Τα επαγγελματικά ταξίδια αναζωπυρώθηκαν προς την καλοκαιρινή περίοδο, καθώς οι εταιρείες απελευθερώθηκαν από τα δεσμά του Covid.
«Από τα μέσα Φεβρουαρίου είδαμε μια εκθετική αύξηση της ζήτησης όταν τα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου άνοιξαν ξανά και οι περιορισμοί καταργήθηκαν. Ήταν έκπληξη», λέει ο Pat McDonagh, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης ταξιδιών Clarity.
Αλλά θα συνεχιστεί αυτή η ανάκαμψη στα επαγγελματικά ταξίδια και μετά το καλοκαίρι; Θα είναι ισχυρή η παραδοσιακή σεζόν τους Σεπτεμβρίου-Νοεμβρίου;
Η απάντηση είναι περίπλοκη. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η υποκείμενη ζήτηση παραμένει ισχυρή.
Τα ταξίδια επιστρέφουν πολύ πιο γρήγορα από ό,τι πιστεύαμε όλοι, λόγω του τεράστιου αριθμού ανθρώπων που θέλουν να απολαύσουν ξανά την ανθρώπινη σύνδεση. Είναι κοντά στα επίπεδα του 2019, που δεν ήταν στις εκτιμήσεις.
Μεταξύ των πελατών Clarity, η ανάκτηση επαγγελματικών ταξιδιών ποικίλλει αρκετά απότομα ανά τομέα.
- Οι νομικές και επαγγελματικές υπηρεσίες εξακολουθούν να είναι 40%-50% κάτω από τα προ-Covid επίπεδα, ενώ η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι 20% κάτω.
- Η μηχανική και η βαριά βιομηχανία είναι τώρα έως 10% χαμηλότερα και τα ελίτ αθλητικά ταξίδια προσεγγίζουν τον όγκο του 2019.
Ωστόσο, ο Pat McDonagh εκτιμά ότι η δυναμική θα επιβραδυνθεί μετά τις καλοκαιρινές διακοπές.
«Είμαστε στο σημείο όπου για κάποιους καλούς λόγους θα πάει λίγο πίσω», λέει.
Διακοπή ταξιδιών
Οι χρόνιες ελλείψεις εργατικού δυναμικού έχουν καταστήσει τις καθυστερήσεις στην καλύτερη περίπτωση και τις άμεσες ακυρώσεις στη χειρότερη τον κανόνα για ταξίδια τους τελευταίους μήνες, είτε αεροπορικώς είτε σιδηροδρομικώς.
Το 6% των προγραμμάτων πτήσεων για τις δύο πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου καταργήθηκαν στη Γερμανία, σύμφωνα με την Mabrian, ένα ποσοστό που δεν λαμβάνει υπόψη τις ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι μειώσεις χρονοδιαγράμματος ανήλθαν σε 3%.
Η συνεχής αναταραχή έχει τίμημα
«Η συνεχής αναταραχή έχει τίμημα. Στο Άμστερνταμ πρέπει να βρίσκεστε στο αεροδρόμιο τέσσερις ώρες πριν την αναχώρηση, λέει η Yvonne Moya, παγκόσμια επικεφαλής ταξιδιών για την εταιρεία υπηρεσιών ανθρώπινων πόρων Randstad με έδρα την Ολλανδία.
Είχαμε ταξιδιώτες που δεν επιβιβάστηκαν στην πτήση αν έφτασαν τρεις ώρες νωρίτερα.»
Ο Hans-Ingo Biehl, εκτελεστικός διευθυντής της γερμανικής ένωσης ταξιδιωτικών διαχειριστών VDR, συμφωνεί.
«Το χάος που προκαλείται από διακοπές πτήσεων και έλλειψη προσωπικού σε όλο τον ταξιδιωτικό τομέα κάνει ορισμένους ταξιδιώτες να σκεφτούν να ταξιδέψουν και επιλέγουν να συναντηθούν μέσω διαδικτυακής διάσκεψης, λέει.
Αν κάποιος έχει μια κακή εμπειρία, θα αναβάλει το επόμενο ταξίδι μέχρι να χαλαρώσει η κατάσταση».
Αυξήσεις τιμών
Στα τέλη Ιουνίου, οι ενδοευρωπαϊκοί ναύλοι business class είχαν αυξηθεί 33% για το τρίτο τρίμηνο του 2022.
Την ίδια εβδομάδα, οι τιμές ενοικίασης αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχουν υπερδιπλασιαστεί σε ορισμένες περιπτώσεις.
Οι τιμές εκτοξεύονται λόγω ενός εύφλεκτου συνδυασμού αυξανόμενης ζήτησης, περιορισμών χωρητικότητας και αυξανόμενου κόστους για τους προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένων των μισθών και των καυσίμων.
Οι εταιρείες ενδέχεται να μεταβούν σε λειτουργία εξοικονόμησης με πιο αυστηρές διαδικασίες έγκρισης
«Δεν υπάρχουν φθηνές προσφορές, επειδή οι αεροπορικές εταιρείες είναι περιορισμένες σε ό,τι μπορούν να πουλήσουν, επιβεβαιώνει ο επικεφαλής της Clarity.
Φυσικά, οι επιχειρήσεις εξετάζουν πόσα ξοδεύουν και πόσο συχνά ταξιδεύουν και ενδεχομένως αυτό θα δημιουργήσει μια μακροπρόθεσμη πρόκληση».
Ενεργειακή κρίση
Η Ρωσία μείωσε τη ροή φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Nord Stream 1 προς τη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες τις τελευταίες εβδομάδες.
Η απώλεια προμήθειας φυσικού αερίου από τη Ρωσία έχει προκαλέσει φόβους. Ορισμένες βιομηχανικές επιχειρήσεις μπορεί να χρειαστεί να περιορίσουν την παραγωγή. Και οι πολίτες να μην μπορούν να θερμάνουν τα σπίτια τους αυτόν τον χειμώνα. Παράλληλα, οδηγεί και σε μεγαλύτερο πληθωρισμό.
Όλες αυτές οι συνέπειες θα μπορούσαν να επηρεάσουν τη ζήτηση για επαγγελματικά ταξίδια.
Στη Γερμανία, «αυτό το θέμα είναι στο τραπέζι για κάθε άτομο», λέει ο Hans-Ingo Biehl.
Κάθε νοικοκυριό και κάθε εταιρεία σκέφτεται πώς μπορεί να μειώσει το κόστος.
Εάν η κυβέρνηση πει ότι πρέπει να μειώσουμε την κατανάλωση φυσικού αερίου, τότε φυσικά τα ταξίδια θα είναι μέρος αυτού».
Περισσότερα κλεισίματα Covid
Τα κλεισίματα προορισμών λόγω Covid είναι «στο νούμερο ένα γιατί δυνητικά έχει τη μεγαλύτερη σοβαρότητα, υπογραμμίζει ο Pat McDonagh.
Εάν καταλήξουμε με περισσότερα κλειστά σύνορα και πρόσθετους περιορισμούς στα ταξίδια κατά τη χειμερινή περίοδο, αυτό φυσικά παρασύρει και τη ζήτηση.
Μέχρι να έχουμε έναν χειμωνιάτικο περιβάλλον, δεν νομίζω ότι μπορούμε να πούμε ότι αυτή η κρίση βρίσκεται πίσω από τον κλάδο».
Ωστόσο, το αφεντικό της Clarity ελπίζει ότι το μάθημα πώς το κλείσιμο των συνόρων δεν εμποδίζει την εξάπλωση του Covid-19 και ότι, με τα εμβόλια να αποδεικνύονται τόσο επιτυχημένα στην πρόληψη θανάτων, τα ταξίδια δεν θα κλείσουν όπως ήταν τα δύο πρώτα χρόνια.
Περιβαλλοντικοί φόβοι
Υπήρχαν πολλές προβλέψεις μετά το πρώτο lockdown ότι οι αυξανόμενοι φόβοι για το κλίμα θα κατέστειλαν μόνιμα τη ζήτηση επαγγελματικών ταξιδιών.
Στην πρώτη επανένωση μετά το lockdown, ο επικεφαλής του VDR πιστεύει ότι οι σκέψεις έχουν επικεντρωθεί εκ νέου στη βιωσιμότητα, μετά από ένα καλοκαίρι με αφύσικα ζεστό καιρό και εκτεταμένες πυρκαγιές.
«Θα διασφαλίσει περισσότερο από ποτέ ότι οι εταιρείες ταξιδεύουν μόνο όταν είναι δικαιολογημένο», λέει.
Πηγή: tourismtoday.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών