Έλεγχο των αποφάσεων του μουφτή από τα ελληνικά δικαστήρια, ζητά με τροπολογία ο Ευαγ. Βενιζέλος
Τροπολογία που αφορά στον δικαστικό έλεγχο της τήρησης των ορίων δικαιοδοσίας του μουφτή, κατέθεσε ο Ευάγγελος Βενιζέλος, στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, για τη δικαιοδοσία των μουφτειών.
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, όπως ανέφερε ο κ. Βενιζέλος, η προτεινόμενη τροπολογία προβλέπει την έρευνα από το Μονομελές Πρωτοδικείο της τήρησης των ορίων της δικαιοδοσίας των μουφτήδων και όποια τυχόν αντίθεση των κανόνων που εφαρμόστηκαν με το Σύνταγμα και τους κανόνες υπερνομοθετικής ισχύος (όπως η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου).
«Πρέπει τα ελληνικά τακτικά πολιτικά δικαστήρια -το Πρωτοδικείο δηλαδή και μετά τα ανώτερα δικαστήρια- να ελέγχουν την απόφαση και να την κηρύσσουν εκτελεστή, όπως γίνεται με όλες τις διαιτητικές αποφάσεις» ανέφερε ο κ. Βενιζέλος και πρόσθεσε:«Αυτός ο έλεγχος προβλέπεται στο νόμο του 1991, όμως στην πράξη δεν ασκείται.
Επειδή ο έλεγχος αυτός οργανώνεται με τη διαδικασία της εκουσίας δικαιοδοσίας, επειδή ο εισαγγελέας, στην πράξη, δεν παρίσταται ως διάδικος και επειδή αποκλείονται τα ένδικα μέσα, δεν μπορεί να πάει η υπόθεση στο Εφετείο ή στον Άρειο Πάγο -αυτού του τύπου η υπόθεση, του ελέγχου για την κήρυξη της εκτελεστότητας της απόφασης του Ιεροδίκη- δημιουργείται τεράστιο πρόβλημα.
Είναι ατελής ο δικαστικός έλεγχος ο οποίος γίνεται από την οπτική γωνία του Συντάγματος και των κανόνων υπερνομοθετικής ισχύος».
«Χιλιάδες υποθέσεις διεκπεραιώνονται χωρίς να εντοπιστεί ακαταλληλότητα, ασυμβατότητα, αντισυνταγματικότητα, προσβολή της δημόσιας τάξης και χωρίς να μπορείς να ασκήσεις ένδικα μέσα, τα οποία αποκλείονται ρητά από τη διάταξη του 1991» σημείωσε.
Όπως αναφέρεται, εξάλλου, στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, «καλύπτεται και η περίπτωση τυχόν αντίθεσης των κανόνων που εφαρμόστηκαν, προς κανόνες δημόσιας τάξης, καθώς, τυχόν αντίθεση σε κανόνες δημόσιας τάξης συνεπάγεται και αντίθεση προς συνταγματικούς κανόνες ή άλλους κανόνες σχετικά αυξημένης τυπικής ισχύος -κατά το άρθρο 28 του Συντάγματος- που, επιπλέον, επηρεάζουν την ερμηνεία του Συντάγματος».
Μάλιστα, τονίζεται, ότι «είναι αναγκαίο, παρόμοιας φύσης και δυσκολίας νομικά θέματα, να άγονται στην κρίση ανωτέρων δικαστηρίων και τελικά του Αρείου Πάγου, μέσω της άσκησης των τακτικών και έκτακτων ένδικων μέσων».
«Άλλωστε, η εξάντληση των εσωτερικών ένδικων μέσων μπορεί να οδηγήσει σε ατομική προσφυγή ενώπιον του ΕΔΔΑ» καταλήγει η αιτιολογική έκθεση.
Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι ο κ. Βενιζέλος αναφέρθηκε και στο ζήτημα αρμοδιοτήτων μουφτή και καδή.
«Πουθενά δεν επιβάλλεται να συμπίπτουν σε ένα πρόσωπο οι ιδιότητες του θρησκευτικού λειτουργού και του ιεροδίκη, του μουφτή και του καδή, και κάλλιστα μπορούν να διαχωριστούν οι ιδιότητες αυτές.
Μπορεί να είναι άλλα τα προσόντα του μουφτή και η διαδικασία ανάδειξης και άλλα τα προσόντα και η διαδικασία διορισμού του καδή» επεσήμανε ο κ. Βενιζέλος.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, όπως ανέφερε ο κ. Βενιζέλος, η προτεινόμενη τροπολογία προβλέπει την έρευνα από το Μονομελές Πρωτοδικείο της τήρησης των ορίων της δικαιοδοσίας των μουφτήδων και όποια τυχόν αντίθεση των κανόνων που εφαρμόστηκαν με το Σύνταγμα και τους κανόνες υπερνομοθετικής ισχύος (όπως η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου).
«Πρέπει τα ελληνικά τακτικά πολιτικά δικαστήρια -το Πρωτοδικείο δηλαδή και μετά τα ανώτερα δικαστήρια- να ελέγχουν την απόφαση και να την κηρύσσουν εκτελεστή, όπως γίνεται με όλες τις διαιτητικές αποφάσεις» ανέφερε ο κ. Βενιζέλος και πρόσθεσε:«Αυτός ο έλεγχος προβλέπεται στο νόμο του 1991, όμως στην πράξη δεν ασκείται.
Επειδή ο έλεγχος αυτός οργανώνεται με τη διαδικασία της εκουσίας δικαιοδοσίας, επειδή ο εισαγγελέας, στην πράξη, δεν παρίσταται ως διάδικος και επειδή αποκλείονται τα ένδικα μέσα, δεν μπορεί να πάει η υπόθεση στο Εφετείο ή στον Άρειο Πάγο -αυτού του τύπου η υπόθεση, του ελέγχου για την κήρυξη της εκτελεστότητας της απόφασης του Ιεροδίκη- δημιουργείται τεράστιο πρόβλημα.
Είναι ατελής ο δικαστικός έλεγχος ο οποίος γίνεται από την οπτική γωνία του Συντάγματος και των κανόνων υπερνομοθετικής ισχύος».
«Χιλιάδες υποθέσεις διεκπεραιώνονται χωρίς να εντοπιστεί ακαταλληλότητα, ασυμβατότητα, αντισυνταγματικότητα, προσβολή της δημόσιας τάξης και χωρίς να μπορείς να ασκήσεις ένδικα μέσα, τα οποία αποκλείονται ρητά από τη διάταξη του 1991» σημείωσε.
Όπως αναφέρεται, εξάλλου, στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας, «καλύπτεται και η περίπτωση τυχόν αντίθεσης των κανόνων που εφαρμόστηκαν, προς κανόνες δημόσιας τάξης, καθώς, τυχόν αντίθεση σε κανόνες δημόσιας τάξης συνεπάγεται και αντίθεση προς συνταγματικούς κανόνες ή άλλους κανόνες σχετικά αυξημένης τυπικής ισχύος -κατά το άρθρο 28 του Συντάγματος- που, επιπλέον, επηρεάζουν την ερμηνεία του Συντάγματος».
Μάλιστα, τονίζεται, ότι «είναι αναγκαίο, παρόμοιας φύσης και δυσκολίας νομικά θέματα, να άγονται στην κρίση ανωτέρων δικαστηρίων και τελικά του Αρείου Πάγου, μέσω της άσκησης των τακτικών και έκτακτων ένδικων μέσων».
«Άλλωστε, η εξάντληση των εσωτερικών ένδικων μέσων μπορεί να οδηγήσει σε ατομική προσφυγή ενώπιον του ΕΔΔΑ» καταλήγει η αιτιολογική έκθεση.
Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι ο κ. Βενιζέλος αναφέρθηκε και στο ζήτημα αρμοδιοτήτων μουφτή και καδή.
«Πουθενά δεν επιβάλλεται να συμπίπτουν σε ένα πρόσωπο οι ιδιότητες του θρησκευτικού λειτουργού και του ιεροδίκη, του μουφτή και του καδή, και κάλλιστα μπορούν να διαχωριστούν οι ιδιότητες αυτές.
Μπορεί να είναι άλλα τα προσόντα του μουφτή και η διαδικασία ανάδειξης και άλλα τα προσόντα και η διαδικασία διορισμού του καδή» επεσήμανε ο κ. Βενιζέλος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών