«Μικρή, αλλά συμπαγής η φετινή τουριστική σεζόν στη Χίο που προσέλ-κυσε κόσμο ως outsider», δηλώνει η πρόεδρος των ξενοδόχων
«Η Χίος είναι ένας προορισμός χωρίς «τουριστικό μαγαζί» αφού όλοι στο ίδιο τρώμε, ντόπιοι και επισκέπτες», τονίζει στο ΒΝ η πρόεδρος των ξενοδόχων κ. Αντιγόνη Μαϊστράλη. Αντιμετωπίζει το 2022 με συγκρατημένη αισιοδοξία και συμπληρώνει ότι «τις χρονιές 2016-2019 που το μεταναστευτικό ήταν στο forte του» υπερίσχυσαν στα διεθνή media αρνητικές εικόνες που δεν είχαν σχέση με την πραγματικότητα, με αποτέλεσμα το νησί από άγνωστος προορισμός, έγινε σχεδόν συνονόματο με τη μεταναστευτική κρίση. «Δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται αποκλειστικά από αυτή τη συνθήκη, ενώ έχει τα «φώτα» ειδικά τώρα, στην μετά covid-19 εποχή, να ανταποκριθεί αυθεντικά και όχι επιτηδευμένα στις σημερινές ανάγκες του ταξιδιώτη», εξηγεί και κάνει τον απολογισμό της φετινής σεζόν που «προχώρησε τον τουρισμό ένα βήμα παρακάτω», όπως λέει, «σε σύγκριση με το «παγωμένο» 2020».
Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου
Δηλώσατε πρόσφατα για τον τουρισμό της Χίου, ότι η φετινή χρονιά σας πήγε παρακάτω και όχι παραπίσω σε σχέση με το «τραγικό» 2020. Τι ακριβώς εννοούσατε; Δεν ήρθαν τα πράγματα όπως τα περιμένατε και γιατί;
Ακριβώς όπως το είπα: «Μας πήγε παρακάτω». Προχώρησε δηλαδή ένα βή-μα παρακάτω σε σύγκριση με το «παγωμένο» 2020, αυξάνοντας «τα ζευγάρια μάτια» που είδαν το νησί μας για τους εξής λόγους:
- Oι κλασικοί επισκέπτες εσωτερικού τουρισμού μας προτίμησαν για μεγαλύ-τερη παραμονή αξιοποιώντας τα ειδικά πακέτα για έκπτωση σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη συνεργασία τουριστικών καταλυμάτων .
- Φέτος το πρόγραμμα Κοινωνικού Τουρισμού είχε αισθητή αύξηση των συμμετεχόντων, αφενός με τη 10ήμερη διαμονή άνευ κόστους, αφετέρου με τον διπλασιασμό των παρόχων και την αύξηση της παρεχόμενης υπηρεσίας όχι μόνο ποσοτικά αλλά και ποιοτικά (συμμετείχαν στο πρόγραμμα περισσότερα ξενοδοχεία 3 και 4 αστέρων από όλο το νησί), γεγονός που συνέβαλε κυκλικά στην οικονομία του νησιού (εστίαση, διασκέδαση κλπ)
- Ομογενείς φέτος επέλεξαν και κατάφεραν να επισκεφθούν τον τόπο κατα-γωγής τους. Οι πλατείες των χωριών ξαναγέμισαν ζωή. Σε αυτό, σημαντικό ρόλο έπαιξε η τήρηση στο έπακρο των υγειονομικών πρωτοκόλλων έναντι της covid-19, αλλά και το γεγονός ότι το νησί δουλεύει με τους δικούς του ανθρώπους κατά κύριο λόγο σε οικογενειακές επιχειρήσεις ή επιχειρήσεις με χρόνιες συνεργασίες. Δεν έχουμε δηλαδή εισερχόμενους εποχικούς εργαζο-μένους.
Η δική σας σεζόν εξαρτάται κυρίως από τον εσωτερικό τουρισμό, τον κοινωνικό τουρισμό και από κατοίκους του εξωτερικού που έχουν «συγγένεια» με το νησί. Φέτος, καταφέρατε να καρπωθείτε «κομμάτι της πίτας» εισερχόμενου τουρισμού που προτίμησε την Ελλάδα για τις διακοπές του;
Ναι, πέραν όσων αναφέρατε, ο εσωτερικός τουρισμός μας τίμησε φέτος αισθητά. Μικρή η χρονική περίοδος αλλά συμπαγής. Πρόκειται για ένα μεγάλο νησί, το 5ο μεγαλύτερο της Ελλάδας. Δεν ανήκει στους προορισμούς πρώτη γραμμής, μάλλον το αντίθετο, προσέλκυσε κόσμο ως προορισμός «outsider», χωρίς συναθροίσεις και μαζικό τουρισμό, με καταλύματα κάθε βαλαντίου διασκορπισμένα σε όλη την έκταση, τα περισσότερα με αυτονομία και ανε-ξαρτησία για τους διαμένοντές του, ενώ το νησί διαθέτει και μεγάλη περιφερειακή μονάδα Υγείας. Ένας προορισμός δηλαδή, χωρίς «τουριστικό μαγαζί» αφού όλοι στο ίδιο τρώμε, ντόπιοι και επισκέπτες! Προσθετικά λειτούργησαν τα συγκριτικά υψηλά επίπεδα εμβολιασμών του τοπικού πληθυσμού, η συμμόρφωση στα ειδικά μέτρα και τα χαμηλά επίπεδα κρουσμάτων.
Ένας λόγος που το «καλοκαίρι» στη Χίο διαρκεί λίγο, είναι και το ότι δεν υπάρχουν πτήσεις τσάρτερ, παρά ελάχιστες. Μέχρι σήμερα, τι πήγε στραβά στην προσέλκυση εισερχόμενου τουρισμού και τι πρέπει να γίνει ώστε η Χίος να διεκδικήσει το μερίδιο που της αναλογεί στα τουριστικά πακέτα του εξωτερικού;
‘Εχουμε δείγματα μεγαλύτερης προσέλευσης από Ευρώπη κυρίως και μάλιστα εκτός αμιγώς «καλοκαιρινής» περιόδου, κυρίως τις χρονιές που υπήρχαν ορ-γανωμένες πτήσεις charter έστω και λίγες. Είναι γνωστή η ευκολία του να ξυπνώ στις 6 και στις 11:30 να «γεύομαι» Χίο κάτω από τα πεύκα. Χρειάζεται να επισπευσθούν αφενός επενδύσεις στις υποδομές, αφετέρου να πλαισιωθούν οι υπηρεσίες και το δυναμικό του νησιού και να προβληθούν στοχευμένα σε αγορές όχι απαραίτητα με γεωγραφικό κριτήριο αλλά οριζόντια, με κριτήριο δηλαδή τα ειδικά ενδιαφέροντα του επισκέπτη για το ευ ζην, συνδυάζοντας το υπάρχον δυναμικό μας (π.χ. Ομηριστές, περιπατητές, φυσιολάτρες, οικοτουρισμός κλπ .)
Μετά τα μνημόνια, ήρθε το μεταναστευτικό και ύστερα η πανδημία. Κάνοντας τον απολογισμό σας, ποια ήταν η χειρότερη κρίση που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε, αν ακόμα πληρώνετε τις συνέπειες του μεταναστευτικού και ποια ήταν η καλύτερη χρονιά για τον τουρισμό σας;
Τις χρονιές 2016-2019 το μεταναστευτικό ήταν στο forte του και ο αντίκτυπος επηρέασε την κοινή γνώμη και τους δυνητικούς επισκέπτες μας προς τα νησιά που επλήγησαν περισσότερο, ανάμεσά τους και το δικό μας. Οι εικόνες ήταν πολύ πιο έντονες στα media παγκοσμίως από ό,τι βιώναμε εμείς εδώ που ζούσαμε από κοντά την κατάσταση. Υπερτέρησε η αρνητική εικόνα και το νησί από άγνωστος προορισμός έγινε σχεδόν συνονόματο με τη μεταναστευτι-κή κρίση. Δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται αποκλειστικά από αυτή τη συνθήκη, ενώ έχει τα «φώτα» ειδικά τώρα στη μετά covid-19 εποχή να ανταποκριθεί αυθεντικά και όχι επιτηδευμένα στις σημερινές ανάγκες του ταξιδιώτη.
Βλέπουμε να «τρέχει» μια διαδικτυακή καμπάνια – έμπνευση της καραντίνας, μέσω ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην οποία συμμετέχει και η Ένωσή σας. Τι ακριβώς είναι το #yourchios και πόσο αποτελεσματικό είναι;
Με το ίδιο πάθος και την ίδια ζέση, φίλοι της Χίου από κάθε γωνιά της γης γίνονται αληθινοί πρεσβευτές της. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Ιδιωτικού Φορέα Τουρισμού Χίου με την Ένωση Ξενοδόχων Χίου να είναι ιδρυτικό μέλος του, η οποία ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2020. Όταν η Χίος βίωνε παράλληλα με την πανδημία του covid-19 τη δική της αρνητική δη-μοσιότητα σε εθνικά και διεθνή δίκτυα, ως απόρροια της μεταναστευτικής κρίσης. Όταν δηλαδή, η υφήλιος αναγκάζεται να απομονωθεί χωρίς να μπορεί να ταξιδέψει και όλοι οι τουριστικοί φορείς είναι μουδιασμένοι, ενώ δεν έχουν προλάβει να γίνουν ακόμα τα βήματα για virtual τουριστικές εκθέσεις. Ανέξοδα λοιπόν και με την ενεργοποίηση των απανταχού φίλων του νησιού, ξεκίνησε μία δυναμική bottom-up πρωτοβουλία προβολής ανά την υφήλιο με online παρουσίαση της Χίου στο facebook μέσα από τα μάτια των Χιωτών και των ίδιων των επισκεπτών της. Πραγματικές εικόνες και εμπειρίες της Χίου, αφιλτράριστες φωτογραφίες, βίντεο, χιώτικες αναμνήσεις, έθιμα και παραδόσεις, ιστορίες για τη Χίο σταλμένες από κάθε γωνιά του πλανήτη σε δευτερόλεπτα. Αυθεντικές εικόνες του τόπου μας οι οποίες μπορούσαν καταρχήν να ενεργοποιήσουν τη μνήμη όσων βρίσκονταν μακριά, ονειρεύονταν την επόμενη εξόρμηση στη Χίο αλλά λάμβαναν emails ακύρωσης των εισιτηρίων τους. Μέσα σε λίγα μόνο 24ωρα η προσπάθεια έγινα viral, ξεπερνώντας τα 20.000 μέλη, η σελίδα έχει 300.000 επισκέψεις κάθε μήνα από όλο τον κόσμο ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι έχει φθάσει τα 1.300.000 reactions στον πρώτο μήνα ενεργοποίησης της πρωτοβουλίας.
Είστε αισιόδοξη για το 2022; Πιστεύετε ότι θα είναι μια χρονιά ανάκαμψης η επόμενη για το νησί σας;
Κρατώ μια συγκρατημένη αισιοδοξία. Πιστεύω ότι ο κλάδος μας είναι σαν τα ελατήρια. Αναλογικά λοιπόν, μπορεί να εκτοξευθεί απότομα αλλά πρέπει να μπορεί να διαχειριστεί και τις ταλαντώσεις! Πιστεύω ότι είναι η ευκαιρία μας: Σε ένα μέρος παρθένο, άφθαρτο τουριστικά, με πόρους φυσικούς και ανθρώπινους, «ανοιχτό μαγαζί» επί 12μήνου και σε μία χρονική συγκυρία όπου αναζητούνται νέοι προορισμοί και το «ευ ζην» είναι πιο επίκαιρο από ποτέ, πιστεύω ότι η Χίος έχει τη δυναμική να αδράξει την ευκαιρία και μπορεί να διεκδικήσει μια ουσιαστική και μετρήσιμη παρουσία στην πιο σημαντική παραγωγική δραστηριότητα χώρας μας που είναι ο τουρισμός.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών