Στο τέλος του 2025, το υπόλοιπο του δημόσιου χρέους εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει οριακή αύξηση κατά 196 εκατ. ευρώ, φτάνοντας τα 365 δισ. ευρώ
Με τις καθαρές χρηματοδοτικές ανάγκες του επόμενου έτους να περιορίζονται στα 8 δισ. ευρώ, το οικονομικό επιτελείο δίνει έμφαση στη δημοσιονομική σταθερότητα, επιδιώκοντας πρωτογενή πλεονάσματα άνω του 2,4% του ΑΕΠ, έναντι του εκτιμώμενου 2,9% για το 2024.
Οι στοχευμένες αυτές κινήσεις αποσκοπούν στην ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας στις διεθνείς αγορές, διατηρώντας τη θετική δυναμική στις αξιολογήσεις πιστοληπτικής ικανότητας, καθώς το πρώτο «κρας τεστ» με τους οίκους αναμένεται τον Ιανουάριο του 2025.
Παράλληλα, ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) επιταχύνει την πρόωρη αποπληρωμή δανείων ύψους 5,29 δισ. ευρώ από το πρώτο μνημόνιο, τα οποία υπό κανονικές συνθήκες ωριμάζουν μετά το 2032.
Η πρωτοβουλία αυτή αναμένεται να μειώσει το μεσοπρόθεσμο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους και εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική διαχείρισης που στοχεύει στη βελτίωση της βιωσιμότητάς του. Την ίδια στιγμή, οι στοχευμένες δράσεις του ΟΔΔΗΧ ενισχύουν το μήνυμα σταθερότητας που εκπέμπει η ελληνική οικονομία, ενδυναμώνοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών προσελκύοντας νέα κεφάλαια.
Σύμφωνα με τον ΟΔΔΗΧ, οι συνολικές χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για το 2025 εκτιμώνται στα 15,28 δισ. ευρώ οι οποίες κατανέμονται ως εξής:
- Αποπληρωμές ομολόγων: 5,45 δισ. ευρώ
- Καταβολή τόκων: 4,75 δισ. ευρώ
- Πρόωρη αποπληρωμή διπλής δόσης από το διμερές δάνειο με την ευρωζώνη: 5,3 δισ. ευρώ
- Χρηματοδότηση έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF): 5,96 δισ. ευρώ
Η κάλυψη των αναγκών αυτών θα επιτευχθεί μέσω πολλαπλών πηγών.
Συγκεκριμένα:
1. Νέες εκδόσεις ομολόγων: Το ελληνικό δημόσιο θα συνεχίσει να αντλεί κεφάλαια από τις αγορές με τον προγραμματισμό να περιλαμβάνει νέες εκδόσεις ομολόγων ύψους 8 δις. ευρώ.
2. Επιχορηγήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF): Τα έργα που χρηματοδοτούνται μέσω του RRF θα ενισχύσουν τη ρευστότητα κατά 3,027 δις. ευρώ.
3. Έσοδα από αποκρατικοποιήσεις: Πρόσθετα έσοδα 576 εκατ. ευρώ αναμένονται από τη συνέχιση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
4. Μείωση των ταμειακών διαθεσίμων: Το Δημόσιο θα αξιοποιήσει 3,67 δισ. ευρώ από το υφιστάμενο αποθεματικών.
5. Πρωτογενές πλεόνασμα: Ένα σημαντικό μέρος της κάλυψης θα προέλθει από το πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 5,73 δισ. ευρώ το 2025.
Στο τέλος του 2025, το υπόλοιπο του δημόσιου χρέους εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει οριακή αύξηση κατά 196 εκατ. ευρώ, φτάνοντας τα 365 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, ως ποσοστό του ΑΕΠ, το χρέος θα συνεχίσει την πτωτική του πορεία, καταγράφοντας εντυπωσιακή μείωση της τάξης του 56% σε σύγκριση με το 2020, όταν είχε αγγίξει το ανώτατο επίπεδο του 209% λόγω των αυξημένων δαπανών για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Μείωση αναμένεται και στις δαπάνες για τόκους, οι οποίες προβλέπεται να διαμορφωθούν στο 4% του ΑΕΠ στο τέλος του 2025, από 4,1% φέτος.
Η μέση περίοδος λήξης του χρέους παραμένει ιδιαίτερα ευνοϊκή, αγγίζοντας τα 19 χρόνια, γεγονός που ενισχύει τη βιωσιμότητά του. Παράλληλα, η ύπαρξη υψηλού ταμειακού αποθέματος, το οποίο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 32 δισ. ευρώ στο τέλος του 2024, χάρη σε αποφάσεις του 2018 και τη στρατηγική «ρολαρίσματος» που ακολούθησε, παρέχει πρόσθετη ασφάλεια έναντι πιθανών εξωτερικών κινδύνων.
Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για το 2025 εκτιμώνται στο 6,7% του ΑΕΠ από 6,9% φέτος, ενώ το 70% του συνολικού χρέους βρίσκεται στα χέρια επίσημων δανειστών, προσφέροντας σταθερότητα στην εξυπηρέτηση του χρέους.
Παράλληλα, η σύνθεση των επενδυτών που συμμετέχουν στις ελληνικές εκδόσεις ομολόγων έχει αλλάξει σημαντικά.
Το ποσοστό συμμετοχής των hedge funds έχει μειωθεί στο 6,7% το 2024, από 11% το 2019, ενώ οι θεσμικοί επενδυτές αύξησαν το μερίδιό τους στο 63,7% το 2024, έναντι 53,7% το 2023.
Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας φαίνεται να έχει ενισχύσει την εμπιστοσύνη των θεσμικών επενδυτών, εδραιώνοντας τη θέση της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών