Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Συγκρατημένη αισιοδοξία, αλλά και πολλά ερωτηματικά για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις το 2022

Συγκρατημένη αισιοδοξία, αλλά και πολλά ερωτηματικά για τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις το 2022
Ποια είναι η πραγματική κατάσταση, ποιες επλήγησαν περισσότερο και τι αναμένουν για την καινούργια χρονιά
Σχετικά Άρθρα

Μόλις το 14,8% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι ο τζίρος τους θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 εντός του 2022, στην ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) με τίτλο «Οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων το 2021», η οποία διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) κατά το διάστημα 22 Νοεμβρίου- 31 Δεκεμβρίου 2021 σε δείγμα 1.122 επιχειρήσεων. Αντίθετα, η πλειοψηφία θεωρεί ότι ο τζίρος τους θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2019 το 2023 (32,6%) ή μετά το 2024 (27,2%).
Όσον αφορά τις τιμές των συμβολαίων που έχει υπογράψει το 36% των ξενοδοχείων για φέτος, στο 70% εξ αυτών παραμένουν ίδιες με αυτές του 2021, στο 25% είναι αυξημένες κατά μέσο όρο 7,1% και στο 5%, οι τιμές είναι μειωμένες κατά 17,8%.

Αστάθεια

Ενδεικτική της αστάθειας που κυριαρχεί στις τάσεις των κρατήσεων είναι ότι μόλις το 9,2% των επιχειρήσεων που αντιστοιχεί σε 924 ξενοδοχεία, υπέγραψε συμβόλαια τύπου Commitment για φέτος, από αυτά το ποσοστό των δεσμευμένων δωματίων για το 2022 είναι 44,1%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για μια τυπική χρονιά όπως το 2019 ήταν 52,6%.
«Υπάρχει προβληματισμός για την πορεία των οικονομικών των ξενοδοχείων για φέτος, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε την ενεργειακή κρίση που «φορτώνει» τις επιχειρήσεις με επιπλέον βάρη και αυξάνει το κόστος λειτουργίας τους.
Στη διεθνή τουριστική έκθεση WTM 2021 για παράδειγμα, οι t.o.΄s ενώ ανέφεραν ότι υπήρχε υψηλή ζήτηση για την Ελλάδα, ζητούσαν ωστόσο προσφορές.
Σήμερα που οι επιχειρήσεις είναι αντιμέτωπες με ένα κύμα ανατιμήσεων, παρατηρούμε ότι οι τιμές που έχουν δώσει στα συμβόλαια, είναι αυτές του 2019», σχολιάζει άνθρωπος της αγοράς.

640 εκατ. € ταμειακό έλλειμμα από προκαταβολές

Η μέση τιμή στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας το 5μηνο Ιουνίου – Οκτωβρίου διαμορφώθηκε σε χαμηλά επίπεδα (72€) με τη μέση τιμή δίκλινου δωματίου τον Αύγουστο να φτάνει στα 120 ευρώ.
Σύμφωνα με το ΙΤΕΠ, τα ξενοδοχεία εισέπραξαν, κατά μέσο όρο, 79% λιγότερο ποσοστό προκαταβολών για την επόμενη σεζόν σε σχέση με το 2019, που αντιστοιχεί σε έλλειμμα 590 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, τα ποσά που παραμένουν προς επιστροφή από τα voucher ανέρχονται σε 50 εκατ. ευρώ, με το έλλειμμα στα ταμειακά διαθέσιμα των επιχειρήσεων να αγγίζει τα 640 εκατ. ευρώ σε σχέση με άλλες χρονιές κανονικότητας. Μάλιστα πέρυσι ο συνολικός τζίρος τους ανήλθε σε 5,48 δις ευρώ, δηλαδή 35% χαμηλότερος από τον αντίστοιχο τζίρο του 2019, ενώ τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας παρουσιάζουν μεσοσταθμική μείωση του τζίρου κατά 57% σε σχέση με το ίδιο έτος αναφοράς.
Το αποτύπωμα της πανδημίας στα οικονομικά τους μεγέθη λόγω πανδημίας χαρακτηρίζεται «βαρύ», με τον πρόεδρο του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρο Βασιλικό να τονίζει ότι τα επίσημα στοιχεία «καταδεικνύουν την ανάγκη για συνέχιση της κρατικής στήριξης, με στοχευμένα πλέον μέτρα για τη βελτίωση της ρευστότητας και τη στήριξη της απασχόλησης».

Δεν «πλήρωσαν» όλοι το ίδιο τίμημα

Σε σύγκριση με το 2019, περισσότερο «κερδισμένα» βγήκαν τα πεντάστερα ξενοδοχεία που στην πλειοψηφία τους είναι resorts εποχικής λειτουργίας.
Η πτώση του τζίρου που σημειώθηκε ήταν – 8, 4% και «δείχνει τη διάθεση που είχε ο κόσμος να δαπανήσει περισσότερα, θεωρώντας ότι θα είναι και περισσότερο ασφαλής.
Είναι μια τάση που είδαμε να διαμορφώνεται από την αρχή της σεζόν και έδωσε αυτό το αποτέλεσμα, καθώς αρκετές επιχειρήσεις κατέγραψαν έτσι καλύτερες πληρότητες και τζίρους ιδιαίτερα σε συγκεκριμένους προορισμούς», λέει επιχειρηματίας από το χώρο του τουρισμού.
Αντίθετα, η πτώση του τζίρου στα τετράστερα άγγιξε το -45,8%, στα τριάστερα ήταν -49,4%, ενώ η κατηγορία που δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα ήταν αυτή των δύο αστέρων με -63,1% απώλεια τζίρου (-49,2% στην κατηγορία του ενός αστέρος).
Κατά μέσο όρο, τα ξενοδοχεία κάλυψαν το 40% περίπου των χρηματοδοτικών τους αναγκών με τα μέτρα στήριξης του 2021, ενώ το ποσοστό αυτό δεν παρουσιάζει μεγάλες αποκλίσεις ανάλογα με την κατηγορία, γεγονός που δείχνει την αναλογική κατανομή των πόρων.
Την ίδια στιγμή, οι δαπάνες ανακαίνισης και συντήρησης των ξενοδοχείων το 2021 σε σχέση με το 2019, μειώθηκαν μόνο κατά 16% (830 εκατ. ευρώ) παρά τη συνεχιζόμενη πανδημία, ενώ στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, η ίδια δαπάνη μειώθηκε κατά 44% - ενδεικτική της πίεσης που δέχονται στη ρευστότητά τους.
Παράλληλα, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κατάφεραν να διατηρήσουν την απασχόληση μόλις 6% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019 και η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στην αυξημένη πίεση που υφίστανται τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η δυσκολία εύρεσης προσωπικού, καθώς και στη χώρα μας, όπως και διεθνώς, παρατηρήθηκε τάση εξόδου από τον ξενοδοχειακό κλάδο.

Συνεχής πτώση στις πληρότητες για τα αστικά ξενοδοχεία

Αποκαλυπτικό είναι το χειμερινό ξενοδοχειακό παρατηρητήριο του ΙΤΕΠ που καταγράφει την κατάσταση για τις συνεχούς λειτουργίας επιχειρήσεις.
Με την Omicron να τις «σφυροκοπά» από τα τέλη του έτους, όσον αφορά τα ορεινά ξενοδοχεία που βρίσκονται σε υψόμετρο 300 μέτρων και άνω, αυτά μέσα στη γιορτινή περίοδο (29/11/2021 – 09/01/2022) άνοιξαν σε ποσοστό 97%, ενώ αντίθετα, ένα στα 4 ξενοδοχεία αστικού τύπου παρέμεινε κλειστό (77% επαναλειτούργησαν).
Είναι χαρακτηριστικό επίσης, ότι τις εβδομάδες των εορτών, τα ορεινά ξενοδοχεία εμφάνισαν πληρότητες που άγγιξαν το 60%.
Αντίστοιχα τα ξενοδοχεία πόλης λειτούργησαν με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες, μόλις στο 33% τον Νοέμβριο και συνεχή πτώση, φτάνοντας στο 20% τον Ιανουάριο του 2022.
Από το συνολικό ξενοδοχειακό δυναμικό (10.102), το 39% είναι συνεχούς λειτουργίας (3.894) και το 41% είναι οικογενειακά με 1 έως 20 δωμάτια (4.157).
Το 54% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας είναι οικογενειακά και από τα ορεινά ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας (975), οικογενειακά είναι το 78%.
Το ΞΞΕ σημειώνει πως τα ορεινά και αστικά ξενοδοχεία, είναι αυτά τα οποία καλούνται να λειτουργήσουν εν μέσω του τρέχοντος πανδημικού κύματος, αντιμετωπίζοντας παράλληλα αυξημένα κόστη λειτουργίας, με τα έξοδα ενέργειας και πρώτων υλών να έχουν πολλαπλασιαστεί, σε συνδυασμό με πολύ χαμηλές τιμές πώλησης δωματίων (62 ευρώ κατά μέσο όρο τις εβδομάδες των εορτών).

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης