Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Στη «λιακάδα» του τουρισμού και την επιστροφή των Αμερικανών υπολογίζει η Ελλάδα

Στη «λιακάδα» του τουρισμού και την επιστροφή των Αμερικανών υπολογίζει η Ελλάδα
Τα θετικά σημάδια και οι εκτιμήσεις για τα έσοδα της σεζόν, μια ανάσα πριν το καλοκαίρι
Σχετικά Άρθρα

Ενθαρρυντικές είναι οι μέχρι τώρα εκτιμήσεις για την πορεία των τουριστικών εσόδων, αφού η αύξηση των αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό κατά εκατοντάδες χιλιάδες ανά εβδομάδα, δείχνει πως η πλειοψηφία του ταξιδιωτικού κοινού αψηφά την ακρίβεια και τη γεωπολιτική αβεβαιότητα και βάζει πλώρη για ένα ανέμελο καλοκαίρι με ελευθερία κινήσεων στις διακοπές που στερήθηκε μέσα στα δύο χρόνια μεγάλων περιορισμών λόγω πανδημίας.
Στη γενικότερη εικόνα του τουρισμού βασίζεται και η ελληνική οικονομία, από όπου προσδοκά να εξασφαλίσει αντίστοιχη τονωτική ένεση για να ενισχύσει τα κρατικά ταμεία που πρέπει να αντέξουν στη δύσκολη συγκυρία της ενεργειακής κρίσης.
Μάλιστα, το υπουργείο Τουρισμού κάνει λόγο για αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης σε ποσοστό 259% σε σχέση με πέρυσι και παράλληλα τονίζει, ότι λιγότερο δημοφιλή νησιά στο νότιο Αιγαίο κατόρθωσαν κατά τον φετινό Μάιο να σημειώσουν μέση αύξηση τόσο στη κίνηση, όσο και στα έσοδα, της τάξης του 10% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν δικαιολογημένη τη φετινή δίψα για ταξίδια και δεν έχουν αποκλείσει το ενδεχόμενο, παρά τις ασφυκτικές πιέσεις του πληθωρισμού στη διεθνή οικονομία, ο ελληνικός τουρισμός φέτος να καταφέρει να προσεγγίσει τα νούμερα ρεκόρ του 2019 που έφταναν στα 18,2 δις, λόγω αποταμιεύσεων.
«Το τουριστικό προϊόν αποτελεί μία σίγουρη επένδυση και τέτοια θα είναι για τις επόμενες δεκαετίες.
Ειδικά για το 2022, ο τουρισμός -σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις- αποτελεί κύρια πηγή εισοδήματος για το κράτος. Και -όπως έχω επαναλάβει- αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει τόσο στο υπουργείο Τουρισμού, όσο και στην κυβέρνηση συνολικά, είναι το μέρισμα από την επιτυχία του τουριστικού μας προϊόντος να καταλήγει αδιαμεσολάβητα στη μέση ελληνική οικογένεια», επεσήμανε ο κ. Βασίλης Κικίλιας στο 1ο International Business and Hospitality Conference. Και την ίδια ώρα, το οικονομικό επιτελείο παρακολουθεί στενά την πορεία του τουρισμού και συλλέγει δεδομένα για τα σενάρια που επεξεργάζεται, προκειμένου να απορροφήσει το κόστος από την εκτόξευση των τιμών σε καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια, αναζητώντας δημοσιονομικά περιθώρια για νέες παρεμβάσεις στην κοινωνία.

Εκτός ΕΕ τουρίστες με μεγαλύτερο «πορτοφόλι»;

Χωρίς αμφιβολία, η Ελλάδα αποτελεί έναν από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς και καταφέρνει να προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, από ολόκληρο τον κόσμο. Πολλοί συνδέουν άμεσα την όποια επιτυχία των φετινών τουριστικών εισπράξεων με την παρουσία 500.000 Αμερικανών που έχουν ξεκινήσει να φτάνουν στην Αθήνα με δεκάδες απευθείας πτήσεις κάθε εβδομάδα, ενώ στη λίστα προστέθηκε μετά από τρεις δεκαετίες και η Βοστώνη, ως μια πολύ σημαντική «δεξαμενή» της ομογένειας. Από πέρυσι, δεύτερη δύσκολη χρονιά της πανδημίας, η χώρα μας βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης, με τα έσοδα να έχουν ξεπεράσει τα 10 δις ευρώ και σίγουρα οι ΗΠΑ είναι από τις πιο δυνατές πηγές εισερχόμενου τουρισμού εκτός ΕΕ, που την περίοδο 2010 – 2020 στήριξαν τη χώρα μας μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και τη Ρωσία – αν και η φετινή απώλεια της τελευταίας δεν θεωρείται σημαντική στο σύνολο της χώρας και μπορεί να καλυφθεί από άλλες αγορές. Μάλιστα, από διαθέσιμα στοιχεία του ΣΕΤΕ προκύπτει ότι τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, ο εισερχόμενος τουρισμός κατανεμήθηκε σε ποσοστό 60% εντός ΕΕ (στην πρώτη θέση η Γερμανία) και 40% εκτός της ΕΕ και ειδικά το 2019, έφτασαν στη χώρα μας 18 εκατομμύρια τουρίστες από την ΕΕ και 13 εκατομμύρια από τον υπόλοιπο κόσμο.
Όσον αφορά στα χρήματα που δαπανήθηκαν στην Ελλάδα, οι επισκέπτες από την ΕΕ ξόδεψαν σχεδόν 10 δισ. ευρώ, ενώ οι επισκέπτες από τον υπόλοιπο κόσμο περίπου 8 δισ. ευρώ. «Οι επισκέπτες εκτός ΕΕ όπως είναι οι Αμερικανοί έχουν την τάση να ξοδεύουν περισσότερα, διότι κάνουν μεγαλύτερο προϋπολογισμό που αφορά πολύωρα υπερατλαντικά ταξίδια και μένουν περισσότερες ημέρες στον προορισμό που σημαίνει ότι ξοδεύουν συνολικά πιο πολλά χρήματα σε διαμονή, διατροφή, διασκέδαση και αγορές.
Επισκέπτονται μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους και συνήθως μετακινούνται κατά τη διάρκεια των διακοπών τους μέσα στην Ελλάδα. Το 2019 την πρώτη θέση στις δαπάνες τουριστών εντός της ΕΕ κατείχαν οι Γερμανοί με 2,9 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ στις πρώτες θέσεις από χώρες εκτός ΕΕ βρίσκονταν οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί τουρίστες με δαπάνες ύψους 2,5 δις και 1,2 δις αντίστοιχα» εξηγεί επιχειρηματίας από το χώρο του τουρισμού.

Αγωνία για Πολωνία και οδικό τουρισμό

Την ίδια στιγμή, μεγαλύτερη είναι η αγωνία στην ηπειρωτική Ελλάδα και ιδιαίτερα σε περιοχές στα βόρεια της χώρας όπως είναι η Πιερία, η Χαλκιδική και νησιά όπως η Θάσος, προορισμοί δηλαδή που έχουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τον οδικό τουρισμό και δη, από τα Βαλκάνια. Με την ακρίβεια να πιέζει σε μεγάλο βαθμό τη μέση οικογένεια και με τα σύννεφα του πολέμου να μη λένε να φύγουν πάνω από την Ουκρανία, επιχειρηματίες μιλούν για πρωτόγνωρη κατάσταση στην αγορά των καυσίμων και θεωρούν ότι θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στον οδικό τουρισμό. «Φτάνουμε στον Ιούνιο και περιμένουμε να βγάλουμε κρίσιμα συμπεράσματα. Στον οδικό τουρισμό η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη είναι χαμηλότερη, αλλά το 2019 έφτασε να αντιπροσωπεύει το 1/3 των αφίξεων. Σίγουρα τα Βαλκάνια βιώνουν πιο στενά τις επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία και η πολωνική αγορά παραμένει «μουδιασμένη» για την ώρα διότι η χώρα γειτνιάζει με την εμπόλεμη ζώνη» εξηγεί ξενοδόχος της βόρειας Ελλάδας. Αντίθετα, θετικές παραμένουν οι ενδείξεις για τις τουριστικές ροές από τη Ρουμανία και τη Σερβία.
Για τους Βρετανούς, η Ελλάδα είναι μετά την Ισπανία (και τα Κανάρια Νησιά) ελκυστικός value for money προορισμός, σύμφωνα με την έρευνα του Post Office Travel Money. «Το εάν θα έρθουν και πόσοι θα έρθουν, μένει να το δούμε. Αυτή τη στιγμή η επανεκκίνηση μας στοιχίζει 25% περισσότερο στη διανυκτέρευση δωματίων και με τιμές του 2019 στα συμβόλαια. Είναι ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες φέτος τα έσοδα των επιχειρήσεων. Φανταστείτε ότι δεν μπορούμε να αυξήσουμε τις τιμές σε αυτό το ποσοστό για τους μεμονωμένους πελάτες, διότι δεν θα είμαστε ανταγωνιστικοί. Σκεφτείτε ότι η γειτονική μας Τουρκία πουλάει σε καλύτερες τιμές, λόγω λίρας. Στην ουσία έχουμε μπροστά μας μια χρονιά που πρέπει και πάλι να δώσουμε τη μάχη, προσδοκώντας να φτάσουμε σε πραγματική ανάκαμψη το 2023», προσθέτει επιχειρηματίας από την Κατερίνη.

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης