Στην κυβέρνηση Μητσοτάκη γίνεται πολύς λόγος για την πιθανότητα να έχουμε ανασχηματισμό αλλά και για τη δημιουργία νέων υπουργείων ή γενικών διευθύνσεων, δεδομένης τη νέας μετα-covid εποχής όπου η αναγκαιότητα για γρήγορη και αποτελεσματική αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης θα είναι επιτακτική.
Ωστόσο, παρά τις προθέσεις για τη δημιουργία ενός νέου οργανισμού ή υπουργείου με κεντρική οργάνωση και αυτόνομη λειτουργία παραμένει πολύ δύσκολη για πολλούς λόγους:
Πρώτα απ’ όλα, για να δημιουργηθεί ένα νέο υπουργείο χρειάζονται προεδρικά διατάγματα τα οποία καθυστερούν ενώ η μεταφορά των αρμοδιοτήτων και διευθύνσεων από άλλα υπουργεία σε ένα νέο έχει όχι μόνο θεσμικά προβλήματα αλλά και λειτουργικά.
Εδώ υπάρχουν ακόμα υφυπουργοί που δεν έχουν λάβει αρμοδιότητες, φανταστείτε τι θα μπορούσε να γίνει με την δημιουργία ενός νέου οργανισμού.
Και μάλιστα, που όλα πρέπει να τρέξουν πολύ γρήγορα με την εκταμίευση των 4 δις ευρώ τον Ιούλιο, πιθανότατα.
Πολύ σημαντικό πρόβλημα για την δημιουργία ενός νέου υπουργείου Ανάκαμψης είναι ότι εν τέλει θα δημιουργούσε πρόβλημα στο οικονομικό επιτελείο και θα έδινε την εντύπωση δυαρχίας.
Από την μία το Υπουργείο Οικονομικών και από την άλλη ένα νέο υπουργείο με την διαχείριση μόνο των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης.
Εδώ θα πρέπει να πούμε ότι ορισμένα από τα έργα-πρότζεκτ του Σχεδίου Ανάκαμψης θα χρηματοδοτηθούν και από τον ελληνικό προϋπολογισμό και όταν εκταμιευθούν χρήματα από το Ταμείο, θα μπουν στα κρατικά ταμεία. Με δύο υπουργεία, όλη αυτή η διαδικασία θα ήταν χρονοβόρα και αντιλειτουργική.
Εκτός αυτού, θα δημιουργούσε και πρόβλημα ισορροπιών μεταξύ των υπουργών.
Σήμερα, τα προβλήματα ισορροπίας μεταξύ των υπουργών στο οικονομικό επιτελείο έχουν λίγο πολύ λυθεί.
Οι Αναπληρωτές Υπουργοί Οικονομικών και Ανάπτυξης, Σκυλακάκης και Παπαθανάσης έχουν λάβει συγκεκριμένες αρμοδιότητες από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό προκειμένου να μην υπάρχει ζήτημα επικαλύψεων με τους υπουργούς.
Θα πρέπει επίσης να σκεφτούμε και πολιτικά εκτός από λειτουργικά.
Αν για παράδειγμα ο νέος Υπουργός Ανάκαμψης έπαιρνε τις αρμοδιότητες για παράδειγμα από το Υπουργείο Υποδομών, θα έπρεπε να «τρέξει» και τα έργα του Υποδομών που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο.
Άρα θα «έπαιρνε» τη δουλειά του Υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή γεγονός που θα είχε, λογικά, και πολιτικές παρενέργειες.
Ούτως ή άλλως, τα βασικά στελέχη που τρέχουν τα ζητήματα του Σχεδίου Ανάκαμψης (Σκυλακάκης, Πιερρακάκης, Πατέλης) συνεργάζονται πολύ καλά και μεταξύ τους αλλά και με τους υπουργούς των συναρμόδιων υπουργείων.
Ένα υπερυπουργείο, όπως αυτό του Ανάκαμψης, θα δημιουργούσε υπουργούς 2 ταχυτήτων κάτι που δεν θα ήθελε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Ανεξάρτητα αυτού, μία κεντρική αρχή με όλες τις αρμοδιότητες είναι αντιπαραγωγική.
Σκεφτείτε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση δηλαδή μία αποκεντρωμένη δομή λειτουργεί καλύτερα από ένα υπουργείο.
Γι’ αυτό, άλλωστε, στο παρελθόν δόθηκαν αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να προχωράει και αυτή σε έργα.
Σωτήρης Πίκουλας
sotirispikoulas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών