Με αντικρουόμενα συναισθήματα έκανε «ποδαρικό» ο Ιούνιος στην ελληνική τουριστική αγορά.
Η υποτονικότητα του πρώτου μήνα του καλοκαιριού αν και αναμενόμενη, συντηρεί την αγωνία και υποβάλλει στο «μαρτύριο της σταγόνας» τις τουριστικές επιχειρήσεις, ενώ κομβική ημερομηνία θεωρείται η 7η Ιουνίου που σχετίζεται με τις αποφάσεις της αγοράς – βαρόμετρο για τα έσοδα, τη Μεγάλη Βρετανία.
Από την άλλη, η αυξημένη ζήτηση για τον προορισμό Ελλάδα που όμως δεν έχει μετουσιωθεί σε κρατήσεις, διατηρεί την αισιοδοξία κυβέρνησης και παραγόντων του τουρισμού ότι «φέτος θα είναι μια καλύτερη χρονιά».
Μπορεί ο στόχος να είναι το να «επιστρέψει» ο ένας στους δύο σε απόλυτους αριθμούς του 2019, εκείνο όμως που θα κρίνει τη σεζόν είναι να δουλέψουν οι επιχειρήσεις από Ιούλιο μέχρι και Οκτώβριο χωρίς να κινδυνεύει η βιωσιμότητά τους. Αρκεί αρχικά να συμβεί αυτό που είπε προ ημερών ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης στη γερμανική εφημερίδα Bild: «Τον Ιούλιο, τον Αύγουστο, στη high season του τουρισμού, αναμένω πως τα πράγματα θα θυμίζουν πολύ ένα φυσιολογικό καλοκαίρι».
Μάιος: Ένας χαμένος μήνας για τον τουρισμό
Με ανοιχτά μόλις 2.000 ξενοδοχεία από τα συνολικά 10.000 μας «αποχαιρέτισε» ο Μάιος, ένας μήνας που στα μισά του σηματοδότησε την επίσημη έναρξη του ελληνικού τουρισμού. Μεγάλοι tour operators έχουν ξεκινήσει πτήσεις προς τα νησιά και 150 χιλιάδες επισκέπτες βρέθηκαν ήδη εδώ σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, ενώ η Delta Air Lines έδωσε την πρώτη «ψήφο εμπιστοσύνης» της Αμερικής, ξεκινώντας τις απευθείας πτήσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ελλάδας που είχαν διακοπεί λόγω της πανδημίας.
Η σημερινή εικόνα δεν ικανοποιεί την τουριστική αγορά που βλέπει ότι ο Μάιος ουσιαστικά «χάθηκε» τουριστικά, ενώ και ο Ιούνιος, στο μεγαλύτερο μέρος του και τουλάχιστον έως το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος παραμένει υποτονικός.
«Απέχουμε πολύ ακόμα για να μιλήσουμε για ουσιαστική επανέναρξη του τουρισμού. Με την πλειονότητα των καταλυμάτων κλειστά επειδή δεν υπάρχουν κρατήσεις και με τους προβληματισμούς από κύριες αγορές του εξωτερικού, η αγωνία μας «χτυπάει κόκκινο» και κάθε πρόβλεψη είναι παρακινδυνευμένη», τονίζουν οι επιχειρηματίες και εύχονται να «πρασινίσουν» γρήγορα τα επιδημιολογικά δεδομένα σε συνδυασμό με ένα καλό επίπεδο ανοσίας που θα δώσουν οι εμβολιασμοί, ώστε να ξανάρθουν οι τουρίστες.
Η «μάχη» του Ιουνίου
Να περισωθεί «ό,τι σώζεται» από τον Ιούνιο, θέλουν οι τουριστικές επιχειρήσεις. Ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού δεν έφτασε με καλές διαθέσεις σε ολόκληρη τη Μεσόγειο, όπου οι κρατήσεις παραμένουν υποτονικές.
«Αυτό είναι λογικό, καθώς με τo μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης στο «κόκκινο» του χάρτη ECDC, το ταξιδιωτικό κοινό παραμένει επιφυλακτικό.
Οι περισσότεροι περιμένουν να «πρασινίσουν» οι αγαπημένοι τους προορισμοί για να κλείσουν τις διακοπές τους», λένε τουριστικοί πράκτορες που εκτιμούν ότι το «last minute» θα είναι ο «βασιλιάς της σεζόν».
Οι πιο αισιόδοξοι μιλούν για έναν Ιούνιο που στην καλύτερη περίπτωση θα κινηθεί ανάμεσα στο 25 – 35%, ενώ οι περισσότεροι συμφωνούν με την εκτίμηση, ότι τελευταίο δεκαήμερο είναι καθοριστικό για τη μετέπειτα πορεία τόσο του Ιουλίου, όσο και του Αυγούστου.
«Αρκεί βέβαια η Ευρώπη από την οποία προέρχεται ο μεγαλύτερο όγκος των επισκεπτών να έχει εμβολιαστεί σε μεγάλο βαθμό, το ψηφιακό πράσινο πιστοποιητικό να τεθεί σε πλήρη λειτουργία και να μην υπάρχει καραντίνα για όσους πληρούν τις προϋποθέσεις, όταν επιστρέφουν στις χώρες προέλευσης», υποστηρίζουν άνθρωποι της αγοράς που αναδεικνύουν τον εμβολιασμό ως το «άλογο που θα σύρει το κάρο της ουσιαστικής επανεκκίνησης του τουρισμού».
«Μπορεί να μας εκπλήξει θετικά η σεζόν»
«Αν δεν είσαι «πράσινος», δεν θα δεις κρατήσεις» είναι η φράση που ακούγεται τελευταία όλο και πιο συχνά από τα επίσημα χείλη φορέων που εκπροσωπούν τη «βαριά βιομηχανία» της χώρας μας. Υπάρχουν και εκείνοι, που μιλούν για μια τόσο εξαιρετικά απρόβλεπτη σεζόν που όλα τα σενάρια παραμένουν ανοιχτά στο τραπέζι, από το χειρότερο μέχρι το καλύτερο.
«Η σεζόν μπορεί και να μας εκπλήξει θετικά. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πάμε τόσο καλά σε αφίξεις και σε έσοδα, αλλά ότι στην καλύτερη περίπτωση θα καταφέρουμε να «πιάσουμε» ένα βιώσιμο τρίμηνο ή τετράμηνο και ότι θα καταφέρουμε να βάλουμε με αυτόν τον τρόπο τις «βάσεις» για το 2022», τονίζει έμπειρο στέλεχος της αγοράς και ζητά να συνεχιστεί η στήριξη των επιχειρήσεων για όσο διάστημα διαρκεί η πανδημία .
Όπως επισημαίνουν δε, οι ξενοδόχοι, τα υγειονομικά πρωτόκολλα που εφαρμόζει η Ελλάδα εγγυώνται πλήρως την ασφάλεια των επισκεπτών: «Είναι ξεκάθαρο ότι μπορούμε να λειτουργήσουμε με ασφάλεια και νιώθουμε σίγουροι ότι τα πρωτόκολλα είναι πολύ σωστά, καθώς ήδη από το 2020 μέχρι και σήμερα λειτουργούμε χωρίς προβλήματα».
Νένα Ουζουνίδου
www.bankignews.gr
Στο ρελαντί οι μηχανές της «βαριάς βιομηχανίας» του Τουρισμού
Αναμονή για το «φυσιολογικό καλοκαίρι» Ιουλίου - Αυγούστου και το «φιλόδοξο» φθινόπωρο
Σχόλια αναγνωστών