Παρακολουθώντας τον δημόσιο λόγο, ούτε λίγο ούτε πολύ οι πολιτικοί παρουσιάζουν την Ελλάδα ως μια βελτιούμενη οικονομία που δεν απέχει πολύ από την Ευρώπη.
Το επιχείρημα αυτό είναι διάτρητο και αυτό αποδεικνύεται από την συμπεριφορά των ομολόγων.
Επί της ουσίας καμία μεγάλη αλλαγή δεν έχει σημειωθεί στην ελληνική οικονομία πέραν από την λογιστική απεικόνιση της ύφεσης του 2020 και της ανάκαμψης του 2021 που θα φθάσει στο 9,2% με 9,3%.
Με αύξηση του χρέους στα 386 δισεκ. και δημοσιονομικά ελλείμματα, η Ελλάδα κατέγραψε μια από τις χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη.
Με εξαίρεση τον νόμο για τον Ηρακλή και την αντιμετώπιση των NPEs ως πρόβλημα στους ισολογισμούς των τραπεζών και την ψηφιακή διακυβέρνηση σε κάποιο βαθμό καμία μεγάλη μεταρρύθμιση ή αλλαγή στην οικονομία δεν σημειώθηκε που θα μπορούσε να επιδράσει καίρια στην πορεία της Ελλάδος.
Οπότε η ανάκαμψη της Ελλάδος είναι εικονική πραγματικότητα…
Η ΕΚΤ κουκούλωσε το ελληνικό πρόβλημα
Η βελτίωση που παρουσιάζεται και η οποία ωστόσο δεν εδράζεται σε πραγματικά δεδομένα βελτίωσης οφείλεται στο γεγονός ότι η ΕΚΤ κουκούλωσε τα προβλήματα μέσω των αγορών ελληνικών ομολόγων.
Λόγω αυτής της στρέβλωσης βρέθηκε η απόδοση του 10ετούς ομολόγου στο 0,55% για να εκτιναχθεί στο 2,55% - έφθασε έως το 2,74% - εσχάτως.
Η ΕΚΤ αγοράζοντας ομόλογα σκουπίδια που δεν έχουν επενδυτική βαθμίδα όπως της Ελλάδος ωραιοποίησε την εικόνα της οικονομίας χωρίς ωστόσο να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Εάν δεν υπήρχε το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 24,1 δισεκ. ευρώ ώστε να διασφαλίζει το χρέος και εάν δεν υπήρχαν οι αγορές ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ η Ελλάδα θα αποκάλυπτε το πραγματικό της πρόσωπο ως οικονομία.
Μην τρέφονται αυταπάτες ω ωραιοποίηση που προέρχεται από την ΕΚΤ δεν θα διαρκέσει για καιρό, αγόρασε 35 δισεκ. ελληνικών ομολόγων και μέσω αυτής της χειραγώγησης η Ελλάδα παρουσιάζει μια εικόνα σχετικά σταθερής οικονομίας.
To επενδυτικό κενό δεν έχει καλυφθεί και η αξία των αλλαγών που σημειώθηκαν στην οικονομία είχαν σχεδόν μηδενική επίδραση στο ρίσκο χώρας.
Εάν δεν υπήρχε η ΕΚΤ να κουκουλώσει και ταυτόχρονα ωραιοποιήσει την εικόνα της Ελλάδος η κατάσταση θα ήταν τελείως διαφορετική.
Ψευδαίσθηση το investment grade
Εδώ και πολύ καιρό αναφέρουμε ότι η Ελλάδα δεν πρόκειται να αναβαθμιστεί σε investment grade, σε επενδυτική βαθμίδα εάν δεν μειωθεί το πολιτικό ρίσκο.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πρώτα θα γίνουν οι εκλογές, θα σχηματιστεί η επόμενη κυβέρνηση που θα είναι συνασπισμός κομμάτων και ακολούθως οι οίκοι αξιολόγησης θα αποτιμήσουν εάν η Ελλάδα πρέπει να αναβαθμιστεί σε επενδυτική βαθμίδα ή όχι.
Παρακολουθούμε εδώ και καιρό μια επιχειρηματολογία που ούτε λίγο ούτε πολύ αναφέρει ότι η αναβάθμιση της Ελλάδος στην κλίμακα ΒΒΒ- που είναι η χαμηλότερη επενδυτική βαθμίδα ή investment grade είναι εθνικός στόχος.
Η όλη προσέγγιση είναι λάθος για πολλούς βασικούς λόγους.
Το πολιτικό επιχείρημα πίσω από αυτή την αναφορά ότι η αναβάθμιση της Ελλάδος σε επενδυτική βαθμίδα δεν είναι τίποτε άλλο από μια προσπάθεια να διατηρηθεί το κουκούλωμα των προβλημάτων της Ελλάδος απέναντι στην μετριότητα που κυριαρχεί ως προς τις ουσιώδεις και αναγκαίες μεταρρυθμίσεις της οικονομίας.
Όσοι επικαλούνται την επενδυτική βαθμίδα ουσιαστικά ποντάρουν στους μηχανισμούς χειραγώγησης της ΕΚΤ ώστε να αγοράζει ομόλογα της Ελλάδος, να κρατάει ελεγχόμενα τα επιτόκια, ανεξαρτήτως εάν δεν σημειώνεται καμία πρόοδος στην οικονομία.
Το παράδειγμα της Κύπρου
Εάν δει κανείς την Κύπρο που ήδη βαθμολογείται σε επενδυτική βαθμίδα, διαπιστώνει με έκπληξη ότι οι βασικοί επενδυτές που αγόραζαν κυπριακό χρέος και στο παρελθόν που δεν ήταν σε επενδυτική βαθμίδα και τώρα… δεν έχουν αλλάξει.
Το προφίλ των επενδυτών παρέμεινε σχεδόν παρόμοιο, πλην κάποιων εξαιρέσεων που επένδυσαν σε κυπριακά ομόλογα επειδή το καταστατικό τους επιβάλλει αγορές μόνο σε ομόλογα επενδυτικής βαθμίδας.
Τα ελληνικά ομόλογα στηρίζονται σε μια απλή παραδοχή.
Από το χρέος των 386 δισεκ. και αφαιρώντας τα repos που είναι ενδοκυβερνητικός δανεισμός, χωρίζεται σε δύο τμήματα 250 δισεκ. ευρώ δάνεια που έλαβε η Ελλάδα από την Ευρώπη με τα 3 μνημόνια και 80 δισεκ. ομόλογα από τα οποία τα 35 δισεκ. τα κατέχει η ΕΚΤ.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι με 250 δισεκ. χρέος που δεν κατέχουν ιδιώτες θεσμικοί αλλά θεσμικά όργανα της Ευρώπης η Ελλάδα δεν κινδυνεύει ενώ το κεφαλαιακό μαξιλάρι των 24,1 δισεκ. του τρίτου μνημονίου και οι αγορές ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ αποτελούν δικλείδα ασφαλείας.
Ενώ το επιχείρημα αυτό έχει βάση… η αύξηση των αποδόσεων στα ελληνικά ομόλογα στο 2,55% π.χ. στα 10 χρόνια αποτελεί απόδειξη ότι δεν υπάρχει σταθερότητα και αξιοπιστία στην οικονομία.
Ορισμένοι δεν αποκλείουν να δούμε το 10ετές ομόλογο στο 3,5% με 4% αλλά αυτό προϋποθέτει ότι θα ανοίξει σημαντικά το spread Ελλάδος με Γερμανία που σήμερα βρίσκεται στις 230 με 235 μονάδες βάσης.
Κίνηση εντυπώσεων η αποπληρωμή του ΔΝΤ
Η Ελλάδα θα αποπληρώσει το χρέος στο ΔΝΤ σχεδόν 2,3 δισεκ. ευρώ το ποσό είναι μικρό – σχεδόν συμβολικό αλλά θα στείλει ένα μήνυμα ότι κλείνει ένας κύκλος οικονομικής δυσπραγίας και λιτότητας και η Ελλάδα απελευθερώνεται οικονομικά.
Το επιχείρημα αυτό δεν έχει καμία βάση.
Η Ελλάδα συνεχίζει να χρωστάει 250 δισεκ. στην Ευρώπη τα οποία πρέπει να αποπληρώσει, όπως και το ΔΝΤ.
Συν τοις άλλοις με τα επιτόκια στο 10ετές στα 2,50% με 2,55% - είχε φθάσει έως και 2,74% – η Ελλάδα αποπληρώνοντας το ΔΝΤ δεν κερδίζει κάτι σε τόκους όταν τα επιτόκια των δανείων του ΔΝΤ είναι οριακά πάνω από 3%.
Οπότε το όφελος με όρους τόκων είναι μηδενικό.
Η συμβολικότατα απομένει μόνο ως επιχείρημα αλλά και αυτό είναι σχετικό επειδή το ΔΝΤ δεν έχει κανένα επί της ουσίας ρόλο στην διαμόρφωση του οικονομικού προγράμματος της Ελλάδος όπως στο παρελθόν.
Συμμετέχει σε όργανα ως παρατηρητής και μόνο… οι εκθέσεις του και κυρίως η έκθεση βιωσιμότητας για το χρέος DSA δεν έχουν αλλάξει.
Συμπέρασμα
Η Ελλάδα και η οικονομία της κρύβονται πίσω από την ΕΚΤ που χειραγωγεί τις τιμές.
Καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση δεν έχει σημειωθεί με εξαίρεση ψηφιακή μεταρρύθμιση και NPEs τραπεζών και ως ανταπόδοση για το επιτυχημένο εγχείρημα των τραπεζών… απομάκρυναν τον αρμόδιο υφυπουργό Οικονομικών… και έκτοτε ακόμη περιμένουμε τον νέο νόμο για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Η ΕΕ θα απαντήσει στην πρόταση – νόμου μάλλον αρχές Μαρτίου αντί για την τρέχουσα εβδομάδα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών