Πλησίασαν τα επίπεδα του 2019 οι πληρότητες στην Καστοριά και στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας κατά τη διάρκεια του φετινού Αυγούστου, «αλλά με λιγότερα καταλύματα ανοιχτά που μπόρεσαν να φιλοξενήσουν επισκέπτες» λένε επιχειρηματίες του ακριτικού τουριστικού προορισμού, κάνοντας τον απολογισμό της τουριστικής κίνησης του καλοκαιριού. Η αυξημένη κινητικότητα προήλθε:
- από την παρουσία Ελλήνων της διασποράς και κυρίως Αμερικανών που έλκουν την καταγωγή τους από τη Δυτική Μακεδονία, ως εναλλακτική πρόταση διακοπών που ξεφεύγει από το συνηθισμένο μοντέλο «ήλιος και θάλασσα»,
- όπως και από τον εσωτερικό τουρισμό, για τον ίδιο λόγο.
Η απουσία Ρώσων και Ουκρανών ωστόσο, παραμένει το μεγάλο «αγκάθι» όχι μόνο για τον τουρισμό της περιοχής, αλλά και για τον κλάδο της γουνοποιίας που πνέει τα λοίσθια.
«Φέτος είναι σαν να δεχθήκαμε “διπλό bullying”, τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων Δυτικής Μακεδονίας κ. Ιορδάνης Μιχαηλίδης, «διότι χάσαμε δύο από τις μεγαλύτερες δεξαμενές τουριστών για την περιοχή μας, τους Ρώσους και τους Ουκρανούς. Ο μεταξύ τους πόλεμος, ήρθε να αποτελειώσει τον πολύπαθο κλάδο της γουνοποιίας – βασικός λόγος για τον οποίο επισκέπτονταν τη Δυτική Μακεδονία και τα ξενοδοχεία της περιοχής μας. Ήρθε ως συνέχεια του πλήγματος που υποστήκαμε εξαιτίας της πανδημίας, με αποτέλεσμα, το αυξημένο λειτουργικό κόστος σήμερα λόγω ενέργειας και η χαμηλή ζήτηση λόγω πληθωρισμού, να κρατούν ακόμη κλειστές αρκετές ξενοδοχειακές μονάδες και ενοικιαζόμενα καταλύματα», υποστηρίζει.
«Τα Γρεβενά υποφέρουν»
Ιδιαίτερα για την περιοχή των Γρεβενών, ο κ. Μιχαηλίδης υποστηρίζει πως «υποφέρουν, διότι τα 8 στα 10 ξενοδοχεία της περιοχής φιλοξενούσαν πρόσφυγες και είναι κλειστά».
Ενώ για την περιοχή της Καστοριάς, ο συνολικός απολογισμός είναι ότι «ο κλάδος υπολειτουργεί». Μόνη εξαίρεση κατά τον ίδιο, η Κοζάνη και η Πτολεμαΐδα όπου «κινείται ο εμπορικός τουρισμός», ενώ σε Φλώρινα και Πρέσπες «όλες οι μέρες δεν είναι το ίδιο καλές από άποψη κίνησης». Να σημειωθεί ότι η Δυτική Μακεδονία είναι ουραγός σε όλους τους δείκτες που μετρούν τουριστικά αποτελέσματα, καθώς η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της περιοχής δεν ξεπερνάει το 1%, με λιγότερες (αναλογικά) διανυκτερεύσεις ανά επισκέπτη αλλά και τη μικρότερη κατά κεφαλή τουριστική δαπάνη.
«Ο χειμώνας 2022 – 2023 θα είναι «κρύος».
Οι περιοχές που δεν συνδέονται με το μοντέλο «ήλιος και θάλασσα» υποφέρουν. Ο εναλλακτικός τουρισμός είναι μονόδρομος.
Χρειάζεται να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες για να αναδείξουμε τον θρησκευτικό τουρισμό, τον φυσιολατρικό, τον οινοτουρισμό και όλες τις ειδικές μορφές τουρισμού που μπορούμε να υποστηρίξουμε. Στοχευμένα, με όραμα και στρατηγική, ώστε να πετύχουμε τουριστική ανάπτυξη.
Βασικές αγορές στις οποίες θα μπορούσαμε να διεισδύσουμε με ένα συνολικό τουριστικό πακέτο για όλο το χρόνο, είναι τα Βαλκάνια, η Γερμανία κ.α. Η Αλβανία είναι μια σημαντική για μας αγορά», σημειώνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων. «Απέχουμε πολλά χιλιόμετρα από την Αθήνα και ο κόσμος είναι πολύ προβληματισμένος από την ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση. Είναι διστακτικοί οι πιο πολλοί για μακρινές μετακινήσεις, διότι κοστίζουν περισσότερο. Ακόμα και για τα Χριστούγεννα, υπάρχει «ψευτοκίνηση» και πολλοί ιδιοκτήτες στον κλάδο της φιλοξενίας προβληματίζονται για το εάν θα ανοίξουν τις επιχειρήσεις τους που τις κρατούν για την ώρα κλειστές. Το λειτουργικό κόστος είναι υπέρογκο», εξηγεί.
Εναλλακτικός τουριστικός προορισμός
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας αποτελεί μη αναπτυγμένο τουριστικό προορισμό, κυρίως λόγω ζητημάτων συνδεσιμότητας και προσβασιμότητας και της απουσίας θαλάσσιου στοιχείου στην επικράτεια της, όπως περιγράφεται στη μελέτη "Ελληνικός Τουρισμός 2030 | Σχέδια Δράσης" που εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΕΤΕ. Παρόλα αυτά, η πλούσια φυσική ομορφιά της, οι λίμνες, τα ποτάμια, τα σπήλαια, η άγρια ζωή, οι ορεινοί όγκοι κ.α. προσδίδουν έναν εναλλακτικό τουριστικό χαρακτήρα, μοναδικό στην χώρα, αλλά είναι προφανές, ότι λόγω απουσίας κυρίαρχου τουριστικού προϊόντος, η Περιφέρεια θα πρέπει να εστιάσει στα εναλλακτικά, τα οποία θα πρέπει να ενοποιηθούν, να προβληθούν και να προσφερθούν ως ένα ενιαίο προϊόν, ελκυστικό για τις κατάλληλες αγορές στις οποίες απευθύνεται.
Στόχος των σχεδίων δράσης είναι
- η περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού ρεύματος (+151,3% επισκέψεις σε σχέση με το 2019), με σημαντική όμως άμβλυνση της εποχικότητας (μείωση της συμμετοχής του 3ου τριμήνου κατά 16,9 π.μ. στις ετήσιες επισκέψεις)
- η αύξηση της Μέσης Δαπάνης ανά Επίσκεψη (+35,2%), που θα προκύψει κατά κύριο λόγο από την αύξηση της Μέσης Δαπάνης ανά Διανυκτέρευση (+30,6%) και δευτερευόντως από την αύξηση της Μέσης Διάρκειας Παραμονής (+3,5%)
- ως αποτέλεσμα, η αύξηση των διανυκτερεύσεων (+160,2%) και -κυρίως- των εισπράξεων (+239,8%) θα είναι σημαντικά μεγαλύτερη από αυτή των επισκέψεων, ενώ η εποχικότητα σε αυτά τα μεγέθη θα αμβλυνθεί περισσότερο απ’ ότι στις επισκέψεις (μείωση κατά 19,7 π.μ. και 19,5 π.μ αντίστοιχα).
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών