γράφει : Ελένη Μπότα
Η κατασκευαστική περίοδο του έργου είναι πενταετής, ενώ την λειτουργία και κατασκευή του έχει αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited
Μέχρι τέλος του έτους αναμένεται να είναι όλα έτοιμα για να ξεκινήσουν οι κύριες εργασίες κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι, ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα της χώρας.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η κατασκευή του έργου, το οποίο θα αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο του Ηρακλείου, θα τεθεί σε τροχιά υλοποίησης τον προσεχή Δεκέμβριο, ενώ ήδη εκτελούνται οι πρόδρομες εργασίες, με το Υπουργείο Υποδομών να εγκρίνει σχετικά κονδύλια ύψους 7,5 εκατ. ευρώ.
Η κατασκευαστική περίοδο του έργου είναι πενταετής, ενώ την λειτουργία και κατασκευή του έχει αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited. Το νέο αεροδρόμιο θα διαθέτει κεντρικό κτήριο επιφάνειας 71.620 τμ με 19 αίθουσες αναμονής επιβατών που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.
Με την ολοκλήρωση του αναμένεται να ενισχυθεί ο τουρισμός που αποτελεί την ατμομηχανή ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις των πολιτών από και προς την Κρήτη. Ταυτόχρονα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για το σχεδιασμό της ανάπτυξης των εκτάσεων του παλαιού αεροδρομίου και των μη χρησιμοποιούμενων στρατιωτικών εγκαταστάσεων, σε απόλυτη συνάρτηση με τις ανάγκες της περιοχής άμεσης γειτνίασης, της Αλικαρνασσού, η οποία έχει υποστεί τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη λειτουργία του επί δεκαετίες.
Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις".
Μάλιστα, "με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα δημιουργήσει περίπου 7000 – 7500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.).
Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης".
Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται η αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα το οποίο διαμορφώθηκε σε 45.9%.
Κατά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο παραχωρησιούχος αποδέχτηκε την πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετάθεση του χρόνου καταβολής της συμβολής του Δημοσίου, ύψους 180 εκατ. ευρώ η οποία είναι καταβλητέα στην Εταιρεία Αεροδρομίου κατά τη λήξη του δωδέκατου μήνα από την ημερομηνία έναρξης της Παραχώρησης με προφανές όφελος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Επίσης για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%.
Τα έσοδα αυτά θα διανέμονται στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, για κοινωφελείς δράσεις.
Ειδικότερα, το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.
Τα έσοδα από το αυξημένο εις το διπλάσιο ανταποδοτικό τέλος, υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ.
Μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δισ. ευρώ, (Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης).
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η κατασκευή του έργου, το οποίο θα αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο του Ηρακλείου, θα τεθεί σε τροχιά υλοποίησης τον προσεχή Δεκέμβριο, ενώ ήδη εκτελούνται οι πρόδρομες εργασίες, με το Υπουργείο Υποδομών να εγκρίνει σχετικά κονδύλια ύψους 7,5 εκατ. ευρώ.
Η κατασκευαστική περίοδο του έργου είναι πενταετής, ενώ την λειτουργία και κατασκευή του έχει αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited. Το νέο αεροδρόμιο θα διαθέτει κεντρικό κτήριο επιφάνειας 71.620 τμ με 19 αίθουσες αναμονής επιβατών που θα μπορεί να εξυπηρετήσει έως 15 εκατομμύρια επιβάτες κάθε χρόνο.
Με την ολοκλήρωση του αναμένεται να ενισχυθεί ο τουρισμός που αποτελεί την ατμομηχανή ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις των πολιτών από και προς την Κρήτη. Ταυτόχρονα ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για το σχεδιασμό της ανάπτυξης των εκτάσεων του παλαιού αεροδρομίου και των μη χρησιμοποιούμενων στρατιωτικών εγκαταστάσεων, σε απόλυτη συνάρτηση με τις ανάγκες της περιοχής άμεσης γειτνίασης, της Αλικαρνασσού, η οποία έχει υποστεί τις δυσμενείς επιπτώσεις από τη λειτουργία του επί δεκαετίες.
Με την έναρξη του έργου δημιουργούνται 1500 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο της κατασκευής και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και την περίοδο που θα αναπτυχθούν οι νέες εμπορικές υποδομές και οι χρήσεις".
Μάλιστα, "με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα δημιουργήσει περίπου 7000 – 7500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.).
Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης".
Στη σύμβαση παραχώρησης προβλέπεται η αύξηση του ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην Εταιρεία Κατασκευής και Λειτουργίας του Νέου Αερολιμένα το οποίο διαμορφώθηκε σε 45.9%.
Κατά τη διαδικασία που ακολουθήθηκε ο παραχωρησιούχος αποδέχτηκε την πρόταση του Ελληνικού Δημοσίου για τη μετάθεση του χρόνου καταβολής της συμβολής του Δημοσίου, ύψους 180 εκατ. ευρώ η οποία είναι καταβλητέα στην Εταιρεία Αεροδρομίου κατά τη λήξη του δωδέκατου μήνα από την ημερομηνία έναρξης της Παραχώρησης με προφανές όφελος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
Επίσης για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%.
Τα έσοδα αυτά θα διανέμονται στους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, για κοινωφελείς δράσεις.
Ειδικότερα, το Αντισταθμιστικό Αντάλλαγμα, με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά ποσοστό ένα επί τις εκατό (1%) για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.
Τα έσοδα από το αυξημένο εις το διπλάσιο ανταποδοτικό τέλος, υπολογίζονται στα 184 εκατ. ευρώ.
Μετά τη λήξη της Σύμβασης Παραχώρησης το ελληνικό Δημόσιο «προικίζεται» από την εν λόγω επένδυση με 3,7 δισ. ευρώ, (Υπολειμματική Αξία Αεροδρομίου κατά τη λήψη της Περιόδου παραχώρησης).
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών