Οι πρόσφατες πυρκαγιές και πλημμύρες τονίζουν την ανάγκη προσαρμογής σε ένα θερμότερο κλίμα, ιδίως με τη διεύρυνση της ασφαλιστικής κάλυψης ακινήτων, συστήνει ο ΟΟΣΑ στην Ελλάδα
Επιβράδυνση της ανάπτυξης της Ελλάδας προβλέπει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), από το 2,4% το 2023 σε 2,0% το 2024 πριν ανέλθει στο 2,4% το 2025.
Η αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης έχει επιβραδυνθεί λόγω του υψηλού κόστους ζωής και των ζημιών από τα πρόσφατα καιρικά φαινόμενα, αλλά θα επιταχυνθεί καθώς ο πληθωρισμός και η σταδιακή αύξηση της απασχόλησης ενισχύει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, αναφέρει ο ΟΟΣΑ στις νέες προβλέψεις του.
Οι βελτιώσεις στο επιχειρηματικό περιβάλλον, η αύξηση των εκταμιεύσεων κεφαλαίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η ενίσχυση των παγκόσμιων οικονομικών συνθηκών θα στηρίξουν τις επενδύσεις και τις εξαγωγές.
Η μείωση του μετρούμενου πληθωρισμού θα επιβραδυνθεί από τις μισθολογικές πιέσεις που προκύπτουν από την έλλειψη εργατικού δυναμικού.
Τα επιτεύγματα στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και τη μείωση του χρέους αντικατοπτρίζονται στην αξιολόγηση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας, η οποία επέστρεψε σε επενδυτική βαθμίδα τον Σεπτέμβριο του 2023.
Με τη χαμηλή παραγωγικότητα της εργασίας ακόμη, θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις για την άρση των εμποδίων για επενδύσεις – ιδίως στο δικαστικό σύστημα – και τη βελτίωση των δεξιοτήτων για την επίτευξη υψηλότερου βιοτικού επιπέδου και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής βιωσιμότητας.
Οι πρόσφατες πυρκαγιές και πλημμύρες τονίζουν την ανάγκη προσαρμογής σε ένα θερμότερο κλίμα, ιδίως με τη διεύρυνση της ασφαλιστικής κάλυψης ακινήτων.
Η ελληνική οικονομία παραμένει εύρωστη
Το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 1,3% τα δύο πρώτα τρίμηνα του 2023.
Η ιδιωτική κατανάλωση υποστηρίχθηκε από την επέκταση της απασχόλησης, η οποία βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2010, και από την επιβράδυνση του πληθωρισμού.
Η ταχεία πτώση του ποσοστού ανεργίας συμβάλλει στην αύξηση των μισθών.
Οι δείκτες κόστους μισθών αυξήθηκαν κατά 4,3% το έτος έως το δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Ο συνολικός πληθωρισμός μειώθηκε στο 3,8% το έτος έως τον Οκτώβριο του 2023, καθώς οι τιμές της ενέργειας υποχώρησαν.
Οι πραγματικές επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 7,9% το έτος έως το δεύτερο τρίμηνο του 2023, παρά το αυξανόμενο κόστος δανεισμού.
Οι επιχειρηματικές προσδοκίες παρέμειναν θετικές τον Οκτώβριο του 2023 και οι προσδοκίες των διαχειριστών αγορών συνέχισαν να δείχνουν προς την επέκταση της ζήτησης.
Οι δασικές πυρκαγιές και οι πλημμύρες προκάλεσαν μεγάλες οικονομικές ζημιές στα μέσα του 2023, ιδίως στους τομείς της μεταποίησης και της γεωργίας.
Κόστος δανεισμού
Η σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής της ζώνης του ευρώ επιβράδυνε την αύξηση των νέων δανείων προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αν και παραμένει υψηλή.
Οι βελτιώσεις στην αξιολόγηση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας αντιστάθμισαν εν μέρει τη σύσφιξη των διεθνών χρηματοοικονομικών συνθηκών: τα spread σε γερμανικά 10ετή κρατικά ομόλογα έχουν μειωθεί σχεδόν στο μισό από τον Οκτώβριο του 2022.
Οι κίνδυνοι διακοπής του ενεργειακού εφοδιασμού έχουν αμβλυνθεί.
Οι τιμές της ενέργειας τον Οκτώβριο του 2023 ήταν 22% χαμηλότερες από την κορυφή τον Σεπτέμβριο του 2022.
Ωστόσο, οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 10,3% σε ετήσια βάση έως τον Οκτώβριο του 2023.
Οι τουριστικές εξαγωγές παρέμειναν, αλλά οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 15% το έτος δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Το πρωτογενές πλεόνασμα θα βελτιωθεί περαιτέρω
Η Ελλάδα αναμένεται να επιτύχει αυξανόμενα πρωτογενή πλεονάσματα, από 1,1% το 2023 σε 2,1% το 2025.
Αυτό θα συμβάλει σε ταχεία μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ από 163% το 2023 σε 152% το 2025.
Η δημοσιονομική στάση αναμένεται να παραμείνει σε γενικές γραμμές ουδέτερη και να γίνει μέτρια αυστηρή κατά περίπου 0,2% του ΑΕΠ μεταξύ 2023 και 2025.
Τα αυξανόμενα φορολογικά έσοδα και η σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων τιμών ενέργειας και τροφίμων, που ανέρχονται σε 1% του ΑΕΠ το 2023, δημιουργούν κάποιο δημοσιονομικό χώρο για νέες δημοσιονομικές παρεμβάσεις σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης.
Μέτρα ύψους 0,7% του ΑΕΠ το 2023 και 1,1% του ΑΕΠ το 2024 αυξάνουν τα εισοδήματα των συνταξιούχων, των δημοσίων υπαλλήλων και των ομάδων χαμηλού εισοδήματος, αν και οι προηγούμενες συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις αναμένεται να περιορίσουν τις δημόσιες δαπάνες.
Η κρατική αποζημίωση για ζημιές από δασικές πυρκαγιές και πλημμύρες εκτιμάται στο 0,3% του ΑΕΠ το 2023.
Η εκκαθάριση των τρεχουσών καθυστερήσεων στην υλοποίηση επενδύσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης θα τονώσει τις επενδύσεις, με τις δαπάνες να αναμένεται να αυξηθούν από 1% του ΑΕΠ το 2023 σε 2% του ΑΕΠ το 2025.
Η ανάπτυξη προβλέπεται να ανακάμψει αργά
Η αύξηση της παραγωγής προβλέπεται να συγκρατηθεί σε 2,4% το 2023 και 2,0% το 2024 πριν αυξηθεί στο 2,4% το 2025.
Η προηγούμενη μείωση της αγοραστικής δύναμης και οι ζημίες από δασικές πυρκαγιές και πλημμύρες αναμένεται να επιβραδύνουν αρχικά την αύξηση της κατανάλωσης.
Το αυξανόμενο κόστος δανεισμού θα επιβαρύνει προσωρινά τις επενδύσεις.
Τόσο η πραγματική κατανάλωση όσο και η αύξηση των επενδύσεων αναμένεται να επιταχυνθούν καθώς ο πληθωρισμός μειώνεται περαιτέρω και το εξωτερικό περιβάλλον βελτιώνεται.
Η συνεχής αύξηση της απασχόλησης και των μισθών θα βοηθήσει στην ανοικοδόμηση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών.
Ένα βελτιωμένο επιχειρηματικό περιβάλλον και η συνεχής υποστήριξη μέσω του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ελλάδας «Greece 2.0» αναμένεται να τονώσουν τις επενδύσεις.
Η πτώση του πληθωρισμού είναι πιθανό να επιβραδυνθεί καθώς οι αυξανόμενοι περιορισμοί της παραγωγικής ικανότητας συμβάλλουν στις μισθολογικές πιέσεις.
Ο πιο επίμονος πληθωρισμός ή οι διαταραχές της ανανεωμένης ενέργειας και του εφοδιασμού αποτελούν βασικούς κινδύνους και θα μείωναν την αύξηση της κατανάλωσης και των επενδύσεων.
Η ενίσχυση της παραγωγικότητας και η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αποτελούν βασικές προκλήσεις
Παρά τις ευπρόσδεκτες μειώσεις της επιβάρυνσης του δημόσιου χρέους, το επίπεδο του χρέους παραμένει υψηλό.
Η επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων τουλάχιστον 1,5% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα και η υποστήριξη της ισχυρής ανάπτυξης είναι σημαντικές για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα.
Οι προοπτικές ανάπτυξης θα βελτιωθούν με την αύξηση της αποτελεσματικότητας του νομικού συστήματος, για παράδειγμα με την προώθηση εναλλακτικών μηχανισμών επίλυσης διαφορών.
Η προσέλκυση περισσότερων γυναικών και νέων στην απασχόληση, για παράδειγμα με την ενθάρρυνση ευέλικτων εργασιακών ρυθμίσεων και την αύξηση των κινήτρων για πρόσληψη εργαζομένων με περιορισμένη εμπειρία, παραμένει επίσης βασικό για την ενίσχυση περαιτέρω βελτιώσεων στο δυνητικό προϊόν.
Η προώθηση ευρύτερης ασφάλισης περιουσίας για όλα τα κτίρια θα μπορούσε να περιορίσει το μέγεθος των φορολογικών ενδεχομένων υποχρεώσεων που προκύπτουν από όλο και πιο σοβαρά ακραία καιρικά φαινόμενα και να βοηθήσει στην ταχύτητα ανακατασκευής μετά από ζημιές.
www.bankingnews.gr
Η αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης έχει επιβραδυνθεί λόγω του υψηλού κόστους ζωής και των ζημιών από τα πρόσφατα καιρικά φαινόμενα, αλλά θα επιταχυνθεί καθώς ο πληθωρισμός και η σταδιακή αύξηση της απασχόλησης ενισχύει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, αναφέρει ο ΟΟΣΑ στις νέες προβλέψεις του.
Οι βελτιώσεις στο επιχειρηματικό περιβάλλον, η αύξηση των εκταμιεύσεων κεφαλαίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η ενίσχυση των παγκόσμιων οικονομικών συνθηκών θα στηρίξουν τις επενδύσεις και τις εξαγωγές.
Η μείωση του μετρούμενου πληθωρισμού θα επιβραδυνθεί από τις μισθολογικές πιέσεις που προκύπτουν από την έλλειψη εργατικού δυναμικού.
Τα επιτεύγματα στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και τη μείωση του χρέους αντικατοπτρίζονται στην αξιολόγηση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας, η οποία επέστρεψε σε επενδυτική βαθμίδα τον Σεπτέμβριο του 2023.
Με τη χαμηλή παραγωγικότητα της εργασίας ακόμη, θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις για την άρση των εμποδίων για επενδύσεις – ιδίως στο δικαστικό σύστημα – και τη βελτίωση των δεξιοτήτων για την επίτευξη υψηλότερου βιοτικού επιπέδου και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης δημοσιονομικής βιωσιμότητας.
Οι πρόσφατες πυρκαγιές και πλημμύρες τονίζουν την ανάγκη προσαρμογής σε ένα θερμότερο κλίμα, ιδίως με τη διεύρυνση της ασφαλιστικής κάλυψης ακινήτων.
Η ελληνική οικονομία παραμένει εύρωστη
Το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 1,3% τα δύο πρώτα τρίμηνα του 2023.
Η ιδιωτική κατανάλωση υποστηρίχθηκε από την επέκταση της απασχόλησης, η οποία βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2010, και από την επιβράδυνση του πληθωρισμού.
Η ταχεία πτώση του ποσοστού ανεργίας συμβάλλει στην αύξηση των μισθών.
Οι δείκτες κόστους μισθών αυξήθηκαν κατά 4,3% το έτος έως το δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Ο συνολικός πληθωρισμός μειώθηκε στο 3,8% το έτος έως τον Οκτώβριο του 2023, καθώς οι τιμές της ενέργειας υποχώρησαν.
Οι πραγματικές επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 7,9% το έτος έως το δεύτερο τρίμηνο του 2023, παρά το αυξανόμενο κόστος δανεισμού.
Οι επιχειρηματικές προσδοκίες παρέμειναν θετικές τον Οκτώβριο του 2023 και οι προσδοκίες των διαχειριστών αγορών συνέχισαν να δείχνουν προς την επέκταση της ζήτησης.
Οι δασικές πυρκαγιές και οι πλημμύρες προκάλεσαν μεγάλες οικονομικές ζημιές στα μέσα του 2023, ιδίως στους τομείς της μεταποίησης και της γεωργίας.
Κόστος δανεισμού
Η σύσφιξη της νομισματικής πολιτικής της ζώνης του ευρώ επιβράδυνε την αύξηση των νέων δανείων προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αν και παραμένει υψηλή.
Οι βελτιώσεις στην αξιολόγηση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας αντιστάθμισαν εν μέρει τη σύσφιξη των διεθνών χρηματοοικονομικών συνθηκών: τα spread σε γερμανικά 10ετή κρατικά ομόλογα έχουν μειωθεί σχεδόν στο μισό από τον Οκτώβριο του 2022.
Οι κίνδυνοι διακοπής του ενεργειακού εφοδιασμού έχουν αμβλυνθεί.
Οι τιμές της ενέργειας τον Οκτώβριο του 2023 ήταν 22% χαμηλότερες από την κορυφή τον Σεπτέμβριο του 2022.
Ωστόσο, οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 10,3% σε ετήσια βάση έως τον Οκτώβριο του 2023.
Οι τουριστικές εξαγωγές παρέμειναν, αλλά οι εξαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 15% το έτος δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Το πρωτογενές πλεόνασμα θα βελτιωθεί περαιτέρω
Η Ελλάδα αναμένεται να επιτύχει αυξανόμενα πρωτογενή πλεονάσματα, από 1,1% το 2023 σε 2,1% το 2025.
Αυτό θα συμβάλει σε ταχεία μείωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ από 163% το 2023 σε 152% το 2025.
Η δημοσιονομική στάση αναμένεται να παραμείνει σε γενικές γραμμές ουδέτερη και να γίνει μέτρια αυστηρή κατά περίπου 0,2% του ΑΕΠ μεταξύ 2023 και 2025.
Τα αυξανόμενα φορολογικά έσοδα και η σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων τιμών ενέργειας και τροφίμων, που ανέρχονται σε 1% του ΑΕΠ το 2023, δημιουργούν κάποιο δημοσιονομικό χώρο για νέες δημοσιονομικές παρεμβάσεις σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης.
Μέτρα ύψους 0,7% του ΑΕΠ το 2023 και 1,1% του ΑΕΠ το 2024 αυξάνουν τα εισοδήματα των συνταξιούχων, των δημοσίων υπαλλήλων και των ομάδων χαμηλού εισοδήματος, αν και οι προηγούμενες συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις αναμένεται να περιορίσουν τις δημόσιες δαπάνες.
Η κρατική αποζημίωση για ζημιές από δασικές πυρκαγιές και πλημμύρες εκτιμάται στο 0,3% του ΑΕΠ το 2023.
Η εκκαθάριση των τρεχουσών καθυστερήσεων στην υλοποίηση επενδύσεων από το Ταμείο Ανάκαμψης θα τονώσει τις επενδύσεις, με τις δαπάνες να αναμένεται να αυξηθούν από 1% του ΑΕΠ το 2023 σε 2% του ΑΕΠ το 2025.
Η ανάπτυξη προβλέπεται να ανακάμψει αργά
Η αύξηση της παραγωγής προβλέπεται να συγκρατηθεί σε 2,4% το 2023 και 2,0% το 2024 πριν αυξηθεί στο 2,4% το 2025.
Η προηγούμενη μείωση της αγοραστικής δύναμης και οι ζημίες από δασικές πυρκαγιές και πλημμύρες αναμένεται να επιβραδύνουν αρχικά την αύξηση της κατανάλωσης.
Το αυξανόμενο κόστος δανεισμού θα επιβαρύνει προσωρινά τις επενδύσεις.
Τόσο η πραγματική κατανάλωση όσο και η αύξηση των επενδύσεων αναμένεται να επιταχυνθούν καθώς ο πληθωρισμός μειώνεται περαιτέρω και το εξωτερικό περιβάλλον βελτιώνεται.
Η συνεχής αύξηση της απασχόλησης και των μισθών θα βοηθήσει στην ανοικοδόμηση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών.
Ένα βελτιωμένο επιχειρηματικό περιβάλλον και η συνεχής υποστήριξη μέσω του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ελλάδας «Greece 2.0» αναμένεται να τονώσουν τις επενδύσεις.
Η πτώση του πληθωρισμού είναι πιθανό να επιβραδυνθεί καθώς οι αυξανόμενοι περιορισμοί της παραγωγικής ικανότητας συμβάλλουν στις μισθολογικές πιέσεις.
Ο πιο επίμονος πληθωρισμός ή οι διαταραχές της ανανεωμένης ενέργειας και του εφοδιασμού αποτελούν βασικούς κινδύνους και θα μείωναν την αύξηση της κατανάλωσης και των επενδύσεων.
Η ενίσχυση της παραγωγικότητας και η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αποτελούν βασικές προκλήσεις
Παρά τις ευπρόσδεκτες μειώσεις της επιβάρυνσης του δημόσιου χρέους, το επίπεδο του χρέους παραμένει υψηλό.
Η επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων τουλάχιστον 1,5% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα και η υποστήριξη της ισχυρής ανάπτυξης είναι σημαντικές για τη δημοσιονομική βιωσιμότητα.
Οι προοπτικές ανάπτυξης θα βελτιωθούν με την αύξηση της αποτελεσματικότητας του νομικού συστήματος, για παράδειγμα με την προώθηση εναλλακτικών μηχανισμών επίλυσης διαφορών.
Η προσέλκυση περισσότερων γυναικών και νέων στην απασχόληση, για παράδειγμα με την ενθάρρυνση ευέλικτων εργασιακών ρυθμίσεων και την αύξηση των κινήτρων για πρόσληψη εργαζομένων με περιορισμένη εμπειρία, παραμένει επίσης βασικό για την ενίσχυση περαιτέρω βελτιώσεων στο δυνητικό προϊόν.
Η προώθηση ευρύτερης ασφάλισης περιουσίας για όλα τα κτίρια θα μπορούσε να περιορίσει το μέγεθος των φορολογικών ενδεχομένων υποχρεώσεων που προκύπτουν από όλο και πιο σοβαρά ακραία καιρικά φαινόμενα και να βοηθήσει στην ταχύτητα ανακατασκευής μετά από ζημιές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών