Ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε, από το βήμα της Βουλής, και στις σκοτεινές όψεις των ιδρυμάτων του εξωτερικού
«Ο νέος νόμος δεν δίνει όλες τις απαντήσεις, θέτει όμως τις βάσεις για να συζητήσουμε το πανεπιστήμιο που θέλουμε», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, από το βήμα της Βουλής, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση του νομοσχεδίου «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα», στην Ολομέλεια.
Ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε και στις σκοτεινές όψεις των ιδρυμάτων του εξωτερικού, υπογραμμίζοντας το πρόβλημα χρέους που έχει δημιουργηθεί για πολλούς φοιτητές εξαιτίας των δανείων που παίρνουν για να καλύψουν τα έξοδα των σπουδών τους, μεταξύ των οποίων είναι και τα υψηλά δίδακτρα.
«Όταν λέτε να πάμε μπροστά, ξέρουμε ότι θέλουμε ένα επιχειρηματικό μοντέλο με ανταγωνιστικές αμοιβές; Θέλουμε την εμπορευματοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης;
Αυτός που πληρώνει επηρεάζει τη θεματολογία και τη μεθοδολογία.
Αυτό σημαίνει ότι η γνώση δεν είναι ανοικτή για όλους», σημείωσε, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα της αξιολόγησης: «Στην Αγγλία φεύγουν οι πανεπιστημιακοί γιατί βαρέθηκαν να συμπληρώνουν φόρμες αξιολόγησης αντί να διδάσκουν».
Επίσης, έκανε λόγο για «κολπάκια» στα οποία καταφεύγουν αμερικανικά και ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, προκειμένου να πετύχουν καλύτερες επιδόσεις στην αξιολόγηση.
Ο κ. Τσακαλώτος επισήμανε την ανάγκη να προστατευτεί η ανώτατη εκπαίδευση από τα ιδιωτικά συμφέροντα για να αναφερθεί στη συνέχεια στις επιμέρους προβλέψεις του νομοσχεδίου:
- Για τα μεταπτυχιακά προγράμματα: «Πώς κάποιοι εδώ θεωρούν απαράδεκτη παρέμβαση του κράτους τη συμμετοχή των καθηγητών σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα δωρεάν και σε ένα με αμοιβή;».
- Για τις πρυτανικές εκλογές: «Όποιος κερδίσει στις εκλογές κάνει ό,τι θέλει;
Αυτή είναι η άποψή σας για τη Δημοκρατία;».
- Για το άσυλο: «Γιατί κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας;
Είναι παράνομες οι καταλήψεις;
Αντιδημοκρατικές;
Οι φοιτητές πρέπει να κάθονται στα αυγά τους;».
«Η ανταγωνιστικότητα δεν έχει θέση στο πανεπιστήμιο.
Ο ανταγωνισμός δεν είναι για την παιδεία.
Είναι δημόσιο εγχείρημα η παιδεία», κατέληξε ο υπουργός Οικονομικών.
Ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε και στις σκοτεινές όψεις των ιδρυμάτων του εξωτερικού, υπογραμμίζοντας το πρόβλημα χρέους που έχει δημιουργηθεί για πολλούς φοιτητές εξαιτίας των δανείων που παίρνουν για να καλύψουν τα έξοδα των σπουδών τους, μεταξύ των οποίων είναι και τα υψηλά δίδακτρα.
«Όταν λέτε να πάμε μπροστά, ξέρουμε ότι θέλουμε ένα επιχειρηματικό μοντέλο με ανταγωνιστικές αμοιβές; Θέλουμε την εμπορευματοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης;
Αυτός που πληρώνει επηρεάζει τη θεματολογία και τη μεθοδολογία.
Αυτό σημαίνει ότι η γνώση δεν είναι ανοικτή για όλους», σημείωσε, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο θέμα της αξιολόγησης: «Στην Αγγλία φεύγουν οι πανεπιστημιακοί γιατί βαρέθηκαν να συμπληρώνουν φόρμες αξιολόγησης αντί να διδάσκουν».
Επίσης, έκανε λόγο για «κολπάκια» στα οποία καταφεύγουν αμερικανικά και ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, προκειμένου να πετύχουν καλύτερες επιδόσεις στην αξιολόγηση.
Ο κ. Τσακαλώτος επισήμανε την ανάγκη να προστατευτεί η ανώτατη εκπαίδευση από τα ιδιωτικά συμφέροντα για να αναφερθεί στη συνέχεια στις επιμέρους προβλέψεις του νομοσχεδίου:
- Για τα μεταπτυχιακά προγράμματα: «Πώς κάποιοι εδώ θεωρούν απαράδεκτη παρέμβαση του κράτους τη συμμετοχή των καθηγητών σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα δωρεάν και σε ένα με αμοιβή;».
- Για τις πρυτανικές εκλογές: «Όποιος κερδίσει στις εκλογές κάνει ό,τι θέλει;
Αυτή είναι η άποψή σας για τη Δημοκρατία;».
- Για το άσυλο: «Γιατί κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας;
Είναι παράνομες οι καταλήψεις;
Αντιδημοκρατικές;
Οι φοιτητές πρέπει να κάθονται στα αυγά τους;».
«Η ανταγωνιστικότητα δεν έχει θέση στο πανεπιστήμιο.
Ο ανταγωνισμός δεν είναι για την παιδεία.
Είναι δημόσιο εγχείρημα η παιδεία», κατέληξε ο υπουργός Οικονομικών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών