Οι τομείς της ενέργειας και των μεταφορών μπορεί να ήταν στο επίκεντρο της συνάντησης του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη με υψηλόβαθμα στελέχη του εθνικού ιαπωνικού φορέα επιχειρήσεων KEIDANREN και άλλων κορυφαίων εταιρειών, η ενίσχυση ωστόσο των δεσμών Ελλάδας – Ιαπωνίας σε ό,τι αφορά την «βαριά βιομηχανία» της χώρας, τον τουρισμό, δεν θα μπορούσε να λείπει από το κύριο «μενού».
«Αυτή η χρονιά ήταν μια χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό μας. Και θα θέλαμε να δούμε περισσότερους Έλληνες να ταξιδεύουν στην Ιαπωνία και περισσότερους Ιάπωνες να ταξιδεύουν στην Ελλάδα» είπε ο κ. Μητσοτάκης και αναφέρθηκε στην πρόοδο της ελληνικής οικονομίας, σημειώνοντας τις καλύτερες αναπτυξιακές επιδόσεις της στην ευρωζώνη, αν και οι δύο πλευρές συζήτησαν περαιτέρω τρόπους προσέλκυσης επενδύσεων και συνεργασιών στην ευρύτερη περιοχή που αφορά και την Ελλάδα, με έμφαση στα Δυτικά Βαλκάνια.
Πάντως, σύμφωνα με έκθεση (2021) του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Τόκυο, ο αριθμός των Ιαπώνων που επισκέπτονται την Ελλάδα παραμένει εξαιρετικά χαμηλός συγκριτικά με εκείνον άλλων επισκεπτών που προέρχονται από τουριστικές δεξαμενές, παρόμοιου οικονομικού μεγέθους και βιοτικού επιπέδου.
Στοιχεία της ιαπωνικής στατιστικής υπηρεσίας δείχνουν ότι το 2019 είχαν επισκεφθεί την Ελλάδα μόλις 110.368 Ιάπωνες. Επιπλέον σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2021 καταγράφηκαν 4.436 αφίξεις Ιαπώνων σε κάμπινγκ και καταλύματα σύντομης διαμονής και αντίστοιχα 12.389 διανυκτερεύσεις. «Ενδεχόμενος παράγοντας για την περιορισμένη επισκεψιμότητα των Ιαπώνων τουριστών είναι, τόσο η έλλειψη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης, όσο και προγραμμάτων προώθησης του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας, ώστε να καθιερωθεί στην συνείδηση του Ιάπωνα πολίτη ως εξαιρετικός τουριστικός προορισμός, ο οποίος περιλαμβάνει πολλές μορφές εναλλακτικού τουρισμού», όπως τονίζεται σχετικά. Το ζήτημα της αποκατάστασης της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης Ελλάδας- Ιαπωνίας που είναι πρωταρχικής σημασίας για την τόνωση των τουριστικών ροών και την ενίσχυση του επενδυτικού ενδιαφέροντος, τέθηκε επί τάπητος στις πρόσφατες συναντήσεις που είχε κατά την επίσκεψή του στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, ο ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.
«Μουδιασμένοι» οι Ιάπωνες τουρίστες το 2022, σε ποια θέση βρέθηκε η Ελλάδα στις προτιμήσεις τους
Αποκαλυπτικά ήταν τα στοιχεία του Βαρόμετρου Tαξιδιών Mεγάλων Aποστάσεων (Long-Haul Travel Barometer) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC) και του Eurail που δημοσιεύθηκε στις αρχές της φετινής τουριστικής περιόδου. Η Ελλάδα βρέθηκε ανάμεσα στους δημοφιλείς μακρινούς προορισμούς διακοπών για τους Ιάπωνες, αν και το ποσοστό της ήταν μόλις 5% , δεν απουσίαζε ωστόσο από την top δεκάδα, καταλαμβάνοντας την 9η θέση μαζί με τη Νορβηγία και Σουηδία - στην κορυφή της λίστας βρέθηκε η Ιταλία με ποσοστό 23%. Αξίζει να σημειωθεί επίσης, η απουσία της ανταγωνιστικής Τουρκίας και αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα για την αύξηση του τουριστικού ρεύματος, παρόλο που η «γιαπωνέζικη τουριστική πίτα» αποτελεί σημαντική επιδίωξη της γειτονικής χώρας, η οποία προωθεί την προσέλκυσή τους μέσω απευθείας αεροπορικών συνδέσεων. Η «όρεξη» των Γιαπωνέζων να επισκεφθούν την Ευρώπη το 2022 παρέμεινε ωστόσο λόγω Covid, υποτονική και κάτω από προ πανδημίας επίπεδα, αν και τα σύνορα της χώρας «άνοιξαν» στις 11 Οκτωβρίου 2022 και χωρίς τον περιορισμό του ημερήσιου αριθμού τουριστών, ωστόσο δεν καταργήθηκαν όλα τα μέτρα εισόδου, όπως συνέβη σε πολλές χώρες του κόσμου.
Να σημειωθεί ότι ο αριθμός των Ιαπώνων τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα αν και είχε αυξηθεί μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, σημείωσε κάμψη με την εμφάνιση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Μέχρι και πριν την πανδημία, ο αριθμός τους στην Ελλάδα παρέμενε πολύ μικρός τόσο σε σχέση με αριθμό των Ιαπώνων που ταξιδεύει στο εξωτερικό όσο και σε σχέση με τον συνολικό αριθμό των ταξιδιωτών που επισκέπτονται τη χώρα μας. Ενδεικτικά, σύμφωνα με την ελληνική πρεσβεία στο Τόκυο, οι αφίξεις Ιαπώνων σε όλους τους τύπους καταλυμάτων στην Ελλάδα το 2016 ήταν 51.380, το 2018 ήταν 62.877 και το 2018 έφτασαν τις 76.949, με ποσοστά ανά σύνολο αφίξεων αντίστοιχα, μόλις 0,3 - 0,33 και 0,37. Επιπλέον, το 2020, οι πληρωμές της Ελλάδας στην Ιαπωνία μειώθηκαν κατά 16% (από 42 εκ. ευρώ σε 21 εκ. ευρώ), απαρτίζοντας μόλις το 0,14 % του συνόλου των πληρωμών της Ελλάδας στο εξωτερικό (15.433 εκ. ευρώ) ενώ οι εισαγωγές υπηρεσιών από την Ιαπωνία αφορούσαν κυρίως τον κλάδο των μεταφορών (60% του συνόλου).
«Εξαιρετικά πολιτισμένοι» οι Ιάπωνες τουρίστες, σύμφωνα με Βρετανούς ξεναγούς
Το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται στην προνομιακή τρίτη θέση με τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης για τους Ιάπωνες (ποσοστό 19%). Πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη στην Βρετανία απευθύνθηκε σε ξεναγούς, προκειμένου να μελετήσει τη συμπεριφορά διαφόρων εθνικοτήτων κατά τις διακοπές τους, συμπεριλαμβανομένων και των Κινέζων. Όσον αφορά τις επισκέψεις τους σε ιστορικά μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος, οι Ιάπωνες ήταν μακράν ο πιο πολιτισμένος λαός, περισσότερο από τους Κινέζους, τους Αμερικανούς, τους Γάλλους κ.α. Πολλοί απέδωσαν τη συμπεριφορά τους στην κουλτούρα και τη θρησκεία τους και άλλοι στον τρόπο ζωής που διατηρείται μέχρι τις μέρες μας και επιβάλλει αυστηρότητα, τάξη και ταπεινότητα.
Σε ό,τι αφορά πάντως την προώθηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού στην Ιαπωνία, προέχει στην παρούσα φάση η γνωριμία της τόσο με ώριμους, όσο και με νέους προορισμούς. Ακόμα και πασίγνωστες περιοχές όπως είναι η Ρόδος, η Χαλκιδική και τα Επτάνησα παραμένουν ουσιαστικά άγνωστες στο ευρύ ταξιδιωτικό κοινό αυτής της μακρινής χώρας. «Για να αυξήσουμε επομένως το τουριστικό ρεύμα από την Ιαπωνία, πρέπει αφενός να προβάλουμε περισσότερο τους ήδη δημοφιλείς στους Ιάπωνες προορισμούς, αλλά να κάνουμε 52 γνωστούς και άλλους. Ειδικά προορισμούς που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια τους έτους, καθώς οι Ιάπωνες ταξιδεύουν και σε περιόδους που δεν είναι αιχμής για τον Ελληνικό Τουρισμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Θεσσαλονίκη και κατά συνέπεια η ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας, που θα μπορούσαν να προσφέρουν σχετικά φθηνότερους προορισμούς και μάλιστα για όλη τη διάρκεια του έτους», τονίζεται στην ετήσια έκθεση για το 2021 που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα (Σεπτέμβριος 2022) από το Γραφείο ΟΕΥ του Τόκυο.
Πιο αργή από άλλες τουριστικές αγορές η ανάκαμψη της Ιαπωνίας, το 2022
Για το 2022 η ανάκαμψη της ιαπωνικής τουριστικής αγοράς είναι πολύ πιο αργή από άλλες χώρες. Όμως, τους τελευταίους τρεις μήνες άρχισε σταδιακά το άνοιγμα της χώρας. Η ανάκαμψη του ιαπωνικού τουρισμού είναι βέβαια πολύ πιο αργή από ό,τι στις περισσότερες χώρες. Εκτιμάται όμως ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και αν δεν προκύψει κάποια δραματική επιδείνωση της πανδημίας, η χώρα πιθανότατα από το 2023 θα επανέλθει στην ομαλότητα. Το γεγονός ότι η επανεκκίνηση του ιαπωνικού τουρισμού γίνεται ουσιαστικά εκ του μηδενός δημιουργεί κάποιες ευκαιρίες για τη χώρα μας, να τοποθετηθεί έγκαιρα και σε σωστή βάση, ώστε να αποκτήσει πλεονέκτημα και να πετύχει ένα καλύτερο σε σχέση με το παρελθόν μερίδιο στην αγορά.
Να σημειωθεί ότι κατά την τελευταία τετραετία και συγκεκριμένα το 2018, η μοναδική σημαντική επένδυση αφορά την εξαγορά από την Japan Tobacco International (JTI) της ρωσικής επιχείρησης Donskoy Tabak ιδιοκτησίας του επιχειρηματία κ. Ιβάν Σαββίδη, θυγατρική της οποίας είναι και η Συνεταιριστική Καπνοβιομηχανία Ελλάδος Α.Ε. (ΣΕΚΑΠ), με αποτέλεσμα να περάσει και αυτή υπό ιαπωνικό έλεγχο. Η Ιαπωνία είναι μία εξαιρετικά αναπτυγμένη χώρα 125 εκατομμυρίων κατοίκων με υψηλό κατά κεφαλή εισόδημα και κατά συνέπεια μια εν δυνάμει πολύ σημαντική τουριστική αγορά. Βέβαια, λόγω της πανδημίας η χώρα αυτή για 2 χρόνια ήταν ουσιαστικά κλειστή και ο τουρισμός της στην κυριολεξία εξαϋλώθηκε. Το 2019 οι Ιάπωνες ταξιδιώτες στο εξωτερικό ήταν πάνω από 20 εκατ. άτομα, αλλά το 2020 έπεσαν στα 3,17 εκατ., ενώ το 2021 ήταν μόλις 500 χιλ.
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Στο ραντάρ ιαπωνικών επενδύσεων η Ελλάδα, που φιλοδοξεί να γίνει «big in Japan» ταξιδιωτικός προορισμός
Η προσέλκυση τουριστών βρέθηκε και αυτή στο «μενού» της συνάντησης Μητσοτάκη με Ιάπωνες επενδυτές.
Σχόλια αναγνωστών