Σε μη βιώσιμο μοντέλο για τις επιχειρήσεις τους οδηγούνται πλέον ξενοδόχοι και ιδιοκτήτες καταλυμάτων, ειδικά σε περιοχές που εξαρτώνται σημαντικά από βασικές χώρες – αγορές, όπως η Βρετανία (δεύτερη σε αφίξεις και έσοδα) και η Ρωσία (στην πέμπτη θέση) που απουσιάζουν αυτή τη στιγμή από το «κάδρο» των κρατήσεων, αλλά και από Σκανδιναβικές αγορές που «υπολειτουργούν», αφού μέχρι στιγμής καταφέρνουν να προσεγγίσουν προορισμούς με το 1/4 των πτήσεων και των επισκεπτών που – τηρουμένων των αναλογιών - θα μπορούσαν να φέρουν.
Ενδεικτική είναι περίπτωση στη Ρόδο, όπου σε πεντάστερο ξενοδοχείο all inclusive η τιμή διανυκτέρευσης «έπιασε πάτο» στα 30 ευρώ, οδηγώντας άλλους στο συμπέρασμα πως «η πίεση μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τις εξευτελιστικά χαμηλές τιμές και να κάνει ζημιά τόσο στα έσοδα, όσο και στον ανταγωνισμό».
Την ίδια ώρα, στο πρόγραμμα ΣΥΝ – Εργασία στρέφονται όσοι βλέπουν ότι δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσληψης του συνόλου του προσωπικού, λόγω χαμηλής πληρότητας.
Τιμές 20% κάτω σε σχέση με πέρυσι
Για τις επόμενες δύο εβδομάδες οι τιμές θα κινούνται σε «βαρομετρικό χαμηλό», ενώ κανείς δεν ξέρει αν θα πάρουν την «ανιούσα».
«Εξαρτάται από την πορεία του τουρισμού, η οποία πλέον έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες.
Η πανδημία έχει φέρει τα πάνω – κάτω. Η ζήτηση, τα ελεύθερα ταξίδια και οι πληρότητες θα καθορίσουν και τις τιμές» λένε άνθρωποι του χώρου.
Στις περισσότερες περιοχές, η έκπτωση διατηρείται στο – 20 %, ενώ μονάδα της Σκιάθου που πέρυσι τον Ιούλιο «πωλούσε» τα δωμάτια 180 ευρώ τη βραδιά, έχει ρίξει τις τιμές στα 100 ευρώ.
«Αν πιάσουμε το 30% των εσόδων του 2019, θα πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι» εκτιμά επιχειρηματίας από τη Ρόδο που βλέπει τον Ιούλιο να «χάνεται», με 0% κρατήσεις από Βρετανούς και Ρώσους για την ώρα και ελάχιστες από τις Σκανδιναβικές χώρες – αγορές «βαρόμετρο» για τα έσοδα του νησιού.
Την ίδια χρονιά (2019), το 20% του εισερχόμενου τουρισμού στο νησί των Ιπποτών ήταν Βρετανοί, ένα ίδιο ποσοστό (20%) Ρώσοι και ένα (10% Σκανδιναβοί).
Εκείνο που βέβαια προβληματίζει ιδιαίτερα είναι το ποσοστό των ανεμβολίαστων που παρά τις μεγάλες προσπάθειες σύσσωμων των φορέων της Ρόδου σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας (στήθηκε έγκαιρα ένα mega εμβολιαστικό κέντρο), ένα αξιοσημείωτο ποσοστό του πληθυσμού δείχνει «απροθυμία» να εμβολιαστεί, ενώ ένα 25% των εργαζομένων στην τουριστική αλυσίδα δεν το έχει ακόμα πραγματοποιήσει, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις.
«Το ένστικτο για την επιβίωση θα προκαλέσει μακροπρόθεσμη ζημιά»
Αρκετοί επιχειρηματίες είναι ιδιαίτερα προβληματισμένοι μέσα στην κρίση και άλλοι δείχνουν «εγκλωβισμένοι».
Όπως λένε, «πολλές φορές, όταν αρχίζει ο «πόλεμος των τιμών» για να τραβήξουμε πελάτες online, φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα.
Μπορεί πρόσκαιρα να οδηγήσει σε αύξηση της πληρότητας, αλλά θα επηρεάσει το καθαρό κέρδος.
Άρα μια επιχείρηση μπορεί να κερδίσει τη συγκεκριμένη «μάχη», στο τέλος όμως δεν θα καταφέρει να κερδίσει τον «πόλεμο» και θα αναγκαστεί να αναζητήσει τρόπους μείωσης των δαπανών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
Μακροπρόθεσμα όπως λένε, αυτή η πρακτική θα μειώσει την ανταγωνιστικότητα του προορισμού, αντί να την αυξήσει.
«Τι έχει μεγαλύτερη αξία; Να έχεις χαμηλότερη πληρότητα και αξιοπρεπείς τιμές για τις ποιοτικές υπηρεσίες που προσφέρεις ή να έχεις μεγαλύτερη πληρότητα και χαμηλότερες τιμές;» θέτουν το δίλημμα της αγοράς και επισημαίνουν ότι αυτή η τακτική μπορεί να συμπαρασύρει και άλλους και στο τέλος, «ο προορισμός θα είναι πολύ δύσκολο να απεμπλακεί από ένα μη βιώσιμο μοντέλο».
Πληρότητες από 20% έως 70% σε δημοφιλή νησιά
Καλύτερες είναι οι... επιδόσεις των Κυκλάδων σε σχέση με άλλους δημοφιλείς προορισμούς – όχι όμως σε όλα τα νησιά του αιγαιοπελαγίτικου τουριστικού συμπλέγματος.
Η Κρήτη έχει «σκαμπανεβάσματα», ενώ τα νησιά του Ιονίου, οι Σποράδες και τα Δωδεκάνησα, δηλαδή περιοχές που εξαρτώνται κατά κύριο λόγο από τη μεγάλη βρετανική αγορά παραμένουν «κολλημένες» σε χαμηλά για την εποχή ποσοστά, ενώ έχουν ανοίξει σχεδόν όλα τα ξενοδοχεία.
Ενδεικτικά, η μέση πληρότητα - στην οποία όμως τα ποσοστά «παίζουν» από ξενοδοχείο σε ξενοδοχείο (άλλο μπορεί να έχει 20% και άλλο 80%) - σε δημοφιλή νησιά σήμερα (εικόνα Ιουνίου – αρχές Ιουλίου) είναι:
- Μύκονος 70%
- Σαντορίνη 65%
- Πάρος 55%
- Ηράκλειο 50%
- Κως 40%
- Κεφαλονιά 35%
- Λασίθι 30%
- Σκιάθος 20%
Ωστόσο, η αισιοδοξία της τουριστικής αγοράς διατηρείται ακόμη για τους μήνες Αύγουστο – Οκτώβριο ότι μπορεί να είναι καλύτεροι στο σκέλος των εσόδων, «αρκεί να καθυστερήσουμε την εξάπλωση της μετάλλαξης Δέλτα με τους εμβολιασμούς».
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών