Το ΤΧΣ έχει αυξημένες αρμοδιότητες ελέγχου των διοικήσεων και veto σε κρίσιμα ζητήματα των τραπεζών
(upd5)Με πράξη Υπουργικού συμβουλίου θα καθορίζεται ο επιμερισμός των κοινών μετοχών και των μετατρέψιμων ομολογιακών Cocos στην διαδικασία συμμετοχής στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας όπως ορίζει ο νέος νόμος που κατατέθηκε σήμερα 30 Οκτωβρίου στην Βουλή.
Το ΤΧΣ εφόσον μια τράπεζα υποβάλλει σχέδιο αναδιάρθρωσης και ζητήσει κρατική στήριξη θα μπορεί να συμμετέχει με μετοχές και μετατρέψιμα ομόλογα ωστόσο το ποσοστό δεν καθορίζεται στο νόμο αλλά θα αποφασίζεται με πράξη υπουργικού συμβουλίου.
Η εξέλιξη αυτή δεν αποτελεί έκπληξη καθώς αναμενόταν.
Ο βασικός στόχος πάντως είναι η συμμετοχή του ΤΧΣ να καθορίζεται ως εξής στο δυσμενές σενάριο των stress tests.
Το 70% ή 75% των κεφαλαιακών αναγκών θα τις καλύπτει το ΤΧΣ με μετατρέψιμα ομόλογα cocos και το 25% με 30% με κοινές μετά ψήφου μετοχές.
Το ΤΧΣ δύναται να ασκεί, να διαθέτει ή να παρατείται των δικαιωμάτων προτίμησης σε περιπτώσεις αύξησης κεφαλαίου ή μετατρέψιμων ομολογιών.
Η τιμή κάλυψης των μετοχών ορίζεται ως η χρηματιστηριακή τιμή όπως αυτή ορίζεται από την διαδικασία του βιβλίου προσφορών που διενεργείται από κάθε πιστωτικό ίδρυμα.
Επίσης η τιμή διάθεσης των νέων μετοχών μπορεί να είναι χαμηλότερη της τιμής των προηγούμενων καλύψεων μετοχών από το Ταμείο ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής.
Με πράξη του υπουργικού συμβουλίου θα καθορίζονται οι όροι υπό τους οποίους οι υπό αίρεση μετατρέψιμες ομολογίες θα καλύπτουν μέρος της συμμετοχής του ΤΧΣ στην διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης.
Το ΤΧΣ θα μπορεί να συμμετάσχει και στις αυξήσεις κεφαλαίου των συνεταιριστικών τραπεζών είτε με μερίδια είτε με μετατρέψιμα ομολογιακά.
Το ΤΧΣ λοιπόν θα συμμετέχει στην ανακεφαλαιοποίηση των συνεταιριστικών τραπεζών.
Το ΤΧΣ τελεί υπό ορισμένους περιορισμούς στα δικαιώματα ψήφου.
Οι περιορισμοί αυτοί θα ισχύουν υπό την προυπόθεση ότι η ιδιωτική συμμετοχή μετά την αύξηση κεφαλαίου είναι τουλάχιστον ίση με το 50% της συνολικής αύξησης.
Σε αυτή την περίπτωση το ΤΧΣ έχει περιορισμένο ρόλο στα διοικητικά συμβούλια ενώ στις Γενικές συνελεύσεις περιορίζεται σε θέματα αλλαγής καταστατικού ή ΑΜΚ.
Το ΤΧΣ μπορεί να διαθέσει μετοχές που κατέχει σε ιδιώτες επενδυτές.
Το ΤΧΣ θα μπορεί να προβαίνει σε πωλήσεις μετοχών τις οποίες πρέπει να γνωστοποιεί στην κεφαλαιαγορά.
Θυμίζουμε ότι με βάση τον προηγούμενο νόμο τυπικά δεν είχε το δικαίωμα αυτό το ΤΧΣ.
Οι κοινές μετοχές και οι υπό αίρεση μετατρέψιμες ομολογίες παρέχουν στο ΤΧΣ ειδικά δικαιώματα.
Ο εκπρόσωπος του ΤΧΣ στην τράπεζα έχει το δικαίωμα του veto αρνησικυρίας στην λήξη οποιασδήποτε του διοικητικού συμβουλίου της τράπεζας.
Μπορεί να παρεμβαίνει στα θέματα αποδοχών και παροχών, bonus, μερισμάτων ενώ έχει το δικαίωμα να ζητήσει αναβολή 3 ημερών στην συνεδρίαση του ΔΣ.
Το ΤΧΣ έχει ελεύθερη πρόσβαση στα βιβλία και συνολικά στον ισολογισμό της τράπεζας.
Το ΤΧΣ με την συμβολή ανεξάρτητου συμβούλου θα θεσπίσει κριτήρια που θα αφορούν και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μιας τράπεζας.
Μια από τις παραμέτρους του νέου νόμου είναι ότι για το α΄ 6μηνο του 2015 περιορίζεται το ύψος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Αναλυτικά:
Η αιτιολογική έκθεση
Οι καταργούμενες διατάξεις
Το σχέδιο νόμου
Η έκθεση του ΓΛΚ
Η ειδική έκθεση
Η έκθεση αξιολόγησης των συνεπειών των ρυθμίσεων
Τι ανέφερε πρόσφατα το www.bankingnews.gr
Οι βασικές παράμετροι του νόμου θα είναι
1) Το ενδιαφέρον στοιχείο του νέου νόμου σύμφωνα με τις τραπεζικές πηγές είναι ότι το δυσμενές σενάριο adverse scenario θα καλυφθεί από το ΤΧΣ - όχι υποχρεωτικά - και όχι εξολοκλήρου με μετατρέψιμα ομόλογα cocos με επιτόκιο μάλλον 8% από 9% που αρχικώς σχεδιαζόταν.
Η συμμετοχή του ΤΧΣ έχει συνδυαστεί με μετατρέψιμα ομόλογα cocos και με κοινές μετοχές με σχέση 75% με 70% cocos και 25% με 30% κοινές μετοχές.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι σε αυτή την νέα ανακεφαλαιοποίηση με τις ιστορικά χαμηλές τιμές, το ΤΧΣ θα ήταν αδιανόητο να μην συμμετάσχει.
Αν υποθέσουμε ότι το δυσμενές σενάριο είναι 5 δισεκ. τα 3,5 δισεκ. θα καλυφθούν με cocos και το 1,5 δισεκ. ευρώ θα καλυφθεί μέσω της αύξησης κεφαλαίου που θα υλοποιήσουν οι τράπεζες.
Το σενάριο – σχέδιο των calls options δηλαδή για τις μετοχές που θα αποκτήσει το ΤΧΣ οι τράπεζες να έχουν δικαίωμα επαναγοράς – προαιρετικά – βρίσκει αντίθετους τους ιδιώτες μετόχους λόγω dilution και έχει ως σχέδιο περιθωριοποιηθεί….
2)Οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου θα καθορίζονται με βάση το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί στο book building δηλαδή στο βιβλίο προσφορών κατά την διαδικασία υλοποίησης της αύξησης κεφαλαίου.
Αυτό είναι οριστικό.
Με βάση το νόμο του 2013 η τιμή των αυξήσεων κεφαλαίου καθοριζόταν με τις εξής δύο παραμέτρους
Α)Μέσος όρος 50 συνεδριάσεων στο χρηματιστήριο μείον -50% discount
Β)Τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή μείον ένα discount που θα το καθόριζε η αγορά.
Λόγω της δραματικής πτώσης των τραπεζικών μετοχών προκύπτει το εξής, ακόμη και με βάση τον μέσο όρο των τελευταίων 50 συνεδριάσεων μείον discount -50% οι τιμές που διαμορφώνονται είναι υψηλότερες από τις τρέχουσες οπότε δημιουργείται τεχνικό πρόβλημα.
Έτσι λοιπόν έχει αποφασιστεί και αυτό είναι 100% οριστικό να υιοθετηθεί το μοντέλο της Eurobank στην αύξηση κεφαλαίου του 2014 όπου η τιμή δεν καθορίστηκε διοικητικά με ένα μαθηματικό τύπο αλλά με βάση την ζήτηση όταν άνοιξε το βιβλίο προσφορών της αύξησης.
Να σημειωθεί ότι η δραματική πτώση των χρηματιστηριακών τιμών πέραν της ανησυχίας που υποκρύπτει για το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης έχει αφομοιώσει και μέρος του discount που θα εμπεριέχουν οι τιμές των ΑΜΚ.
3) Προφανώς θα υπάρξουν καθολικά reverse split που σε ορισμένες περιπτώσεις θα μπορούσαν να φθάσουν ακόμη και το 100 προς 1 και όχι 30 ή 40 προς 1 στην πιο ακραία περίπτωση.
Π.χ. στην Eurobank απαιτείται πολύ μεγάλο reverse split ενώ στην Πειραιώς και με 10 προς 1 μπορεί να επιτευχθεί μια ικανοποιητική τιμή.
4)Θα ενσωματωθεί πλήρως ο νόμος της BRRD δηλαδή ο νόμος για το bail in και την εξυγίανση – resolution – στον νέο νόμο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
5)Δεν θα περιλαμβάνεται παράμετρος για τα warrants.
Το αρχικό σχέδιο που είχε εξεταστεί να υπάρξει δημόσια πρόταση από το ΤΧΣ προς τους κατόχους των warrants έχει εγκαταλειφθεί και προκρίνεται η λύση να αφεθούν να λήξουν έως το 2018 χωρίς να εξασκηθούν.
Κατά την άποψη μας τα warrants θα πρέπει να αποσυρθούν από την αγορά μέσω του μηχανισμού της δημόσιας πρότασης.
Κάποιοι δυστυχώς λανθασμένα υποστηρίζουν ότι τα warrants χαρίστηκαν στους κατόχους, ΜΕΓΑ λάθος, για τα warrants πλήρωσαν οι μέτοχοι και δυστυχώς υπέστησαν ολική καταστροφή.
6)Θα υπάρχει πιο αυξημένη συμμετοχή στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών από το ΤΧΣ και ταυτόχρονα μέσω της BRRD θα υπάρχουν ειδικοί επόπτες – τύπου επιτρόπου – όπου θα ελέγχουν όλες τις διοικητικές αποφάσεις των τραπεζών.
7)Δεν υπάρχει στον νόμο – τουλάχιστον στο κείμενο που έχει αποσταλεί, λύση – διευθέτηση του κεφαλαιακού προβλήματος των Attica bank και συνεταιριστικών τραπεζών.
Ασκούνται μεγάλες πιέσεις ώστε να ανακεφαλαιοποιηθούν από το ΤΧΣ αλλά μέχρι τώρα δεν υπάρχει καθαρό αποτέλεσμα.
8)Υπάρχει τρόπος το ΤΧΣ και το ελληνικό δημόσιο να οριοθετήσει τα ποσοστά του στις τράπεζες;
Υπάρχει τρόπος το ελληνικό κράτος να οριοθετήσει τα ποσοστά του στις τράπεζες χωρίς να βρεθεί αντιμέτωπο με τους κανόνες της επιτροπής ανταγωνισμού DGCom;
Θεωρητικά ναι να μετατρέψει τις προνομιούχες μετοχές σε κοινές μετοχές σε Eurobank και Εθνική τράπεζα.
Όμως δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο τι θα γίνει.
Πρόσφατα αναφέραμε τι θα συμβεί με τις προνομιούχες μετοχές της Εθνικής τράπεζας 1,35 δισεκ. και της Eurobank 950 εκατ (225 εκατ του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου);
Αυτό που φαίνεται να έχει αποκλειστεί είναι να υπάρξει νέα μετάθεση του χρόνου μετατροπής τους σε κοινές μετοχές.
Η κυβέρνηση, η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΤΧΣ εξέτασαν τρία εναλλακτικά σενάρια.
1)Να μετατραπούν προ της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών σε κοινές μετοχές.
Όμως η διαδικασία αυτή έχει κόστος για το ελληνικό δημόσιο καθώς υπάρχουν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ των τιμών που εκδόθηκαν οι προνομιούχες και των τρεχουσών τιμών των κοινών μετοχών.
Το ελληνικό κράτος θα ζημιωνόταν.
Η λύση της μετατροπής ενώ πρακτικά είναι η πιο…καθαρή προσκρούει στο εμπόδιο του κόστους.
Όμως δεν παύει να είναι η πιο καθαρή λύση.
2)Το δεύτερο σενάριο που εξετάστηκε είναι οι προνομιούχες μετοχές να μετατραπούν σε cocos μετατρέψιμα ομολογιακά και να ενταχθούν στο χαρτοφυλάκιο των cocos που θα εκδοθούν ενόψει της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
Η λύση αυτή εξετάζεται.
Το επιτόκιο των cocos θα είναι 8% ή 9% όπερ σημαίνει ότι θα αυξανόταν το κόστος για τις τράπεζες καθώς ήδη τα επιτόκια είναι υψηλά.
3)Εσχάτως έχει προταθεί μια άλλη λύση της επανανέωσης ή επανέκδοσης των προνομιούχων μετοχών ώστε να ξεκινήσει εκ νέου ο χρόνος «ζωής τους».
Με αυτό τον τρόπο οι προνομιούχες θα παραμείνουν προνομιούχες που ούτως ή άλλως περιλαμβάνονται στα κεφάλαια.
Οι προνομιούχες είναι core κεφάλαιο, περιλαμβάνονται στα stress tests ενώ μόνο πρόβλημα είναι οι κανόνες της Βασιλείας ΙΙΙ.
Ποσοστά του ΤΧΣ πριν και μετά την ανακεφαλαιοποίηση
Σενάριο όπου προκρίνεται ο ιδιώτης μέτοχος
Εκτιμήσεις
(πρώτη ενημέρωση 30 Οκτωβρίου 2015, 00:30)
www.bankingnews.gr
Το ΤΧΣ εφόσον μια τράπεζα υποβάλλει σχέδιο αναδιάρθρωσης και ζητήσει κρατική στήριξη θα μπορεί να συμμετέχει με μετοχές και μετατρέψιμα ομόλογα ωστόσο το ποσοστό δεν καθορίζεται στο νόμο αλλά θα αποφασίζεται με πράξη υπουργικού συμβουλίου.
Η εξέλιξη αυτή δεν αποτελεί έκπληξη καθώς αναμενόταν.
Ο βασικός στόχος πάντως είναι η συμμετοχή του ΤΧΣ να καθορίζεται ως εξής στο δυσμενές σενάριο των stress tests.
Το 70% ή 75% των κεφαλαιακών αναγκών θα τις καλύπτει το ΤΧΣ με μετατρέψιμα ομόλογα cocos και το 25% με 30% με κοινές μετά ψήφου μετοχές.
Το ΤΧΣ δύναται να ασκεί, να διαθέτει ή να παρατείται των δικαιωμάτων προτίμησης σε περιπτώσεις αύξησης κεφαλαίου ή μετατρέψιμων ομολογιών.
Η τιμή κάλυψης των μετοχών ορίζεται ως η χρηματιστηριακή τιμή όπως αυτή ορίζεται από την διαδικασία του βιβλίου προσφορών που διενεργείται από κάθε πιστωτικό ίδρυμα.
Επίσης η τιμή διάθεσης των νέων μετοχών μπορεί να είναι χαμηλότερη της τιμής των προηγούμενων καλύψεων μετοχών από το Ταμείο ή της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής.
Με πράξη του υπουργικού συμβουλίου θα καθορίζονται οι όροι υπό τους οποίους οι υπό αίρεση μετατρέψιμες ομολογίες θα καλύπτουν μέρος της συμμετοχής του ΤΧΣ στην διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης.
Το ΤΧΣ θα μπορεί να συμμετάσχει και στις αυξήσεις κεφαλαίου των συνεταιριστικών τραπεζών είτε με μερίδια είτε με μετατρέψιμα ομολογιακά.
Το ΤΧΣ λοιπόν θα συμμετέχει στην ανακεφαλαιοποίηση των συνεταιριστικών τραπεζών.
Το ΤΧΣ τελεί υπό ορισμένους περιορισμούς στα δικαιώματα ψήφου.
Οι περιορισμοί αυτοί θα ισχύουν υπό την προυπόθεση ότι η ιδιωτική συμμετοχή μετά την αύξηση κεφαλαίου είναι τουλάχιστον ίση με το 50% της συνολικής αύξησης.
Σε αυτή την περίπτωση το ΤΧΣ έχει περιορισμένο ρόλο στα διοικητικά συμβούλια ενώ στις Γενικές συνελεύσεις περιορίζεται σε θέματα αλλαγής καταστατικού ή ΑΜΚ.
Το ΤΧΣ μπορεί να διαθέσει μετοχές που κατέχει σε ιδιώτες επενδυτές.
Το ΤΧΣ θα μπορεί να προβαίνει σε πωλήσεις μετοχών τις οποίες πρέπει να γνωστοποιεί στην κεφαλαιαγορά.
Θυμίζουμε ότι με βάση τον προηγούμενο νόμο τυπικά δεν είχε το δικαίωμα αυτό το ΤΧΣ.
Οι κοινές μετοχές και οι υπό αίρεση μετατρέψιμες ομολογίες παρέχουν στο ΤΧΣ ειδικά δικαιώματα.
Ο εκπρόσωπος του ΤΧΣ στην τράπεζα έχει το δικαίωμα του veto αρνησικυρίας στην λήξη οποιασδήποτε του διοικητικού συμβουλίου της τράπεζας.
Μπορεί να παρεμβαίνει στα θέματα αποδοχών και παροχών, bonus, μερισμάτων ενώ έχει το δικαίωμα να ζητήσει αναβολή 3 ημερών στην συνεδρίαση του ΔΣ.
Το ΤΧΣ έχει ελεύθερη πρόσβαση στα βιβλία και συνολικά στον ισολογισμό της τράπεζας.
Το ΤΧΣ με την συμβολή ανεξάρτητου συμβούλου θα θεσπίσει κριτήρια που θα αφορούν και τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μιας τράπεζας.
Μια από τις παραμέτρους του νέου νόμου είναι ότι για το α΄ 6μηνο του 2015 περιορίζεται το ύψος της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης.
Αναλυτικά:
Η αιτιολογική έκθεση
Οι καταργούμενες διατάξεις
Το σχέδιο νόμου
Η έκθεση του ΓΛΚ
Η ειδική έκθεση
Η έκθεση αξιολόγησης των συνεπειών των ρυθμίσεων
Τι ανέφερε πρόσφατα το www.bankingnews.gr
Οι βασικές παράμετροι του νόμου θα είναι
1) Το ενδιαφέρον στοιχείο του νέου νόμου σύμφωνα με τις τραπεζικές πηγές είναι ότι το δυσμενές σενάριο adverse scenario θα καλυφθεί από το ΤΧΣ - όχι υποχρεωτικά - και όχι εξολοκλήρου με μετατρέψιμα ομόλογα cocos με επιτόκιο μάλλον 8% από 9% που αρχικώς σχεδιαζόταν.
Η συμμετοχή του ΤΧΣ έχει συνδυαστεί με μετατρέψιμα ομόλογα cocos και με κοινές μετοχές με σχέση 75% με 70% cocos και 25% με 30% κοινές μετοχές.
Το βασικό επιχείρημα είναι ότι σε αυτή την νέα ανακεφαλαιοποίηση με τις ιστορικά χαμηλές τιμές, το ΤΧΣ θα ήταν αδιανόητο να μην συμμετάσχει.
Αν υποθέσουμε ότι το δυσμενές σενάριο είναι 5 δισεκ. τα 3,5 δισεκ. θα καλυφθούν με cocos και το 1,5 δισεκ. ευρώ θα καλυφθεί μέσω της αύξησης κεφαλαίου που θα υλοποιήσουν οι τράπεζες.
Το σενάριο – σχέδιο των calls options δηλαδή για τις μετοχές που θα αποκτήσει το ΤΧΣ οι τράπεζες να έχουν δικαίωμα επαναγοράς – προαιρετικά – βρίσκει αντίθετους τους ιδιώτες μετόχους λόγω dilution και έχει ως σχέδιο περιθωριοποιηθεί….
2)Οι τιμές των αυξήσεων κεφαλαίου θα καθορίζονται με βάση το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί στο book building δηλαδή στο βιβλίο προσφορών κατά την διαδικασία υλοποίησης της αύξησης κεφαλαίου.
Αυτό είναι οριστικό.
Με βάση το νόμο του 2013 η τιμή των αυξήσεων κεφαλαίου καθοριζόταν με τις εξής δύο παραμέτρους
Α)Μέσος όρος 50 συνεδριάσεων στο χρηματιστήριο μείον -50% discount
Β)Τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή μείον ένα discount που θα το καθόριζε η αγορά.
Λόγω της δραματικής πτώσης των τραπεζικών μετοχών προκύπτει το εξής, ακόμη και με βάση τον μέσο όρο των τελευταίων 50 συνεδριάσεων μείον discount -50% οι τιμές που διαμορφώνονται είναι υψηλότερες από τις τρέχουσες οπότε δημιουργείται τεχνικό πρόβλημα.
Έτσι λοιπόν έχει αποφασιστεί και αυτό είναι 100% οριστικό να υιοθετηθεί το μοντέλο της Eurobank στην αύξηση κεφαλαίου του 2014 όπου η τιμή δεν καθορίστηκε διοικητικά με ένα μαθηματικό τύπο αλλά με βάση την ζήτηση όταν άνοιξε το βιβλίο προσφορών της αύξησης.
Να σημειωθεί ότι η δραματική πτώση των χρηματιστηριακών τιμών πέραν της ανησυχίας που υποκρύπτει για το ύψος της ανακεφαλαιοποίησης έχει αφομοιώσει και μέρος του discount που θα εμπεριέχουν οι τιμές των ΑΜΚ.
3) Προφανώς θα υπάρξουν καθολικά reverse split που σε ορισμένες περιπτώσεις θα μπορούσαν να φθάσουν ακόμη και το 100 προς 1 και όχι 30 ή 40 προς 1 στην πιο ακραία περίπτωση.
Π.χ. στην Eurobank απαιτείται πολύ μεγάλο reverse split ενώ στην Πειραιώς και με 10 προς 1 μπορεί να επιτευχθεί μια ικανοποιητική τιμή.
4)Θα ενσωματωθεί πλήρως ο νόμος της BRRD δηλαδή ο νόμος για το bail in και την εξυγίανση – resolution – στον νέο νόμο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
5)Δεν θα περιλαμβάνεται παράμετρος για τα warrants.
Το αρχικό σχέδιο που είχε εξεταστεί να υπάρξει δημόσια πρόταση από το ΤΧΣ προς τους κατόχους των warrants έχει εγκαταλειφθεί και προκρίνεται η λύση να αφεθούν να λήξουν έως το 2018 χωρίς να εξασκηθούν.
Κατά την άποψη μας τα warrants θα πρέπει να αποσυρθούν από την αγορά μέσω του μηχανισμού της δημόσιας πρότασης.
Κάποιοι δυστυχώς λανθασμένα υποστηρίζουν ότι τα warrants χαρίστηκαν στους κατόχους, ΜΕΓΑ λάθος, για τα warrants πλήρωσαν οι μέτοχοι και δυστυχώς υπέστησαν ολική καταστροφή.
6)Θα υπάρχει πιο αυξημένη συμμετοχή στα διοικητικά συμβούλια των τραπεζών από το ΤΧΣ και ταυτόχρονα μέσω της BRRD θα υπάρχουν ειδικοί επόπτες – τύπου επιτρόπου – όπου θα ελέγχουν όλες τις διοικητικές αποφάσεις των τραπεζών.
7)Δεν υπάρχει στον νόμο – τουλάχιστον στο κείμενο που έχει αποσταλεί, λύση – διευθέτηση του κεφαλαιακού προβλήματος των Attica bank και συνεταιριστικών τραπεζών.
Ασκούνται μεγάλες πιέσεις ώστε να ανακεφαλαιοποιηθούν από το ΤΧΣ αλλά μέχρι τώρα δεν υπάρχει καθαρό αποτέλεσμα.
8)Υπάρχει τρόπος το ΤΧΣ και το ελληνικό δημόσιο να οριοθετήσει τα ποσοστά του στις τράπεζες;
Υπάρχει τρόπος το ελληνικό κράτος να οριοθετήσει τα ποσοστά του στις τράπεζες χωρίς να βρεθεί αντιμέτωπο με τους κανόνες της επιτροπής ανταγωνισμού DGCom;
Θεωρητικά ναι να μετατρέψει τις προνομιούχες μετοχές σε κοινές μετοχές σε Eurobank και Εθνική τράπεζα.
Όμως δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο τι θα γίνει.
Πρόσφατα αναφέραμε τι θα συμβεί με τις προνομιούχες μετοχές της Εθνικής τράπεζας 1,35 δισεκ. και της Eurobank 950 εκατ (225 εκατ του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου);
Αυτό που φαίνεται να έχει αποκλειστεί είναι να υπάρξει νέα μετάθεση του χρόνου μετατροπής τους σε κοινές μετοχές.
Η κυβέρνηση, η Τράπεζα της Ελλάδος και το ΤΧΣ εξέτασαν τρία εναλλακτικά σενάρια.
1)Να μετατραπούν προ της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών σε κοινές μετοχές.
Όμως η διαδικασία αυτή έχει κόστος για το ελληνικό δημόσιο καθώς υπάρχουν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ των τιμών που εκδόθηκαν οι προνομιούχες και των τρεχουσών τιμών των κοινών μετοχών.
Το ελληνικό κράτος θα ζημιωνόταν.
Η λύση της μετατροπής ενώ πρακτικά είναι η πιο…καθαρή προσκρούει στο εμπόδιο του κόστους.
Όμως δεν παύει να είναι η πιο καθαρή λύση.
2)Το δεύτερο σενάριο που εξετάστηκε είναι οι προνομιούχες μετοχές να μετατραπούν σε cocos μετατρέψιμα ομολογιακά και να ενταχθούν στο χαρτοφυλάκιο των cocos που θα εκδοθούν ενόψει της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
Η λύση αυτή εξετάζεται.
Το επιτόκιο των cocos θα είναι 8% ή 9% όπερ σημαίνει ότι θα αυξανόταν το κόστος για τις τράπεζες καθώς ήδη τα επιτόκια είναι υψηλά.
3)Εσχάτως έχει προταθεί μια άλλη λύση της επανανέωσης ή επανέκδοσης των προνομιούχων μετοχών ώστε να ξεκινήσει εκ νέου ο χρόνος «ζωής τους».
Με αυτό τον τρόπο οι προνομιούχες θα παραμείνουν προνομιούχες που ούτως ή άλλως περιλαμβάνονται στα κεφάλαια.
Οι προνομιούχες είναι core κεφάλαιο, περιλαμβάνονται στα stress tests ενώ μόνο πρόβλημα είναι οι κανόνες της Βασιλείας ΙΙΙ.
Ποσοστά του ΤΧΣ πριν και μετά την ανακεφαλαιοποίηση
Σενάριο όπου προκρίνεται ο ιδιώτης μέτοχος
Τράπεζες |
Συμμετοχή ΤΧΣ (Πριν τις ΑΜΚ) |
Συμμετοχή μετά τις ΑΜΚ |
Εθνική |
57,2% |
35% |
Πειραιώς |
66,9% |
32% |
Eurobank |
35,4% |
9% |
Alpha bank |
66,2% |
35% |
Σύνολο |
56,3% |
27% |
(πρώτη ενημέρωση 30 Οκτωβρίου 2015, 00:30)
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών