Οι καλοκαιρινές τροποποιήσεις του ΥΠΟΙΚ σε ΠΟΛ του 2011 για τη διαδικασία επιβολής προστίμων σε περιπτώσεις που διαπιστώνονται εκ των υστέρων φορολογικές παραβάσεις σε εταιρίες που είχαν λάβει φορολογικό πιστοποιητικό έως την 31/12/2013
Την ώρα που το σκάνδαλο Folli Follie απειλεί την αξιοπιστία των ορκωτών ελεγκτών η κυβέρνηση φαίνεται να έρχεται να κάνει ένα ακόμα δώρο πρόσκληση στις ελεγκτικές εταιρίες που εντοπίζονται από τη φορολογική διοίκηση να μην κάνουν καλά τη δουλειά τους στο σκέλος της έκδοσης φορολογικού πιστοποιητικού.
Ειδικότερα με την ΠΟΛ 1148/2018 επέρχονται τροποποιήσεις στην ΠΟΛ.1159/22.7.2011 σχετικά με το φορολογικό πιστοποιητικό των ορκωτών όπως ίσχυε με τον ν.2238/1994 για τις χρήσεις έως 31/12/2013.
Δηλαδή η κυβέρνηση έρχεται να τροποποιήσει μια ΠΟΛ που αφορά στο παρελθόν γεγονός που γεννά ερωτηματικά αν κατά πόσο πρόκειται για φωτογραφική διάταξη με χαρακτηριστικά χαριστικής ρύθμισης σε συγκεκριμένη εταιρία.
Ειδικότερα το δεύτερο και τρίτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 6 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1159/2011, που προέβλεπαν τις διαδικασίες επιβολής προστίμων καταργούνται. Τα άρθρα που καταργούνται προέβλεπαν ότι αν εντοπιστούν παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας μεταγενέστερα της έκδοσης του φορολογικού πιστοποιητικού ο ελεγκτής θα πρέπει να αιτιολογήσει γιατί δεν εντόπισε την παράβαση και στη συνέχεια με απόφαση υπουργού επιβάλλονται πρόστιμα από 10.000 ευρώ ως και 100.000 ευρώ.
Επίσης προβλεπόταν ότι το πρόστιμο επιβάλλεται ανεξάρτητα αν από την ελεγχόμενη επιχείρηση θα καταβληθούν οι προσαυξήσεις που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση.
Στις διατάξεις που αντικαθιστούν αυτές που καταργήθηκαν προβλέπεται ότι «Εφόσον από μεταγενέστερο έλεγχο της Φορολογικής Διοίκησης προκύψουν πρόσθετες επιβαρύνσεις, σε σχέση με τα φορολογικά αντικείμενα που ορίζονται στο πρόγραμμα ελέγχου του Παραρτήματος III, επιβάλλεται στο Νόμιμο Ελεγκτή και στο ελεγκτικό γραφείο διοικητικό πρόστιμο ύψους από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης και την ενδεχόμενη υποτροπή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 4 του ν. 2523/1997, κατόπιν γνώμης της Ε.Λ.Τ.Ε., η οποία θα πρέπει να παρασχεθεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μηνός από τη λήψη σχετικού εγγράφου από τη Φορολογική Διοίκηση με το οποίο θα γνωστοποιείται προς την Ε.Λ.Τ.Ε. η ελεγχόμενη επιχείρηση, ο Νόμιμος Ελεγκτής και το ελεγκτικό γραφείο, ανεξάρτητα αν οι πρόσθετες επιβαρύνσεις θα καταβληθούν από την ελεγχόμενη επιχείρηση.
Σε περίπτωση αμφισβήτησης από την ελεγχόμενη επιχείρηση των πρόσθετων επιβαρύνσεων και υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 63 του ν. 4174/2013, οι ως άνω διοικητικές κυρώσεις κατά των Νόμιμων Ελεγκτών και ελεγκτικών γραφείων επιβάλλονται μετά την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, εξαιρουμένων των περιπτώσεων για τις οποίες ο χρόνος που απαιτείται για την απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών οδηγεί σε παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου για έκδοση καταλογιστικής πράξης.».
Οι νέες ρυθμίσεις ουσιαστικά έρχονται να ζητήσουν τη γνώμη της ΕΛΤΕ πριν την επιβολή προστίμου η οποία αν γνωμοδοτεί δηλαδή ότι ο ελεγκτής δεν έχει ευθύνη τότε με ποιο αιτιολογικό θα επιβάλλεται πρόστιμο. Επίσης η ΕΛΤΕ θα πρέπει να γνωμοδοτεί ένα μήνα αφού λάβει το έγγραφο από τη φορολογική διοίκηση χωρίς να προσδιορίζεται ο χρόνος υποχρεωτικής αποστολής του εγγράφου από τη φορολογική διοίκηση. Φυσικά η ουσιαστική διαφοροποίηση πέραν του… φίλτρου ΕΛΤΕ είναι ότι αναστέλλεται η επιβολή προστίμων εφ όσον υπάρχει προσφυγή στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών υπό την αίρεση της μη παραγραφής του δικαιώματος του δημοσίου για έκδοση καταλογιστικής πράξης. Βεβαίως με δεδομένη την πενταετή παραγραφή είναι απορίας άξον πως έρχεται μια ρύθμιση λίγο πριν τη λήξη του 2018 για τη νομοθεσία περί φορολογικού πιστοποιητικού όπως ίσχυε έως το τέλος του 2013.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα με την ΠΟΛ 1148/2018 επέρχονται τροποποιήσεις στην ΠΟΛ.1159/22.7.2011 σχετικά με το φορολογικό πιστοποιητικό των ορκωτών όπως ίσχυε με τον ν.2238/1994 για τις χρήσεις έως 31/12/2013.
Δηλαδή η κυβέρνηση έρχεται να τροποποιήσει μια ΠΟΛ που αφορά στο παρελθόν γεγονός που γεννά ερωτηματικά αν κατά πόσο πρόκειται για φωτογραφική διάταξη με χαρακτηριστικά χαριστικής ρύθμισης σε συγκεκριμένη εταιρία.
Ειδικότερα το δεύτερο και τρίτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 6 της Α.Υ.Ο. ΠΟΛ. 1159/2011, που προέβλεπαν τις διαδικασίες επιβολής προστίμων καταργούνται. Τα άρθρα που καταργούνται προέβλεπαν ότι αν εντοπιστούν παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας μεταγενέστερα της έκδοσης του φορολογικού πιστοποιητικού ο ελεγκτής θα πρέπει να αιτιολογήσει γιατί δεν εντόπισε την παράβαση και στη συνέχεια με απόφαση υπουργού επιβάλλονται πρόστιμα από 10.000 ευρώ ως και 100.000 ευρώ.
Επίσης προβλεπόταν ότι το πρόστιμο επιβάλλεται ανεξάρτητα αν από την ελεγχόμενη επιχείρηση θα καταβληθούν οι προσαυξήσεις που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση.
Στις διατάξεις που αντικαθιστούν αυτές που καταργήθηκαν προβλέπεται ότι «Εφόσον από μεταγενέστερο έλεγχο της Φορολογικής Διοίκησης προκύψουν πρόσθετες επιβαρύνσεις, σε σχέση με τα φορολογικά αντικείμενα που ορίζονται στο πρόγραμμα ελέγχου του Παραρτήματος III, επιβάλλεται στο Νόμιμο Ελεγκτή και στο ελεγκτικό γραφείο διοικητικό πρόστιμο ύψους από δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης και την ενδεχόμενη υποτροπή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 4 του ν. 2523/1997, κατόπιν γνώμης της Ε.Λ.Τ.Ε., η οποία θα πρέπει να παρασχεθεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μηνός από τη λήψη σχετικού εγγράφου από τη Φορολογική Διοίκηση με το οποίο θα γνωστοποιείται προς την Ε.Λ.Τ.Ε. η ελεγχόμενη επιχείρηση, ο Νόμιμος Ελεγκτής και το ελεγκτικό γραφείο, ανεξάρτητα αν οι πρόσθετες επιβαρύνσεις θα καταβληθούν από την ελεγχόμενη επιχείρηση.
Σε περίπτωση αμφισβήτησης από την ελεγχόμενη επιχείρηση των πρόσθετων επιβαρύνσεων και υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 63 του ν. 4174/2013, οι ως άνω διοικητικές κυρώσεις κατά των Νόμιμων Ελεγκτών και ελεγκτικών γραφείων επιβάλλονται μετά την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, εξαιρουμένων των περιπτώσεων για τις οποίες ο χρόνος που απαιτείται για την απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών οδηγεί σε παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου για έκδοση καταλογιστικής πράξης.».
Οι νέες ρυθμίσεις ουσιαστικά έρχονται να ζητήσουν τη γνώμη της ΕΛΤΕ πριν την επιβολή προστίμου η οποία αν γνωμοδοτεί δηλαδή ότι ο ελεγκτής δεν έχει ευθύνη τότε με ποιο αιτιολογικό θα επιβάλλεται πρόστιμο. Επίσης η ΕΛΤΕ θα πρέπει να γνωμοδοτεί ένα μήνα αφού λάβει το έγγραφο από τη φορολογική διοίκηση χωρίς να προσδιορίζεται ο χρόνος υποχρεωτικής αποστολής του εγγράφου από τη φορολογική διοίκηση. Φυσικά η ουσιαστική διαφοροποίηση πέραν του… φίλτρου ΕΛΤΕ είναι ότι αναστέλλεται η επιβολή προστίμων εφ όσον υπάρχει προσφυγή στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών υπό την αίρεση της μη παραγραφής του δικαιώματος του δημοσίου για έκδοση καταλογιστικής πράξης. Βεβαίως με δεδομένη την πενταετή παραγραφή είναι απορίας άξον πως έρχεται μια ρύθμιση λίγο πριν τη λήξη του 2018 για τη νομοθεσία περί φορολογικού πιστοποιητικού όπως ίσχυε έως το τέλος του 2013.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών