Η προεκλογική Υπουργική Απόφαση Άδωνι που φέρνει τα πάνω κάτω στην αγορά
Μια Υπουργική Απόφαση του Άδωνι Γεωργιάδη που δημοσιεύτηκε μια ημέρα μετά την προκήρυξη των εκλογών του περασμένου Μαΐου είναι «υπεύθυνη» για τις καμπάνες που έπεσαν σε Πλαίσιο, Praktiker και Public από Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ).
Μια απόφαση που φαίνεται ότι γνώριζαν καλά οι τρεις παίκτες της αγοράς ηλεκτρικών συσκευών αλλά και άλλοι μεγάλοι παίκτες του χώρου (αυτό ίσως εξηγεί γιατί έμεινε εκτός η Κωτσόβολος αν προσαρμόστηκε ή αν δεν της έγινε έλεγχος όπως στους υπολοίπους και μάλιστα σε ελάχιστο διάστημα από την ψήφιση του νόμου) όπως οι αλυσίδες super market αλλά μέχρι σήμερα δεν τη γνωρίζει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς με αποτέλεσμα όλοι να κινδυνεύουν να λάβουν την λυπητερή πολύ μεγάλων προστίμων σε περίπτωση ελέγχου από τη ΔΙΜΕΑ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόφαση εκκρεμούσε από το Μάιο του 2023 όταν ψηφίστηκε ο νόμος 4933/2022 και ο κ. Γεωργιάδης δίσταζε να την εφαρμόσει θεωρώντας ότι μπορεί να παρασύρει τις τιμές προς τα πάνω αλλά τελικά υποχρεώθηκε να το πράξει δεδομένου ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις αποτελούν νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το γεγονός όμως ότι καθυστέρησε ένα χρόνο από την ισχύ του νόμου η έκδοση απόφασης είχε ως συνέπεια οι περισσότεροι έμποροι να μην έχουν πάρει είδηση ακόμα και σήμερα τι ακριβώς υποχρεώσεις έχουν.
Εντύπωση δε προκαλεί ότι σύλλογοι και τα λοιπά συνδικαλιστικά σωματεία των εμπορικών συλλόγων δεν έχουν καν ενημερώσει τα μέλη του ή δεν έχουν αντιδράσει γεγονός που δημιουργεί το ερώτημα αν έχουν καταλάβει τι συμβαίνει ή απλά δείχνουν αδιαφορία θεωρώντας ότι ο νόμος δεν θα εφαρμοστεί.
Και αυτό όταν έχουν πλέον θεσπιστεί υποχρεώσεις για τις εμπορικές επιχειρήσεις που αλλάζουν όλα όσα ξέραμε και για τις τιμές των προϊόντων και για τις εκπτώσεις και για τις προσφορές.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι αν μια εταιρία πουλά αθλητικά είδη αναγράφοντας ότι γίνεται έκπτωση 20%.
Σύμφωνα με την εταιρία η τιμή που χρησιμοποιείται για την έκπτωση είναι η τιμή που τα αγόρασε. Ωστόσο αυτό δεν επιτρέπεται καθώς η τιμή αναφοράς και η νέα τιμή θα πρέπει να αφορούν τιμές που πραγματικά πωλείται στον καταναλωτή το προϊόν.
Σε απλά ελληνικά μια εταιρία δεν μπορεί να πουλά μόνιμα με 20% έκπτωση και στις εκπτώσεις να εμφανίζει 40% ενώ στην πραγματικότητα κάνει έκπτωση 20% επί της πραγματικής τιμής πώλησης.
Οι νέοι κανόνες για τις εταιρίες που ανακοινώνουν ότι κάνουν μείωση τιμής υποχρεώνουν τον έμπορο να έχει ως τιμή αναφοράς τη χαμηλότερη τιμή που πούλησε κατά τις 30 ημέρες που προηγήθηκαν της μείωσης τιμής.
Δηλαδή αν την 1/7 δήλωνε ότι η τιμή είναι 140 αλλά πουλά με έκπτωση στα 120 ευρώ τότε αν μέσα στο μήνα θέλει να κάνει έκπτωση και να πουλήσει 115 ευρώ τότε δεν μπορεί να πει ότι το προϊόν πωλείται από 140 στα 115 ευρώ αλλά υποχρεούται να ανακοινώσει ότι πωλείται από τα 120 ευρώ στα 115 ευρώ.
Όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό ο έμπορος δεν μπορεί να διαφημίσει μεγάλη έκπτωση τιμής όπως έκανε μέχρι σήμερα.
Σε περίπτωση αυξομείωσης τιμών ακόμα και προσφοράς μια ημέρας που προηγείται των εκπτώσεων ο έμπορος υποχρεούται να χρησιμοποιήσει όταν αρχίσουν οι εκπτώσεις την τιμή της προσφοράς της μιας ημέρας.
Επιπτώσεις υπάρχουν και στην εμπορία αυτοκινήτων.
Για παράδειγμα αν η τιμή καταλόγου είναι 10.000 ευρώ αλλά στην πραγματικότητα κανένας έμπορος δεν την εφαρμόζει και οι τιμές κυμαίνονται από 8.000 έως 8500 ευρώ τότε ο έμπορος όταν πουλήσει 8.000 ευρώ δεν μπορεί να διαφημίζει «Προτεινόμενη τιμή 10.000 ευρώ – Η τιμή μας 8.000 ευρώ» Μπορεί να πει μόνο «8000 ευρώ η καλύτερη τιμή» ενώ όπως γίνεται αντιληπτό το 10.000 ευρώ που δημιουργεί εντυπώσεις εξαφανίζεται και εμφανίζεται η πραγματικότητα ότι τα 8.000 ευρώ είναι η καλύτερη τιμή.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Μια απόφαση που φαίνεται ότι γνώριζαν καλά οι τρεις παίκτες της αγοράς ηλεκτρικών συσκευών αλλά και άλλοι μεγάλοι παίκτες του χώρου (αυτό ίσως εξηγεί γιατί έμεινε εκτός η Κωτσόβολος αν προσαρμόστηκε ή αν δεν της έγινε έλεγχος όπως στους υπολοίπους και μάλιστα σε ελάχιστο διάστημα από την ψήφιση του νόμου) όπως οι αλυσίδες super market αλλά μέχρι σήμερα δεν τη γνωρίζει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς με αποτέλεσμα όλοι να κινδυνεύουν να λάβουν την λυπητερή πολύ μεγάλων προστίμων σε περίπτωση ελέγχου από τη ΔΙΜΕΑ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόφαση εκκρεμούσε από το Μάιο του 2023 όταν ψηφίστηκε ο νόμος 4933/2022 και ο κ. Γεωργιάδης δίσταζε να την εφαρμόσει θεωρώντας ότι μπορεί να παρασύρει τις τιμές προς τα πάνω αλλά τελικά υποχρεώθηκε να το πράξει δεδομένου ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις αποτελούν νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το γεγονός όμως ότι καθυστέρησε ένα χρόνο από την ισχύ του νόμου η έκδοση απόφασης είχε ως συνέπεια οι περισσότεροι έμποροι να μην έχουν πάρει είδηση ακόμα και σήμερα τι ακριβώς υποχρεώσεις έχουν.
Εντύπωση δε προκαλεί ότι σύλλογοι και τα λοιπά συνδικαλιστικά σωματεία των εμπορικών συλλόγων δεν έχουν καν ενημερώσει τα μέλη του ή δεν έχουν αντιδράσει γεγονός που δημιουργεί το ερώτημα αν έχουν καταλάβει τι συμβαίνει ή απλά δείχνουν αδιαφορία θεωρώντας ότι ο νόμος δεν θα εφαρμοστεί.
Και αυτό όταν έχουν πλέον θεσπιστεί υποχρεώσεις για τις εμπορικές επιχειρήσεις που αλλάζουν όλα όσα ξέραμε και για τις τιμές των προϊόντων και για τις εκπτώσεις και για τις προσφορές.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι αν μια εταιρία πουλά αθλητικά είδη αναγράφοντας ότι γίνεται έκπτωση 20%.
Σύμφωνα με την εταιρία η τιμή που χρησιμοποιείται για την έκπτωση είναι η τιμή που τα αγόρασε. Ωστόσο αυτό δεν επιτρέπεται καθώς η τιμή αναφοράς και η νέα τιμή θα πρέπει να αφορούν τιμές που πραγματικά πωλείται στον καταναλωτή το προϊόν.
Σε απλά ελληνικά μια εταιρία δεν μπορεί να πουλά μόνιμα με 20% έκπτωση και στις εκπτώσεις να εμφανίζει 40% ενώ στην πραγματικότητα κάνει έκπτωση 20% επί της πραγματικής τιμής πώλησης.
Οι νέοι κανόνες για τις εταιρίες που ανακοινώνουν ότι κάνουν μείωση τιμής υποχρεώνουν τον έμπορο να έχει ως τιμή αναφοράς τη χαμηλότερη τιμή που πούλησε κατά τις 30 ημέρες που προηγήθηκαν της μείωσης τιμής.
Δηλαδή αν την 1/7 δήλωνε ότι η τιμή είναι 140 αλλά πουλά με έκπτωση στα 120 ευρώ τότε αν μέσα στο μήνα θέλει να κάνει έκπτωση και να πουλήσει 115 ευρώ τότε δεν μπορεί να πει ότι το προϊόν πωλείται από 140 στα 115 ευρώ αλλά υποχρεούται να ανακοινώσει ότι πωλείται από τα 120 ευρώ στα 115 ευρώ.
Όπως μπορεί να γίνει αντιληπτό ο έμπορος δεν μπορεί να διαφημίσει μεγάλη έκπτωση τιμής όπως έκανε μέχρι σήμερα.
Σε περίπτωση αυξομείωσης τιμών ακόμα και προσφοράς μια ημέρας που προηγείται των εκπτώσεων ο έμπορος υποχρεούται να χρησιμοποιήσει όταν αρχίσουν οι εκπτώσεις την τιμή της προσφοράς της μιας ημέρας.
Επιπτώσεις υπάρχουν και στην εμπορία αυτοκινήτων.
Για παράδειγμα αν η τιμή καταλόγου είναι 10.000 ευρώ αλλά στην πραγματικότητα κανένας έμπορος δεν την εφαρμόζει και οι τιμές κυμαίνονται από 8.000 έως 8500 ευρώ τότε ο έμπορος όταν πουλήσει 8.000 ευρώ δεν μπορεί να διαφημίζει «Προτεινόμενη τιμή 10.000 ευρώ – Η τιμή μας 8.000 ευρώ» Μπορεί να πει μόνο «8000 ευρώ η καλύτερη τιμή» ενώ όπως γίνεται αντιληπτό το 10.000 ευρώ που δημιουργεί εντυπώσεις εξαφανίζεται και εμφανίζεται η πραγματικότητα ότι τα 8.000 ευρώ είναι η καλύτερη τιμή.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών