Νευρικότητα για τη μεγάλη «δεξαμενή» - εσόδων και επισκεπτών. Αγωνία για τη γερμανική, βρετανική και γαλλική αγορά
Πρώτος στόχος να «ξεκλειδώσει» η παγωμένη βρετανική αγορά, δεύτερος να ξεμπλοκάρουν οι κρατήσεις από Γερμανία και Γαλλία που ακινητοποιήθηκαν λόγω lockdown και τρίτος, να ανοίξει η μεγάλη αμερικανική αγορά που θα δώσει το «φιλί της ζωής» στο νησί της καλντέρας.
Οι περισσότερες αγορές εμφανίζονται διστακτικές και παρά την αρχική, έντονη επιθυμία, αναθεωρούν τα πλάνα τους λόγω των υγειονομικών δεδομένων στην Ευρώπη και των περιορισμών που αυτή τη στιγμή ισχύουν και μεταθέτουν τις διακοπές για αργότερα.
«Έρχονται συνεχώς ακυρώσεις για Μάιο και Ιούνιο», τονίζει στο bankingnews.gr o Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης κ. Αντώνης Ηλιόπουλος.
Το ρεαλιστικό σενάριο για το νησί προβλέπει έσοδα στην καλύτερη περίπτωση στα επίπεδα του 40 – 45% του 2019 και επανεκκίνηση του τουρισμού από τα μέσα Ιουνίου.
«Φέτος θα είμαστε καλύτερα από πέρυσι, αλλά αυτή τη στιγμή υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στη ροή των κρατήσεων. Αν δεν αλλάξει κάτι, το πρώτο εξάμηνο θα πρέπει να θεωρείται χαμένο.
Ελπίζουμε σε μια θετική είδηση μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα από το Ηνωμένο Βασίλειο, όσον αφορά τα ταξίδια αναψυχής που απαγορεύτηκαν έως τις 30 Ιουνίου», επισημαίνει.
Το τρίτο κύμα της πανδημίας
O αντίκτυπος του τρίτου κύματος της πανδημίας σε ένα νησί παγκοσμίου φήμης που όμοιό του δεν υπάρχει αλλού στον κόσμο και που βασίζει το 90% των εσόδων του στον τουρισμό, επηρεάζει σοβαρά την ψυχολογία του. Κάτοικοι και επιχειρηματίες της Σαντορίνης αναμένουν με αγωνία τους ξένους επισκέπτες για να βρουν τη λύση στο πρόβλημά τους που έχει εγκατασταθεί στην άδεια καλντέρα.
Και θυμούνται τη στιγμή που το θρυλικό ηλιοβασίλεμα ταξίδεψε πέρυσι ανά την υφήλιο, μεταφέροντας το αισιόδοξο μήνυμα για άνοιγμα του ελληνικού τουρισμού.
Τα «μαύρα μαντάτα» από την πορεία των επιδημιολογικών δεδομένων, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για την αρχή της σεζόν.
Η ειρωνεία είναι ότι ο στυλοβάτης τουρισμός, εν μέσω πανδημίας αποδεικνύεται σε ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα με απρόβλεπτους παράγοντες για τους επιχειρηματίες του νησιού, οι οποίοι βλέπουν τις επενδύσεις τους να παλεύουν για δεύτερη χρονιά να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων.
Θα έρθουν φέτος τουρίστες από τις ΗΠΑ;
Τη μερίδα του λέοντος σε κρατήσεις στο νησί της Σαντορίνης κατέχουν οι Αμερικανοί, καθώς «ολόκληρη η καλντέρα, δηλαδή η Οία, το Ημεροβίγλι, τα Φηρά, το Φηροστεφάνι και το Ακρωτήρι, σχεδόν τους ανήκει».
Και εξηγούν: Από τις κρατήσεις που άρχισαν να μπαίνουν για Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο η συντριπτική πλειοψηφία αφορά Αμερικανούς επισκέπτες που έχουν μάθει να κάνουν μήνες νωρίτερα τον προγραμματισμό τους. Κρατήσεις όμως με ευελιξία, χωρίς προκαταβολές που μπορούν να ακυρωθούν έως και μια εβδομάδα προτού την άφιξη, εάν τελικά δεν ταξιδέψουν.
Όπως εκτιμούν, εάν καταφέρουν τελικά οι Αμερικανοί να φθάσουν στη χώρα μας, οι πληρότητες στην καλντέρα θα ανέλθουν στο 70 – 80%, κάτι που θα λειτουργήσει ως «τονωτική ένεση», μετά την περσινή μεγάλη απώλεια.
Ως «ψήφο εμπιστοσύνης» θεωρούν το γεγονός ότι αεροπορικές εταιρείες, όπως η American Airlines, έχουν ανακοινώσει ότι θα συνδέουν από τις αρχές Ιουνίου τη Νέα Υόρκη με την Αθήνα.
Το τι θα γίνει με την αμερικανική αγορά, ήταν ένα από τα κύρια ερωτήματα που έθεσαν εκπρόσωποι φορέων του νησιού στον υπουργό Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη, σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη που οργάνωσε η τοπική Ένωση Ξενοδόχων, με τον ίδιο να τους διαβεβαιώνει:«Στόχος είναι να ανοίξουμε εμείς νωρίτερα πιλοτικά τις Ηνωμένες Πολιτείες από τα μέσα Απριλίου.
Θα συμφωνήσουμε για να έρχονται απευθείας πτήσεις στην Ελλάδα και θα αποδεχθούμε και τα πιστοποιητικά εμβολιασμού που δίνουν στους πολίτες τους.
Θα δείξουμε τη μέγιστη ευελιξία όχι μόνο για την Αμερική, αλλά και για όλες τις πιθανές αγορές από όπου μπορούμε να υποδεχθούμε κόσμο το φετινό καλοκαίρι».
Άποψη την οποία φάνηκε να συμμερίζεται και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος, κατά τον οποίο η Ελλάδα, το 2020 έκανε κάτι που δεν είχε προηγούμενο στην ιστορία του τουρισμού, «δημιούργησε τουρισμό εν μέσω πανδημίας και ό,τι χάσαμε σε κύκλο εργασιών πέρυσι, το κερδίσαμε σε αναγνώριση και αξιοπιστία».
Σύμφωνα με τον ίδιο «θα πρέπει οι μεγάλοι προορισμοί να ανοίξουν πιλοτικά λίγο πιο νωρίς.
Έτσι, περνάμε στην αντεπίθεση, κόβουμε το νήμα και βγαίνουμε ξανά στις αγορές, απευθύνουμε μεγάλο προσκλητήριο σε Ευρωπαίους και μη, που θέλουν και εκείνοι να ξεφύγουν από την αγωνία την οποία ζουν».
Η στόχευση των πελατών και οι αεροπορικές εταιρείες
Όπως λένε οι επιχειρηματίες, η προετοιμασία του ανοίγματος του τουρισμού στη Σαντορίνη, θα πρέπει να σχεδιαστεί επάνω σε τρεις κύριους άξονες: στη στόχευση των πελατών, στις διακρατικές συμφωνίες, και στα υγειονομικά πρωτόκολλα, «τα οποία θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα και χωρίς παρερμηνείες», πχ πού θα είναι υποχρεωτική η μάσκα, πού και ποιές οι απαραίτητες αποστάσεις και ποιά τα μέτρα.
Και τονίζουν ότι «το ενδιαφέρον στο διαδίκτυο και οι αναζητήσεις, θα πρέπει να μεταφραστούν σε πραγματικές κρατήσεις» γιατί «η μάχη με άλλους δημοφιλείς προορισμούς όπως είναι η Ισπανία, φέτος θα είναι ακόμα πιο σκληρή».
«Ανεξάρτητα από το ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό της ΕΕ που είναι σαφέστατα μια πολύ θετική εξέλιξη, θέλουμε απαραιτήτως συμφωνίες με τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Ρωσία και αν είναι δυνατόν και με την Κίνα.
Επιπλέον, θέλουμε να εμβολιαστούν άμεσα οι εργαζόμενοι στις τουριστικές επιχειρήσεις, ώστε να αποδείξουμε σε όλο τον κόσμο ότι ανοίξαμε και είμαστε πανέτοιμοι να υποδεχθούμε τους επισκέπτες με ασφάλεια.
Πρέπει πάση θυσία να ξαναβρούμε και να διατηρήσουμε το «πράσινο χρώμα» του προορισμού Ελλάδα, στο χάρτη με τα επιδημιολογικά δεδομένα της Ευρώπης» τονίζει ο κ. Ηλιόπουλος.
«Το κλίμα είναι θετικό, υπάρχει σημαντική αύξηση της ζήτησης για τη Σαντορίνη από αεροπορικές εταιρείες. Ισχυρή ζήτηση από Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Αγγλία και Πολωνία, αλλά και ενδιαφέρον από νέες αγορές όπως η Ιρλανδία, η Ουγγαρία, το Λουξεμβούργο, η Κύπρος, η Πορτογαλία και το Μπαχρέιν», τόνιζε σε πρόσφατη διαδικτυακή συνάντηση για την πορεία του τουρισμού στο νησί, ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece κ. Γιώργος Βήλος.
Αμερικανός ο καλύτερος πελάτης το καλοκαίρι – Κινέζος το χειμώνα
Πέρυσι, η Σαντορίνη εξαιτίας της πανδημίας έχασε πελάτες από δύο μεγάλες, βασικές αγορές που την κρατούσαν ανοιχτή δώδεκα μήνες το χρόνο.
Τους Αμερικανούς που κατακλύζουν την πανέμορφη καλντέρα και τους Κινέζους που δεν ενδιαφέρονται για «ήλιο και θάλασσα» και «είτε είναι με το μαγιό, είτε με την ομπρέλα για αυτούς το ίδιο είναι» όπως λέει επιχειρηματίας του νησιού, εξηγώντας γιατί οι Ασιάτες προτιμούν να επισκέπτονται τη μαγευτική Σαντορίνη κατά τις χαμηλές τουριστικές περιόδους, δηλαδή από Απρίλιο μέχρι Ιούνιο και από Οκτώβριο μέχρι Νοέμβριο.
Για τους Αμερικανούς, η καλντέρα όπου η μέση τιμή διανυκτέρευσης ξεπερνά τα 600 ευρώ τους καλοκαιρινούς μήνες θεωρείται προσιτή.
Ενώ, στη χαμηλή περίοδο μια μέση ενδεικτική τιμή μπορεί να κατρακυλήσει στα 150 ευρώ και απευθύνεται κυρίως σε Κινέζους τουρίστες.
Το πόσο σημαντικοί είναι οι παραπάνω ταξιδιώτες για την ελληνική τουριστική αγορά, αποτυπώνεται και με επίσημα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ.
Για το 2019, στην πρώτη θέση στις ταξιδιωτικές εισπράξεις -ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες της χώρας- βρέθηκε το Νότιο Αιγαίο με 5.175 εκατ.
Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων προήλθε από τη Γερμανία με 994 εκατ.
Ακολούθησαν οι εισπράξεις ταξιδιωτών από το Ην. Βασίλειο (667 εκατ. ) και τις Η.Π.Α. (502 εκατ. ).
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών