Πρόκειται για τα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 μηνών, με την αποκλιμάκωση να οφείλεται κυρίως στην πτώση των τιμών της ενέργειας.
Ωστόσο οι τιμές στα τρόφιμα (δείκτης τρόφιμα – μη αλκοολούχα ποτά) παραμένουν στα ύψη, στο 14,3%.
Ειδικότερα, μέσα σε ένα έτος (Μάρτιος 2023 προς Μάρτιο 2022) υπήρξαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (15,6%), Κρέατα- γενικά (19,8%), Ψάρια- γενικά (4,9%), Γαλακτοκομικά και αυγά (23,1%), Έλαια και λίπη (17,5%), Φρούτα- γενικά (0,6%), Λαχανικά- γενικά (8,8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (9,2%), Λοιπά τρόφιμα (13,5%), Καφέ- κακάο- τσάι (14%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (9,3%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (9,3%).
Σημαντική μείωση 25,8% καταγράφεται στην τιμή του ρεύματος. Επίσης, συνεχίστηκαν οι μεγάλες μειώσεις των τιμών σε Φυσικό αέριο (26,1%), Πετρέλαιο κίνησης (3%) και Πετρέλαιο θέρμανσης (2,9%). Ενώ, περιορίστηκαν περαιτέρω κατά 0,4% οι τιμές στις Τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Αναλυτικά, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Μαρτίου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαρτίου 2022 προέκυψε αύξηση 4,6% έναντι αύξησης 8,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.
Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή κατά τον μήνα Μάρτιο 2023, σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο 2023 παρουσίασε αύξηση 1,2%, έναντι αύξησης 2,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Απριλίου 2022 - Μαρτίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Απριλίου 2021 - Μαρτίου 2022, παρουσίασε αύξηση 9,2% έναντι αύξησης 3,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Απριλίου 2021 - Μαρτίου 2022 με το δωδεκάμηνο Απριλίου 2020 - Μαρτίου 2021.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,2% τον μήνα Μάρτιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 0,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, αλλαντικά, τυριά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά ψάρια, γιαούρτι, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά.
• 1,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 29,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς μέρους των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις.
• 1,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις χειμερινές εκπτώσεις και λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
• 0,3% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα νοσοκομεία και κλινικές.
• 0,8% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο πετρέλαιο κίνησης.
• 0,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 0,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 1,9% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
• 0,4% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών