Ο Χρήστος Σταϊκούρας είπε ότι δεν μπορεί να κατανοήσει την αντίδραση της αντιπολίτευσηςστο ν/σ του υπουργείου Παιδείας
«Η Νέα Δημοκρατία θέλει και εργάζεται, διαχρονικά και αταλάντευτα, για δημόσια πανεπιστήμια για να λειτουργούν ως ηγέτες, ως πρωτοπόρο και δυναμικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, ως κοιτίδα δημοκρατίας, προηγμένης έρευνας, ελεύθερης διδασκαλίας και διακίνησης ιδεών. Πανεπιστήμια που να υπηρετούν τις μακροχρόνιες ανάγκες και στοχεύσεις της ελληνικής κοινωνίας και της οικονομίας» τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην Ολομέλεια στο σχέδιο νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι είναι ανάγκη «να εξοστρακίσουμε τα λάθη μας και να διασφαλίσουμε τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε οι δυνάμεις της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της εργασίας, της δημιουργίας και της παραγωγής να επιτελέσουν, απερίσπαστες, την υψηλή αποστολή τους στα πανεπιστήμιά μας». Τόνισε πως το νομοσχέδιο αυτό «ανταποκρίνεται τις προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης και επιχειρεί να αντιμετωπίσει χρόνιες δυσλειτουργίες μερικές από τις οποίες, δυστυχώς, τις αντιμετωπίζουμε ως νέα "γεφύρια της 'Αρτας"».
O στρατηγικός στόχος για το εκπαιδευτικό σύστημα
Επισήμανε πως «οι συνεχείς ομφαλοσκοπήσεις και σκόπιμες παλινδρομήσεις αποτελούν σοβαρή παθογένεια από την οποία πρέπει επιτέλους να απαλλαγούμε» και εξέφρασε την άποψη ότι «ο επικαιροποιημένος, κεντρικός στρατηγικός στόχος για το εκπαιδευτικό μας σύστημα οφείλει να είναι η ισχυρή ολόπλευρη και διαρκής προώθηση της ποιότητας όλων των στοιχείων και λειτουργιών με συνθήκες διαρκούς διεύρυνσης και ενίσχυσης των ίσων ευκαιριών. Γι’ αυτό απαιτείται σχεδιασμός, με γρήγορο ρυθμό αποκέντρωσης προς τις μονάδες εκπαίδευσης, με ένα σύγχρονο και διαφανές πλαίσιο λειτουργίας που θα δημιουργεί θετικά κίνητρα και εφαρμογή συστημάτων, εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης με κοινωνική λογοδοσία».
Δυστυχώς, παρατήρησε «το ελληνικό πανεπιστήμιο δείχνει ότι έχει μάλλον μέτριες επιδόσεις, με άριστες βέβαιες νησίδες συγκριτικά με τις αντίστοιχες προηγμένων, ισχυρών χωρών. Χρειάζεται, συνεπώς, η βελτίωση της ποιότητας παραγόμενου ανθρώπινου κεφαλαίου, της αποδοτικότητας των επενδύσεων και των πολιτικών διασύνδεσής τους με την αγοράς εργασίας, του φαινομένου της υπερεκπαίδευσης, της διαρροής των εγκεφάλων και του χάσματος της βασικής έρευνας με την καινοτομία και την παραγωγή».
Ο Χρήστος Σταϊκούρας είπε ότι δεν μπορεί να κατανοήσει την αντίδραση της αντιπολίτευσης στο νομοσχέδιο αυτό και αναρωτήθηκε αν θα ήταν δηλαδή προτιμότερο να συνεχίζεται η μαζική, άκριτη εισαγωγή τα πανεπιστήμια, χωρίς κριτήρια αξιολόγησης. «Να έχουμε εισαγωγή φοιτητών με βαθμό 2 και 3 στα 20, που δεν επιθυμούν να σπουδάσουν, με αποτέλεσμα να μην ολοκληρώνουν τις σπουδές τους;» διερωτήθηκε για να προσθέσει: «ευτυχώς, όμως, η πλειονότητα της κοινωνίας, ακόμα και οι ψηφοφόροι της αξιωματικής αντιπολίτευσης τάσσονται υπέρ της ελάχιστης βάσης εισαγωγής». Οι σπουδές, εκτίμησε, με το νομοσχέδιο αυτό «γίνονται συνεκτικές και επίκαιρες», το ν/σ «αναβαθμίζει την εικόνα των ελληνικών πανεπιστημίων στις διεθνείς επιστημονικές κατατάξεις».
Σχετικά με το θέμα της προστασίας της ακαδημαϊκής ελευθερίας, ο υπουργός ανέφερε πως «δυστυχώς, επί μακρόν η εκπαιδευτική και ερευνητική λειτουργία συχνά καταλύονται και η Δημοκρατία πληγώνεται από πράξεις βίας, παρανομίας και παραβατικότητας εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Πράξεις που αποτελούν προσβολή για κάθε Κράτος Δικαίου. Και είναι πάγιο αίτημα της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και της κοινωνίας, να πάψουν τέτοια φαινόμενα για να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η νομιμότητα στους χώρους του πανεπιστημίου». Εξέφρασε δε την ελπίδα οι ρυθμίσεις αυτές για την περιφρούρηση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος «να αποτελέσει το “φάρμακο” για την αντιμετώπιση μιας πανθομολογούμενης νόσου, την οποία το πολιτικό σύστημα και η πανεπιστημιακή κοινότητα, μέχρι σήμερα, δεν μπόρεσαν να θεραπεύσουν».
www.bankingnews.gr
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι είναι ανάγκη «να εξοστρακίσουμε τα λάθη μας και να διασφαλίσουμε τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε οι δυνάμεις της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της εργασίας, της δημιουργίας και της παραγωγής να επιτελέσουν, απερίσπαστες, την υψηλή αποστολή τους στα πανεπιστήμιά μας». Τόνισε πως το νομοσχέδιο αυτό «ανταποκρίνεται τις προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης και επιχειρεί να αντιμετωπίσει χρόνιες δυσλειτουργίες μερικές από τις οποίες, δυστυχώς, τις αντιμετωπίζουμε ως νέα "γεφύρια της 'Αρτας"».
O στρατηγικός στόχος για το εκπαιδευτικό σύστημα
Επισήμανε πως «οι συνεχείς ομφαλοσκοπήσεις και σκόπιμες παλινδρομήσεις αποτελούν σοβαρή παθογένεια από την οποία πρέπει επιτέλους να απαλλαγούμε» και εξέφρασε την άποψη ότι «ο επικαιροποιημένος, κεντρικός στρατηγικός στόχος για το εκπαιδευτικό μας σύστημα οφείλει να είναι η ισχυρή ολόπλευρη και διαρκής προώθηση της ποιότητας όλων των στοιχείων και λειτουργιών με συνθήκες διαρκούς διεύρυνσης και ενίσχυσης των ίσων ευκαιριών. Γι’ αυτό απαιτείται σχεδιασμός, με γρήγορο ρυθμό αποκέντρωσης προς τις μονάδες εκπαίδευσης, με ένα σύγχρονο και διαφανές πλαίσιο λειτουργίας που θα δημιουργεί θετικά κίνητρα και εφαρμογή συστημάτων, εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης με κοινωνική λογοδοσία».
Δυστυχώς, παρατήρησε «το ελληνικό πανεπιστήμιο δείχνει ότι έχει μάλλον μέτριες επιδόσεις, με άριστες βέβαιες νησίδες συγκριτικά με τις αντίστοιχες προηγμένων, ισχυρών χωρών. Χρειάζεται, συνεπώς, η βελτίωση της ποιότητας παραγόμενου ανθρώπινου κεφαλαίου, της αποδοτικότητας των επενδύσεων και των πολιτικών διασύνδεσής τους με την αγοράς εργασίας, του φαινομένου της υπερεκπαίδευσης, της διαρροής των εγκεφάλων και του χάσματος της βασικής έρευνας με την καινοτομία και την παραγωγή».
Ο Χρήστος Σταϊκούρας είπε ότι δεν μπορεί να κατανοήσει την αντίδραση της αντιπολίτευσης στο νομοσχέδιο αυτό και αναρωτήθηκε αν θα ήταν δηλαδή προτιμότερο να συνεχίζεται η μαζική, άκριτη εισαγωγή τα πανεπιστήμια, χωρίς κριτήρια αξιολόγησης. «Να έχουμε εισαγωγή φοιτητών με βαθμό 2 και 3 στα 20, που δεν επιθυμούν να σπουδάσουν, με αποτέλεσμα να μην ολοκληρώνουν τις σπουδές τους;» διερωτήθηκε για να προσθέσει: «ευτυχώς, όμως, η πλειονότητα της κοινωνίας, ακόμα και οι ψηφοφόροι της αξιωματικής αντιπολίτευσης τάσσονται υπέρ της ελάχιστης βάσης εισαγωγής». Οι σπουδές, εκτίμησε, με το νομοσχέδιο αυτό «γίνονται συνεκτικές και επίκαιρες», το ν/σ «αναβαθμίζει την εικόνα των ελληνικών πανεπιστημίων στις διεθνείς επιστημονικές κατατάξεις».
Σχετικά με το θέμα της προστασίας της ακαδημαϊκής ελευθερίας, ο υπουργός ανέφερε πως «δυστυχώς, επί μακρόν η εκπαιδευτική και ερευνητική λειτουργία συχνά καταλύονται και η Δημοκρατία πληγώνεται από πράξεις βίας, παρανομίας και παραβατικότητας εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Πράξεις που αποτελούν προσβολή για κάθε Κράτος Δικαίου. Και είναι πάγιο αίτημα της ακαδημαϊκής κοινότητας, αλλά και της κοινωνίας, να πάψουν τέτοια φαινόμενα για να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η νομιμότητα στους χώρους του πανεπιστημίου». Εξέφρασε δε την ελπίδα οι ρυθμίσεις αυτές για την περιφρούρηση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος «να αποτελέσει το “φάρμακο” για την αντιμετώπιση μιας πανθομολογούμενης νόσου, την οποία το πολιτικό σύστημα και η πανεπιστημιακή κοινότητα, μέχρι σήμερα, δεν μπόρεσαν να θεραπεύσουν».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών