Τον Σεπτέμβριο με το Μεσοπρόθεσμο η «χάρτα» των ελαφρύνσεων έως το 2028
«Κουμπαρά» για μόνιμες ελαφρύνσεις από το 2025 φτιάχνει η κυβέρνηση εγκαταλείποντας τις πολιτικές με τις έκτακτες παροχές που μπορούν να βάλουν σε νέες δημοσιονομικές περιπέτειες τη χώρα ακόμα και στην περίπτωση που το Σύμφωνο Σταθερότητας παραβιασθεί στο ελάχιστο.
Σύμφωνα με αξιωματούχο του οικονομικού επιτελείου η κυβέρνηση θα παραμείνει αυστηρά προσηλωμένη στους νέους κανόνες του Συμφώνου κλείνοντας σε αυτή τη φάση τα παράθυρα για νέες επιταγές ακρίβειας στο τέλος του χρόνου μολονότι οι εισπράξεις στον προϋπολογισμό κινούνται πάνω από τον στόχο και αρχίσει να διαμορφώνεται διαθέσιμος ταμειακός χώρος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Μάρτιος έκλεισε με 500 εκατ. ευρώ παραπάνω έσοδα από το φόρο εισοδήματος Νομικών Προσώπων ενώ η κούρσα συνεχίζεται και όπως όλα δείχνουν το πρώτο εξάμηνο του έτους θα κλείσει με εισπράξεις 28 δισ. ευρώ οι οποίες στο δεύτερο θα εκτιναχθούν στα 35 δισ. ευρώ κάνοντας νέο ρεκόρ αλλά το περίσσευμα αλλά στόχος είναι το περίσσευμα να μην ξοδευτεί και να διατηρηθεί ως «κάβα» στα κρατικά ταμεία για μεγαλύτερη ευελιξία από το νέο έτος.
Το τοπίο θα αρχίζει να ξεκαθαρίζει από το καλοκαίρι καθώς τέλος Ιουνίου ανακοινώνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ειδικές ανά χώρα συστάσεις για τη δημοσιονομική πολιτική το 2025 στη βάση των εαρινών προβλέψεων και του νέου Συμφώνου Σταθερότητας.
Με τους νέους κανόνες που θα εφαρμοσθούν πλήρως από το επόμενο έτος το κέντρο βάρους για τη δημοσιονομική προσαρμογή μετατοπίζεται από το πρωτογενές πλεόνασμα στη συγκράτηση του ρυθμού αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών, ο οποίος δεν θα μπορεί να ξεπερνά ένα ορισμένο ποσοστό που πιθανότατα θα είναι κοντά στο 3% και σε συνάρτηση με το βάθος της εξυγίανσης θα κλιμακώνεται είτε ανοδικά στην πάροδο των τετραετών προγραμμάτων είτε θα βαίνει μειούμενο.
Μόνο εφόσον ο ρυθμός αύξησης των δαπανών είναι χαμηλότερος από το πλαφόν θα δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες ενισχύσεις στα νοικοκυριά ενώ αντίθετα χειρότερη εκτέλεση επί αυτού του στόχου δαπανών θα αφαιρεί χώρο από τα επόμενα έτη.
Και στην περίπτωση υπέρβασης κατά ποσοστό που ξεπερνά το 0,3% του ΑΕΠ για ένα έτος ή 0,6% σωρευτικά, η Ε.Ε. θα μπορεί να θέσει το κράτος μέλος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.
Στην πράξη η ανώτατη οροφή στις πρωτογενείς δαπάνες που σήμερα ανέρχονται στα 100 δισ. ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο σκόπελο για όλες τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις άρα και για την ελληνική αφού οποιοδήποτε μέτρο από αυτή την πλευρά θα πρέπει να χρηματοδοτείται από την αντίστοιχη των εσόδων.
Για παράδειγμα στην περίπτωση που προχωρήσει ο σχεδιασμός για την επαναφορά της «13ης σύνταξης» η οποία κοστίζει 3 δισ. ευρώ το χρόνο και η κυβέρνηση έχει καλύψει το χώρο της αύξησης των πρωτογενών δαπανών θα πρέπει να κόψει ισόποσα δαπάνες από άλλους τομείς είτε να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα ύψους 3 δισ. ευρώ από την πλευρά της φορολογίας.
Σύμφωνα με το νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας που εστάλη χθες στην Κομισιόν η αύξηση στις καθαρές πρωτογενείς δαπάνες είναι 2,1% χαμηλότερα από το ανώτερο όριο του 2,6% που ισχύει για φέτος με αποτέλεσμα να υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια αλλά στο οικονομικό επιτελείο θέλουν να τα διαφυλάξουν ως «κόρη οφθαλμού» για το 2025.
Οι δεσμευτικοί στόχοι για τις πρωτογενείς δαπάνες, τα πλεονάσματα και το δημόσιο χρέος θα αποτυπώνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα της περιόδου 2025-2028 που θα υποβάλει η κυβέρνηση έως τις 20 Σεπτεμβρίου.
Θα ακολουθήσει η κατάθεση του νέου προϋπολογισμού που θα στοχεύει σε πρόσθετες εισπράξεις εσόδων κατά 3,4 δις. ευρώ στα 72,6 δισ. ευρώ από 69,2 δις. ευρώ το 2024 με το ΑΕΠ σε ονομαστικούς όρους να φθάνει στα 240 δις. ευρώ από 230 δις. ευρώ φέτος φθάνοντας για πρώτη φορά στα επίπεδα που ήταν πριν από την κρίση και τα μνημόνια.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με αξιωματούχο του οικονομικού επιτελείου η κυβέρνηση θα παραμείνει αυστηρά προσηλωμένη στους νέους κανόνες του Συμφώνου κλείνοντας σε αυτή τη φάση τα παράθυρα για νέες επιταγές ακρίβειας στο τέλος του χρόνου μολονότι οι εισπράξεις στον προϋπολογισμό κινούνται πάνω από τον στόχο και αρχίσει να διαμορφώνεται διαθέσιμος ταμειακός χώρος.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Μάρτιος έκλεισε με 500 εκατ. ευρώ παραπάνω έσοδα από το φόρο εισοδήματος Νομικών Προσώπων ενώ η κούρσα συνεχίζεται και όπως όλα δείχνουν το πρώτο εξάμηνο του έτους θα κλείσει με εισπράξεις 28 δισ. ευρώ οι οποίες στο δεύτερο θα εκτιναχθούν στα 35 δισ. ευρώ κάνοντας νέο ρεκόρ αλλά το περίσσευμα αλλά στόχος είναι το περίσσευμα να μην ξοδευτεί και να διατηρηθεί ως «κάβα» στα κρατικά ταμεία για μεγαλύτερη ευελιξία από το νέο έτος.
Το τοπίο θα αρχίζει να ξεκαθαρίζει από το καλοκαίρι καθώς τέλος Ιουνίου ανακοινώνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ειδικές ανά χώρα συστάσεις για τη δημοσιονομική πολιτική το 2025 στη βάση των εαρινών προβλέψεων και του νέου Συμφώνου Σταθερότητας.
Με τους νέους κανόνες που θα εφαρμοσθούν πλήρως από το επόμενο έτος το κέντρο βάρους για τη δημοσιονομική προσαρμογή μετατοπίζεται από το πρωτογενές πλεόνασμα στη συγκράτηση του ρυθμού αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών, ο οποίος δεν θα μπορεί να ξεπερνά ένα ορισμένο ποσοστό που πιθανότατα θα είναι κοντά στο 3% και σε συνάρτηση με το βάθος της εξυγίανσης θα κλιμακώνεται είτε ανοδικά στην πάροδο των τετραετών προγραμμάτων είτε θα βαίνει μειούμενο.
Μόνο εφόσον ο ρυθμός αύξησης των δαπανών είναι χαμηλότερος από το πλαφόν θα δημιουργείται δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες ενισχύσεις στα νοικοκυριά ενώ αντίθετα χειρότερη εκτέλεση επί αυτού του στόχου δαπανών θα αφαιρεί χώρο από τα επόμενα έτη.
Και στην περίπτωση υπέρβασης κατά ποσοστό που ξεπερνά το 0,3% του ΑΕΠ για ένα έτος ή 0,6% σωρευτικά, η Ε.Ε. θα μπορεί να θέσει το κράτος μέλος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.
Στην πράξη η ανώτατη οροφή στις πρωτογενείς δαπάνες που σήμερα ανέρχονται στα 100 δισ. ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο σκόπελο για όλες τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις άρα και για την ελληνική αφού οποιοδήποτε μέτρο από αυτή την πλευρά θα πρέπει να χρηματοδοτείται από την αντίστοιχη των εσόδων.
Για παράδειγμα στην περίπτωση που προχωρήσει ο σχεδιασμός για την επαναφορά της «13ης σύνταξης» η οποία κοστίζει 3 δισ. ευρώ το χρόνο και η κυβέρνηση έχει καλύψει το χώρο της αύξησης των πρωτογενών δαπανών θα πρέπει να κόψει ισόποσα δαπάνες από άλλους τομείς είτε να βρεθούν ισοδύναμα μέτρα ύψους 3 δισ. ευρώ από την πλευρά της φορολογίας.
Σύμφωνα με το νέο Πρόγραμμα Σταθερότητας που εστάλη χθες στην Κομισιόν η αύξηση στις καθαρές πρωτογενείς δαπάνες είναι 2,1% χαμηλότερα από το ανώτερο όριο του 2,6% που ισχύει για φέτος με αποτέλεσμα να υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια αλλά στο οικονομικό επιτελείο θέλουν να τα διαφυλάξουν ως «κόρη οφθαλμού» για το 2025.
Οι δεσμευτικοί στόχοι για τις πρωτογενείς δαπάνες, τα πλεονάσματα και το δημόσιο χρέος θα αποτυπώνονται στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα της περιόδου 2025-2028 που θα υποβάλει η κυβέρνηση έως τις 20 Σεπτεμβρίου.
Θα ακολουθήσει η κατάθεση του νέου προϋπολογισμού που θα στοχεύει σε πρόσθετες εισπράξεις εσόδων κατά 3,4 δις. ευρώ στα 72,6 δισ. ευρώ από 69,2 δις. ευρώ το 2024 με το ΑΕΠ σε ονομαστικούς όρους να φθάνει στα 240 δις. ευρώ από 230 δις. ευρώ φέτος φθάνοντας για πρώτη φορά στα επίπεδα που ήταν πριν από την κρίση και τα μνημόνια.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών