«Η Ελλάδα θα ξεπεράσει το 2019» προβλέπει η TUI, στο «θαύμα» του last minute ελπίζει η αγορά
Χαμηλά κρατά τον πήχη της υπέρμετρης αισιοδοξίας η Omicron, αφού ο πρώτος μήνας του έτους εξακολουθεί να βρίσκει τις περισσότερες χώρες, βασικές αγορές - τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού «μουδιασμένες». Η κατάσταση αναμονής προβλέπεται να παραμείνει έως και τα τέλη Ιανουαρίου παρά το ότι άρχισαν να κινούνται δειλά οι προκρατήσεις στους πιο δημοφιλείς προορισμούς, με ρυθμό όμως που δεν ικανοποιεί για την ώρα τα σχέδια των επιχειρήσεων: σκοντάφτουν σε ταξιδιωτικούς περιορισμούς και αριθμούς κρουσμάτων, θανάτων και νοσηλειών στην Ευρώπη.
Ενώ ο Νοέμβριος 2021 έδειχνε ότι η φετινή χρονιά θα μπορούσε να αντιμετωπίσει «κατάματα» ακόμη και το 2019 – χρονιά ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, εντούτοις το «πάγωμα» στις κρατήσεις που είχαν ξεκινήσει ενεργητικά, μαζί με κάποιες ακυρώσεις του Απριλίου, αφαίρεσαν (προς το παρόν;) από ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς την αισιοδοξία ότι θα είναι δυναμική η επανάκαμψη του τουρισμού κατά το πρώτο «άκρο» της σεζόν, η οποία φιλοδοξεί να κάνει ντεμπούτο τον Μάρτιο, σύμφωνα τα σχέδια του υπουργείου Τουρισμού. «Αναμένουμε με μεγάλη αγωνία τις ενδείξεις Φεβρουαρίου – Μαρτίου για να βγάλουμε κρίσιμα συμπεράσματα», δηλώνει παράγοντας της αγοράς που χαρακτηρίζει «αναιμικές» αυτή τη στιγμή τις κρατήσεις, εξαιτίας των εξελίξεων στο μέτωπο της πανδημίας.
TUI: Καλύτερα από το 2019 θα πάει η Ελλάδα
Την ίδια στιγμή, ένας από τους βασικούς «παίκτες» της αγοράς, ο Όμιλος TUI φιλοδοξεί να διπλασιάσει τις περσινές αφίξεις (1,5 εκατ.) στη χώρα μας. Το ανακοίνωσε στον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη μέσω τηλεδιάσκεψης ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου κ. Fritz Joussen, ο οποίος προέβλεψε ότι η Ελλάδα θα ξεπεράσει φέτος σε τουρισμό, ακόμη και τα επίπεδα του 2019. Έτσι εκτιμά ότι οι επισκέπτες μέσω του Ομίλου θα φτάσουν τα 3 εκατομμύρια και επάνω σε αυτή την προοπτική έγινε ο σχεδιασμός του 2022. Παράλληλα, παρουσία του υπουργού Τουρισμού κ. Βασίλη Κικίλια πραγματοποιείται σήμερα στη Ρόδο η υπογραφή της συμφωνίας αιχμής - πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου σε συνεργασία με την TUI που έχει τη στήριξη του Δήμου Ρόδου και των τοπικών φορέων του νησιού, ώστε να γίνει «ο πρώτος βιώσιμος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως».
Το νησί των Ιπποτών εξακολουθεί να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις με τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για το 2022 και πλέον η Ρόδος περνά στη νέα εποχή μέσω του καινοτόμου Co-Lab project που αναφέρεται στον τουρισμό του μέλλοντος και απαντά στις σύγχρονες προκλήσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η υλοποίηση του προγράμματος αφορά όλους τους κρίκους της τουριστικής αλυσίδας που στηρίζουν την τοπική οικονομία (ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις, αξιοθέατα, πολιτιστικοί χώροι, μουσεία, λεωφορεία, ταξί, εστίαση, ψυχαγωγία, λιμάνια, μαρίνες κ.α.).
Θα χαρτογραφηθούν οι ανάγκες του προϊόντος, θα γίνει ανταλλαγή τεχνογνωσίας με διεθνείς πρακτικές και καινοτόμες ιδέες, ώστε να δημιουργηθεί ένα επιχειρησιακό μοντέλο βιώσιμου τουρισμού νέας γενιάς – πρότυπο για τους προορισμούς ανά την υφήλιο. Πυξίδα για τη δράση του Co-Lab θα είναι οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ και η Πράσινη Συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Παρακινδυνευμένες οι προβλέψεις λέει η αγορά
Στην Ελλάδα ήδη από τον περασμένο μήνα, οι άνθρωποι του τουρισμού αποφεύγουν τις προβλέψεις, τις οποίες και θεωρούν αρκετά παρακινδυνευμένες. Στις μεταξύ τους συζητήσεις ωστόσο, το κύριο ζητούμενο που φαίνεται να τους απασχολεί ιδιαίτερα είναι να ξεκινήσει νωρίτερα από πέρυσι η θερινή τουριστική περίοδος, με σκοπό να μην διαρκέσει μόνο τέσσερις μήνες, αλλά να επεκταθεί. Πολλοί θεωρούν την πρόωρη έναρξη της σεζόν ως το απαραίτητο βήμα «για να πάει καλύτερα το 2022» και την χαρακτηρίζουν «τονωτική ένεση» για την ψυχολογία τους που παρουσιάζει σκαμπανεβάσματα για τρίτη χρονιά.
