Ζήτημα του εκλογικού νόμου και όχι του Συντάγματος θεωρεί το όριο εισόδου στη Βουλή ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Αντώνης Μανιτάκης
Δεν θεωρεί ότι η αλλαγή του ορίου εισόδου στη Βουλή εγείρει ζήτημα συνταγματικότητας ο ομότιμος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου και πρώην υπουργός Αντώνης Μανιτάκης.
Όπως σχολίασε σχετικά με το θέμα που έχει προκύψει τις τελευταίες ημέρες «Δεν βλέπω να υπάρχει συνταγματικό κώλυμα για την αύξηση του ορίου εισόδου στη Βουλή κόμματος. Καταρχήν, ήδη το γεγονός ότι προβλέπεται ένα ποσοστό για να μπορέσει κανείς να συμμετάσχει στην κατανομή των εδρών και να βγάλει βουλευτή δεν θεωρήθηκε ποτέ αντισυνταγματικό. Διερωτώμαι λοιπόν γιατί η αύξηση του ορίου από το 3 στο 5% θα μπορούσε να δικαιολογηθεί αντισυνταγματική».
Αναλύοντας αυτό το σκεπτικό τόνισε πως «Πιστεύω ότι είναι συνταγματικό και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Από τη στιγμή που έχουμε δεχθεί ότι είναι συνταγματικό, η ενισχυμένη αναλογική, από τη στιγμή που έχουμε δεχθεί ότι ακόμα και η πριμοδότηση με 30 ως 50 βουλευτές στο πρώτο κόμμα χάριν της κυβερνησιμότητας, το τονίζω, για να έχουμε κυβέρνηση, έχει γίνει αποδεκτό και λειτουργεί στην πράξη δεκαετίες τώρα και δεν έχει προκύψει κανένα θέμα της συνταγματικότητας με την επίκληση του επιχειρήματος της ισότητας, δεν βλέπω γιατί αυτή η αύξηση απλώς του ορίου από το 3 στο 5% παραβιάζει την αρχή της ισότητας και δεν την παραβιάζει ούτως ή άλλως το ποσοστό 3%».
Παρόλα αυτά, ο κ. Μανιτάκης έθεσε θέμα κοινοβουλευτικής συναίνεσης επί της εν λόγω αλλαγής αφού «πέρα από το τυπικό γράμμα του Συντάγματος, υπάρχει μια ηθικο-πολιτική που αναδύεται από το Σύνταγμα, έστω και αν δεν το λέει ρητά το Σύνταγμα, νομίζω ότι οι θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματος και η λογική η δημοκρατική για μια τέτοια τροποποίηση επιβάλλει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση, διαφορετικά, θα ήταν πολιτικά άστοχη».
Τέλος, ο κ. Μανιτάκης ανέφερε ότι το μέτρο θα μπορούσε να ισχύσει κανονικά από τις ευρωεκλογές του 2024, αφού αυτές γίνονται σύμφωνα με την εσωτερική εκλογική νομοθεσία του εκάστοτε κράτους-μέλους Ευρωπαϊκής Ένωσης.
www.bankingnews.gr
Όπως σχολίασε σχετικά με το θέμα που έχει προκύψει τις τελευταίες ημέρες «Δεν βλέπω να υπάρχει συνταγματικό κώλυμα για την αύξηση του ορίου εισόδου στη Βουλή κόμματος. Καταρχήν, ήδη το γεγονός ότι προβλέπεται ένα ποσοστό για να μπορέσει κανείς να συμμετάσχει στην κατανομή των εδρών και να βγάλει βουλευτή δεν θεωρήθηκε ποτέ αντισυνταγματικό. Διερωτώμαι λοιπόν γιατί η αύξηση του ορίου από το 3 στο 5% θα μπορούσε να δικαιολογηθεί αντισυνταγματική».
Αναλύοντας αυτό το σκεπτικό τόνισε πως «Πιστεύω ότι είναι συνταγματικό και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Από τη στιγμή που έχουμε δεχθεί ότι είναι συνταγματικό, η ενισχυμένη αναλογική, από τη στιγμή που έχουμε δεχθεί ότι ακόμα και η πριμοδότηση με 30 ως 50 βουλευτές στο πρώτο κόμμα χάριν της κυβερνησιμότητας, το τονίζω, για να έχουμε κυβέρνηση, έχει γίνει αποδεκτό και λειτουργεί στην πράξη δεκαετίες τώρα και δεν έχει προκύψει κανένα θέμα της συνταγματικότητας με την επίκληση του επιχειρήματος της ισότητας, δεν βλέπω γιατί αυτή η αύξηση απλώς του ορίου από το 3 στο 5% παραβιάζει την αρχή της ισότητας και δεν την παραβιάζει ούτως ή άλλως το ποσοστό 3%».
Παρόλα αυτά, ο κ. Μανιτάκης έθεσε θέμα κοινοβουλευτικής συναίνεσης επί της εν λόγω αλλαγής αφού «πέρα από το τυπικό γράμμα του Συντάγματος, υπάρχει μια ηθικο-πολιτική που αναδύεται από το Σύνταγμα, έστω και αν δεν το λέει ρητά το Σύνταγμα, νομίζω ότι οι θεμελιώδεις αρχές του Συντάγματος και η λογική η δημοκρατική για μια τέτοια τροποποίηση επιβάλλει τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση, διαφορετικά, θα ήταν πολιτικά άστοχη».
Τέλος, ο κ. Μανιτάκης ανέφερε ότι το μέτρο θα μπορούσε να ισχύσει κανονικά από τις ευρωεκλογές του 2024, αφού αυτές γίνονται σύμφωνα με την εσωτερική εκλογική νομοθεσία του εκάστοτε κράτους-μέλους Ευρωπαϊκής Ένωσης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών