Τελευταία Νέα
Οικονομία

Προϋπολογισμός ρίσκου για το 2025: Επιβεβαίωση BN - Ανάπτυξη 2,3% και έξτρα εισπράξεις από φόρους 2,5 δισ. ευρώ

Προϋπολογισμός ρίσκου για το 2025: Επιβεβαίωση BN - Ανάπτυξη 2,3% και έξτρα εισπράξεις από φόρους 2,5 δισ. ευρώ
Oι προβλέψεις για τη εξέλιξη των βασικών μεγεθών ενέχουν σημαντικά ρίσκα εξαιτίας της αβεβαιότητας και των κινδύνων που συνδέονται με τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή.

Ανάπτυξη 2,3% με αύξηση των εισοδημάτων και της απασχόλησης λόγω της επιτάχυνσης των επενδύσεων αλλά και έξτρα εισπράξεις 2,5 δισ. ευρώ από τους φόρους εισοδήματος και ΦΠΑ προβλέπει το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού που κατατέθηκε σήμερα στη βουλή επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα του "ΒΝ¨.
Ωστόσο οι προβλέψεις για τη εξέλιξη των βασικών μεγεθών ενέχουν σημαντικά ρίσκα εξαιτίας της αβεβαιότητας και των κινδύνων που συνδέονται με τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή.
Φέτος η οικονομία θα κλείσει με ανάπτυξη που θα κυμαίνεται κοντά στα επίπεδα του 2,2%, αισθητά χαμηλότερα από την αρχική εκτίμηση για επιτάχυνση του ΑΕΠ κατά 2,9% ενώ για το 2025 ο πήχης τοποθετείται οριακά πιο πάνω στο 2,3%.

Δημοσιονομικοί κραδασμοί

Στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας εντείνονται οι ανησυχίες για τους δημοσιονομικούς κραδασμούς και τις επιπτώσεις στην οικονομία από την πολεμική σύρραξη στην Μέση Ανατολή που θα αλλάζει βίαια τον ενεργειακό χάρτη με τους αναλυτές να εκφράζουν φόβους για εκτίναξη των τιμών στο πετρέλαιο ακόμα και στα 100 δολάρια το βαρέλι (Brent) τη στιγμή που το προσχέδιο συντάχθηκε με την πρόβλεψη για μέση τιμή αργού πετρελαίου 80 δολάρια το βαρέλι το 2025 που θεωρείται αισιόδοξη, από 85,4 δολάρια φέτος και 82,5 δολάρια το 2023.
Μεγάλη εστία ανησυχίας είναι ο πληθωρισμός καθώς η ένταση και η έκταση της ακρίβειας θα ανοίξει νέες πληγές στα νοικοκυριά βάζοντας πάνω στο τραπέζι σενάρια για πρόσθετα  μέτρα ανακούφισης σε μία δύσκολη χρονική συγκυρία εξαιτίας των νέων περιοριστικών  κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας που βάζουν «απαγορευτικό» σε τέτοιου είδους παρεμβάσεις.
Σύμφωνα με τη νέα επικαιροποιημένη εκτίμηση ο τιμάριθμος θα κινηθεί φέτος στο 2,7% από 3,5% το 2023 και θα πέσει στο 2,1% το επόμενο έτος ενώ η ταχύτητα του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή θα διαμορφωθεί στο 2,8% από 4,2% πέρυσι και θα αποκλιμακωθεί στο 2,1% το 2025.

Επενδύσεις

Βασική κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης θα είναι οι επενδύσεις οι οποίες θα τρέξουν με ρυθμό 8,4% το 2025 από 6,7% το 2024 ως αποτέλεσμα της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας, της έγκαιρης και αποτελεσματικής αξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και των άλλων ευρωπαϊκών κονδυλίων αλλά και λόγω της ταχύτερης από την αναμενόμενη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων μέσω των μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί με τα φορολογικά κίνητρα για τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές.
Η δημόσια κατανάλωση δεν θα σημειώσει καμία αξιολόγηση μεταβολή παραμένοντας  στάσιμη και το 2025 από 0,4% το 2024  ενώ η ιδιωτική θα σημειώσει οριακή επιβράδυνση στο 1,6% από 1,7% φέτος καθώς οι τιμές στα ράφια έχουν ανέβει υψηλά και δεν υποχωρούν γεγονός που επιβεβαιώνει τα σχέδια χορήγησης νέας επιταγής ακρίβειας σε συνταξιούχους και ευάλωτους μέσα στα Χριστούγεννα.
Οι εξαγωγές θα κατεβάσουν ταχύτητα στο 4% για το 2025 από 4,2% φέτος ενώ οι εισαγωγές θα σημειώσουν αύξηση κατά 3,6% το 2025 από 3,8% το 2024 περιορίζοντας την «ψαλίδα» στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.    
Στο μέτωπο της ανεργίας αυτή για πρώτη φορά θα πέσει σε μονοψήφιο ποσοστό στο 9,7% από 10,3% το 2024 και 11,1% το 2023. 

Δημοσιονομικά

Σε δημοσιονομικό πεδίο ο προϋπολογισμός θα παρουσιάσει πρωτογενές πλεόνασμα τουλάχιστον 2,4% του ΑΕΠ ενδεχομένως και υψηλότερα (έναντι αρχικής πρόβλεψης για 2,1% του ΑΕΠ) ενώ ο στόχος το 2025 είναι για 2,5% του ΑΕΠ. 
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 153,7% στο τέλος του 2024 και να κατέλθει στο 149,1% το 2025, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.

Οι φορολογικές εισπράξεις εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 68,2 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 2,474 δισ. ευρώ ή 3,7% έναντι του 2024.

Ειδικότερα:

* Τα έσοδα από φόρους επί αγαθών και υπηρεσιών προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 37.798 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.528 εκατ. ευρώ ή 4,2% έναντι του 2024.

Επιμέρους:

-Τα έσοδα από ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν στο ποσό των 26.508 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.254 εκατ. ευρώ έναντι του 2024 και οι ΕΦΚ προβλέπονται στο ποσό των 7.239 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένοι κατά 47 εκατ. ευρώ έναντι του 2024.
*Από φόρους και δασμούς επί εισαγωγών προβλέπονται έσοδα ύψους 351 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 17 εκατ. ευρώ έναντι του 2024.
*Από τους τακτικούς φόρους ακίνητης περιουσίας θα προέλθουν 2.395 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 39 εκατ. ευρώ έναντι του 2024, κυρίως λόγω της μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 20% στους ιδιοκτήτες που θα ασφαλίσουν τις κατοικίες τους, με φορολογητέα αξία έως 500.000 ευρώ, για φυσικές καταστροφές.
*Από τους λοιπούς φόρους επί παραγωγής προβλέπονται έσοδα ύψους 456 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 141 εκατ. ευρώ έναντι της εκτίμησης του 2024, κυρίως λόγω της κατάργησης του τέλους επιτηδεύματος στους ελεύθερους επαγγελματίες.
*Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος αναμένεται να ανέλθουν στο ποσό των 24.941 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.065 εκατ. ευρώ ή 4,5% έναντι του 2024.
Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων προβλέπεται να διαμορφωθεί στο ποσό των 15.052 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 878 εκατ. ευρώ έναντι του 2024, ως απόρροια της μεγέθυνσης της οικονομίας και της αναμενόμενης νέας αύξησης του κατώτατου μισθού και:Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων προβλέπεται να ανέλθει στο ποσό των 7.972 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 180 εκατ. ευρώ έναντι του 2024.
*Οι φόροι κεφαλαίου προβλέπεται να ανέλθουν σε 235 εκατ. ευρώ, στο ίδιο ύψος με αυτό του 2024, ενώ:
*Τα έσοδα από τους λοιπούς τρέχοντες φόρους προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 2,545 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 44 εκατ. ευρώ έναντι του 2024.

Φοροελαφρύνσεις

Την ίδια στιγμή το προσχέδιο φέρνει  νέες φοροελαφρύνσεις και εισοδηματικές ενισχύσεις ύψους 1,1 δις. ευρώ για το 2025.
Στους κερδισμένους είναι συνταξιούχοι, δημόσιοι υπάλληλοι, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, ευάλωτοι,  ιδιοκτήτες ακινήτων, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες.
Στην πορεία θα αναζητηθεί πρόσθετος «ταμειακός χώρος»  από την επίτευξη των στόχων για την μείωση της φοροδιαφυγής και την επανεξέταση των δημοσίων δαπανών (spending review) για νέες πρωτοβουλίες δίκαιης κατανομής των φορολογικών βαρών.

Όπως αποκάλυψε το bankingnews.gr στις 6/10

Προϋπολογισμό υψηλού ρίσκου καταθέτει το οικονομικό επιτελείο τη Δευτέρα (7/10/2024) στη Βουλή με τις προβλέψεις του προσχεδίου για την εξέλιξη των βασικών μεγεθών να κινούνται πάνω στην κινούμενη άμμο του πολέμου της Μέσης Ανατολής και να απειλούνται με αναθεώρηση σε περίπτωση κλιμάκωσης της έντασης.
Το 2024 η οικονομία θα κλείσει με ανάπτυξη που θα κυμαίνεται κοντά στα επίπεδα του 2,2%, αισθητά χαμηλότερα από την αρχική εκτίμηση για επιτάχυνση του ΑΕΠ κατά 2,9% ενώ για το 2025 ο πήχης τοποθετείται οριακά πιο πάνω στο 2,3% λόγω της αβεβαιότητας και των κινδύνων που συνδέονται με τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας εντείνονται οι ανησυχίες για τους δημοσιονομικούς κραδασμούς και τις επιπτώσεις στην οικονομία από την πολεμική σύρραξη στην Μέση Ανατολή που θα αλλάζει βίαια τον ενεργειακό χάρτη με τους αναλυτές να εκφράζουν φόβους για εκτίναξη των τιμών στο πετρέλαιο ακόμα και στα 100 δολάρια το βαρέλι (Brent) τη στιγμή που το προσχέδιο συντάχθηκε με την πρόβλεψη για μέση τιμή αργού πετρελαίου 80 δολάρια το βαρέλι το 2025 που θεωρείται αισιόδοξη, από 85,4 δολάρια φέτος και 82,5 δολάρια το 2023.

Εστία ανησυχίας ο πληθωρισμός


Μεγάλη εστία ανησυχίας είναι ο πληθωρισμός καθώς η ένταση και η έκταση της ακρίβειας θα ανοίξει νέες πληγές στα νοικοκυριά βάζοντας πάνω στο τραπέζι σενάρια για πρόσθετα μέτρα ανακούφισης σε μία δύσκολη χρονική συγκυρία εξαιτίας των νέων περιοριστικών κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας που βάζουν «απαγορευτικό» σε τέτοιου είδους παρεμβάσεις.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο προσχέδιο αναφέρεται ότι «στους ενδογενείς κινδύνους αυτοί περιλαμβάνουν το ενδεχόμενο πιο επίμονου πληθωρισμού στις υπηρεσίες για μεγαλύτερο διάστημα του εκτιμώμενου, που θα διατηρούσε υψηλότερα τον γενικό πληθωρισμό ασκώντας πίεση στα πραγματικά εισοδήματα, καθώς και το ενδεχόμενο απωλειών ελληνικής ανταγωνιστικότητας από μία ταχύτερη του αναμενομένου αύξηση ονομαστικών μισθών έναντι των κύριων εμπορικών εταίρων».
Σύμφωνα με τη νέα επικαιροποιημένη εκτίμηση ο τιμάριθμος θα κινηθεί φέτος στο 2,7% από 3,5% το 2023 και θα πέσει στο 2,1% το επόμενο έτος ενώ η ταχύτητα του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή θα διαμορφωθεί στο 2,8% από 4,2% πέρυσι και θα αποκλιμακωθεί στο 2,1% το 2025.

Επενδύσεις


Βασική κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης θα είναι οι επενδύσεις οι οποίες θα τρέξουν με ρυθμό 8,4% το 2025 από 6,7% το 2024 ως αποτέλεσμα της ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας, της έγκαιρης και αποτελεσματικής αξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και των άλλων ευρωπαϊκών κονδυλίων αλλά και λόγω της ταχύτερης από την αναμενόμενη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων μέσω των μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί με τα φορολογικά κίνητρα για τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές.
Η δημόσια κατανάλωση δεν θα σημειώσει καμία αξιολόγηση μεταβολή παραμένοντας στάσιμη και το 2025 από 0,4% το 2024 ενώ η ιδιωτική θα σημειώσει οριακή επιβράδυνση στο 1,6% από 1,7% φέτος καθώς οι τιμές στα ράφια έχουν ανέβει υψηλά και δεν υποχωρούν γεγονός που επιβεβαιώνει τα σχέδια χορήγησης νέας επιταγής ακρίβειας σε συνταξιούχους και ευάλωτους μέσα στα Χριστούγεννα.
Οι εξαγωγές θα κατεβάσουν ταχύτητα στο 4% για το 2025 από 4,2% φέτος ενώ οι εισαγωγές θα σημειώσουν αύξηση κατά 3,6% το 2025 από 3,8% το 2024 περιορίζοντας την «ψαλίδα» στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών.

Μονοψήφια η ανεργία

Στο μέτωπο της ανεργίας αυτή για πρώτη φορά θα πέσει σε μονοψήφιο ποσοστό στο 9,7% από 10,3% το 2024 και 11,1% το 2023.
Σε δημοσιονομικό πεδίο ο προϋπολογισμός θα παρουσιάσει πρωτογενές πλεόνασμα τουλάχιστον 2,4% του ΑΕΠ ενδεχομένως και υψηλότερα (έναντι αρχικής πρόβλεψης για 2,1% του ΑΕΠ) ενώ ο στόχος το 2025 είναι για 2,5% του ΑΕΠ. Το χρέος της γενικής κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 153,7% στο τέλος του 2024 και να κατέλθει στο 149,1% το 2025, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.

1_844.JPG
2_625.JPG

Το προσχέδιο του Προϋπολογισμού

proypologismos.pdf


Μάριος Χριστοδούλου
www.bankignews.gr

 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης