Έντονο και συνεχές είναι το ενδιαφέρον του ξενοδοχειακού κλάδου Ιωαννίνων για ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων του προορισμού με το εξωτερικό, κρίνοντας πως έφτασε ο καιρός προκειμένου να προχωρήσουν συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, ώστε να τονωθούν οι τουριστικές ροές στην περιοχή και να επιτευχθεί επιμήκυνση της περιόδου.
Οι επιχειρηματίες θεωρούν ως πρώτης τάξεως ευκαιρία την επίτευξη μίας έστω τέτοιας συμφωνίας, την οποία όπως λένε θέλουν και οι κάτοικοι, προκειμένου, από το 2023, να κατορθώσει να ενταχθεί η περιοχή τους στον χάρτη αντίστοιχων συνδέσεων με σημαντικές αγορές του εξωτερικού.
Πιέζουν μάλιστα, ώστε οι όποιες προσπάθειες γίνονται να μην πέσουν στο κενό, αλλά ούτε και να παραμείνουν ως θεωρητική συζήτηση, με απαραίτητη προϋπόθεση να εξασφαλιστεί το αναγκαίο κονδύλι για την προσέλκυση low cost εταιρειών.
Οι άνθρωποι του τουρισμού υποστηρίζουν ότι παρά τα στενά περιθώρια που υπάρχουν θα μπορούσε η Ήπειρος να χρηματοδοτηθεί και να δοθούν αντίστοιχα κίνητρα.
Πιστεύουν δε, ότι θα μπορούσε να υπάρξει συμφωνία για την προβολή του προορισμού, ώστε αυτός να γίνει περισσότερο ελκυστικός και έχουν ζητήσει οι όποιες κινήσεις να γίνουν οργανωμένα, ελπίζοντας σε αύξηση του αριθμού των πτήσεων από του χρόνου και με ταυτόχρονη προοπτική ανάπτυξης του αεροδρομίου.
Ύστερα από πρόσκληση του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων προς τους αυτοδιοικητικούς Α΄ και Β΄ βαθμού καθώς και στους φορείς του τουρισμού, πραγματοποιήθηκε προ ημερών η πρώτη συνάντηση για το θέμα, όπου όλοι εμφανίστηκαν θετικά διακείμενοι απέναντι στην προοπτική.
Επιπλέον συμφωνήθηκε, να εκπονήσει το Επιμελητήριο τη σχετική χρηματοοικονομική μελέτη, ώστε να υπάρξουν χρήσιμα στατιστικά στοιχεία για το τουριστικό προϊόν της περιοχής, τις διαφορετικές δυνατότητες του κάθε προορισμού και το ενδεχόμενο συμμετοχής των Δήμων στο εν λόγω εγχείρημα.
Ενδιαφέρον από δύο εταιρείες χαμηλού κόστους
Το «όραμα» των ανθρώπων της περιοχής δεν είναι καινούργιο, όμως η προοπτική προσέλκυσης επισκεπτών μέσω του μοντέλου αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους επιστρέφει πλέον δριμύτερη κατά την τρίτη χρόνια της πανδημίας που διανύουμε, με φόντο την εκτόξευση του ενεργειακού κόστους και στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ένωσης ξενοδόχων κ. Στάθη Σιούτη, η έλευση low cost εταιρειών θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε αύξηση της επισκεψιμότητας, ενώ αποκάλυψε ότι υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον από δύο εταιρείες «εφόσον τα κόστη γίνουν ανταγωνιστικά».
Παρουσίασε μάλιστα την αλληλογραφία με την Ryanair στην οποία εκπρόσωπος της εκφράζει επιθυμία να συνεργαστεί με το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, αλλά και σχετική αλληλογραφία με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ηπειρωτών Εξωτερικού που στηρίζει την όλη προσπάθεια προκειμένου να συνδεθεί αεροπορικώς η πόλη με κεντρικό αεροδρόμιο της Γερμανίας. Αντίστοιχο ενδιαφέρον έχει επιδείξει από το 2020 και η Wizz Air προκειμένου να ξεκινήσει δρομολόγια με κατεύθυνση το αεροδρόμιο Ιωαννίνων.
«Δυστυχώς οι προσπάθειες των τελευταίων ετών για την ενίσχυση και την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος του νομού μέσα από την ανάπτυξη του διεθνούς αεροδρομίου των Ιωαννίνων και η προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών, διακόπηκαν βίαια εξαιτίας του κορωνοϊού.
Θεωρώ ότι στη δύσκολη αυτή οικονομικά και κοινωνικά κατάσταση που βιώνουμε οφείλουμε να προσανατολιστούμε σε νέες ενέργειες που θα δρομολογήσουν θετικές εξελίξεις στον προορισμό μας», δηλώνει ο κ. Σιούτης και φέρνει ως παράδειγμα την πριμοδότηση του όλου εγχειρήματος από φορείς, όπως συνέβη προ πανδημίας, σε άλλες περιοχές της χώρας. Όσον αφορά τις τουριστικές «δεξαμενές» που ενδιαφέρουν σε πρώτη φάση με δρομολόγηση τακτικών πτήσεων και όχι τσάρτερ είναι του Ντίσελντορφ, της Φρανκφούρτης, του Ισραήλ μέσω Λάρνακας, του Άμστερνταμ, αλλά και της Κρήτης.
Ενδεικτικός προϋπολογισμός
Σύμφωνα με στοιχεία της ένωσης ξενοδόχων, το 2012 η Ryanair είχε αιτηθεί περί τις 300.000 – 350.000 ευρώ ετησίως προκειμένου να συνδέσει περιφερειακά αεροδρόμια με προορισμούς του εξωτερικού.
Οι ξενοδόχοι θεωρούν ότι το ποσό αυτό μπορεί να καλυφθεί με συμμετοχή των Δήμων, του Επιμελητηρίου και του Περιφερειακού Ταμείου.
Έχουν δε, προϋπολογίσει ενδεικτικά τα προσδοκώμενα οφέλη για την περιοχή τους, με βάση ένα σχέδιο πτήσεων και εσόδων που έχουν καταρτήσει, σύμφωνα με το οποίο ο προορισμός μπορεί να επωφεληθεί ως εξής:
• 102 εβδομάδες Χ 6 πτήσεις την κάθε εβδομάδα = 612 πτήσεις
• 612 πτήσεις Χ 100 άτομα / Μέσο όρο ανά πτήση = 61.200επιβάτες
• 61.200 επιβάτες Χ 30 ευρώ/ Ανά ημέρα / Χ 5 ημέρες / Δαπάνη ανά άτομο στον προορισμό = 9.180.000 ευρώ / το χρόνο
Στα παραπάνω ποσά, δεν έχουν υπολογιστεί τα έσοδα των εταιρειών ενοικιάσεως αυτοκινήτων, των ταξί, των λεωφορείων, των εταιρειών πώλησης καυσίμων, του αεροδρομίου, του handling αλλά και των χρημάτων που θα δαπανήσουν οι επισκέπτες σε φαγητό, δραστηριότητες, αγορές και διασκέδαση.
«Η ευκαιρία που μας παρουσιάζεται είναι τεράστια.
Αξιοποιώντας τα κονδύλια που δεν διατέθηκαν στις τουριστικές εκθέσεις λόγω της πανδημίας μπορούμε να τα καταφέρουμε.
Το κέρδος για τον προορισμό θα είναι πολλαπλάσιο τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.
Είναι στο χέρι μας να την αξιοποιήσουμε, για να ενισχύσουμε το τουριστικό προϊόν της περιοχής όλο το χρόνο» τονίζει ο επικεφαλής των ξενοδόχων.
Οφέλη πολλαπλάσια της επένδυσης
Οι επιχειρηματίες κρίνουν ότι τα έσοδα θα είναι πολλαπλάσια της επένδυσης που θα δημιουργήσει νέες επιχειρήσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Μια από τις ενέργειες που προτείνουν είναι η διαφημιστική προβολή (marketing agreement) αεροπορικών προορισμών που θα αποτελέσει ενεργητική και στοχευμένη τουριστική στρατηγική και θα συμβάλλει στην καταπολέμηση της εποχικότητας του τουριστικού προϊόντος αλλά και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Τα τελευταία χρόνια άλλωστε, τα Ιωάννινα έχουν καταφέρει να μπουν για τα καλά στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας και να ξεχωρίσουν λόγω της εύκολης πλέον οδικής πρόσβασης, ενώ αντίστοιχες συνέργειες θα μπορούσαν να προωθήσουν το προορισμό ακόμα περισσότερο και να προσελκύσουν από αέρος, παλιές και νέες τουριστικές αγορές.
Οι άνθρωποι του τουρισμού υπενθυμίζουν ότι στην αύξηση επισκεπτών μέσω της προσέλκυσης αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους πρωτοστατούν φορείς στη Ρόδο, την Κεφαλονιά, την Κέρκυρα, τον Βόλο, τα Χανιά και αλλού, με θετικά αποτελέσματα για τους προορισμούς τους και αναφέρουν ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, αυτό του κρατικού αεροδρομίου της Αγχιάλου, το οποίο αναμένεται το 2022 να σημειώσει αύξηση στις πτήσεις του κατά 140%.
Για αυτό και πρότειναν την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού (όχι απευθείας ανάθεσης) ώστε να φέρουν στην περιοχή τους εταιρείες χαμηλού κόστους.
Σημαντικό «γρανάζι» της οικονομίας, ο τουρισμός
Όπως επισημαίνει το Επιμελητήριο «κατά κοινή ομολογία ο τουρισμός αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα «γρανάζια» του μηχανισμού της οικονομίας και μετά το τεράστιο χτύπημα που δέχτηκε από την πανδημία κάθε προσπάθεια για τη στήριξή του είναι πολύτιμη». Ο στόχος του τουριστικού κλάδου είναι να συνεχιστούν οι επαφές με τους φορείς και να υπάρχουν απτά αποτελέσματα και συγκεκριμένες δεσμεύσεις, με δεδομένο ότι το budget που απαιτείται είναι υψηλό, όμως οι εκπρόσωποί του θεωρούν ότι τα περιθώρια στενεύουν και «είναι θέμα πολιτικής βούλησης».
Θεωρούν ως ιδανική λύση τη δημιουργία αντίστοιχου Οργανισμού προώθησης και προβολής του προορισμού για να τρέξει το project και τονίζουν πως θα συνεχίσουν τις προσπάθειές τους προκειμένου να εντάξουν νέους συμμάχους στην προσπάθειά τους.
Με στόχο τα Ιωάννινα «να ανοίξουν και άλλο τα φτερά τους» έχει γίνει γνωστό πως ήδη επιτεύχθηκε συμφωνία για την έναρξη πτήσεων από το Βελιγράδι και υπάρχουν προχωρημένες συζητήσεις ώστε να ανοίξουν και άλλες πτήσεις από ευρωπαϊκές χώρες, με προτεραιότητα τις αγορές της Γερμανίας και της Ολλανδίας, ενώ από τον Μάιο, η περιοχή θα συνδέεται με τις Σκανδιναβικές χώρες.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Ryanair και Wizz Air ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν πτήσεις χαμηλού κόστους με προορισμό τα Ιωάννινα
«Η ευκαιρία που μας παρουσιάζεται είναι τεράστια» δηλώνουν οι ξενοδόχοι και κινητοποιούν φορείς για να χρηματοδοτηθεί η προσπάθεια
Σχόλια αναγνωστών