Η συγκυρία της Omicron δεν δείχνει να επηρεάζει προς το παρόν τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού για το 2022 και παρά το «κακό ξεκίνημα» του έτους μέχρι και τον Μάρτιο λόγω της ρευστής κατάστασης, το ισχυρό brand Ελλάδα θα καταφέρει να κεφαλαιοποιήσει τελικά τη μεγάλη ζήτηση που κατέγραφε πριν την επέλαση του νέου κύματος της πανδημίας, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς που διατηρούν την αισιοδοξία τους (συγκρατημένη στις περισσότερες περιπτώσεις λόγω κορωνοϊού) για τις τουριστικές επιδόσεις της νέας χρονιάς.
Οι αστερίσκοι
Ωστόσο, τέσσερις μήνες τουριστικής σεζόν δεν είναι αρκετοί για να καλύψουν τις μεγάλες απώλειες από την αρχή της πανδημίας, με τις ζημιές στις περισσότερες τουριστικές επιχειρήσεις δωδεκάμηνης λειτουργίας «να έχουν γίνει θηλιά που πρέπει να χαλαρώσει με εξασφάλιση αναγκαίας ρευστότητας, η έλλειψη της οποίας αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα τη δεδομένη χρονική στιγμή ενός τρίτου δύσκολου χειμώνα επιβίωσης», σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς που υπογραμμίζουν ότι η τουριστική και ταξιδιωτική οικονομική «αλυσίδα» με όλους τους «κρίκους» της παρόντες, «είναι δωδεκάμηνης διάρκειας».
Το κλίμα αβεβαιότητας πάντως, εξακολουθεί να διατηρεί «παγωμένα» αρκετά χαμόγελα και ήδη φάνηκαν τα πρώτα δείγματα ανάσχεσης του ρυθμού των προκρατήσεων που είχαν ξεκινήσει προτού την εμφάνιση της νέας μετάλλαξης, με τα ταξίδια να πλήττονται ιδιαίτερα εξαιτίας της ραγδαίας αύξησης του αριθμού των κρουσμάτων και των αυστηρών περιορισμών και απαγορεύσεων για την αναχαίτιση της πορείας της Omicron. Η επιστροφή στην ομαλότητα είναι συνδεδεμένη με την εξασφάλιση μιας καλής επιδημιολογικής κατάστασης στη χώρα έως τα τέλη Φεβρουαρίου και με την πορεία των εμβολιασμών ως υγειονομικό διαβατήριο για την προσέλκυση περισσότερων ξένων τουριστών από την τουριστική «πίτα», μόλις δοθεί το «σήμα» ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να τους υποδεχθεί από τις αρχές της ερχόμενης άνοιξης.
Τρίτη χρονιά με το βλέμμα στο 2019
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η επανεκκίνηση του τουρισμού το 2021 ανεβάζει τα έσοδα στην περιοχή των 10,2 δις ευρώ για την περσινή χρονιά και στο 55% των εσόδων του 2019 - 3 δις περισσότερα από τον αρχικό στόχο (ΣΕΤΕ) και επιπλέον 2 μονάδες στο ΑΕΠ του 2020. «Το αποτύπωμα της περσινής χρονιάς, έχει να κάνει με τις ασκήσεις ισορροπίας ανάμεσα στην ασφάλεια και τον τουρισμό – εξετάσεις που σύμφωνα με τον απόηχο της ελληνικής παρουσίας στη διεθνή τουριστική σκακιέρα, πέρασε η χώρα μας με μεγάλη επιτυχία, εδραιώνοντας το συγκριτικό πλεονέκτημα του ασφαλούς προορισμού που είχε αρχίσει να «χτίζει» μέσα στην πρώτη χρονιά της πανδημίας, όταν όλη η Ευρώπη παρακολουθούσε μουδιασμένη τις εξελίξεις. Η επιτυχής διαχείριση της υγειονομικής κρίσης, ήταν το πρώτο διαβατήριο για τις αντοχές του ελληνικού τουρισμού και συνεχίστηκε με διαφορά από τους ανταγωνιστές μας, χάρις στην υπευθυνότητα, την καλή προετοιμασία και τη συνεργασία όλων», τονίζει επιχειρηματίας.
Το αυξημένο ενδιαφέρον αεροπορικών εταιρειών για τους ελληνικούς προορισμούς που μεταφράζεται σε 30% έως 50% περισσότερες διαθέσιμες θέσεις σε σχέση με το 2019, οι προκρατήσεις Οκτωβρίου έως και 30% ενισχυμένες σε σχέση με εκείνες του Οκτωβρίου 2018 και η άνοδος στην κρουαζιέρα που ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη σημειώνει αύξηση 200%, είναι για το υπουργείο Τουρισμού ενδείξεις ότι η Ελλάδα προετοιμάζεται να υποδεχθεί αυξημένες ροές τουριστών. Και επειδή ο πήχης των προσδοκιών μετριέται κυρίως με τα έσοδα που μπαίνουν στα ταμεία και όχι τόσο με τον αριθμό των επισκεπτών, η αύξηση της κατά κεφαλήν δαπάνης στα 630 ευρώ αυξάνει τα περιθώρια στις προσδοκίες, παρά τη δύσκολη συγκυρία. Επαγγελματίες του τουρισμού διατηρούν ελπίδες για μια σεζόν που θα πλησιάζει τους τζίρους προ πανδημίας, αν και η νέα πραγματικότητα ωθεί τους περισσότερους στο να μιλούν ήδη για ολική επαναφορά το 2023, σε πραγματική και βιώσιμη ανάπτυξη.
Ο ρόλος του ανταγωνισμού
Επιχειρηματίες και παράγοντες από το χώρο του τουρισμού κάνουν λόγο για απόλυτο ανταγωνισμό που αναμένεται να επικρατήσει το 2022, κυρίως όσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική, με τις προσφορές να προσελκύουν κυρίως μαζικό τουρισμό από σημαντικές δεξαμενές για την Ελλάδα. Από τη μια πλευρά η «δίψα» για ταξίδια και για «ήλιο και θάλασσα» και από την άλλη, η ανάγκη για επαναφορά των εσόδων στα επίπεδα του 2019, αναμένεται να δημιουργήσουν σκληρές συνθήκες «ρινγκ» και «άγχους», με επιθετικές κινήσεις μέχρι και την παράταση της καλοκαιρινής περιόδου προς τα τέλη φθινοπώρου που παραμένει το ζητούμενο, ασχέτως εάν η έναρξή της τοποθετηθεί τον Μάρτιο.
Η Τουρκία θα είναι ένας από τους κύριους φετινούς αντιπάλους και μάλιστα για πολλούς «με αθέμιτο ανταγωνισμό» αφού αναμένεται να προσφέρει φθηνές διακοπές αξιοποιώντας το «χαρτί» της υποτίμησης του νομίσματος, ρίχνοντας τις τιμές σημαντικά ακόμη και σε πολυτελή θέρετρα. Ύστερα από δύο χρόνια αρνητικών επιδόσεων και την τουριστική της οικονομία να ανοιγοκλείνει, η υπερδύναμη Ισπανία αναμένεται να επανέλθει και αυτή στη στόχευση συγκομιδής νέων ρεκόρ, προετοιμάζοντας δυναμικά ανοίγματα στις διεθνείς αγορές, ώστε να καλύψει τις μεγάλες απώλειες που είχε από τις ελλείψεις εισερχόμενου τουρισμού. Με άμεση και έμμεση συνεισφορά 20% στο ΑΕΠ της χώρας, η Κύπρος ετοιμάζεται να μπει με αξιώσεις στο «παιχνίδι» και παρά τη νέα μετάλλαξη, δεν αποσύρει τα σχέδια για υλοποίηση δράσεων προβολής του τουριστικού της προϊόντος, συνολικού ποσού 25 εκ. ευρώ, θέλοντας να εκμεταλλευτεί όσο το δυνατόν καλύτερα το γεγονός ότι ο προορισμός βρίσκεται «ψηλά» σε αναζητήσεις, προωθώντας ειδικές μορφές τουρισμού για προσέλκυση τουριστών.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
«Κλειδί» και πάλι η ασφάλεια για τα τουριστικά μεγέθη του 2022 - Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Ελλάδας
Τα περιθώρια αισιοδοξίας, παρά την έξαρση της πανδημίας
Σχόλια αναγνωστών