Στις 28 ή 29 Οκτωβρίου ο νόμος για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών
(upd4)Στις 28 ή 29 Νοεμβρίου θα κατατεθεί ο νέος νόμος για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, αν και ακόμη παραμένουν ανοικτά θέματα τόσο το dilution η απίσχναση που θα υποστεί το ΤΧΣ από τις ΑΜΚ των τραπεζών όσο και τα κόκκινα δάνεια.
Μια φόρμουλα που εξετάζεται είναι να υπάρξει ένα πλαφόν στο ποσοστό απομείωσης του ΤΧΣ στο μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών ίσως όχι 50% χαμηλότερα από το τρέχον ποσοστό αλλά 30% ή 40% χαμηλότερα και η σχέση cocos με κοινές μετοχές του δυσμενούς σεναρίου να προσδιορίζεται με βάση αυτό τον συντελεστή.
Υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Γ. Δραγασάκη συνεδρίασε σήμερα εκτάκτως το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής με κύριο θέμα την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών ενώ πρόβλημα έχει ανακύψει και με το θέμα των κόκκινων δανείων ειδικά τους πλειστηριασμούς.
Η ελληνική πλευρά ζητούσε προστασία της πρώτης κατοικίας για ποσά έως 300 χιλ ευρώ και η Τρόικα δέχεται έως 120 χιλ.
Η πρόταση για όριο 200 χιλ προσκρούει σε εμπόδια.
Το βασικό πρόβλημα που έχει ανακύψει είναι ότι από αυτή την νέα ανακεφαλαιοποίηση το ΤΧΣ θα υποστεί μεγάλο dilution μεγάλη απίσχναση και προσπαθούν να βρουν μια φόρμουλα ώστε αυτή η απομείωση να μειωθεί.
Είναι ενδεικτικό να τονιστεί ότι οι συνολικές κεφαλαιακές ανάγκες από αρχική εκτίμηση 15 δισεκ. μειώνονται στα 11 δισεκ. με τις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών να διαμορφώνονται ως εξής
Πειραιώς 1,6 δισεκ.
Εθνική 1,4 δισεκ.
Eurobank 850-900 εκατ
Alpha bank 650 εκατ ευρώ.
Η κυβέρνηση θεωρεί ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα στους ιδιώτες μετόχους αλλά από την άλλη δεν πρέπει να μειωθεί το ποσοστό του ΤΧΣ δραματικά.
Το ΤΧΣ ελέγχει το 56% των τραπεζών και το 44% ιδιώτες.
Στα stress tests το βασικό σενάριο προσδιορίζεται στα 6 δισεκ. το δυσμενές 5 δισεκ. από τα οποία 5 δισεκ. τα 3,5 δισεκ. μετατρέψιμα ομόλογα σε μετοχές από το ΤΧΣ και 1,5 δισεκ. η συμμετοχή του ΤΧΣ στις ΑΜΚ.
Με αυτό το σενάριο το ποσοστό του ΤΧΣ θα μειωθεί στο 32% και των ιδιωτών θα κινηθεί προς το 68%.
Σημειώνεται πως το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απασχόλησε τη χθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου καθώς και τη διευρυμένη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου των Κυβερνητικών Συμβουλίων Οικονομικής και Κοινωνικής Πολιτικής την περασμένη Τρίτη ενώ παράλληλα συζητήθηκε και στις επαφές του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου με τους θεσμούς.
Οι βασικές παράμετροι του νόμου θα είναι
1) Το ενδιαφέρον στοιχείο του νέου νόμου σύμφωνα με τις τραπεζικές πηγές είναι ότι το δυσμενές σενάριο adverse scenario θα καλυφθεί από το ΤΧΣ αλλά όχι εξολοκλήρου με μετατρέψιμα ομόλογα cocos με επιτόκιο 8% ή 9% αλλά με ένα συνδυασμό μετατρέψιμων ομολόγων με κοινές μετοχές με σχέση 70% με 75% cocos και 30% με 25% κοινές μετοχές.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι σε αυτή την νέα ανακεφαλαιοποίηση με τις ιστορικά χαμηλές τιμές, το ΤΧΣ θα ήταν αδιανόητο να μην συμμετάσχει.
Αν υποθέσουμε ότι το δυσμενές σενάριο είναι 5 δισεκ. τα 3,5 δισεκ. θα καλυφθούν με cocos και το 1,5 δισεκ. ευρώ θα καλυφθεί μέσω της αύξησης κεφαλαίου που θα υλοποιήσουν οι τράπεζες.
Το σενάριο – σχέδιο των calls options δηλαδή για τις μετοχές που θα αποκτήσει το ΤΧΣ οι τράπεζες να έχουν δικαίωμα επαναγοράς – προαιρετικά – βρίσκει αντίθετους τους ιδιώτες μετόχους λόγω dilution και έχει ως σχέδιο περιθωριοποιηθεί….
2)Οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου θα καθορίζονται με βάση το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί στο book building δηλαδή στο βιβλίο προσφορών κατά την διαδικασία υλοποίησης της αύξησης κεφαλαίου.
Αυτό είναι οριστικό.
Με βάση το νόμο του 2013 η τιμή των αυξήσεων κεφαλαίου καθοριζόταν με τις εξής δύο παραμέτρους
Α)Μέσος όρος 50 συνεδριάσεων στο χρηματιστήριο μείον -50% discount
Β)Τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή μείον ένα discount που θα το καθόριζε η αγορά.
Λόγω της δραματικής πτώσης των τραπεζικών μετοχών προκύπτει το εξής, ακόμη και με βάση τον μέσο όρο των τελευταίων 50 συνεδριάσεων μείον discount -50% οι τιμές που διαμορφώνονται είναι υψηλότερες από τις τρέχουσες οπότε δημιουργείται τεχνικό πρόβλημα.
Έτσι λοιπόν έχει αποφασιστεί και αυτό είναι 100% οριστικό να υιοθετηθεί το μοντέλο της Eurobank στην αύξηση κεφαλαίου του 2014 όπου η τιμή δεν καθορίστηκε διοικητικά με ένα μαθηματικό τύπο αλλά με βάση την ζήτηση όταν άνοιξε το βιβλίο προσφορών της αύξησης.
Να σημειωθεί ότι η δραματική πτώση των χρηματιστηριακών τιμών πέραν της ανησυχίας που υποκρύπτει για το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης έχει αφομοιώσει και μέρος του discount που θα εμπεριέχουν οι τιμές των ΑΜΚ.
3) Προφανώς θα υπάρξουν καθολικά reverse split που σε ορισμένες περιπτώσεις θα μπορούσαν να φθάσουν ακόμη και το 100 προς 1 και όχι 30 ή 40 προς 1 στην πιο ακραία περίπτωση.
Π.χ. στην Eurobank απαιτείται πολύ μεγάλο reverse split ενώ στην Πειραιώς και με 10 προς 1 μπορεί να επιτευχθεί μια ικανοποιητική τιμή.
4)Θα ενσωματωθεί πλήρως ο νόμος της BRRD δηλαδή ο νόμος για το bail in και την εξυγίανση – resolution – στον νέο νόμο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
5)Δεν θα περιλαμβάνεται παράμετρος για τα warrants.
Το αρχικό σχέδιο που είχε εξεταστεί να υπάρξει δημόσια πρόταση από το ΤΧΣ προς τους κατόχους των warrants έχει εγκαταλειφθεί και προκρίνεται η λύση να αφεθούν να λήξουν έως το 2018 χωρίς να εξασκηθούν.
Κατά την άποψη μας τα warrants θα πρέπει να αποσυρθούν από την αγορά μέσω του μηχανισμού της δημόσιας πρότασης.
Κάποιοι δυστυχώς λανθασμένα υποστηρίζουν ότι τα warrants χαρίστηκαν στους κατόχους, ΜΕΓΑ λάθος, για τα warrants πλήρωσαν οι μέτοχοι και δυστυχώς υπέστησαν ολική καταστροφή.
6)Θα υπάρχει πιο αυξημένη συμμετοχή στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών από το ΤΧΣ και ταυτόχρονα μέσω της BRRD θα υπάρχουν ειδικοί επόπτες – τύπου επιτρόπου – όπου θα ελέγχουν όλες τις διοικητικές αποφάσεις των τραπεζών.
7)Δεν υπάρχει στον νόμο – τουλάχιστον στο κείμενο που έχει αποσταλεί, λύση – διευθέτηση του κεφαλαιακού προβλήματος των Attica bank και συνεταιριστικών τραπεζών.
Ασκούνται μεγάλες πιέσεις ώστε να ανακεφαλαιοποιηθούν από το ΤΧΣ αλλά μέχρι τώρα δεν υπάρχει καθαρό αποτέλεσμα.
www.bankingnews.gr
Μια φόρμουλα που εξετάζεται είναι να υπάρξει ένα πλαφόν στο ποσοστό απομείωσης του ΤΧΣ στο μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών ίσως όχι 50% χαμηλότερα από το τρέχον ποσοστό αλλά 30% ή 40% χαμηλότερα και η σχέση cocos με κοινές μετοχές του δυσμενούς σεναρίου να προσδιορίζεται με βάση αυτό τον συντελεστή.
Υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Γ. Δραγασάκη συνεδρίασε σήμερα εκτάκτως το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής με κύριο θέμα την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών ενώ πρόβλημα έχει ανακύψει και με το θέμα των κόκκινων δανείων ειδικά τους πλειστηριασμούς.
Η ελληνική πλευρά ζητούσε προστασία της πρώτης κατοικίας για ποσά έως 300 χιλ ευρώ και η Τρόικα δέχεται έως 120 χιλ.
Η πρόταση για όριο 200 χιλ προσκρούει σε εμπόδια.
Το βασικό πρόβλημα που έχει ανακύψει είναι ότι από αυτή την νέα ανακεφαλαιοποίηση το ΤΧΣ θα υποστεί μεγάλο dilution μεγάλη απίσχναση και προσπαθούν να βρουν μια φόρμουλα ώστε αυτή η απομείωση να μειωθεί.
Είναι ενδεικτικό να τονιστεί ότι οι συνολικές κεφαλαιακές ανάγκες από αρχική εκτίμηση 15 δισεκ. μειώνονται στα 11 δισεκ. με τις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών να διαμορφώνονται ως εξής
Πειραιώς 1,6 δισεκ.
Εθνική 1,4 δισεκ.
Eurobank 850-900 εκατ
Alpha bank 650 εκατ ευρώ.
Η κυβέρνηση θεωρεί ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα στους ιδιώτες μετόχους αλλά από την άλλη δεν πρέπει να μειωθεί το ποσοστό του ΤΧΣ δραματικά.
Το ΤΧΣ ελέγχει το 56% των τραπεζών και το 44% ιδιώτες.
Στα stress tests το βασικό σενάριο προσδιορίζεται στα 6 δισεκ. το δυσμενές 5 δισεκ. από τα οποία 5 δισεκ. τα 3,5 δισεκ. μετατρέψιμα ομόλογα σε μετοχές από το ΤΧΣ και 1,5 δισεκ. η συμμετοχή του ΤΧΣ στις ΑΜΚ.
Με αυτό το σενάριο το ποσοστό του ΤΧΣ θα μειωθεί στο 32% και των ιδιωτών θα κινηθεί προς το 68%.
Σημειώνεται πως το θέμα της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών απασχόλησε τη χθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου καθώς και τη διευρυμένη σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου των Κυβερνητικών Συμβουλίων Οικονομικής και Κοινωνικής Πολιτικής την περασμένη Τρίτη ενώ παράλληλα συζητήθηκε και στις επαφές του υπουργού Οικονομικών, Ευκλείδη Τσακαλώτου με τους θεσμούς.
Οι βασικές παράμετροι του νόμου θα είναι
1) Το ενδιαφέρον στοιχείο του νέου νόμου σύμφωνα με τις τραπεζικές πηγές είναι ότι το δυσμενές σενάριο adverse scenario θα καλυφθεί από το ΤΧΣ αλλά όχι εξολοκλήρου με μετατρέψιμα ομόλογα cocos με επιτόκιο 8% ή 9% αλλά με ένα συνδυασμό μετατρέψιμων ομολόγων με κοινές μετοχές με σχέση 70% με 75% cocos και 30% με 25% κοινές μετοχές.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι σε αυτή την νέα ανακεφαλαιοποίηση με τις ιστορικά χαμηλές τιμές, το ΤΧΣ θα ήταν αδιανόητο να μην συμμετάσχει.
Αν υποθέσουμε ότι το δυσμενές σενάριο είναι 5 δισεκ. τα 3,5 δισεκ. θα καλυφθούν με cocos και το 1,5 δισεκ. ευρώ θα καλυφθεί μέσω της αύξησης κεφαλαίου που θα υλοποιήσουν οι τράπεζες.
Το σενάριο – σχέδιο των calls options δηλαδή για τις μετοχές που θα αποκτήσει το ΤΧΣ οι τράπεζες να έχουν δικαίωμα επαναγοράς – προαιρετικά – βρίσκει αντίθετους τους ιδιώτες μετόχους λόγω dilution και έχει ως σχέδιο περιθωριοποιηθεί….
2)Οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου θα καθορίζονται με βάση το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί στο book building δηλαδή στο βιβλίο προσφορών κατά την διαδικασία υλοποίησης της αύξησης κεφαλαίου.
Αυτό είναι οριστικό.
Με βάση το νόμο του 2013 η τιμή των αυξήσεων κεφαλαίου καθοριζόταν με τις εξής δύο παραμέτρους
Α)Μέσος όρος 50 συνεδριάσεων στο χρηματιστήριο μείον -50% discount
Β)Τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή μείον ένα discount που θα το καθόριζε η αγορά.
Λόγω της δραματικής πτώσης των τραπεζικών μετοχών προκύπτει το εξής, ακόμη και με βάση τον μέσο όρο των τελευταίων 50 συνεδριάσεων μείον discount -50% οι τιμές που διαμορφώνονται είναι υψηλότερες από τις τρέχουσες οπότε δημιουργείται τεχνικό πρόβλημα.
Έτσι λοιπόν έχει αποφασιστεί και αυτό είναι 100% οριστικό να υιοθετηθεί το μοντέλο της Eurobank στην αύξηση κεφαλαίου του 2014 όπου η τιμή δεν καθορίστηκε διοικητικά με ένα μαθηματικό τύπο αλλά με βάση την ζήτηση όταν άνοιξε το βιβλίο προσφορών της αύξησης.
Να σημειωθεί ότι η δραματική πτώση των χρηματιστηριακών τιμών πέραν της ανησυχίας που υποκρύπτει για το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης έχει αφομοιώσει και μέρος του discount που θα εμπεριέχουν οι τιμές των ΑΜΚ.
3) Προφανώς θα υπάρξουν καθολικά reverse split που σε ορισμένες περιπτώσεις θα μπορούσαν να φθάσουν ακόμη και το 100 προς 1 και όχι 30 ή 40 προς 1 στην πιο ακραία περίπτωση.
Π.χ. στην Eurobank απαιτείται πολύ μεγάλο reverse split ενώ στην Πειραιώς και με 10 προς 1 μπορεί να επιτευχθεί μια ικανοποιητική τιμή.
4)Θα ενσωματωθεί πλήρως ο νόμος της BRRD δηλαδή ο νόμος για το bail in και την εξυγίανση – resolution – στον νέο νόμο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
5)Δεν θα περιλαμβάνεται παράμετρος για τα warrants.
Το αρχικό σχέδιο που είχε εξεταστεί να υπάρξει δημόσια πρόταση από το ΤΧΣ προς τους κατόχους των warrants έχει εγκαταλειφθεί και προκρίνεται η λύση να αφεθούν να λήξουν έως το 2018 χωρίς να εξασκηθούν.
Κατά την άποψη μας τα warrants θα πρέπει να αποσυρθούν από την αγορά μέσω του μηχανισμού της δημόσιας πρότασης.
Κάποιοι δυστυχώς λανθασμένα υποστηρίζουν ότι τα warrants χαρίστηκαν στους κατόχους, ΜΕΓΑ λάθος, για τα warrants πλήρωσαν οι μέτοχοι και δυστυχώς υπέστησαν ολική καταστροφή.
6)Θα υπάρχει πιο αυξημένη συμμετοχή στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών από το ΤΧΣ και ταυτόχρονα μέσω της BRRD θα υπάρχουν ειδικοί επόπτες – τύπου επιτρόπου – όπου θα ελέγχουν όλες τις διοικητικές αποφάσεις των τραπεζών.
7)Δεν υπάρχει στον νόμο – τουλάχιστον στο κείμενο που έχει αποσταλεί, λύση – διευθέτηση του κεφαλαιακού προβλήματος των Attica bank και συνεταιριστικών τραπεζών.
Ασκούνται μεγάλες πιέσεις ώστε να ανακεφαλαιοποιηθούν από το ΤΧΣ αλλά μέχρι τώρα δεν υπάρχει καθαρό αποτέλεσμα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών