Χωρίς εκπροσώπηση μένει η ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ στο νέο ΔΣ της ΔΕΗ που θα εγκριθεί από τη Γενική Συνέλευση καθώς δεν πρότεινε κανένα μέλος της παρά την σχετική πρόσκληση που της απηύθυνε η ΔΕΗ ενώ απορρίφθηκε η πρόταση της ΕΕΣΥΠ για τοποθέτηση της κας Ελένης Παπακωνσταντίνου.
Η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ φαίνεται πως επιλέγει την τακτική της αποχής ή λειτούργησε με το φόβο ότι η πρότασή της δεν μπορεί να συγκεντρώσει τα κριτήρια καταλληλότητας που απαιτούνται για τη συμμετοχή στο ΔΣ.
Το ενδιαφέρον είναι ότι η απόρριψη από την Επιτροπή Αποδοχών και Υποψηφιοτήτων της κας Ελένης Παπακωνσταντίνου έγινε διότι δεν πληρούσε τα κριτήρια του άρθρου 9 της πολιτικής καταλληλότητας της ΔΕΗ.
Το άρθρο 9 αναφέρεται στα εχέγγυα ήθους και φήμης γεγονός που εγείρει ερωτήματα για την πρακτική του Υπερταμείου να προτείνει την κα Παπακωνσταντίνου χωρίς να έχει ελέγξει τέτοιου είδους ζητήματα.
Και αυτό εκθέτει τη διοίκηση του Υπερταμείου που πέραν των άλλων ο επικεφαλής του κ. Γρηγόρης Δημητριάδης ουσιαστικά πρότεινε τον εαυτό του για νέο μέλος του ΔΣ της ΔΕΗ εξασφαλίζοντας προφανώς και ένα πρόσθετο εισόδημα στις ήδη παχυλές αποδοχές του Υπερταμείου.
Ειδικότερα το άρθρο 9 αναφέρει τα εξής:
Εχέγγυα ήθους και φήμης
1) Τα μέλη του ΔΣ διακρίνονται για την καλή τους φήμη και το ήθος τους, το οποίο προσδιορίζεται κυρίως από την εντιμότητα και την ακεραιότητα. Ένα μέλος του ΔΣ θεωρείται κατά τεκμήριο ότι διαθέτει καλή φήμη, εντιμότητα και ακεραιότητα, εάν δεν υπάρχουν αντικειμενικοί και αποδεδειγμένοι λόγοι που να υποδηλώνουν διαφορετικά, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές διαθέσιμες πληροφορίες για τους παράγοντες ή τις καταστάσεις που αναφέρονται κατωτέρω στις παραγράφους 2 έως 6. Κατά την αξιολόγηση της φήμης, της ειλικρίνειας και της ακεραιότητας θα πρέπει επίσης να εξετάζεται ο αντίκτυπος των σωρευτικών συνεπειών τυχόν συμβάντων ήσσονος σημασίας στη φήμη ενός μέλους.
Σε κάθε περίπτωση, επαφίεται στις Αρμόδιες Υπηρεσίες και, τελικώς, στο ΔΣ η αξιολόγηση ως προς τον βαθμό στον οποίο η προσωπική ή επιχειρηματική συμπεριφορά του (υποψήφιου) μέλους ―όπως τούτη προκύπτει από τις πληροφορίες που συλλέγονται με βάση τα κατωτέρω αναφερόμενα στις παραγράφους 2 έως 6― εγείρει βάσιμες αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητά του να διασφαλίζει την ορθή και συνετή διοίκηση της Εταιρίας.
Στο πλαίσιο αυτό, οι Αρμόδιες Υπηρεσίες και, τελικώς, το ΔΣ δύνανται, επί τη βάσει δεόντως αιτιολογημένης απόφασης, Κανονισμός Καταλληλότητας Διοικητικού Συμβουλίου ΔΕΗ Α.Ε. να προσδώσει διαφορετική βαρύτητα στους παράγοντες ή καταστάσεις που αναφέρονται κατωτέρω στις παραγράφους 2 έως 6 ή/και να λάβουν υπόψη τους άλλα πραγματικά περιστατικά, καταστάσεις και παράγοντες που επιδρούν κατά τρόπο επιβαρυντικό ή ελαφρυντικό στην ανωτέρω αξιολόγηση της φήμης και ήθους του (υποψήφιου) μέλους του ΔΣ.
2) Με την επιφύλαξη της νομοθεσίας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, κάθε πρόσφορο στοιχείο, ιδίως το ποινικό μητρώο, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για την αξιολόγηση της καλής φήμης, της ειλικρίνειας και της ακεραιότητας, με συνεκτίμηση του είδους της καταδικαστικής απόφασης ή του κατηγορητηρίου, του ρόλου του εμπλεκόμενου προσώπου, της ποινής που επιβλήθηκε, του σταδίου στο οποίο έφτασε η ένδικη διαδικασία και τυχόν μέτρα αποκατάστασης που τέθηκαν σε εφαρμογή. Θα πρέπει επίσης να εξετάζονται οι γενικότερες συνθήκες, περιλαμβανομένων των ελαφρυντικών περιστάσεων, και η σοβαρότητα τυχόν σχετικών αδικημάτων ή διοικητικών ή εποπτικών μέτρων, ο χρόνος που έχει παρέλθει και η συμπεριφορά του προσώπου μετά το αδίκημα ή το μέτρο, καθώς και η συνάφεια του αδικήματος ή του μέτρου με τον ρόλο του μέλους του ΔΣ. Θα πρέπει δε να λαμβάνεται υπόψη τυχόν σχετικό ποινικό ή διοικητικό μητρώο, με συνεκτίμηση των περιόδων παραγραφής που ισχύουν σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο.
3) Με την επιφύλαξη του τεκμηρίου της αθωότητας που εφαρμόζεται στις ποινικές διαδικασίες, καθώς και άλλων θεμελιωδών δικαιωμάτων, κατά την αξιολόγηση της φήμης, της ειλικρίνειας και της ακεραιότητας θα πρέπει να εξετάζονται τουλάχιστον οι ακόλουθοι παράγοντες: (α) καταδικαστικές αποφάσεις ή περιπτώσεις εν εξελίξει δίωξης για διάπραξη ποινικού αδικήματος, και ειδικότερα: (i) αδικήματα βάσει της νομοθεσίας που διέπει τις δραστηριότητες περί την ενέργεια, τις χρηματοπιστωτικές δραστηριότητες και τις δραστηριότητες σχετικά με κινητές αξίες, ή που αφορά τις αγορές κινητών αξιών ή τα χρηματοοικονομικά μέσα ή τα μέσα πληρωμής, περιλαμβανομένης της νομοθεσίας για τη νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, τη διαφθορά, τη χειραγώγηση της αγοράς ή τη χρησιμοποίηση προνομιακών πληροφοριών• (ii) αδικήματα απάτης ή οικονομικά εγκλήματα• (iii) φορολογικά αδικήματα• και (iv) άλλα αδικήματα βάσει της νομοθεσίας που αφορά στις εταιρίες, την πτώχευση, την αφερεγγυότητα ή την προστασία των καταναλωτών• (β) άλλα σχετικά μέτρα που έχουν ληφθεί από οποιανδήποτε Εποπτική Αρχή ή Επαγγελματικό φορέα λόγω μη συμμόρφωσης με οποιεσδήποτε σχετικές διατάξεις που διέπουν τις δραστηριότητες που αναφέρονται ανωτέρω υπό (α)(i).
4) Οι εν εξελίξει έρευνες θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν προκύπτουν από δικαστικές ή διοικητικές διαδικασίες ή άλλες ανάλογες έρευνες με την επιφύλαξη των θεμελιωδών ατομικών δικαιωμάτων. Ομοίως, λοιπές εκθέσεις και πορίσματα με αξιόπιστο περιεχόμενο (πχ, πληροφοριακό υλικό που προκύπτει στο πλαίσιο καταγγελιών δυσλειτουργιών (whistleblowing)) θα πρέπει, επίσης, να λαμβάνονται υπόψη.
5) Κατά την αξιολόγηση της φήμης, της ακεραιότητας και της ειλικρίνειας του μέλους του ΔΣ, θα πρέπει να εξετάζονται οι δυνητικές επιπτώσεις των ακόλουθων καταστάσεων που σχετίζονται με τις παρελθούσες και τις τρέχουσες επιχειρηματικές επιδόσεις και την οικονομική ευρωστία του μέλους του ΔΣ: (α) αν πρόκειται για οφειλέτη σε αδυναμία πληρωμής (πχ, που έχει ενταχθεί σε μητρώο με δυσμενή στοιχεία σε αξιόπιστο γραφείο πίστης, εφόσον είναι διαθέσιμο)• (β) οικονομικές και επιχειρηματικές επιδόσεις των οντοτήτων οι οποίες ανήκουν στην κυριότητα ή τελούν υπό τη διεύθυνση του μέλους ή στις οποίες το μέλος κατείχε ή κατέχει σημαντικό μερίδιο ή ασκούσε ή ασκεί επιρροή, με ιδιαίτερη προσοχή σε τυχόν διαδικασίες πτώχευσης και εκκαθάρισης και Κανονισμός Καταλληλότητας Διοικητικού Συμβουλίου ΔΕΗ Α.Ε. αν και με ποιον τρόπο το μέλος έχει συμβάλει στην κατάσταση που οδήγησε στις συγκεκριμένες διαδικασίες• (γ) κήρυξη προσωπικής πτώχευσης• και (δ) με την επιφύλαξη του τεκμηρίου αθωότητας, αγωγές ενώπιον πολιτικών δικαστηρίων, διοικητικές ή ποινικές διαδικασίες, σημαντικές επενδύσεις ή ανοίγματα και δάνεια που έχουν συναφθεί, στον βαθμό που ενδέχεται να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομική ευρωστία του μέλους ή των οντοτήτων που ανήκουν στην κυριότητά του ή τελούν υπό τη διεύθυνσή του, ή στις οποίες το μέλος κατέχει σημαντικό μερίδιο.
6) Κάθε μέλος του ΔΣ θα πρέπει να διακρίνεται από υψηλό επίπεδο ακεραιότητας και ειλικρίνειας. Κατά την αξιολόγηση της φήμης, της ειλικρίνειας και της ακεραιότητας, θα πρέπει να εξετάζονται επίσης τουλάχιστον οι ακόλουθοι παράγοντες: (α) τυχόν ενδείξεις ότι ο ενδιαφερόμενος δεν υπήρξε διαφανής, ανοικτός και συνεργάσιμος στις συναλλαγές του με τις αρμόδιες αρχές• (β) απόρριψη, ανάκληση, απόσυρση ή απομάκρυνση από οποιαδήποτε εγγραφή σε μητρώο, αδειοδότηση, συμμετοχή ή χορήγηση άδειας για την άσκηση εμπορικής, επιχειρηματικής ή επαγγελματικής δραστηριότητας• (γ) οι λόγοι τυχόν απομάκρυνσης από θέση απασχόλησης ή από οποιαδήποτε θέση εμπιστοσύνης, καταπιστευματικής σχέσης ή άλλης παρόμοιας κατάστασης, ή οι λόγοι για τους οποίους ζητήθηκε η παραίτηση από τέτοιου είδους θέση• (δ) έκπτωση, βάσει απόφασης οποιασδήποτε αρμόδιας αρχής, από τη θέση μέλους του διοικητικού οργάνου, συμπεριλαμβανομένων των προσώπων που διευθύνουν πραγματικά την επιχειρηματική δραστηριότητα μιας οντότητας• και (ε) τυχόν άλλες ενδείξεις που υποδηλώνουν ότι το πρόσωπο ενεργεί με τρόπο που δεν συνάδει με τα υψηλά πρότυπα συμπεριφοράς. 7. Λαμβάνοντας υπόψη τις παραμέτρους και τα κριτήρια ήθους και φήμης που παρατίθενται ανωτέρω στις παραγράφους 1 έως 6, η σχετική αξιολόγηση της φήμης, της ακεραιότητας και της ειλικρίνειας των (υποψήφιων) μελών του ΔΣ, διενεργείται από τις Αρμόδιες Υπηρεσίες επί τη βάσει σχετικού Ερωτηματολογίου-Δήλωσης που παρατίθεται στο Τμήμα V του Παραρτήματος.
Οι Αρμόδιες Υπηρεσίες υποβάλλουν, το ταχύτερο δυνατόν, την εισήγησή τους στο ΔΣ.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Γιατί κόπηκε ως ακατάλληλη από το ΔΣ της ΔΕΗ η Ελένη Παπακωνσταντίνου που πρότεινε το Υπερταμείο - Χωρίς εκπρόσωπο η ΓΕΝΟΠ
Ο επικεφαλής της ΕΕΣΥΠ Γρηγόρης Δημητριάδης πρότεινε τον εαυτό του
Σχόλια αναγνωστών