Όσο για το 2023, ο συνολικός αριθμός εργαζομένων αναμένεται να ανέλθει σε 4,9 εκατ. απασχολούμενους, ύψος που αποτελεί ρεκόρ για όλη την περίοδο διαθέσιμων στοιχείων από το 1995.
Πλεόνασμα κοντά στα 2 δισ δημιουργούν οι εκτιμήσεις για συνέχιση της αύξησης της απασχόλησης και το 2023, ωστόσο τα ελλείμματα εξακολουθούν να αυξάνονται, με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας να προσδοκά αύξηση εσόδων από τη διεύρυνση των δόσεων σε 24 που προωθεί με το πολυνομοσχέδιο που βρίσκεται σε διαβούλευση.
Η απασχόληση, σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή, αυξήθηκε κατά 6,7% στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου και κατά 5% στο δεύτερο τρίμηνο 2022, τρίμηνο στο οποίο η Ελλάδα κατέγραψε μεγαλύτερο αριθμό απασχολούμενων από το αντίστοιχο προ-πανδημίας τρίμηνο για επτά από τους δέκα κλάδους οικονομικής δραστηριότητας.
Η αύξηση του αριθμού των μισθωτών υπήρξε ακόμη μεγαλύτερη τόσο στο δεύτερο τρίμηνο 2022 όσο και στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου (6,6% και 8,0%, αντίστοιχα), οδηγώντας σε αυξημένες αμοιβές εξαρτημένης εργασίας στο σύνολο της οικονομίας, με εύρωστο ρυθμό 7,8% σε ετήσια βάση και στις δύο περιόδους.
\Έτσι, στο σύνολο του έτους, ο ρυθμός αύξησης της απασχόλησης αναμένεται σε 4,6% (από 6,7% στο πρώτο εξάμηνο), με τους αντίστοιχους ρυθμούς για τους μισθωτούς και τον μέσο μισθό σε 5,9% και 1,0% αντίστοιχα (έναντι 8,0% και -0,2% στο πρώτο εξάμηνο).
Όσο για το 2023, ο συνολικός αριθμός εργαζομένων αναμένεται να ανέλθει σε 4,9 εκατ. απασχολούμενους, ύψος που αποτελεί ρεκόρ για όλη την περίοδο διαθέσιμων στοιχείων από το 1995.
Σε ετήσια βάση η πρόβλεψη για τους απασχολούμενους κινείται για το 2023 ελαφρώς ανοδικά (κατά 9,7 χιλιάδες ή +0,2% έναντι του 2022), εν μέσω επιβραδυνόμενης εξωτερικής ζήτησης και αυξημένου λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων. Στην πράξη, η αγορά εργασίας κινείται με τη φόρα που πήρε το 2022, γεγονός που επηρεάζει αντίστοιχα και τα έσοδα του ΕΦΚΑ.
Έτσι, το προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπει πλεόνασμα της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ), που θεωρείται σημαντικά υψηλό, αισθητά όμως μικρότερο (κατά 471 εκατ. ευρώ) σε σχέση με το εκτιμώμενο πλεόνασμα του τρέχοντος έτους (1,781 δισ. ευρώ). Μέρος από το πλεόνασμα προκύπτει από τα αυξημένα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές, λόγω αυξημένης απασχόλησης. Έτσι, στο τέλος του 2022, τα έσοδα από εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων θα ανέλθουν στα 23,636 δισ. ευρώ, περισσότερα κατά 1,306 δισ. ευρώ, σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη για έσοδα της τάξης των 22,33 δισ. ευρώ από τις ασφαλιστικές εισφορές. Η εκτίμηση που ενσωματώνεται στο προσχέδιο είναι ότι η θετική πορεία των εσόδων θα συνεχιστεί και το 2023, με τα έσοδα να ανέρχονται στα 23,777 δισ. ευρώ. Βέβαια, με δεδομένες τις εκτιμήσεις για την απασχόληση, στο προσχέδιο, εκτιμάται ότι του χρόνου τα έσοδα θα αυξηθούν σε σχέση με τα πολύ αυξημένα φετινά μόλις κατά 141 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, σε επίπεδο δαπανών θα προκύψει αύξηση κατά 188 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022.
Και αυτό γιατί παρά την ωρίμανση του νόμου Κατρούγκαλου και τις σημαντικά μικρότερες νέες συντάξεις, εντός του 2023 θα δοθούν για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια αυξήσεις συνολικού κόστους 830 εκατ. ευρώ.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Η απασχόληση, σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή, αυξήθηκε κατά 6,7% στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου και κατά 5% στο δεύτερο τρίμηνο 2022, τρίμηνο στο οποίο η Ελλάδα κατέγραψε μεγαλύτερο αριθμό απασχολούμενων από το αντίστοιχο προ-πανδημίας τρίμηνο για επτά από τους δέκα κλάδους οικονομικής δραστηριότητας.
Η αύξηση του αριθμού των μισθωτών υπήρξε ακόμη μεγαλύτερη τόσο στο δεύτερο τρίμηνο 2022 όσο και στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου (6,6% και 8,0%, αντίστοιχα), οδηγώντας σε αυξημένες αμοιβές εξαρτημένης εργασίας στο σύνολο της οικονομίας, με εύρωστο ρυθμό 7,8% σε ετήσια βάση και στις δύο περιόδους.
\Έτσι, στο σύνολο του έτους, ο ρυθμός αύξησης της απασχόλησης αναμένεται σε 4,6% (από 6,7% στο πρώτο εξάμηνο), με τους αντίστοιχους ρυθμούς για τους μισθωτούς και τον μέσο μισθό σε 5,9% και 1,0% αντίστοιχα (έναντι 8,0% και -0,2% στο πρώτο εξάμηνο).
Όσο για το 2023, ο συνολικός αριθμός εργαζομένων αναμένεται να ανέλθει σε 4,9 εκατ. απασχολούμενους, ύψος που αποτελεί ρεκόρ για όλη την περίοδο διαθέσιμων στοιχείων από το 1995.
Σε ετήσια βάση η πρόβλεψη για τους απασχολούμενους κινείται για το 2023 ελαφρώς ανοδικά (κατά 9,7 χιλιάδες ή +0,2% έναντι του 2022), εν μέσω επιβραδυνόμενης εξωτερικής ζήτησης και αυξημένου λειτουργικού κόστους των επιχειρήσεων. Στην πράξη, η αγορά εργασίας κινείται με τη φόρα που πήρε το 2022, γεγονός που επηρεάζει αντίστοιχα και τα έσοδα του ΕΦΚΑ.
Έτσι, το προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπει πλεόνασμα της τάξης του 1,3 δισ. ευρώ στους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ), που θεωρείται σημαντικά υψηλό, αισθητά όμως μικρότερο (κατά 471 εκατ. ευρώ) σε σχέση με το εκτιμώμενο πλεόνασμα του τρέχοντος έτους (1,781 δισ. ευρώ). Μέρος από το πλεόνασμα προκύπτει από τα αυξημένα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές, λόγω αυξημένης απασχόλησης. Έτσι, στο τέλος του 2022, τα έσοδα από εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων θα ανέλθουν στα 23,636 δισ. ευρώ, περισσότερα κατά 1,306 δισ. ευρώ, σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη για έσοδα της τάξης των 22,33 δισ. ευρώ από τις ασφαλιστικές εισφορές. Η εκτίμηση που ενσωματώνεται στο προσχέδιο είναι ότι η θετική πορεία των εσόδων θα συνεχιστεί και το 2023, με τα έσοδα να ανέρχονται στα 23,777 δισ. ευρώ. Βέβαια, με δεδομένες τις εκτιμήσεις για την απασχόληση, στο προσχέδιο, εκτιμάται ότι του χρόνου τα έσοδα θα αυξηθούν σε σχέση με τα πολύ αυξημένα φετινά μόλις κατά 141 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, σε επίπεδο δαπανών θα προκύψει αύξηση κατά 188 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022.
Και αυτό γιατί παρά την ωρίμανση του νόμου Κατρούγκαλου και τις σημαντικά μικρότερες νέες συντάξεις, εντός του 2023 θα δοθούν για πρώτη φορά μετά από 12 χρόνια αυξήσεις συνολικού κόστους 830 εκατ. ευρώ.
Αντώνης Βασιλόπουλος
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών