Πλεονάσματα - θηλιά για την οικονομία που κινούνται στη ζώνη του 3% του ΑΕΠ για τα πρώτα χρόνια προβλέπει ένα από τα σενάρια του σχεδίου που εξετάζουν οι θεσμοί για την χώρα μας και θα συνδυαστεί με την μετάβαση της Ελλάδας σε καθεστώς απλής εποπτείας.
Την ίδια ώρα στην περιοχή του 2% του ΑΕΠ εκτοξεύεται το φετινό έλλειμμα λόγω των μέτρων στήριξης έναντι στόχου στον προϋπολογισμό για 1,2% του ΑΕΠ και είναι μία εξέλιξη που έχει θορυβήσει τους κοινοτικούς εταίρους στέλνοντας σήμα στην κυβέρνηση να μην το παρακάνει με τα αναχώματα για την ακρίβεια και να πατήσει προσωρινά φρένο για μην εκτροχιαστεί ο προϋπολογισμός.
Ήδη όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές οι δημοσιονομικές πιέσεις που ασκούνται από τον πόλεμο στην Ουκρανία είναι ισχυρές και δεν περιορίζονται μόνο στις δαπάνες για την κάλυψη του ενεργειακού κόστους αλλά επεκτείνονται και στα έσοδα λόγω της επιβράδυνσης του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταικούρα λόγω των κραδασμών από την πληθωριστική κρίση θα υπάρξει επιβράδυνση στην ανάπτυξη πάνω από μία μιάμιση ποσοστιαία μονάδα με τον πήχη για το ΑΕΠ να τοποθετείται χαμηλότερα στο 3% έναντι αρχικής εκτίμησης για 4,5%.
Η μικρότερη ανάπτυξη βραχυκυκλώνει όλο τον σχεδιασμό της κυβέρνησης καθώς ακόμα και αν σε ευρωπαϊκό επίπεδο αποφασιστεί παράταση της ρήτρας διαφυγής και για το 2023 οι δημοσιονομικές δυνατότητες θα παραμείνουν περιορισμένες λόγω της υποχρέωσης για ήπια πλεονάσματα που θα έχει η χώρα από το επόμενος έτος.
Η ντιρεκτίβα από τους θεσμούς υπάρχει και σύμφωνα με το Πρόγραμμα Σταθερότητας που θα σταλεί τέλος Απριλίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τελεί υπό διαμόρφωση, ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2023 θα τοποθετηθεί στην περιοχή του 1% του ΑΕΠ.
Ωστόσο τα δύσκολα θα αρχίσουν από το 2024, καθώς οι στόχοι κλιμακώνονται στη βάση της Συμφωνίας του 2018,η οποία προβλέπει 2,2%-2,3% πρωτογενές αποτέλεσμα έως το 2060 που θα έχει αποπληρωθεί το 75% του ελληνικού χρέους προς τον ESM.
Στο τραπέζι της Κομισιόν βρίσκεται και ένα πιο προχωρημένο σενάριο για 3% του ΑΕΠ πλεόνασμα τα πρώτα χρόνια, με αισθητή αποκλιμάκωση στη συνέχεια ώστε να αποκατασταθεί η δημοσιονομική ισορροπία.
Ολες οι υποθέσεις εργασίας με τα πλεονάσματα έχουν κοινό παρονομαστή το ελληνικό χρέος, με το βάρος να πέφτει στη βιωσιμότητά του μετά το 2030 που αποτελεί έτος-σταθμό για τoν ESM.
Με δεδομένο ότι οι ενοποιημένοι τόκοι της Γενικής Κυβέρνησης ανέρχονται σε 4,736 δισ. ευρώ ή στο 2,5% του ΑΕΠ, θεωρητικά ο πήχης για τα πλεονάσματα δεν μπορεί να είναι κατώτερος από αυτά τα επίπεδα για να μπορεί ο προϋπολογισμός να εξυπηρετεί τις δαπάνες χωρίς να τραβάει από το «μαξιλάρι» των εσόδων.
Βέβαια ρόλο - κλειδί στην «εξίσωση» έχει η παράμετρος του ΑΕΠ καθώς όσο μεγαλύτερη είναι η ανάπτυξη, κατά το ίδιο ποσοστό διασφαλίζεται και η επιτυχία των δημοσιονομικών στόχων. Δεύτερη κρίσιμη παράμετρος είναι ο πληθωρισμός που έχει αυξήσει τα επιτόκια και τα κόστη δανεισμού στις οικονομίες του πλανήτη και στην ελληνική.
Το σενάριο για 2,5% του ΑΕΠ πλεόνασμα δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα, ενώ μόνο τυχαία δεν ήταν η θέση του επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ, που υποστήριξε ότι «είναι σημαντικό το πρωτογενές πλεόνασμα να παραμείνει πολύ κοντά στα συμφωνηθέντα επίπεδα». Πάντως οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη…
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Απλή εποπτεία αλλά με υψηλά πλεονάσματα η νέα θηλιά για την Ελλάδα - Η μικρότερη ανάπτυξη βραχυκυκλώνει την κυβέρνηση
Ρόλο - κλειδί στην «εξίσωση» έχει η παράμετρος του ΑΕΠ στην Ελλάδα που θα βαίνει συρρικνούμενο
Σχόλια αναγνωστών