«Μας προβληματίζει αν θα είναι Απρίλιος ή Μάιος, αλλά ακόμη δεν ξέρουμε τι θα συμβεί. Λογικά και φέτος το last minute θα έχει την πρωτοκαθεδρία στα συστήματα των κρατήσεων και ελπίζουμε να κάνει και πάλι το θαύμα του. Όλα θα εξαρτηθούν από τους υγειονομικούς δείκτες και από το πόσο πανέτοιμοι θα είμαστε για να προλάβουμε τον ανταγωνισμό στη Μεσόγειο», σημειώνουν πηγές από το χώρο του τουρισμού. Η νέα συνθήκη που δημιούργησε η Omicron ωστόσο, δεν μοιάζει να κάμπτει την αισιοδοξία της αγοράς όσο η ζήτηση για τη χώρα μας παραμένει σε αρκετά υψηλά επίπεδα.
Η άρση περιορισμών φέρνει κρατήσεις
Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Βρετανίας, όπου και μόνο η διαρροή προτού την ανακοίνωση ότι η κυβέρνηση Τζόνσον καταλήγει σε άρση των περιορισμών αύξησε τις κρατήσεις του Ομίλου Jet2 κατά 150% για προορισμούς όπως η Ελλάδα, η Τουρκία, η Ισπανία, τα Κανάρια, οι Βαλεαρίδες, η Μάλτα και η Πορτογαλία. Η περίοδος μάλιστα είναι πολύ δημοφιλής για σχεδιασμούς διακοπών σύμφωνα με την εταιρεία και είναι μια βασική ένδειξη ότι η ζήτηση έχει πιθανότητες να επιστρέψει ακόμη και στα προ πανδημίας επίπεδα.
Αντίστοιχη άποψη εξάλλου, εκφράζει και το πιο αισιόδοξο «κομμάτι» της αγοράς που δεν αποκλείει «τα αποτελέσματα του 2022 να «κονταροχτυπηθούν» με εκείνα του 2019 και ίσως εκπλαγούμε ευχάριστα στο τέλος». Η πλειοψηφία των ανθρώπων του τουρισμού συνεχίζει να κρατά πάντως μικρό καλάθι «όσο υπάρχει πανδημία και όχι ενδημία». Επιπλέον θεωρεί αναγκαία τη στήριξη στις πληγείσες από τη βραδύτητα της ανάκαμψης επιχειρήσεις, όπως είναι για παράδειγμα αυτές των χειμερινών προορισμών και των πόλεων, με στοχευμένα μέτρα που θα επιτρέψουν τη συνέχιση της λειτουργίας τους.
Ελάχιστη η βελτίωση το 2021
Σύμφωνα με τα σενάρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, τα διεθνή ταξίδια είναι πιθανό να αυξηθούν από 30% έως 78% σε σχέση με το 2021, ενώ οι περισσότεροι επαγγελματίες του τουρισμού εκτιμούν ότι αυτά θα επιστρέψουν στα επίπεδα του 2019 το 2024.
Μάλιστα ο δείκτης εμπιστοσύνης δείχνει ελαφρά κάμψη από Ιανουάριο έως και Απρίλιο του 2022, ενώ η αύξηση των διεθνών αφίξεων το 2021 ήταν 4% σε σχέση με το «φτωχό» 2020, αν και δεν έχει μετρηθεί ακόμη ο πλήρης αντίκτυπος της Omicron.
Τα ποσοστά εμβολιασμού, η εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών και οι περιορισμοί στην κινητικότητα ήταν οι κύριοι «διαμορφωτές» διαφορετικών ρυθμών ανάκαμψης ανά περιοχή. Η Ευρώπη (+19%) και η Αμερική (+17) είχαν τις καλύτερες επιδόσεις συγκριτικά με το 2020, με την Καραϊβική να βρίσκεται στο προσκήνιο (+63%) και να ακολουθούν ο ευρωπαϊκός Νότος (+57%) και η Κεντρική Αμερική (+54%). Αυξημένες ήταν και οι τουριστικές δαπάνες εξαιτίας της εξοικονόμησης πόρων από την πλευρά των τουριστών, όσο και της μεγαλύτερης διάρκειας παραμονής τους στους προορισμούς, αλλά και στο μεγαλύτερο κόστος των ταξιδιών.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών