Aν η Τουρκία εμμείνει στην πολιτική της κλιμακούμενης έντασης «η ΕΕ δεν θα διστάσει από την πλευρά της να προχωρήσει σε κλιμακούμενες δράσεις με όλες τις επιλογές που βρίσκονται στο τραπέζι», αναφέρει ο Μ. Σχοινάς
«Με κάθε ευκαιρία, κυρίως στην τρέχουσα συγκυρία, κατά την οποία η Τουρκία συμπεριφέρεται στην Ανατολική Μεσόγειο με πρακτικές που αγνοούν το διεθνές δίκαιο, η ΕΕ επιβεβαιώνει την πλήρη αλληλεγγύη της προς την Ελλάδα και την Κύπρο», τονίζει ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιος για την "Προώθηση του Ευρωπαϊκού Τρόπου Ζωής μας", Μαργαρίτης Σχοινάς.
Ο κ. Σχοινάς σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "Real News", αναφέρει πως «απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα και παραβατικότητα, η Ευρώπη καθιστά σαφές ότι είναι μονόδρομος ο σεβασμός των κυριαρχικών δικαιωμάτων των κρατών-μελών της ΕΕ», αλλά και πως «η Ευρώπη έχει τη διάθεση να αντιμετωπίσει την Τουρκία στη βάση του τρίπτυχου "αποκλιμάκωση-διάλογος-μόνιμες λύσεις"».
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι εάν η Τουρκία εμμείνει στην πολιτική της κλιμακούμενης έντασης «η ΕΕ δεν θα διστάσει από την πλευρά της να προχωρήσει σε κλιμακούμενες δράσεις με όλες τις επιλογές που βρίσκονται στο τραπέζι».
«Κανείς να μην έχει την παραμικρή αμφιβολία γι΄αυτό», συμπληρώνει.
Ο κ. Σχοινάς σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "Real News", αναφέρει πως «απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα και παραβατικότητα, η Ευρώπη καθιστά σαφές ότι είναι μονόδρομος ο σεβασμός των κυριαρχικών δικαιωμάτων των κρατών-μελών της ΕΕ», αλλά και πως «η Ευρώπη έχει τη διάθεση να αντιμετωπίσει την Τουρκία στη βάση του τρίπτυχου "αποκλιμάκωση-διάλογος-μόνιμες λύσεις"».
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι εάν η Τουρκία εμμείνει στην πολιτική της κλιμακούμενης έντασης «η ΕΕ δεν θα διστάσει από την πλευρά της να προχωρήσει σε κλιμακούμενες δράσεις με όλες τις επιλογές που βρίσκονται στο τραπέζι».
«Κανείς να μην έχει την παραμικρή αμφιβολία γι΄αυτό», συμπληρώνει.
Ο ίδιος μεταξύ άλλων, σημειώνει ότι «έφτασε η ώρα να μας πει ξεκάθαρα η Τουρκία αν συνεχίζει να θεωρεί την Ε.Ε. στρατηγικό εταίρο.
Αν η απάντηση είναι καταφατική , κάτι που προς το παρόν δεν προκύπτει από τις τελευταίες επιλογές της Τουρκίας, τότε η Ε.Ε. είναι καθ΄ όλα έτοιμη να προχωρήσει στη διαμόρφωση ενός ευρωτουρκικού πλαισίου αναφοράς, το οποίο θα ενσωματώνει και τις εθνικές μας ανησυχίες, με έμφαση στη σταθερότητα στην ανατολική Μεσόγειο και στην επίδειξη καλών σχέσεων γειτονίας.
Η Άγκυρα μας οφείλει μια σαφή απάντηση για το πού και με ποιους θέλει να είναι στον σύγχρονο κόσμο και πολλά – αν όχι όλα- θα εξαρτηθούν από αυτή την απόφαση.
Ο κ. Σχοινάς ερωτηθείς για τη συζήτηση που γίνεται στην ΕΕ όσον αφορά αλλαγές στο πεδίο της κοινής εξωτερικής πολιτικής και άμυνας, παραδέχεται ότι υπάρχει μια «δυστοκία» διαμόρφωσης «ενιαίας και αποφασιστικής στάσης σε θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας», προσθέτοντας πως «δυστυχώς, είμαστε όμηροι του κανόνα της ομοφωνίας, που επιτρέπει στους διστακτικούς να μπλοκάρουν τους φιλόδοξους».
Συμπληρώνει πως «αντλώντας τα διδάγματα από την τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση, η ΕΕ δεν μπορεί πια να μένει με σταυρωμένα τα χέρια.
Ήρθε η ώρα να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα για τον καθορισμό των πρακτικών λεπτομερειών της αμοιβαίας βοήθειας και της αλληλεγγύης.
Ουσιαστικά, αυτό που εξετάζεται τώρα είναι ο χαρακτήρας της συνδρομής που μπορούν να παράσχουν τα κράτη - μέλη προς ένα κράτος - μέλος που απειλείται, χωρίς να θίγονται ο ειδικός χαρακτήρας της πολιτικής ασφάλειας και άμυνας των κρατών - μελών και ο ρόλος του ΝΑΤΟ, που παραμένει το θεμέλιο της συλλογικής άμυνας για τα κράτη-μέλη του».
«Είμαι βαθιά πεπεισμένος ότι τώρα είναι η στιγμή για την Ευρώπη να γκρεμίσει τα ταμπού της.
Μετά τον κοινό δανεισμό, έχει έρθει η ώρα για κοινή εξωτερική πολιτική και ασφάλεια», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
Μεταναστευτικό
Κάνοντας αναφορά στο μεταναστευτικό, ο κ. Σχοινάς προεξοφλεί δύσκολη και περίπλοκη διαπραγμάτευση για το νέο σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο.
Όπως σημειώνει, « το υπό διαμόρφωση σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο, που σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε αμέσως μετά την ομιλία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, κατάσταση της Ένωσης στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 16 Σεπτεμβρίου, αποτελεί μία από τις εμβληματικές πρωτοβουλίες αυτής της Επιτροπής.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η προσαρμογή της Δήλωσης ΕΕ- Τουρκίας του Μαρτίου 2016 στα νέα δεδομένα είναι ένα μόνο μέρος του ευρύτερου φακέλου «Μετανάστευση και Άσυλο».
Μετά την κατάθεση της πρότασης της Επιτροπής, θα έχουμε μπροστά μας μια δύσκολη και περίπλοκη διαπραγμάτευση στο επίπεδο του Συμβουλίου.
Θεωρώ όμως, ότι μετά την ιστορική συμφωνία του Ιουλίου για το Ταμείο Ανάκαμψης, ανοίγει ο δρόμος για την επίδειξη μεγαλύτερης ευελιξίας και πιο εποικοδομητικής στάσης από ορισμένα κράτη-μέλη».
Σημειώνει ότι η αλληλεγγύη με τα κράτη-μέλη της πρώτης υποδοχής και ο επιμερισμός των βαρών του ασύλου θα είναι οι βασικές στοχεύσεις της επιτροπής και προσθέτει πως «είναι αδιανόητο η Ευρώπη να έχει τη μεγαλύτερη εσωτερική αγορά στον κόσμο, το δεύτερο κοινό νόμισμα παγκόσμιας αναφοράς, αλλά ακόμη να μην μπορεί να αποφασίσει για μια κοινή ευρωπαϊκή πολιτική μετανάστευσης και ασύλου».
«Σε τρεις άξονες το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας»
«Η Ελλάδα είναι από τα κράτη-μέλη που έχουν δείξει τη μεγαλύτερη προσήλωση και τον κατάλληλο προγραμματισμό για την αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων», τονίζει ο κ. Σχοινάς.
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν επισημαίνει ότι από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό και το Ταμείο Ανάκαμψης, η Ελλάδα θα επωφεληθεί με περίπου 70 δισ. ευρώ έως το 2017, «ένα ποσό πρωτοφανές για τα δεδομένα της χώρα μας», κονδύλια που «θα διατεθούν για τη στήριξη δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων που είναι αναγκαίες για την πράσινη ανάπτυξη και ψηφιακή μετάβαση της οικονομίας, αλλά και για την αντιμετώπιση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων της κρίσης του κορωνοϊού, όπως για τη μείωση της ανεργίας μέσω προγραμμάτων όπως το ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ και για τις επενδύσεις στις δεξιότητες εργαζομένων».
Ο ίδιος θέτει «τρία βασικά σημεία» για να διατηρήσει η χώρα το θετικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί με την αποφασιστική προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κορωνοϊού.
Όπως αναφέρει, «πρώτον, οι δομικές μεταρρυθμίσεις να στηριχθούν από όλους για υλοποιηθούν, καθώς «αποτελούν το βασικό συστατικό της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης της οικονομίας».
Δεύτερον, να συγκροτηθεί μηχανισμός που θα σχεδιάσει με επάρκεια, θα εγκρίνει και θα εποπτεύσει την υλοποίηση έργων μεθοδικά», ενώ τρίτον, «απαιτείται ταχύτητα και αποφασιστικότητα με πυξίδα το μέλλον.
Τα έργα πρέπει να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν γρήγορα και όχι ευκαιριακά».
«Το παραγωγικό μοντέλο της χώρας που οραματιζόμαστε και προωθούμε θα πρέπει να βασίζεται στους άξονες της ανταγωνιστικής εξωστρέφειας, της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Τέλος, σημειώνει ότι η κρίση του κορωνοϊού θα έχει μακροχρόνιες οικονομικές επιπτώσεις, «δημιουργώντας προκλήσεις ιδίως όσον αφορά την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση, που επηρεάζουν πολλούς κλάδους.
Γι' αυτό το λόγο, στις 21 Ιουλίου υπάρχει ρητός στόχος ότι το 30% των συνολικών πόρων του νέου προϋπολογισμού θα δεσμευτεί για δαπάνες για την κλιματική μετάβαση, ενώ η κατηγορία των δαπανών που είδε τις μεγαλύτερες αυξήσεις κονδυλίων είναι εκείνη των ψηφιακών επενδύσεων».
Αν η απάντηση είναι καταφατική , κάτι που προς το παρόν δεν προκύπτει από τις τελευταίες επιλογές της Τουρκίας, τότε η Ε.Ε. είναι καθ΄ όλα έτοιμη να προχωρήσει στη διαμόρφωση ενός ευρωτουρκικού πλαισίου αναφοράς, το οποίο θα ενσωματώνει και τις εθνικές μας ανησυχίες, με έμφαση στη σταθερότητα στην ανατολική Μεσόγειο και στην επίδειξη καλών σχέσεων γειτονίας.
Η Άγκυρα μας οφείλει μια σαφή απάντηση για το πού και με ποιους θέλει να είναι στον σύγχρονο κόσμο και πολλά – αν όχι όλα- θα εξαρτηθούν από αυτή την απόφαση.
Ο κ. Σχοινάς ερωτηθείς για τη συζήτηση που γίνεται στην ΕΕ όσον αφορά αλλαγές στο πεδίο της κοινής εξωτερικής πολιτικής και άμυνας, παραδέχεται ότι υπάρχει μια «δυστοκία» διαμόρφωσης «ενιαίας και αποφασιστικής στάσης σε θέματα εξωτερικής πολιτικής και άμυνας», προσθέτοντας πως «δυστυχώς, είμαστε όμηροι του κανόνα της ομοφωνίας, που επιτρέπει στους διστακτικούς να μπλοκάρουν τους φιλόδοξους».
Συμπληρώνει πως «αντλώντας τα διδάγματα από την τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση, η ΕΕ δεν μπορεί πια να μένει με σταυρωμένα τα χέρια.
Ήρθε η ώρα να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα για τον καθορισμό των πρακτικών λεπτομερειών της αμοιβαίας βοήθειας και της αλληλεγγύης.
Ουσιαστικά, αυτό που εξετάζεται τώρα είναι ο χαρακτήρας της συνδρομής που μπορούν να παράσχουν τα κράτη - μέλη προς ένα κράτος - μέλος που απειλείται, χωρίς να θίγονται ο ειδικός χαρακτήρας της πολιτικής ασφάλειας και άμυνας των κρατών - μελών και ο ρόλος του ΝΑΤΟ, που παραμένει το θεμέλιο της συλλογικής άμυνας για τα κράτη-μέλη του».
«Είμαι βαθιά πεπεισμένος ότι τώρα είναι η στιγμή για την Ευρώπη να γκρεμίσει τα ταμπού της.
Μετά τον κοινό δανεισμό, έχει έρθει η ώρα για κοινή εξωτερική πολιτική και ασφάλεια», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
Μεταναστευτικό
Κάνοντας αναφορά στο μεταναστευτικό, ο κ. Σχοινάς προεξοφλεί δύσκολη και περίπλοκη διαπραγμάτευση για το νέο σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο.
Όπως σημειώνει, « το υπό διαμόρφωση σύμφωνο για τη μετανάστευση και το άσυλο, που σκοπεύουμε να παρουσιάσουμε αμέσως μετά την ομιλία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, κατάσταση της Ένωσης στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 16 Σεπτεμβρίου, αποτελεί μία από τις εμβληματικές πρωτοβουλίες αυτής της Επιτροπής.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η προσαρμογή της Δήλωσης ΕΕ- Τουρκίας του Μαρτίου 2016 στα νέα δεδομένα είναι ένα μόνο μέρος του ευρύτερου φακέλου «Μετανάστευση και Άσυλο».
Μετά την κατάθεση της πρότασης της Επιτροπής, θα έχουμε μπροστά μας μια δύσκολη και περίπλοκη διαπραγμάτευση στο επίπεδο του Συμβουλίου.
Θεωρώ όμως, ότι μετά την ιστορική συμφωνία του Ιουλίου για το Ταμείο Ανάκαμψης, ανοίγει ο δρόμος για την επίδειξη μεγαλύτερης ευελιξίας και πιο εποικοδομητικής στάσης από ορισμένα κράτη-μέλη».
Σημειώνει ότι η αλληλεγγύη με τα κράτη-μέλη της πρώτης υποδοχής και ο επιμερισμός των βαρών του ασύλου θα είναι οι βασικές στοχεύσεις της επιτροπής και προσθέτει πως «είναι αδιανόητο η Ευρώπη να έχει τη μεγαλύτερη εσωτερική αγορά στον κόσμο, το δεύτερο κοινό νόμισμα παγκόσμιας αναφοράς, αλλά ακόμη να μην μπορεί να αποφασίσει για μια κοινή ευρωπαϊκή πολιτική μετανάστευσης και ασύλου».
«Σε τρεις άξονες το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας»
«Η Ελλάδα είναι από τα κράτη-μέλη που έχουν δείξει τη μεγαλύτερη προσήλωση και τον κατάλληλο προγραμματισμό για την αξιοποίηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών κονδυλίων», τονίζει ο κ. Σχοινάς.
Ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν επισημαίνει ότι από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό και το Ταμείο Ανάκαμψης, η Ελλάδα θα επωφεληθεί με περίπου 70 δισ. ευρώ έως το 2017, «ένα ποσό πρωτοφανές για τα δεδομένα της χώρα μας», κονδύλια που «θα διατεθούν για τη στήριξη δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων που είναι αναγκαίες για την πράσινη ανάπτυξη και ψηφιακή μετάβαση της οικονομίας, αλλά και για την αντιμετώπιση των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων της κρίσης του κορωνοϊού, όπως για τη μείωση της ανεργίας μέσω προγραμμάτων όπως το ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ και για τις επενδύσεις στις δεξιότητες εργαζομένων».
Ο ίδιος θέτει «τρία βασικά σημεία» για να διατηρήσει η χώρα το θετικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί με την αποφασιστική προώθηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κορωνοϊού.
Όπως αναφέρει, «πρώτον, οι δομικές μεταρρυθμίσεις να στηριχθούν από όλους για υλοποιηθούν, καθώς «αποτελούν το βασικό συστατικό της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης της οικονομίας».
Δεύτερον, να συγκροτηθεί μηχανισμός που θα σχεδιάσει με επάρκεια, θα εγκρίνει και θα εποπτεύσει την υλοποίηση έργων μεθοδικά», ενώ τρίτον, «απαιτείται ταχύτητα και αποφασιστικότητα με πυξίδα το μέλλον.
Τα έργα πρέπει να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν γρήγορα και όχι ευκαιριακά».
«Το παραγωγικό μοντέλο της χώρας που οραματιζόμαστε και προωθούμε θα πρέπει να βασίζεται στους άξονες της ανταγωνιστικής εξωστρέφειας, της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Τέλος, σημειώνει ότι η κρίση του κορωνοϊού θα έχει μακροχρόνιες οικονομικές επιπτώσεις, «δημιουργώντας προκλήσεις ιδίως όσον αφορά την ψηφιακή και την πράσινη μετάβαση, που επηρεάζουν πολλούς κλάδους.
Γι' αυτό το λόγο, στις 21 Ιουλίου υπάρχει ρητός στόχος ότι το 30% των συνολικών πόρων του νέου προϋπολογισμού θα δεσμευτεί για δαπάνες για την κλιματική μετάβαση, ενώ η κατηγορία των δαπανών που είδε τις μεγαλύτερες αυξήσεις κονδυλίων είναι εκείνη των ψηφιακών επενδύσεων».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών