Το υπουργείο Υποδομών με νομοσχέδιο αλλάζει τη διαδικασία των δημοπρασιών
Τέλος στο καθεστώς των εκπτώσεων στην ανάληψη των κατασκευαστικών έργων βάζει ο υπουργός Υποδομών , Μεταφορών και Δικτύου κ. Χρήστος Σπίρτζης , ο οποίος αναμένεται να καταθέσει νομοσχέδιο στη Βουλή με το οποίο θα αλλάζει τη διαδικασία αναδόχων των έργων για τις κατασκευαστικές εταιρείες.
Το πλαίσιο του νέου νόμου θα έχει ως βασική αρχή τη σύνταξη μελέτης πραγματικών προϋπολογισμών για όλα τα έργα (ποσότητες υλικών και τεχνικών εργασιών, ημερομισθίων, τεχνικού προσωπικού, αμοιβών μηχανικών, τελών και εισφορών, κλπ).
Το νομοσχέδιο θα προβλέπει την εφαρμογή πρωτοκόλλων τελικής παράδοσης όπως φάκελο συντήρησης και λειτουργίας του έργου.
Να σημειωθεί ότι στο σημερινό καθεστώς δεν προβλέπεται από τις διαδικασίες που ακολουθούνται η εκπόνηση όλων των κατηγοριών μελετών και μελετών εφαρμογής.
Πάντως οι νομοθετικές ατέλειες έχουν οδηγήσει τα κατασκευαστικά έργα σε μεγάλες καθυστερήσεις και τεράστιες αποζημιώσεις σε βάρος του ελληνικού δημοσίου που σε τελική ανάλυση πλήττει το δημόσιο συμφέρον ενώ ευνοούνται κάποιες εταιρείες .
Το σημερινό καθεστώς δημοπρασιών λειτουργεί σε βάρος των υγειών εταιρειών εξαιτίας των εκπτώσεων που δίνονται από τους εργολήπτες λέει στο bankingnews ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων κ. Μιχάλης Δακτυλίδης, ο οποίος υποστηρίζει ότι με βάση την ελληνική νομοθεσία απαγορεύονται ποσοστιαίες εκπτώσεις μεγαλύτερες του 12% ενώ στην πράξη μπορεί να φθάνουν ακόμη και στο 40%.
Το παράδοξο φαινόμενο των εκπτώσεων εξοντώνει τους εργολήπτες οι οποίοι την προσπάθεια τους να επιβιώσουν ως εταιρείες αυξάνουν το ποσοστό έκπτωσης με σκοπό την ανάληψη του έργου που θα τους δώσει μια …ανάσα ρευστότητας που θα δώσει παράταση ζωής στην εταιρεία. Ο αντιπρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ Μιχάλης Δακτυλίδης τονίζει ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες αδυνατούν να εφαρμόσουν τη νομοθεσία και κυρίως δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσουν την πορεία του έργου.
Προσθέτει ότι όταν το έργο είναι εκτός των χρονικών προδιαγραφών τότε οι υπηρεσίες προχωρούν στη διάλυση της σύμβασης με τον διακριτικό τίτλο αζημίως για την εργοληπτική εταιρεία η οποία παρότι έδωσε τη μεγαλύτερη έκπτωση στη δημοπρασία για την ανάληψη του έργου στη συνέχεια δεν είναι σε θέση να το υλοποιήσει.
Ο κ. Δακυλίδης θεωρεί επιβεβλημένη την αλλαγή των δημοπρασιών με τη σημερινή τους μορφή οι οποίες δίνονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή για την κατασκευή του έργου ενώ θα έπρεπε να δημοπρατείται με βάση το κοστολογικό όριο του έργου.
Πάντως μηχανικοί που συμμετέχουν σε δημοπρασίες έργων υποστηρίζουν ότι η οικονομική κρίση που υπάρχει στον κλάδο έχει φέρει εκπτώσεις που φθάνουν ακόμη και στο 80% του δημοπρατούμενου έργου με αποτέλεσμα ο ανάδοχος να παίρνει μία μικρή προκαταβολή για το έργο και στη συνέχεια εξαφανίζεται ή παρουσιάζει μια διαφορετική εικόνα στην εκτέλεση του έργου που οδηγεί στη ματαίωσή του.
Πάντως ο κ. Δακυλίδης προχώρησε σε μια δυσάρεστη πρόβλεψη για την πορεία των κατασκευαστικών έργων, ο οποίος να σημειωθεί αναμένει πτώση έως 3% ποσοστιαίες μονάδες ως ποσοστό του ΑΕΠ με αποτέλεσμα φέτος να υποχωρήσει στο 5% έναντι 8% που ήταν κατά μέσο όρο τα τελευταία χρόνια.
Οι καθυστερήσεις αποπληρωμής των έργων από τους φορείς που έκαναν τις προκηρύξεις δυσχεραίνουν την επιβίωση των εργοληπτικών εταιρειών, οι οποίες αδυνατούν να πληρώσουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Το πλαίσιο του νέου νόμου θα έχει ως βασική αρχή τη σύνταξη μελέτης πραγματικών προϋπολογισμών για όλα τα έργα (ποσότητες υλικών και τεχνικών εργασιών, ημερομισθίων, τεχνικού προσωπικού, αμοιβών μηχανικών, τελών και εισφορών, κλπ).
Το νομοσχέδιο θα προβλέπει την εφαρμογή πρωτοκόλλων τελικής παράδοσης όπως φάκελο συντήρησης και λειτουργίας του έργου.
Να σημειωθεί ότι στο σημερινό καθεστώς δεν προβλέπεται από τις διαδικασίες που ακολουθούνται η εκπόνηση όλων των κατηγοριών μελετών και μελετών εφαρμογής.
Πάντως οι νομοθετικές ατέλειες έχουν οδηγήσει τα κατασκευαστικά έργα σε μεγάλες καθυστερήσεις και τεράστιες αποζημιώσεις σε βάρος του ελληνικού δημοσίου που σε τελική ανάλυση πλήττει το δημόσιο συμφέρον ενώ ευνοούνται κάποιες εταιρείες .
Το σημερινό καθεστώς δημοπρασιών λειτουργεί σε βάρος των υγειών εταιρειών εξαιτίας των εκπτώσεων που δίνονται από τους εργολήπτες λέει στο bankingnews ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων κ. Μιχάλης Δακτυλίδης, ο οποίος υποστηρίζει ότι με βάση την ελληνική νομοθεσία απαγορεύονται ποσοστιαίες εκπτώσεις μεγαλύτερες του 12% ενώ στην πράξη μπορεί να φθάνουν ακόμη και στο 40%.
Το παράδοξο φαινόμενο των εκπτώσεων εξοντώνει τους εργολήπτες οι οποίοι την προσπάθεια τους να επιβιώσουν ως εταιρείες αυξάνουν το ποσοστό έκπτωσης με σκοπό την ανάληψη του έργου που θα τους δώσει μια …ανάσα ρευστότητας που θα δώσει παράταση ζωής στην εταιρεία. Ο αντιπρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ Μιχάλης Δακτυλίδης τονίζει ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες αδυνατούν να εφαρμόσουν τη νομοθεσία και κυρίως δεν είναι σε θέση να παρακολουθήσουν την πορεία του έργου.
Προσθέτει ότι όταν το έργο είναι εκτός των χρονικών προδιαγραφών τότε οι υπηρεσίες προχωρούν στη διάλυση της σύμβασης με τον διακριτικό τίτλο αζημίως για την εργοληπτική εταιρεία η οποία παρότι έδωσε τη μεγαλύτερη έκπτωση στη δημοπρασία για την ανάληψη του έργου στη συνέχεια δεν είναι σε θέση να το υλοποιήσει.
Ο κ. Δακυλίδης θεωρεί επιβεβλημένη την αλλαγή των δημοπρασιών με τη σημερινή τους μορφή οι οποίες δίνονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή για την κατασκευή του έργου ενώ θα έπρεπε να δημοπρατείται με βάση το κοστολογικό όριο του έργου.
Πάντως μηχανικοί που συμμετέχουν σε δημοπρασίες έργων υποστηρίζουν ότι η οικονομική κρίση που υπάρχει στον κλάδο έχει φέρει εκπτώσεις που φθάνουν ακόμη και στο 80% του δημοπρατούμενου έργου με αποτέλεσμα ο ανάδοχος να παίρνει μία μικρή προκαταβολή για το έργο και στη συνέχεια εξαφανίζεται ή παρουσιάζει μια διαφορετική εικόνα στην εκτέλεση του έργου που οδηγεί στη ματαίωσή του.
Πάντως ο κ. Δακυλίδης προχώρησε σε μια δυσάρεστη πρόβλεψη για την πορεία των κατασκευαστικών έργων, ο οποίος να σημειωθεί αναμένει πτώση έως 3% ποσοστιαίες μονάδες ως ποσοστό του ΑΕΠ με αποτέλεσμα φέτος να υποχωρήσει στο 5% έναντι 8% που ήταν κατά μέσο όρο τα τελευταία χρόνια.
Οι καθυστερήσεις αποπληρωμής των έργων από τους φορείς που έκαναν τις προκηρύξεις δυσχεραίνουν την επιβίωση των εργοληπτικών εταιρειών, οι οποίες αδυνατούν να πληρώσουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών