Μετά από σχεδόν έναν χρόνο ζυμώσεων και διαβουλεύσεων, ο νέος νόμος για το Tαμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας ψηφίστηκε στις 8 Ιουνίου 2022 από τη Βουλή.
Και περιλαμβάνει τα εξής:
1) Η διάρκεια του ΤΧΣ παρατείνεται ως 2025
2) Το ΤΧΣ θα μπορεί να ασκεί veto για θέματα που αφορούν μερίσματα και bonus, καθώς και αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου στις τράπεζες
3) Αλλάζει η διοικητική δομή του ΤΧΣ: Θα αποτελείται από 9 μέλη, 6 μη εκτελεστικά και 3 εκτελεστικά, με τον πρόεδρο να είναι μη εκτελεστικό και τον διευθύνοντα σύμβουλο να είναι εκτελεστικό μέλος
4) Για τον χρόνο αποεπένδυσης αλλά και για το τίμημα διάθεσης των μετοχών των τραπεζών θα επιλεγούν τόσο από το ΤΧΣ όσο και από το ελληνικό Δημόσιο σύμβουλοι που θα καθορίζουν τους όρους
5) Το ΤΧΣ κατέχει το 40,3% της Εθνικής, το 27% της Πειραιώς, το 9% της Alpha Bank και το 2,34% της Eurobank.
6) Τα τραπεζικά στελέχη θα λαμβάνουν bonus εφόσον οι τράπεζες θα λαμβάνουν NPEs ratio κάτω από 10% και επαρκή κεφάλαια.
Με τις ψήφους της ΝΔ έγινε δεκτό επί της αρχής το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του ΤΧΣ
Με τις ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας εγκρίθηκε, επί της αρχής, από την επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, το νομοσχέδιο «Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών, εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και άλλες επείγουσες διατάξεις».
Υπέρ του νομοσχεδίου δήλωσε η ΝΔ.
«Κατά» ψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25.
Επιφύλαξη δήλωσαν το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και η Ελληνική Λύση.
Σταϊκούρας: «Ευέλικτο όργανο»
Προηγούμενως, αναφερόμενος στην αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ο Χρήστος Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι υπό την διοίκηση, πλέον, ενός πιο ευέλικτου διοικητικού οργάνου, και σύμφωνα με συγκεκριμένη στοχοθέτηση, το Ταμείο θα κληθεί, εντός αμέσου χρονικού διαστήματος, να δρομολογήσει την απο-επένδυσή του από τις τράπεζες, στις οποίες σήμερα διατηρεί συμμετοχή.
Στην κατεύθυνση αυτή:
1ον. Εισάγεται ρητή πρόβλεψη ότι η διάθεση των συμμετοχών του Ταμείου στις τράπεζες, εντός συγκεκριμένου χρονικού ορίζοντα που οριοθετείται από τη διάρκειά του, αποτελεί σκοπό του Ταμείου, τον οποίον οφείλει να εξυπηρετήσει.
Επομένως, το Ταμείο οφείλει πλέον να ενεργεί συγκροτημένα προς την κατεύθυνση αυτή.
2ον. Χορηγείται σύντομη παράταση της διάρκειας του ΤΧΣ κατά 3 έτη, δηλαδή έως 31 Δεκεμβρίου 2025, από τη σήμερα προβλεπόμενη ημερομηνία εκπνοής του, η οποία είναι η 31η Δεκεμβρίου 2022.
«Η διάρκεια ζωής του Ταμείου έχει κατ' επανάληψη στο παρελθόν παραταθεί, για ανάλογα διαστήματα», επισήμανε ο υπουργός Οικονομικών.
3ον. Αναμορφώνεται το μοντέλο διοίκησης του ΤΧΣ, με στόχο την απλούστευσή του και την ενίσχυση της ευελιξίας του κατά τη λήψη αποφάσεων, προκειμένου να επιταχυνθεί η λήψη αποφάσεων, μεταξύ άλλων στοχεύοντας στην έγκαιρη απο-επένδυση από τα πιστωτικά ιδρύματα στα οποία - σήμερα - συμμετέχει.
Έτσι, τα δύο σήμερα υφιστάμενα όργανα του ΤΧΣ, δηλαδή η τριμελής Εκτελεστική Επιτροπή και το επταμελές Γενικό Συμβούλιο, συνενώνονται σε ένα εννεαμελές Διοικητικό Συμβούλιο.
Στο νέο αυτό όργανο, το Ελληνικό Δημόσιο ευρέως νοούμενο, δηλαδή το Υπουργείο Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδος, διατηρεί την επιρροή του, συντηρώντας παράλληλα την απαιτούμενη ισορροπία με την πλευρά των θεσμών.
Το εννεαμελές αυτό Δ.Σ. αποτελείται από τρία εκτελεστικά και έξι μη εκτελεστικά μέλη.
Εξ αυτών, το Υπουργείο Οικονομικών και η ΤτΕ θα ορίζουν από κοινού ένα εκτελεστικό μέλος (σήμερα το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει αντίστοιχη δυνατότητα ορισμού μέλους στην τριμελή Εκτελεστική Επιτροπή του ΤΧΣ, ενώ μόνον η ΤτΕ διαθέτει το δικαίωμα αυτό), και περαιτέρω τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και η ΤτΕ θα ορίζουν από ένα μη εκτελεστικό μέλος.
Τα υπόλοιπα μέλη ορίζονται σύμφωνα με την προβλεπόμενη και σήμερα διαδικασία της Επιτροπής Επιλογής.
4ον. Προστίθενται προϋποθέσεις ανεξαρτησίας για τα ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη Δ.Σ., όπως είναι, για παράδειγμα, ένας ανώτατος χρόνος θητείας 7 ετών στο Δ.Σ., η υπέρβαση του οποίου κωλύει την περαιτέρω συμμετοχή τους σε αυτό, καθώς και η αξιολόγηση των περιπτώσεων συγκρούσεων συμφερόντων των μελών, λόγω απασχόλησής τους σε άλλες θέσεις.
5ον. Προβλέπεται ότι η Επιτροπή Επιλογής, στο πλαίσιο της υποβολής καταλόγου υποψηφίων προς τον Υπουργό Οικονομικών για τον ορισμό μέλους Δ.Σ., οφείλει να παρέχει ελάχιστο αριθμό τριών υποψηφίων μελών που προτείνονται από την Επιτροπή Επιλογής προς τον Υπουργό Οικονομικών, προκειμένου να αυξηθούν τα εχέγγυα καθορισμού κατάλληλων μελών στο Δ.Σ. του Ταμείου και να διασφαλισθεί η ευχέρεια επιλογής στο Υπουργείο.
6ον. Αίρονται οι υφιστάμενοι περιορισμοί στα δικαιώματα ψήφου του Ταμείου, τα οποία εφεξής θα τα ασκεί ως κοινός μέτοχος.
7ον. Αποτυπώνονται, στον νόμο, οι γενικές αρχές που διέπουν τη στρατηγική απο-επένδυσης, καθώς επίσης οι προδιαγραφές για τη διαμόρφωση και την υλοποίησή της.
Το Ταμείο υιοθετεί συλλογική πολιτική απο-επένδυσης, η οποία οφείλει να τηρεί τις αρχές του ανταγωνισμού και να διέπεται, ενδεικτικά από αρχές, όπως η οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα του πιστωτικού ιδρύματος, οι συνθήκες της αγοράς, οι μακροοικονομικές συνθήκες, και οι συνθήκες που διέπουν τον κλάδο των πιστωτικών ιδρυμάτων, καθώς και οι αναμενόμενες συνέπειες της στρατηγικής απο-επένδυσης για τον χρηματοπιστωτικό τομέα, την αγορά και την ευρύτερη οικονομία της χώρας, ο σεβασμός στην αρχή της διαφανούς δράσης, η αναγκαιότητα κατάρτισης χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της στρατηγικής απο-επένδυσης, και η ανάγκη επιστροφής του ελληνικού χρηματοπιστωτικού τομέα σε καθαρά ιδιωτική μετοχική σύνθεση.
Για τον σκοπό αυτόν, το Ταμείο δύναται να προσλάβει ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο προκειμένου να το υποβοηθήσει στην κατάρτιση της πολιτικής, η οποία - προ της υιοθέτησής της από το Ταμείο - λαμβάνει τη σύμφωνη γνώμη του Ελληνικού Δημοσίου, είπε ο υπουργός Οικονομικών και επισήμανε ότι στη συνέχεια, η εκτέλεση της διάθεσης ανά πιστωτικό ίδρυμα εκπονείται από διακριτό σύμβουλο διάθεσης, για την επιλογή του οποίου το Υπουργείο Οικονομικών εκφέρει τη γνώμη του προς το Ταμείο.
8ον. Περιορίζονται, σε συνεργασία με την ΤτΕ ως αρμόδιας για την εφαρμογή της τραπεζικής νομοθεσίας, τα ειδικά δικαιώματα διοίκησης του Ταμείου στα Δ.Σ. των τραπεζών, προκειμένου να αρθούν επικαλύψεις της ισχύουσας τραπεζικής νομοθεσίας και να αυξηθεί η επενδυσιμότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων.
www.bankingnews.gr
Έως το 2025 το ΤΧΣ θα έχει αποεπενδύσει από τις ελληνικές τράπεζες - Θα ασκεί veto σε ΑΜΚ, bonus, μερίσματα
Με τις ψήφους της ΝΔ έγινε δεκτό επί της αρχής το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του ΤΧΣ
Σχόλια αναγνωστών