Το αντίδοτο που αναζητά ο τουρκικός τουρισμός και οι προβλέψεις για αυξημένες αφίξεις από την Ευρώπη
Τρόπους ώστε να ανακάμψει ψάχνει η γειτονική Τουρκία, η οποία, εκτός του ότι φαντάζει φθηνότερη στα μάτια του Ευρωπαίου τουρίστα λόγω ισοτιμίας της λίρας με το ευρώ, φαίνεται πως κερδίζει ένα σημαντικό κομμάτι από την πλέον δυνατή αγορά για την Ελλάδα, τη γερμανική που βρίσκεται διαχρονικά στην πρώτη θέση αφίξεων και εσόδων. Ο πόλεμος στην Ουκρανία υπολογίζεται από πολλούς ότι θα έχει δραματικές επιπτώσεις στον τουρκικό τουρισμό, αν σκεφτεί κανείς, ότι πέρυσι οι Ρώσοι ήταν περίπου 4,7 εκατομμύρια και περίπου 2 εκατομμύρια οι Ουκρανοί επισκέπτες. Ενώ οι Γερμανοί κατατάχθηκαν στη δεύτερη θέση με περίπου 3 εκατομμύρια επισκέψεις. Και όλα αυτά, όταν οι Ρώσοι που είχαν επισκεφθεί το 2019 την Τουρκία ανέρχονταν σε 6,8 εκατομμύρια, σημειώνοντας νέο ρεκόρ.
Καθώς ο κλάδος έχει δοκιμαστεί σκληρά τα προηγούμενα δύο χρόνια από την πανδημία, το πλήγμα δείχνει να έχει σημαντικές διαστάσεις εκτός απροόπτου, αφού το 27,3% των τουριστών του 2021 προέρχονταν από τις δύο χώρες. «Οι Τούρκοι πιστεύουν ότι θα καλύψουν τις απώλειες από την ευρωπαϊκή αγορά, όμως φέτος ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρός στη Μεσόγειο. Η ασφάλεια παίζει μεγάλο ρόλο για τους Γερμανούς τουρίστες και ας ελπίσουμε ότι θα κερδίσουμε το «στοίχημα», αλλά πολύ φοβάμαι ότι το «δέλεαρ» της ελκυστικής τιμής για έναν τουρίστα που μέσα στην ακρίβεια και τον υψηλό πληθωρισμό υπολογίζει που και πως θα ξοδέψει τα χρήματά του, θα είναι ισχυρό» σχολιάζει επιχειρηματίας από την Κρήτη – προορισμό όπου οι Γερμανοί – καλοί πελάτες, βρίσκονται παραδοσιακά στην κεφαλή του εισερχόμενου τουρισμού.
Τον Σεπτέμβριο τα συμπεράσματα
To τι πρόκειται να συμβεί με τους Ρώσους τουρίστες, το εάν τελικά θα καταφέρουν (και κυρίως πόσοι) να απολαύσουν χλιδάτες διακοπές στην Αττάλεια, θα το εξακριβώσουμε έως τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τον τουριστικό πράκτορα που εξειδικεύεται στην τουρκική αγορά επί δεκαετίες κ. Στέφανο Χατζημανώλη. «Βρίσκεται σε εξέλιξη μια τεράστια προσπάθεια για τη μεταφορά των Ρώσων στην Τουρκία και έως τα τέλη του μήνα που διανύουμε πιθανότατα, εφόσον δεν συμβεί κάτι ανατρεπτικό, αυτή η λύση να έχει βρεθεί μέσα από την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει από τις τουρκικές αερογραμμές. Όμως, το να συγκρίνουμε την Ελλάδα με την Τουρκία είναι δύο ανόμοια πράγματα, κατά τη γνώμη μου δεν είμαστε ανταγωνιστές, όπως είμαστε για παράδειγμα με την Ισπανία για πολλούς λόγους», σημειώνει, προσθέτοντας πως η Τουρκία είναι ένας “best value” προορισμός και όχι ο «φτωχός συγγενής».
Μάλιστα τονίζει πως σύντομα, όπως δείχνουν τα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του έτους, «η Κωνσταντινούπολη που δέχθηκε 2,9 εκατομμύρια τουρίστες σε ένα αδύναμο τουριστικά διάστημα από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάρτιο, εφόσον δεν γίνει κάτι ραγδαίο, όπως για παράδειγμα κάποιο τρομοκρατικό χτύπημα, θα ξεπεράσει και το 2019 σε αφίξεις, δηλαδή τα 14,5 εκατ. επισκέπτες και θα μπει στην πρώτη τριάδα παγκοσμίως με τους top city break προορισμούς μαζί με το Παρίσι και το Λονδίνο. Η Τουρκία έχει έναν τουρισμό πολλών ταχυτήτων και διαθέτει υποδομές, πολλές αεροπορικές θέσεις και δρομολόγια. Η Αττάλεια μόνη της δέχεται 16,5 εκατ. τουρίστες, ενώ φέτος οι αφίξεις από Ολλανδία, Βέλγιο, Γερμανία και Μεγάλη Βρετανία προβλέπεται να ξεπεράσουν την προ πανδημίας χρονιά, ενώ ταυτόχρονα έχουν εξομαλυνθεί οι πολιτικές σχέσεις με τις «τουριστικές δεξαμενές» του Ισραήλ, της Σαουδικής Αραβίας και του Μπαχρέιν».
Αττάλεια και τουρκικά παράλια
Παρ΄ όλα αυτά, μεγάλη εξακολουθεί να είναι η αγωνία των επιχειρηματιών στην Αττάλεια και γενικά στα τουρκικά παράλια, παρά το ότι η Bentour δηλώνει ότι αναμένει φέτος στην Τουρκία περίπου 40% περισσότερους Γερμανούς, 50% περισσότερους Βρετανούς και 60% περισσότερους Πολωνούς τουρίστες. Τον περασμένο Μάρτιο, το 13% των τουριστών προέρχονταν από το Ιράν, ενώ η TUI υπολογίζει να κατευθύνει στην Τουρκία περισσότερους από 1,5 εκατομμύριο Ευρωπαίους τουρίστες. Πληροφορίες από tour operators κάνουν λόγο για αύξηση των κρατήσεων από τη Γερμανία που τις τελευταίες εβδομάδες ξεπερνούν κατά 30% τα επίπεδα του 2019, αφού ένα αξιοσημείωτο τμήμα αυτής της αγοράς την προτιμά, έναντι της Ισπανίας και της Ελλάδας, λόγω ευρώ. «Η Τουρκία στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο φθηνή, αλλά με τα ίδια χρήματα θα μπορούσαν να απολαύσουν μια πιο πλούσια εμπειρία», σημειώνει ο κ. Χατζημανώλης. Από την άλλη, το Ferien Touristik εκτιμά ότι μόλις ένας στους πέντε Ρώσους που είχαν προγραμματίσει να επισκεφθούν την Τουρκία θα κατορθώσει να το κάνει πράξη φέτος.
«Είναι πολύ δύσκολο για μια επιχείρηση που είναι πλήρως εξαρτώμενη από τη ρωσική αγορά να προλάβει να καλύψει τις απώλειες που σε αυτή την περίπτωση είναι τεράστιες, από άλλες αγορές, ακόμη και από τη γερμανική, είναι αδύνατον», υποστηρίζει άλλος επιχειρηματίας. Παρά τις διαφημιστικές καμπάνιες που τρέχουν από τα μέσα Απριλίου, τις προσπάθειες της κυβέρνησης Ερντογάν να μεταφέρει Ρώσους με τουρκικά αεροσκάφη και το ότι χρεωστικές κάρτες με το λογότυπο «Mir» θα συνεχίσουν να λειτουργούν στην Τουρκία και σε ορισμένες άλλες χώρες, το κενό για αρκετούς, «θα παραμείνει χαώδες». Να σημειωθεί ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι αφίξεις ξένων τουριστών έδειχναν σοβαρή δυναμική ανάκαμψη, αφού είχαν αυξηθεί κατά 150% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2021, ξεπερνώντας τα 4,9 εκατ. σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της γειτονικής χώρας, με Ιράν, Γερμανία, Βουλγαρία και Ρωσία να απαρτίζουν την πρώτη τετράδα.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών