.951.507 επικρέμαται η δαμόκλειος σπάθη.
Με βάση τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, τον τελευταίο μήνα του 2021 τα ληξιπρόθεσμα χρέη αυξήθηκαν κατά 682 εκ. ευρώ, καθώς το σύνολο των νέων οφειλών από 5,648 δις. ευρώ που ήταν το Νοέμβριο έφθασαν τα 6,330 δισ ευρώ το Δεκέμβριο.
Το αποτέλεσμα ήταν να εκτιναχθεί και το σύνολο των (παλαιών και νέων) ληξιπροθέσμων χρεών στα 111,398 δις. ευρώ το Δεκέμβριο 2021 από 110,171 δις. ευρώ ένα μήνα νωρίτερα, καταγράφοντας αύξηση 1,227 δις. ευρώ.
Πότε η εφορία προχωρά σε αναγκαστικά μέτρα για χρέη
Για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών άνω των 500 ευρώ προς το Δημόσιο που δεν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση μπορεί να ληφθούν, κατά την κρίση του προϊσταμένου της αρμόδιας εφορίας, τα εξής μέτρα: α) Κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων, γενικώς, του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου, β) κατάσχεση ακινήτων. Εκτός των ανωτέρω, είναι δυνατή, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, η λήψη σε βάρος του οφειλέτη του Δημοσίου διοικητικών, ασφαλιστικών και δικαστικών μέτρων.
Η διαδικασία είναι η ακόλουθη:
- Πριν από τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης είναι υποχρεωτική η κοινοποίηση από τη φορολογική διοίκηση ατομικής ειδοποίησης καταβολής οφειλής/υπερημερίας, με εξαίρεση την κατάσχεση χρηματικών απαιτήσεων στα χέρια του φορολογουμένου ή τρίτου.
- Από την ημέρα επίδοσης στον οφειλέτη αντιγράφου της έκθεσης κατάσχεσης, αυτός στερείται του δικαιώματος ελεύθερης διάθεσης του ακινήτου και των συστατικών στοιχείων αυτού, ακόμα και εάν αυτά δεν περιγράφονται στην έκθεση κατάσχεσης ή αν ήταν παρών ο οφειλέτης κατά την κατάσχεση, από τότε.
- Εφόσον ο οφειλέτης δεν έχει εντάξει τις οφειλές του σε πρόγραμμα ρύθμισης, μετά την παρέλευση σαράντα ημερών και το αργότερο σε τέσσερις μήνες από την κατάσχεση, ορίζει ημερομηνία πλειστηριασμού το αργότερο σε πέντε μήνες από την ημερομηνία έκδοσης του προγράμματος. Εάν δεν διενεργηθεί ο πλειστηριασμός την ορισθείσα με το πρόγραμμα ημέρα, εκδίδει νέο πρόγραμμα το αργότερο εντός έτους από την ημέρα που ο πλειστηριασμός δεν διενεργήθηκε ή ανεστάλη και ορίζει νέα ημερομηνία κατά τα ανωτέρω. Οι ως άνω προθεσμίες δεν τηρούνται εφόσον συντρέχει σπουδαίος λόγος που αναφέρεται σε αιτιολογημένη έκθεση του προϊσταμένου ΔΟΥ.
- Στην περίπτωση που ο οφειλέτης εντάξει τις οφειλές του σε πρόγραμμα ρύθμισης και για όσο χρονικό διάστημα τηρούνται οι όροι αυτής, μέχρι την εξόφληση της οφειλής για την οποία εκδόθηκε η καταδικαστική απόφαση, επιτυγχάνεται η αναστολή εκτέλεσης του εκδοθέντος προγράμματος πλειστηριασμού.
- Ωστόσο, μπορούν να γίνουν και απροειδοποίητα κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών ή ποσών εις χείρας τρίτων. Σύμφωνα με τη νομολογία τόσο του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣΤΕ 2080/2014) όσο και η πρόσφατη του Αρείου Πάγου (432/2017) κρίθηκε ότι η μη προηγούμενη ειδοποίηση του οφειλέτη πριν από την επιβολή της κατάσχεσης, δεν αντίκειται σε υπέρτερης ισχύος κανόνες δικαίου, καθώς και το σκεπτικό των αποφάσεων αυτών.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών