Η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014, παρόλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της
(upd3)Αναδιπλώνεται η κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τα περί απειλών, προειδοποιήσεων ή σεναρίων περί στάσης πληρωμών.
Ειδικότερα, ανώτατες κυβερνητικές πηγές αναφέρουν πως οι πληροφορίες πως το Μαξίμου ανακοινώνει στάση πληρωμών (!) μόνο σε σενάριο φαντασίας μπορεί να στηριχτεί.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η απόφαση της κυβέρνησης πως δεν θα συνεχίσει να εξυπηρετεί το χρέος της, αν η Ελλάδα δεν λάβει τις δόσεις, αφορά το ιστορικό της διαπραγμάτευσης και δεν προσθέτει τίποτα καινούριο.
"Αποτελεί καταγραφή της πορείας της διαπραγμάτευσης και το επίμαχο σημείο δεν κάνει τίποτε περισσότερο από το να επαναλαμβάνει σημείο της επιστολής του πρωθυπουργού προς τους ηγέτες της Ευρωζώνης", τονίζουν οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι.
Τι ανέφεραν νωρίτερα ανώτατες κυβερνητικές πηγές
Η ελληνική κυβέρνηση δεν πρόκειται να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014, διαμηνύουν ανώτατες κυβερνητικές πηγές, κατά τον απολογισμό του κυβερνητικού έργου, με αφορμή τη συμπλήρωση δύο μηνών ζωής.
Η κυβέρνηση περνά στην αντεπίθεση, απειλώντας ευθέως τους δανειστές με στάση πληρωμών, εάν δεν έχει προηγηθεί η εκταμίευση του χρέους.
Όπως εξηγούν οι κυβερνητικές πηγές, η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014, παρόλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της.
Όπως διαμηνύουν επίσης, τα παραπάνω ζητήματα αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους χωρίς να τίθεται σε διακινδύνευση πληρωμές του δημοσίου στους Έλληνες πολίτες, μισθοί, συντάξεις, υγεία, παιδεία, άμυνα, δημόσια έργα.
Ο απολογισμός του κυβερνητικού έργου
Η Κυβέρνηση συγκροτήθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, λιγότερο των δύο ημερών, με διεκπεραίωση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών, γεγονός που δείχνει καλή προετοιμασία και συντονισμό ενεργειών.
Στο διάστημα των δύο μηνών έχει συνεδριάσει δύο φορές το Υπουργικό Συμβούλιο, ενώ συγκροτήθηκαν και συνεδρίασαν κατ’επανάληψη τα ακόλουθα Κυβερνητικά συλλογικά όργανα.
α) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο (ΚΥ.ΣΥΜ.)
β) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) που συστήθηκε από τη νέα Κυβέρνηση
γ) Το ΚΥΣΕΑ το οποίο ολοκλήρωσε τις κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, Λιμενικού Σώματος και Ελληνικής Αστυνομίας – Πυροσβεστικής. Οι ρυθμοί συνεδρίασης των συλλογικών Κυβερνητικών Οργάνων εντείνονται, ώστε να εξασφαλίζεται πλήρως η συλλογική λειτουργία της Κυβέρνησης.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα η Κυβέρνησης ανακοίνωσε (Υπουργικό Συμβούλιο /27-2-2015) το νομοθετικό έργο το οποίο υλοποιεί σε πλήρη συνέπεια προς τις προγραμματικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού στη Βουλή.
Κατατέθηκε, εγκρίθηκε και έγινε δεκτός με μεγάλη πλειοψηφία ο νόμος για την «Επείγουσα αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και άλλες διατάξεις». Υλοποιήθηκε έτσι η βασική προτεραιότητα του Κυβερνητικού Προγράμματος έναντι των δοκιμαζομένων από την οικονομική κρίση πολιτών και την Μνημονιακή λιτότητα. Ρυθμίστηκαν ακόμη ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών οργάνων με κύρια δράση θεσμοθέτηση της Γενικής Γραμματείας κατά της Διαφθοράς για την επικουρία του έργου του Υπουργού Επικρατείας κατά της Διαφθοράς.
Κατατέθηκε, συζητήθηκε και έγινε δεκτό το Σχέδιο Νόμου για την ρύθμιση σε 100 δόσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και άλλες διατάξεις, που ρυθμίζουν σημαντικά φορολογικά θέματα κατά της φοροδιαφυγής και της ταχύτερης είσπραξης των φορολογικών εσόδων κάθε κατηγορίας και είδους. Ο νόμος αυτός εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά τα φορολογικά έσοδα κατά το τρέχον οικονομικό έτος, παράλληλα όμως, λόγω της άρσης του συνόλου των μέτρων καταστολής λόγω οφειλών, αναμένεται να συμβάλλει άμεσα και αποτελεσματικά στην επανεκκίνηση της Οικονομίας, με την επαναδραστηριοποίηση επιχειρήσεων που θα λάβουν τώρα, λόγω της ρύθμισης, φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, άρση κατασχέσεων λογαριασμών και ποινικών διώξεων.
Με τη ρύθμιση κατά των εικονικών τριγωνικών συναλλαγών αναμένεται άμεση μείωση τιμών των εισαγόμενων προϊόντων πρώτης ανάγκης και σύλληψη φοροδιαφυγής μέσω της έκδοσης εικονικών τιμολογίων.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα η Κυβέρνηση ολοκλήρωσε την επεξεργασία των ακολούθων σ/ν που θα κατατεθούν στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα:
(α) Επανασύστασης και λειτουργίας της ΕΡΤ Α.Ε. όπως λειτούργησε μέχρι την ημέρα πραξικοπηματικής διακοπής της λειτουργίας της. Η ψήφισή του θα ολοκληρωθεί άμεσα μετά το Πάσχα.
(β) Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Κατάργηση των σωφρονιστικών καταστημάτων Γ΄ τύπου και άλλες διατάξεις» με το οποίο επιχειρείται η συνολική αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας των φυλακών και του σωφρονιστικού συστήματος όπως διαμορφώθηκε ιδίως με τις πρόσφατες ρυθμίσεις της απελθούσας Κυβέρνησης. Το σ/ν θα γίνει νόμος του Κράτους αμέσως μετά το σ/ν της ΕΡΤ Α.Ε.
(γ) Σχέδιο νόμου για την αποκατάσταση των αδικιών στους δημοσίους υπαλλήλους και την εύρυθμη λειτουργία του δημοσίου, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την προώθηση της αξιοκρατίας.
(δ) Σχέδιο νόμου για την αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας και ρύθμιση των δόσεων των στεγαστικών δανείων με βάση το πραγματικό εισόδημα των οφειλετών.
Το ίδιο χρονικό διάστημα με σειρά αποφάσεων των αρμοδίων Υπουργών και τροπολογιών στα ψηφισθέντα νομοσχέδια, λύθηκαν σειρά σοβαρών ζητημάτων και εκπληρώθηκαν ή εκπληρώνονται βασικές προγραμματικές δεσμεύσεις της Κυβέρνησης.
(α) Διατήρηση των κυρίων και επικουρικών συντάξεων και του εφάπαξ στα επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί την 31/12/2014 ώστε να μην μειωθούν περεταίρω στα πλαίσια των μνημονιακών ρυθμίσεων. Η νέα κυβέρνηση, δηλαδή, ανέστειλε μνημονιακούς νόμους που προβλέπουν μαθηματικό τύπο για τον υπολογισμό του εφάπαξ που το μειώνει κατά πολύ, μη εφαρμογή του μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις (ουσιαστικά θα τις μηδένιζαν…), καθώς και μη εφαρμογή του τριμηνιαίου δείκτη βιωσιμότητας των κύριων συντάξεων. Νόμους που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση Σαμαρά και η νέα κυβέρνηση δεν εφαρμόζει!
(β) Απαλλαγή από αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης όσων στερούνται εισόδημα και άλλες αναγκαίες ρυθμίσεις, για τη φορολογική ελάφρυνση των πολύ οικονομικά αδύναμων.
Κεντρικό ζήτημα, βέβαια, της κυβερνητικής πολιτικής το δίμηνο αυτό, υπήρξε η διαπραγμάτευση με τους εταίρους και δανειστές για τη διαμόρφωση των όρων της μεταμνημονιακής εποχής και της μετάβασης από τα μνημόνια της λιτότητας στην περίοδο της κοινωνικής ευαισθησίας, δικαιοσύνης, ανάπτυξης και της αποκατάστασης της εθνικής κυριαρχίας και αξιοπρέπειας.
Ειδικότερα:
α) Η απόφαση του Eurogroup της 20/2/2015 καθιέρωσε το πλαίσιο της μεταβατικής περιόδου Φεβρουαρίου – Ιουνίου 2015, για την τελική συμφωνία αναδιάρθρωσης του χρέους και την διαμόρφωση ενός νέου εθνικού σχεδίου οικονομικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης που θα καταστήσει το χρέος βιώσιμο.
β) Η Κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε επίμονα και σε όλα τα επίπεδα τη συμφωνία νέων δράσεων σε αντικατάσταση των μνημονιακών και έθεσε τα όρια και τα θέματα τα οποία είναι αδιαπραγμάτευτα. Ταυτόχρονα τερμάτισε οριστικά την προκλητική παρουσία της τρόϊκα στα υπουργεία και τα δημόσια κτήρια της χώρας, απέρριψε δε κάθε απόπειρα επέμβασης των δανειστών στα προτεινόμενα υπό την Κυβέρνηση σ/ν προς ψηφίσει και το περιεχόμενό τους (νόμος για την ανθρωπιστική κρίση και την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών).
γ) Έκανε απολύτως σαφές σε όλα τα επίπεδα της ευρωζώνης και το ΔΝΤ, ότι δεν πρόκειται να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014. Η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014, παρόλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της.
δ) Ζήτησε στη βάση της ίσης μεταχείρισης και των κανόνων λειτουργίας της ΕΚΤ, την άρση όλων των περιορισμών οι οποίοι έχουν επιβληθεί από τις 4/2/2015 σε βάρος αφ΄ ενός της χρηματοδότησης των Ελληνικών Τραπεζών αλλά και της χρηματοδότησης του Δημοσίου από τις Ελληνικές Τράπεζες.
ε) Ανέπτυξε πρωτοβουλία για την προσέλκυση επενδυτών/χρηματοδοτήσεις από τρίτες χώρες όπως κυρίως η Κίνα στην οποία μετέβη επίσημη αποστολή υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης.
στ) Τα παραπάνω ζητήματα αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους χωρίς να τίθεται σε διακινδύνευση πληρωμές του δημοσίου στους Έλληνες πολίτες, μισθοί, συντάξεις, υγεία, παιδεία, άμυνα, δημόσια έργα.
Η Κυβέρνηση κληρονόμησε από την προηγούμενη Κυβέρνηση μια εξαιρετικά πρωτοφανή κατάσταση.
Οι δανειστές ESM, ΔΝΤ και ΕΚΤ, έχουν αναπτύξει από το πρώτο εξάμηνο 2014 το σύνολο των εκταμιεύσεων και της χρηματοδότηση της χώρας, ποσά που είχαν σκοπό αποκλειστικά να εξυπηρετήσουν την πληρωμή του δημοσίου χρέους, η Ελλάδα συνέχισε να καταβάλλει στη λήξη τους ομόλογα του IMF, τόκους και δόσεις προς την ECB και ESM.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που εξοφλεί το δημόσιο χρέος χωρίς αναχρηματοδότησή του από ιδίους εθνικούς πόρους και εσωτερικό δανεισμό (T. Bills).
Κυβέρνηση: Απέστειλε νωρίτερα τη λίστα μεταρρυθμίσεων, ώστε να υπάρξει χρόνος για βελτιώσεις
Με την ελληνική κυβέρνηση να στέλνει τη λίστα με τις προτεινόμενες προτάσεις 48 ώρες νωρίτερα, το Μέγαρο Μαξίμου επιχειρεί να εισπράξει θέσεις, διαθέσεις και προθέσεις από την πλευρά των εταίρων και πιστωτών ώστε να έχει το χρονικό περιθώριο του Σαββατοκύριακου να επανέλθει με βελτιωμένη πρόταση, πάντα στο πλαίσιο των «κόκκινων γραμμών» που έχει ήδη θέσει.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, τα δύο μέλη της ομάδας του Brussels Group, Νίκος Θεοχαράκης και Έλενα Παναρίτη, θα αναχωρήσουν με την απογευματινή πτήση για τις Βρυξέλλες με στόχο να διεξαχθεί η σύσκεψη του κλιμακίου απόψε.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι το αργότερο αύριο το πρωί το Μέγαρο Μαξίμου και το Οικονομικό Επιτελείο της κυβέρνησης θα έχουν πλήρη εικόνα για τα αποτελέσματα του Brussels Group και ειδικότερα για το που υπάρχουν σημεία συμφωνίας, σύγκλισης αλλά και αποκλίσεις μεταξύ της ελληνικής μεταρρυθμιστικής πρότασης και των αξιώσεων των εταίρων.
Ακολούθως θα συνταχθεί νέα λεπτομερής λίστα – προτάσεων η οποία θα τεθεί υπόψιν των εταίρων και δανειστών με στόχο να κερδηθεί χρόνος και να συνέλθει το Euro Working Group την Δευτέρα και την Τρίτη ή το αργότερο Τετάρτη να συγκαλέσει ο Jeroen Dijsselbloem το Eurogroup και να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις.
Πηγές του Μεγάρου Μαξίμου εκφράζουν την αισιοδοξία τους αλλά εμφανίζονται συγκρατημένες καθώς εκτιμούν ότι οι πιστωτές θα επιμείνουν στην εφαρμογή μέτρων με άμεση δημοσιονομική απόδοση που ωστόσο δεν περιλαμβάνονται στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης όπως η αύξηση του ΦΠΑ σε ορισμένες κατηγορίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες το προσχέδιο που έχουν στις αποσκευές τους οι κ.κ. Θεοχαράκης και Παναρίτη αφήνει μικρά περιθώρια υποχωρήσεων που θα ικανοποιήσουν τυχόν αξιώσεις των δανειστών ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση της συμφωνίας της 20 Φεβρουαρίου και να αποκατασταθεί η απρόσκοπτη χρηματοδότηση της χώρας.
Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση διαμηνύει ότι είναι αποφασισμένη να μην υπαναχωρήσει σε αξιώσεις που παραπέμπουν σε υφεσιακού χαρακτήρα μέτρα και περικοπές ενώ επισημαίνει ότι δεν θέτει σε διαπραγμάτευση την υλοποίηση του κυβερνητικού της προγράμματος σε βάθος τετραετίας.
Ενδεικτική των διαπραγματευτικών προθέσεων και τις στάσης που θα κρατήσει η κυβέρνησης πάντως είναι και η αναφορά κύκλων του Μεγάρου Μαξίμου για τα πεπραγμένα τις κυβέρνησης με αφορμή της συμπλήρωση δυο μηνών από την εκλογή της.
«Η κυβέρνηση έκανε απολύτως σαφές σε όλα τα επίπεδα της ευρωζώνης και το ΔΝΤ, ότι δεν πρόκειται να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014» σημειώνουν οι κύκλοι του πρωθυπουργικού γραφείου συμπληρώνοντας ότι «η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014, παρόλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της».
(Πρώτη ενημέρωση: Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015, ώρα 15:08)
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, ανώτατες κυβερνητικές πηγές αναφέρουν πως οι πληροφορίες πως το Μαξίμου ανακοινώνει στάση πληρωμών (!) μόνο σε σενάριο φαντασίας μπορεί να στηριχτεί.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η απόφαση της κυβέρνησης πως δεν θα συνεχίσει να εξυπηρετεί το χρέος της, αν η Ελλάδα δεν λάβει τις δόσεις, αφορά το ιστορικό της διαπραγμάτευσης και δεν προσθέτει τίποτα καινούριο.
"Αποτελεί καταγραφή της πορείας της διαπραγμάτευσης και το επίμαχο σημείο δεν κάνει τίποτε περισσότερο από το να επαναλαμβάνει σημείο της επιστολής του πρωθυπουργού προς τους ηγέτες της Ευρωζώνης", τονίζουν οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι.
Τι ανέφεραν νωρίτερα ανώτατες κυβερνητικές πηγές
Η ελληνική κυβέρνηση δεν πρόκειται να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014, διαμηνύουν ανώτατες κυβερνητικές πηγές, κατά τον απολογισμό του κυβερνητικού έργου, με αφορμή τη συμπλήρωση δύο μηνών ζωής.
Η κυβέρνηση περνά στην αντεπίθεση, απειλώντας ευθέως τους δανειστές με στάση πληρωμών, εάν δεν έχει προηγηθεί η εκταμίευση του χρέους.
Όπως εξηγούν οι κυβερνητικές πηγές, η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014, παρόλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της.
Όπως διαμηνύουν επίσης, τα παραπάνω ζητήματα αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους χωρίς να τίθεται σε διακινδύνευση πληρωμές του δημοσίου στους Έλληνες πολίτες, μισθοί, συντάξεις, υγεία, παιδεία, άμυνα, δημόσια έργα.
Ο απολογισμός του κυβερνητικού έργου
Η Κυβέρνηση συγκροτήθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, λιγότερο των δύο ημερών, με διεκπεραίωση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών, γεγονός που δείχνει καλή προετοιμασία και συντονισμό ενεργειών.
Στο διάστημα των δύο μηνών έχει συνεδριάσει δύο φορές το Υπουργικό Συμβούλιο, ενώ συγκροτήθηκαν και συνεδρίασαν κατ’επανάληψη τα ακόλουθα Κυβερνητικά συλλογικά όργανα.
α) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο (ΚΥ.ΣΥΜ.)
β) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) που συστήθηκε από τη νέα Κυβέρνηση
γ) Το ΚΥΣΕΑ το οποίο ολοκλήρωσε τις κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, Λιμενικού Σώματος και Ελληνικής Αστυνομίας – Πυροσβεστικής. Οι ρυθμοί συνεδρίασης των συλλογικών Κυβερνητικών Οργάνων εντείνονται, ώστε να εξασφαλίζεται πλήρως η συλλογική λειτουργία της Κυβέρνησης.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα η Κυβέρνησης ανακοίνωσε (Υπουργικό Συμβούλιο /27-2-2015) το νομοθετικό έργο το οποίο υλοποιεί σε πλήρη συνέπεια προς τις προγραμματικές δηλώσεις του Πρωθυπουργού στη Βουλή.
Κατατέθηκε, εγκρίθηκε και έγινε δεκτός με μεγάλη πλειοψηφία ο νόμος για την «Επείγουσα αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και άλλες διατάξεις». Υλοποιήθηκε έτσι η βασική προτεραιότητα του Κυβερνητικού Προγράμματος έναντι των δοκιμαζομένων από την οικονομική κρίση πολιτών και την Μνημονιακή λιτότητα. Ρυθμίστηκαν ακόμη ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας της Κυβέρνησης και των Κυβερνητικών οργάνων με κύρια δράση θεσμοθέτηση της Γενικής Γραμματείας κατά της Διαφθοράς για την επικουρία του έργου του Υπουργού Επικρατείας κατά της Διαφθοράς.
Κατατέθηκε, συζητήθηκε και έγινε δεκτό το Σχέδιο Νόμου για την ρύθμιση σε 100 δόσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και άλλες διατάξεις, που ρυθμίζουν σημαντικά φορολογικά θέματα κατά της φοροδιαφυγής και της ταχύτερης είσπραξης των φορολογικών εσόδων κάθε κατηγορίας και είδους. Ο νόμος αυτός εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά τα φορολογικά έσοδα κατά το τρέχον οικονομικό έτος, παράλληλα όμως, λόγω της άρσης του συνόλου των μέτρων καταστολής λόγω οφειλών, αναμένεται να συμβάλλει άμεσα και αποτελεσματικά στην επανεκκίνηση της Οικονομίας, με την επαναδραστηριοποίηση επιχειρήσεων που θα λάβουν τώρα, λόγω της ρύθμισης, φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, άρση κατασχέσεων λογαριασμών και ποινικών διώξεων.
Με τη ρύθμιση κατά των εικονικών τριγωνικών συναλλαγών αναμένεται άμεση μείωση τιμών των εισαγόμενων προϊόντων πρώτης ανάγκης και σύλληψη φοροδιαφυγής μέσω της έκδοσης εικονικών τιμολογίων.
Στο ίδιο χρονικό διάστημα η Κυβέρνηση ολοκλήρωσε την επεξεργασία των ακολούθων σ/ν που θα κατατεθούν στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα:
(α) Επανασύστασης και λειτουργίας της ΕΡΤ Α.Ε. όπως λειτούργησε μέχρι την ημέρα πραξικοπηματικής διακοπής της λειτουργίας της. Η ψήφισή του θα ολοκληρωθεί άμεσα μετά το Πάσχα.
(β) Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Κατάργηση των σωφρονιστικών καταστημάτων Γ΄ τύπου και άλλες διατάξεις» με το οποίο επιχειρείται η συνολική αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας των φυλακών και του σωφρονιστικού συστήματος όπως διαμορφώθηκε ιδίως με τις πρόσφατες ρυθμίσεις της απελθούσας Κυβέρνησης. Το σ/ν θα γίνει νόμος του Κράτους αμέσως μετά το σ/ν της ΕΡΤ Α.Ε.
(γ) Σχέδιο νόμου για την αποκατάσταση των αδικιών στους δημοσίους υπαλλήλους και την εύρυθμη λειτουργία του δημοσίου, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την προώθηση της αξιοκρατίας.
(δ) Σχέδιο νόμου για την αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας και ρύθμιση των δόσεων των στεγαστικών δανείων με βάση το πραγματικό εισόδημα των οφειλετών.
Το ίδιο χρονικό διάστημα με σειρά αποφάσεων των αρμοδίων Υπουργών και τροπολογιών στα ψηφισθέντα νομοσχέδια, λύθηκαν σειρά σοβαρών ζητημάτων και εκπληρώθηκαν ή εκπληρώνονται βασικές προγραμματικές δεσμεύσεις της Κυβέρνησης.
(α) Διατήρηση των κυρίων και επικουρικών συντάξεων και του εφάπαξ στα επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί την 31/12/2014 ώστε να μην μειωθούν περεταίρω στα πλαίσια των μνημονιακών ρυθμίσεων. Η νέα κυβέρνηση, δηλαδή, ανέστειλε μνημονιακούς νόμους που προβλέπουν μαθηματικό τύπο για τον υπολογισμό του εφάπαξ που το μειώνει κατά πολύ, μη εφαρμογή του μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις (ουσιαστικά θα τις μηδένιζαν…), καθώς και μη εφαρμογή του τριμηνιαίου δείκτη βιωσιμότητας των κύριων συντάξεων. Νόμους που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση Σαμαρά και η νέα κυβέρνηση δεν εφαρμόζει!
(β) Απαλλαγή από αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης όσων στερούνται εισόδημα και άλλες αναγκαίες ρυθμίσεις, για τη φορολογική ελάφρυνση των πολύ οικονομικά αδύναμων.
Κεντρικό ζήτημα, βέβαια, της κυβερνητικής πολιτικής το δίμηνο αυτό, υπήρξε η διαπραγμάτευση με τους εταίρους και δανειστές για τη διαμόρφωση των όρων της μεταμνημονιακής εποχής και της μετάβασης από τα μνημόνια της λιτότητας στην περίοδο της κοινωνικής ευαισθησίας, δικαιοσύνης, ανάπτυξης και της αποκατάστασης της εθνικής κυριαρχίας και αξιοπρέπειας.
Ειδικότερα:
α) Η απόφαση του Eurogroup της 20/2/2015 καθιέρωσε το πλαίσιο της μεταβατικής περιόδου Φεβρουαρίου – Ιουνίου 2015, για την τελική συμφωνία αναδιάρθρωσης του χρέους και την διαμόρφωση ενός νέου εθνικού σχεδίου οικονομικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης που θα καταστήσει το χρέος βιώσιμο.
β) Η Κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε επίμονα και σε όλα τα επίπεδα τη συμφωνία νέων δράσεων σε αντικατάσταση των μνημονιακών και έθεσε τα όρια και τα θέματα τα οποία είναι αδιαπραγμάτευτα. Ταυτόχρονα τερμάτισε οριστικά την προκλητική παρουσία της τρόϊκα στα υπουργεία και τα δημόσια κτήρια της χώρας, απέρριψε δε κάθε απόπειρα επέμβασης των δανειστών στα προτεινόμενα υπό την Κυβέρνηση σ/ν προς ψηφίσει και το περιεχόμενό τους (νόμος για την ανθρωπιστική κρίση και την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών).
γ) Έκανε απολύτως σαφές σε όλα τα επίπεδα της ευρωζώνης και το ΔΝΤ, ότι δεν πρόκειται να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014. Η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014, παρόλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της.
δ) Ζήτησε στη βάση της ίσης μεταχείρισης και των κανόνων λειτουργίας της ΕΚΤ, την άρση όλων των περιορισμών οι οποίοι έχουν επιβληθεί από τις 4/2/2015 σε βάρος αφ΄ ενός της χρηματοδότησης των Ελληνικών Τραπεζών αλλά και της χρηματοδότησης του Δημοσίου από τις Ελληνικές Τράπεζες.
ε) Ανέπτυξε πρωτοβουλία για την προσέλκυση επενδυτών/χρηματοδοτήσεις από τρίτες χώρες όπως κυρίως η Κίνα στην οποία μετέβη επίσημη αποστολή υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης.
στ) Τα παραπάνω ζητήματα αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους χωρίς να τίθεται σε διακινδύνευση πληρωμές του δημοσίου στους Έλληνες πολίτες, μισθοί, συντάξεις, υγεία, παιδεία, άμυνα, δημόσια έργα.
Η Κυβέρνηση κληρονόμησε από την προηγούμενη Κυβέρνηση μια εξαιρετικά πρωτοφανή κατάσταση.
Οι δανειστές ESM, ΔΝΤ και ΕΚΤ, έχουν αναπτύξει από το πρώτο εξάμηνο 2014 το σύνολο των εκταμιεύσεων και της χρηματοδότηση της χώρας, ποσά που είχαν σκοπό αποκλειστικά να εξυπηρετήσουν την πληρωμή του δημοσίου χρέους, η Ελλάδα συνέχισε να καταβάλλει στη λήξη τους ομόλογα του IMF, τόκους και δόσεις προς την ECB και ESM.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που εξοφλεί το δημόσιο χρέος χωρίς αναχρηματοδότησή του από ιδίους εθνικούς πόρους και εσωτερικό δανεισμό (T. Bills).
Κυβέρνηση: Απέστειλε νωρίτερα τη λίστα μεταρρυθμίσεων, ώστε να υπάρξει χρόνος για βελτιώσεις
Με την ελληνική κυβέρνηση να στέλνει τη λίστα με τις προτεινόμενες προτάσεις 48 ώρες νωρίτερα, το Μέγαρο Μαξίμου επιχειρεί να εισπράξει θέσεις, διαθέσεις και προθέσεις από την πλευρά των εταίρων και πιστωτών ώστε να έχει το χρονικό περιθώριο του Σαββατοκύριακου να επανέλθει με βελτιωμένη πρόταση, πάντα στο πλαίσιο των «κόκκινων γραμμών» που έχει ήδη θέσει.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, τα δύο μέλη της ομάδας του Brussels Group, Νίκος Θεοχαράκης και Έλενα Παναρίτη, θα αναχωρήσουν με την απογευματινή πτήση για τις Βρυξέλλες με στόχο να διεξαχθεί η σύσκεψη του κλιμακίου απόψε.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι το αργότερο αύριο το πρωί το Μέγαρο Μαξίμου και το Οικονομικό Επιτελείο της κυβέρνησης θα έχουν πλήρη εικόνα για τα αποτελέσματα του Brussels Group και ειδικότερα για το που υπάρχουν σημεία συμφωνίας, σύγκλισης αλλά και αποκλίσεις μεταξύ της ελληνικής μεταρρυθμιστικής πρότασης και των αξιώσεων των εταίρων.
Ακολούθως θα συνταχθεί νέα λεπτομερής λίστα – προτάσεων η οποία θα τεθεί υπόψιν των εταίρων και δανειστών με στόχο να κερδηθεί χρόνος και να συνέλθει το Euro Working Group την Δευτέρα και την Τρίτη ή το αργότερο Τετάρτη να συγκαλέσει ο Jeroen Dijsselbloem το Eurogroup και να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις.
Πηγές του Μεγάρου Μαξίμου εκφράζουν την αισιοδοξία τους αλλά εμφανίζονται συγκρατημένες καθώς εκτιμούν ότι οι πιστωτές θα επιμείνουν στην εφαρμογή μέτρων με άμεση δημοσιονομική απόδοση που ωστόσο δεν περιλαμβάνονται στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης όπως η αύξηση του ΦΠΑ σε ορισμένες κατηγορίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες το προσχέδιο που έχουν στις αποσκευές τους οι κ.κ. Θεοχαράκης και Παναρίτη αφήνει μικρά περιθώρια υποχωρήσεων που θα ικανοποιήσουν τυχόν αξιώσεις των δανειστών ώστε να ξεκινήσει η υλοποίηση της συμφωνίας της 20 Φεβρουαρίου και να αποκατασταθεί η απρόσκοπτη χρηματοδότηση της χώρας.
Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση διαμηνύει ότι είναι αποφασισμένη να μην υπαναχωρήσει σε αξιώσεις που παραπέμπουν σε υφεσιακού χαρακτήρα μέτρα και περικοπές ενώ επισημαίνει ότι δεν θέτει σε διαπραγμάτευση την υλοποίηση του κυβερνητικού της προγράμματος σε βάθος τετραετίας.
Ενδεικτική των διαπραγματευτικών προθέσεων και τις στάσης που θα κρατήσει η κυβέρνησης πάντως είναι και η αναφορά κύκλων του Μεγάρου Μαξίμου για τα πεπραγμένα τις κυβέρνησης με αφορμή της συμπλήρωση δυο μηνών από την εκλογή της.
«Η κυβέρνηση έκανε απολύτως σαφές σε όλα τα επίπεδα της ευρωζώνης και το ΔΝΤ, ότι δεν πρόκειται να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014» σημειώνουν οι κύκλοι του πρωθυπουργικού γραφείου συμπληρώνοντας ότι «η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014, παρόλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της».
(Πρώτη ενημέρωση: Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015, ώρα 15:08)
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών