Την αλλαγή δόγματος ενεργής προστασίας των θαλάσσιων συνόρων από το Λιμενικό Σώμα επισημαίνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης στο bankingnews.gr.
Τονίζει ότι με τις νέες προσπάθειες μειώθηκαν οι μεγάλες αυξημένες μεταναστευτικές ροές κατά 80% και αποθαρρύνθηκαν τα κυκλώματα δουλεμπόρων σε πολύ μεγάλο βαθμό. Επίσης, στην συνέντευξη του αποκαλύπτει ότι θα τρέξει εξοπλιστικό πρόγραμμα και το Υπουργείο Ναυτιλίας με 800 εκατ. ευρώ για αγορά 70 σύγχρονων ταχύπλοων σκαφών και του ΕΣΟΘΕ (Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης) για όλο το Αιγαίο Πέλαγος.
Παράλληλα, ο κ. Πλακιωτάκης μιλάει αναλυτικά για τα έργα συνολικού ύψους 1 δις που θα τρέξουν το επόμενο διάστημα για τα ελληνικά λιμάνια στα νησιά αλλά και για την ακτοπλοΐα μέσα από το ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα «ΝΕΑΡΧΟΣ» αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, σχολιάζει τις εξελίξεις με την επικείμενη συγχώνευση ANEK-Attica και εξηγεί γιατί οι επενδύσεις στον ΟΛΠ και ΟΛΘ κρίνονται ως εθνικής και στρατηγικής σημασίας.
Ολόκληρο το κείμενο της συνέντευξης του κ. Πλακιωτάκη έχει ως εξής:
Συνέντευξη στον Σωτήρη Πίκουλα
Κύριε Υπουργέ, πόσο έχουν μειωθεί οι ροές των μεταναστευτικών ροών από τα τουρκικά παράλια στα νησιά μας; Επηρέασε καθόλου τις ροές η άνοδος του καθεστώτος των Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν;
Από την πρώτη ημέρα που οι πολίτες εμπιστεύτηκαν στον Κυριάκο Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία τη διακυβέρνηση της Πατρίδας μας, καταστήσαμε σαφές ότι η Ελλάδα έχει θαλάσσια σύνορα και οφείλει να τα προστατεύει αποτελεσματικά.
Το αποδείξαμε, στην πράξη, με τη μείωση των μεταναστευτικών ροών περισσότερο από 80%. Το εντυπωσιακό αυτό αποτέλεσμα, οφείλεται στην ενίσχυση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, στο σωστό επιτελικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό και βεβαίως στην υπερπροσπάθεια των στελεχών του Λιμενικού Σώματος, που επιχειρούν με αποφασιστικότητα, ημέρα και νύχτα, σε ολόκληρο το Αιγαίο.
Μέχρι σήμερα δεν έχει παρατηρηθεί άνοδος των μεταναστευτικών ροών, λόγω της επικράτησης του καθεστώτος των Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν. Προφανώς παρακολουθούμε τις εξελίξεις καθημερινά σε κυβερνητικό επίπεδο, ενώ, όπως άλλωστε γνωρίζετε, έχει ήδη συνεδριάσει για το θέμα αυτό το ΚΥΣΕΑ υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Με δεδομένο ότι οι προκλήσεις στους τομείς της ασφάλειας και της προστασίας των θαλασσίων συνόρων είναι συνεχείς και διαρκώς μεταβαλλόμενες. Τα δύο τελευταία χρόνια στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προχωρήσαμε στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου εξοπλιστικού προγράμματος για το Λιμενικό σώμα, που ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, μεγάλο μέρος του οποίου αφορά σκάφη που ήδη παραλαμβάνουμε και παράλληλα αυξήσαμε, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, τις οργανικές θέσεις του Λιμενικού Σώματος κατά 1.500, από τις οποίες οι 900 αφορούν το Αιγαίο.
Η προσπάθειά μας συνεχίζεται. Είναι σε εξέλιξη ένα μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα περαιτέρω ενίσχυσης των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος, με 70 νέα σύγχρονα σκάφη και σύγχρονα συστήματα, το οποίο αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ. Σε εξέλιξη είναι επίσης ο διαγωνισμός για το εθνικής και στρατηγικής σημασίας έργο, το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ), που ουσιαστικά θα αποτελέσει τα «μάτια» μας στο Ανατολικό Αιγαίο, στην Κρήτη και στο Ιόνιο, καθιστώντας πολύ πιο άμεσες και αποτελεσματικές τις επιχειρήσεις του Λιμενικού Σώματος.
Δέχεστε το τελευταίο διάστημα κριτική από την αξιωματική αντιπολίτευση για το Λιμενικό Σώμα σχετικά με επαναπροωθήσεις και απωθήσεις μεταναστών; Τι απαντάει το Υπουργείο σε αυτή την κριτική;
Τα εντυπωσιακά αποτελέσματα της μείωσης των μεταναστευτικών ροών, συνδυάζονται με την τήρηση των κανόνων του διεθνούς δικαίου, με ευαισθησία και με απόλυτο σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Είναι η Τουρκική προπαγάνδα, αλλά και τα κυκλώματα των διακινητών, που επιχειρούν να δημιουργήσουν εντυπώσεις σε βάρος της Ελλάδας, με αστήρικτες κατηγορίες που δεν επιβεβαιώνονται. Προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι κάποιοι αναπαράγουν άκριτα τις κατηγορίες αυτές, αντί να στηρίζουν την προσπάθεια των γυναικών και των ανδρών του Λιμενικού Σώματος. Είναι αυτονόητο ότι αν υπάρξουν συγκεκριμένες καταγγελίες με αποδεικτικό υλικό, αυτές θα διερευνηθούν πλήρως. Θέλω, όμως, να είμαι σαφής. Όσο και αν δεν αρέσει σε κάποιους, η Ελλάδα οφείλει και θα συνεχίσει να προστατεύει τα θαλάσσια σύνορα της, που είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Γενικότερα, τι θα λέγατε ότι έχει αλλάξει στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στα δύο τελευταία χρόνια;
Από την πρώτη στιγμή, που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μας εμπιστεύτηκε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θέσαμε και υλοποιούμε, με τους συνεργάτες μου, έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που περιλαμβάνει κατευθύνσεις και δράσεις που είτε δεν υπήρχαν στην ατζέντα του Υπουργείου τα προηγούμενα χρόνια είτε είχαν παραμεληθεί.
Αναφέρομαι στην ενεργό συμμετοχή στην αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, με επίκεντρο τα νησιά μας, καθώς και στην ψηφιοποίηση του Υπουργείου.
Η θεσμοθέτηση, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής στο νησιωτικό χώρο και η εξειδίκευση της Εθνικής Στρατηγικής για τα νησιά μας, αποδίδουν ήδη καρπούς, αφού διασφαλίσαμε πόρους περίπου 1 δις ευρώ, που θα διατεθούν για την ακτοπλοΐα και τα λιμάνια των νησιών μας, δίνοντας λύσεις σε δυο κρίσιμα ζητήματα που αφορούν τη νησιωτικότητα: τις επαρκείς και ποιοτικές ακτοπλοϊκές συνδέσεις και τις σύγχρονες και ασφαλείς λιμενικές υποδομές. Το ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα «ΝΕΑΡΧΟΣ» συνιστά τομή σε σχέση με την ανάπτυξη στη νησιωτική Ελλάδα, κάτι που θα φανεί πολύ σύντομα, με τις πρώτες εντάξεις έργων.
Ήδη, η σημαντικότατη αύξηση της χρηματοδότησης και του αριθμού των άγονων γραμμών, έδωσε τη δυνατότητα σε δεκάδες χιλιάδες επιβάτες να μετακινηθούν σε νησιά, που μέχρι πριν δύο χρόνια δεν υπήρχε δυνατότητα να επισκεφτούν, ή έπρεπε να συνδυάσουν περισσότερα από ένα δρομολόγια.
Ταυτοχρόνως, με την υπογραφή ειδικού μνημονίου συνεργασίας με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η Ναυτιλία, τα λιμάνια μας, ο θαλάσσιος τουρισμός και η κρουαζιέρα, η ναυτική εκπαίδευση, η νησιωτική πολιτική, η λειτουργία του Λιμενικού Σώματος και βεβαίως η ακτοπλοΐα, αλλάζουν. Αποκτούν ψηφιοποιημένες λειτουργίες, απλούστερες διαδικασίες, πολύ πιο φιλικό περιβάλλον για πολίτες, φορείς και επιχειρήσεις.
Πρόκειται για τομή, που ενισχύει αποφασιστικά τη λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υπηρετώντας το στόχο μας για επιτάχυνση και απλούστευση διαδικασιών, που οδηγεί στη σταθερή βελτίωση του επιπέδου υπηρεσιών που παρέχουμε στους πολίτες.
Παράλληλα με όλα αυτά, συνεχίζουμε και στις κατευθύνσεις που διαχρονικά υπηρετεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Στηρίξαμε και στηρίζουμε την ακτοπλοΐα και τους ναυτικούς, πολύ περισσότερο μάλιστα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της πανδημίας και αναλάβαμε πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, του θαλάσσιου τουρισμού, της ασφάλειας σε θάλασσες σε ακτές και του εκσυγχρονισμού της ναυτικής εκπαίδευσης.
Το τελευταίο διάστημα ακούγονται ότι στην ακτοπλοΐα θα βρεθούμε προ μίας αναγκαστικής συγχώνευσης της ΑΝΕΚ από την Attica. Υπάρχει κάποιο ζήτημα να μην πραγματοποιηθεί για λόγους δημιουργίας μονοπωλίου στην αγορά;
Η αγορά λειτουργεί ελεύθερα, με βάση τους κανόνες περί ανταγωνισμού. Όπως είναι φυσικό, παρακολουθούμε τις εξελίξεις στην ακτοπλοΐα, προκειμένου, κάθε στιγμή, να διαπιστώνεται αν κάποια από αυτές μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα στην εκπλήρωση της ύψιστης υποχρέωσης της Πολιτείας και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που δεν είναι άλλη από τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής της χώρας μας, μέσω της ομαλής και επαρκούς κάλυψης του ακτοπλοϊκού δικτύου.
Από την πλευρά μας, έχουμε θεσμοθετήσει διαδικασίες και κίνητρα προκειμένου ο ακτοπλοϊκός ιστός της Ελλάδας να διατηρήσει το καλύτερο δυνατό επίπεδο εξυπηρέτησης των νησιωτών και των ταξιδιωτών, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, αλλά και εθνικής οικονομίας.
Ποιες κινήσεις και κίνητρα μπορεί να προσθέσει στο οπλοστάσιό του το Υπουργείο ή ευρύτερα η κυβέρνηση για να φέρει περισσότερες ελληνικές σημαίες στο εθνικό νηολόγιο;
Η σημαντική μείωση του εθνικού εμπορικού στόλου τα προηγούμενα χρόνια, δημιούργησε αναπόφευκτα δυσμενείς συνθήκες για το ελληνικό νηολόγιο. Η Κυβέρνηση μας τόλμησε να θεσπίσει μέτρα που πραγματικά δίνουν νέα πνοή και εξαιρετικά ελκυστική προοπτική για την επάνοδο πλοίων στην ελληνική σημαία.
Τα θεσμικά μέτρα δεν κινήθηκαν στις απλές μονοδιάστατες πρακτικές οικονομικού χαρακτήρα του παρελθόντος, αλλά επεκτάθηκαν σε ουσιαστικές παρεμβάσεις σε όλο το φάσμα της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού πλοίου, με σκοπό όχι μόνο να τονώσουμε το ελληνικό νηολόγιο αλλά και διατηρήσουμε την πρωτοκαθεδρία ποιότητας και ασφάλειας που το διακρίνει.
Γνωρίζουμε καλά ότι βρισκόμαστε μπροστά σε εξαιρετικά κρίσιμες εξελίξεις στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας. Ακριβώς γι΄ αυτό, παρακολουθούμε στενά όσα συμβαίνουν στο διεθνές ναυτιλιακό γίγνεσθαι και προετοιμαζόμαστε να αναλάβουμε πρωτοβουλίες, σε διεθνές και εθνικό επίπεδο, προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να εξακολουθήσει να έχει το ίδιο ποσοτικό και ποιοτικό αποτύπωμα στον παγκόσμιο ναυτιλιακό στίβο.
Τι έργα που σχετίζονται με τη Ναυτιλία θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και ποιος ο ορίζοντας υλοποίησης;
Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στοχεύει στην αποτελεσματική αξιοποίηση εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων, όπως το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, αποσκοπώντας αφενός στη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας των νησιών, τόσο με την ηπειρωτική Ελλάδα, όσο και μεταξύ τους, με αυξημένη ασφάλεια και μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφορών, και αφετέρου στην αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό των λιμένων, για την καλύτερη και ασφαλέστερη εξυπηρέτηση των επιβατών.
Με γνώμονα τον διπλό αυτό σκοπό, ο προγραμματισμός του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής περιλαμβάνει μια μεγάλη σειρά έργων.
Συγκεκριμένα, 33 έργα προϋπολογισμού 175.210.000 ευρώ για αναβάθμιση λιμενικών υποδομών στα νησιά. 11 έργα συνολικού ύψους 20.000.000 ευρώ για αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και διαβρώσεων σε λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις σε νησιωτικές περιοχές. Χρηματοδότηση έργων, μελετών και παρεμβάσεων για την επέκταση, αναβάθμιση, συντήρηση και λειτουργία λιμενικών έργων, προϋπολογισμού σε βάθος 4ετίας έως 200.000.000 ευρώ από το Πρόγραμμα «ΝΕΑΡΧΟΣ». Χρηματοδότηση 44 ενδονησιωτικών και διαπεριφερειακών ακτοπλοϊκών γραμμών με 370.000.000 ευρώ, μέσω πολυετών συμβάσεων 4 έως 7 ετών και με κίνητρα ανανέωσης του στόλου της ακτοπλοΐας. Χρηματοδότηση 3 γραμμών του κεντρικού ακτοπλοϊκού δικτύου, με 300.000.000 ευρώ, μέσω του προγράμματος «ΝΕΑΡΧΟΣ» με υποχρέωση δρομολόγησης νέων πλοίων.
Τι προβλέπει το Υπουργείο για την πορεία περαιτέρω εκσυγχρονισμού του λιμένα Πειραιά-Cosco καθώς και για την πορεία της επένδυσης στον ΟΛΘ;
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θεωρεί τις επενδύσεις του ΟΛΠ στο λιμάνι του Πειραιά και του ΟΛΘ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης κομβικής σημασίας για τις πόλεις, τις τοπικές κοινωνίες, την εθνική οικονομία, αλλά και τη γεωστρατηγική θέση της Πατρίδας μας στην ευρύτερη περιοχή.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υλοποιεί ένα μεγάλο επενδυτικό άνοιγμα της Ελλάδος και ο λιμενικός χώρος εντάσσεται στην προμετωπίδα των επενδυτικών πρωτοβουλιών που ενθαρρύνει η Κυβέρνηση. Τα μεγάλα ελληνικά λιμάνια, προσελκύουν πολύ σημαντικά επενδυτικά σχήματα, δικαιώνοντας τη στρατηγική μας και αποδεικνύοντας ότι η μακροχρόνια μίσθωση έναντι συγκεκριμένων επενδύσεων για κάθε λιμάνι ξεχωριστά, αποτελεί τον σωστό δρόμο που διασφαλίζει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Οι μέχρι σήμερα διαγωνιστικές διαδικασίες είναι πολύ παραπάνω από ενθαρρυντικές και υπάρχει πλέον όχι μόνο αισιοδοξία, αλλά και σαφής εκτίμηση ότι η κατάληξη της πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης για την αξιοποίηση των μεγάλων περιφερειακών λιμανιών θα αποδειχτεί περισσότερο επιτυχημένη ακόμα και από την αρχική μας πρόβλεψη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών