Του Χάρη Ντιγριντάκη
Κρύος ιδρώτας λούζει την ανά τον κόσμο τουριστική βιομηχανία καθώς το φάντασμα της ύφεσης πλανάται έντονα πάνω από την παγκόσμια οικονομία. Η ιοβόλος αύξηση των τιμών της ενέργειας προκαλεί έμφραγμα στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, συρρικνώνει το πορτοφόλι βασικών αγορών για την Ελλάδα και αναμφίλεκτα δημιουργεί αμφίσημα μηνύματα για το τουριστικό 2023.
Ως εκ τούτου διαμορφώνεται ένα θολό τουριστικό τοπίο για την επόμενη χρονιά. Σίγουροι είναι ότι θα υπάρξει νέα άνοδος από την πλευρά των ΗΠΑ και την αραβική αγορά στην οποία προστίθενται και νέες χώρες άντλησης τουριστών. Οι ελληνικές επιχειρήσεις φέρονται να ανασχεδιάζουν το μίγμα της πελατείας τους μετά τις απώλειες της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς. Νέες αγορές για την Ελλάδα είναι το Καζακστάν (μέσω αυτού αναμένεται να έλθουν και Ρώσοι τουρίστες) η Ιορδανία, επανακάμπτει δυναμικά και η Πολωνία, ενώ φαίνεται ότι ανακάμπτει και η Ασία.
Μπορεί το 2022 η επιθυμία για ταξίδια, έπειτα από δύο χρονιές αυστηρών περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας, να κυριάρχησε έναντι των εξελίξεων σε μακροοικονομικό επίπεδο, καθώς οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και των γενικευμένων ανατιμήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες δεν είχαν γίνει ακόμη ορατές σε βάθος, ωστόσο το σκηνικό αλλάζει για το 2023 εγείροντας έντονη ανησυχία, μια εβδομάδα πριν από την έκθεση World Travel Market του Λονδίνου που αποτελεί παραδοσιακά το βαρόμετρο για τις τάσεις και την κίνηση της επόμενης τουριστικής σεζόν.
«Προφανώς τα μακροοικονομικά και τα γεωπολιτικά μας δημιουργούν ανησυχίες για την επόμενη χρονιά. Η Ελλάδα έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια να δημιουργήσει ένα πάρα πολύ ισχυρό τουριστικό brand. Είμαστε πλέον στα 5 σημαντικότερα τουριστικά brands παγκοσμίως. Αυτό σημαίνει ότι στις βασικές αγορές-στόχους, και ειδικά στις ευρωπαϊκές αγορές, η Ελλάδα σε επίπεδο επιθυμίας των πολιτών τους να την επισκεφθούν είναι στις θέσεις από 1 έως 3. Αρα, αν πάρουμε σαν δεδομένο ότι του χρόνου θα έχουμε μια μικρότερη δεξαμενή επισκεπτών, συνεπεία του πληθωρισμού, του αυξημένου ενεργειακού κόστους κ.λπ., η Ελλάδα θα είναι στις τρεις πρώτες επιλογές. Αυτό μας κάνει να αισιοδοξούμε, προφανώς δεν θα είναι εύκολος ο δρόμος, αλλά τηρουμένων των αναλογιών, νομίζω ότι και το 2023 θα είναι μια θετική χρονιά», τόνισε σχετικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), κ. Γιάννης Ρέτσος, στο πλαίσιο του του συνεδρίου «Η Ελλάδα μετά VI» του «Κύκλου Ιδεών».
Οι ξενοδόχοι, που καλούνται να ισορροπήσουν μετά την πανδημία έχοντας, όπως εκτιμάται, καταγράψει για το 2022 υψηλούς τζίρους, αλλά περιορισμένα κέρδη, προχωρούν στη σύναψη συμβολαίων με τους tour operators για την επόμενη σεζόν, κερδίζοντας αυξήσεις από 5% έως 15% στις τιμές των δωματίων.
Παραμένει ισχυρή η ζήτηση
Η ζήτηση για την Ελλάδα, πάντως, όπως διαπιστώνουν οι επιχειρηματίες, παραμένει ισχυρή, και οι ισχυροί παίκτες του κλάδου να διευρύνουν τα προγράμματά τους για προορισμούς της χώρας και να μη διστάζουν να ποντάρουν ακόμη και σε περιόδους χαμηλής τουριστικής κίνησης, σε μία προσπάθεια να ενισχύσουν το μερίδιό τους.
Στην κατεύθυνση αυτή, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στη μεγάλη ζήτηση που διαπιστώνεται ήδη, αερομεταφορείς και ταξιδιωτικοί πράκτορες προσθέτουν νέους ελληνικούς προορισμούς, χωρίς να διστάσουν να επενδύσουν στον προορισμό Ελλάδα ακόμη και σε περιόδους με χαμηλή τουριστική κίνηση. Μέσα στις επόμενες ημέρες, μάλιστα, αναμένονται ανακοινώσεις για την προσθήκη νέων δρομολογίων από την Αθήνα, με αεροπορικές εταιρείες να κάνουν το ντεμπούτο τους στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας μέσα στο 2023.
Προς τη Ρόδο και το Ηράκλειο Κρήτης θα πετάει από τον Μάρτιο η λετονική αεροπορική εταιρεία airBaltic, με έδρα τη Ρίγα. Πριν από λίγες ημέρες γνωστοποιήθηκε το ενισχυμένο πρόγραμμα του κρατικού αερομεταφορέα της Λετονίας, ο οποίος εντάσσει στο πτητικό του πρόγραμμα 18 νέα δρομολόγια από τη Βαλτική προς δημοφιλείς προορισμούς, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η εταιρεία θα πραγματοποιεί 2 πτήσεις την εβδομάδα από το Ταλίν προς τη Ρόδο και το Ηράκλειο και 2 εβδομαδιαίες πτήσεις από το Βίλνιους προς το Ηράκλειο.
Ενισχυμένο αναμένεται να είναι το πρόγραμμα του γερμανικού tour operator Alltours για την Ελλάδα την επόμενη τουριστική σεζόν, με τις εκπτώσεις των early bookings, των κρατήσεων που πραγματοποιούνται αυτή τη χρονική περίοδο, να ανέρχονται σε ποσοστό έως και 35%. Με το βλέμμα στο 2023 κινείται και ο επίσης γερμανικός FTI, ο οποίος στοχεύει στον διπλασιασμό των ξενοδοχείων που φέρουν κάποιο brand του και βρίσκονται σε δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Ελλάδα, μέχρι το 2026.
Η Αθήνα και τα Χανιά προστίθενται στο διευρυμένο πρόγραμμα των βρετανικών easyJet και easyJet Holidays για τη σεζόν του 2023, οι οποίες ποντάρουν όχι μόνο στη νησιωτική, αλλά και στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Την πρόθεση της Gulf Air να «πετάξει» το 2023 σε νέους ελληνικούς προορισμούς γνωστοποίησε πριν από λίγα 24ωρα ο Waleed Abdulhameed Al Alawi, CEO της αεροπορικής εταιρείας. Ο εθνικός αερομεταφορέας του Μπαχρέιν έχει βάλει στο επίκεντρο του σχεδιασμού της, εκτός από την ενίσχυση της παρουσίας της στην Αθήνα, ακόμα και με τη χρήση κοινών κωδικών πτήσεων, την επέκτασή της στη Ρόδο καθώς και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Τη δική του ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού δίνει ο βρετανικός όμιλος jet2. Το ενισχυμένο πρόγραμμα των Jet2.com και Jet2holidays για το 2023 με προορισμό την Ελλάδα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τρία νέα δρομολόγια, 1,3 εκατ. διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις, αυξημένη συχνότητα πτήσεων και έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν νωρίτερα από κάθε άλλη φορά. Μάλιστα, με στόχο αφενός να διευρύνουν την παρουσία τους στην ελληνική τουριστική αγορά και αφετέρου να ανταποκριθούν στην ισχυρή ζήτηση, η Jet2.com, η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου, και η Jet2holidays, ο δεύτερος μεγαλύτερος βρετανικός tour operator, αύξησαν κατά 8% τις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις προς νησιωτικούς και ηπειρωτικούς προορισμούς της χώρας.
Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσαν και στις προοπτικές ανάπτυξης της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού για σύντομες αποδράσεις city break και κατά τη διάρκεια του χειμώνα, βάζοντας έτσι στο πλάνο την εκτέλεση πτήσεων προς την ελληνική πρωτεύουσα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Στις προοπτικές ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού και κατά την περίοδο χαμηλής ζήτησης ποντάρει και η ουγγρική χαμηλού κόστους εταιρεία Wizz Air, η οποία ενισχύει την παρουσία της στην Ελλάδα από τον Δεκέμβριο. Στο πλαίσιο αυτό, τον χειμώνα η εταιρεία θα συνδέει την Αθήνα με δύο νέους προορισμούς, το Τελ Αβίβ και τα Τίρανα. Επί του παρόντος, η Wizz Air πετάει σε οκτώ προορισμούς από την ελληνική πρωτεύουσα.
Το στίγμα των προθέσεών της για το καλοκαίρι του 2023 έδωσε, τέλος, ήδη από την προηγούμενη άνοιξη και η γερμανική TUI, προαναγγέλλοντας τότε ενίσχυση του προγράμματός της για την Ελλάδα, σε διψήφιο μάλιστα ποσοστό.
Τη συχνότητα των πτήσεων που εκτελεί, συνδέοντας την Αθήνα με τη Σιγκαπούρη, προτίθεται να αυξήσει το 2023 και η Scoot, η αεροπορική εταιρεία μέσω της οποίας εξυπηρετεί την ελληνική αγορά o όμιλος Singapore Airlines (SIA).
Η Scoot επέστρεψε φέτος δυναμικά στην Ελλάδα, έπειτα από δύο χρόνια ταξιδιωτικών περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, πραγματοποιώντας το δρομολόγιο Αθήνα – Σιγκαπούρη 4 φορές την εβδομάδα, με τους επικεφαλής της SIA να επισημαίνουν ότι η εταιρεία στοχεύει να αυξήσει εκ νέου τη συχνότητα την επόμενη σεζόν, εξετάζοντας παράλληλα το ενδεχόμενο καθημερινής σύνδεσης μεταξύ των δύο προορισμών, δεδομένου ότι η ζήτηση τόσο των εισερχόμενων όσο και των εξερχόμενων ταξιδιωτών αυξάνεται σταδιακά.
Πηγή: www.tourismtoday.gr
www.bankingnews.gr
Ως εκ τούτου διαμορφώνεται ένα θολό τουριστικό τοπίο για την επόμενη χρονιά. Σίγουροι είναι ότι θα υπάρξει νέα άνοδος από την πλευρά των ΗΠΑ και την αραβική αγορά στην οποία προστίθενται και νέες χώρες άντλησης τουριστών. Οι ελληνικές επιχειρήσεις φέρονται να ανασχεδιάζουν το μίγμα της πελατείας τους μετά τις απώλειες της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς. Νέες αγορές για την Ελλάδα είναι το Καζακστάν (μέσω αυτού αναμένεται να έλθουν και Ρώσοι τουρίστες) η Ιορδανία, επανακάμπτει δυναμικά και η Πολωνία, ενώ φαίνεται ότι ανακάμπτει και η Ασία.
Μπορεί το 2022 η επιθυμία για ταξίδια, έπειτα από δύο χρονιές αυστηρών περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας, να κυριάρχησε έναντι των εξελίξεων σε μακροοικονομικό επίπεδο, καθώς οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης και των γενικευμένων ανατιμήσεων σε προϊόντα και υπηρεσίες δεν είχαν γίνει ακόμη ορατές σε βάθος, ωστόσο το σκηνικό αλλάζει για το 2023 εγείροντας έντονη ανησυχία, μια εβδομάδα πριν από την έκθεση World Travel Market του Λονδίνου που αποτελεί παραδοσιακά το βαρόμετρο για τις τάσεις και την κίνηση της επόμενης τουριστικής σεζόν.
«Προφανώς τα μακροοικονομικά και τα γεωπολιτικά μας δημιουργούν ανησυχίες για την επόμενη χρονιά. Η Ελλάδα έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια να δημιουργήσει ένα πάρα πολύ ισχυρό τουριστικό brand. Είμαστε πλέον στα 5 σημαντικότερα τουριστικά brands παγκοσμίως. Αυτό σημαίνει ότι στις βασικές αγορές-στόχους, και ειδικά στις ευρωπαϊκές αγορές, η Ελλάδα σε επίπεδο επιθυμίας των πολιτών τους να την επισκεφθούν είναι στις θέσεις από 1 έως 3. Αρα, αν πάρουμε σαν δεδομένο ότι του χρόνου θα έχουμε μια μικρότερη δεξαμενή επισκεπτών, συνεπεία του πληθωρισμού, του αυξημένου ενεργειακού κόστους κ.λπ., η Ελλάδα θα είναι στις τρεις πρώτες επιλογές. Αυτό μας κάνει να αισιοδοξούμε, προφανώς δεν θα είναι εύκολος ο δρόμος, αλλά τηρουμένων των αναλογιών, νομίζω ότι και το 2023 θα είναι μια θετική χρονιά», τόνισε σχετικά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), κ. Γιάννης Ρέτσος, στο πλαίσιο του του συνεδρίου «Η Ελλάδα μετά VI» του «Κύκλου Ιδεών».
Οι ξενοδόχοι, που καλούνται να ισορροπήσουν μετά την πανδημία έχοντας, όπως εκτιμάται, καταγράψει για το 2022 υψηλούς τζίρους, αλλά περιορισμένα κέρδη, προχωρούν στη σύναψη συμβολαίων με τους tour operators για την επόμενη σεζόν, κερδίζοντας αυξήσεις από 5% έως 15% στις τιμές των δωματίων.
Παραμένει ισχυρή η ζήτηση
Η ζήτηση για την Ελλάδα, πάντως, όπως διαπιστώνουν οι επιχειρηματίες, παραμένει ισχυρή, και οι ισχυροί παίκτες του κλάδου να διευρύνουν τα προγράμματά τους για προορισμούς της χώρας και να μη διστάζουν να ποντάρουν ακόμη και σε περιόδους χαμηλής τουριστικής κίνησης, σε μία προσπάθεια να ενισχύσουν το μερίδιό τους.
Στην κατεύθυνση αυτή, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στη μεγάλη ζήτηση που διαπιστώνεται ήδη, αερομεταφορείς και ταξιδιωτικοί πράκτορες προσθέτουν νέους ελληνικούς προορισμούς, χωρίς να διστάσουν να επενδύσουν στον προορισμό Ελλάδα ακόμη και σε περιόδους με χαμηλή τουριστική κίνηση. Μέσα στις επόμενες ημέρες, μάλιστα, αναμένονται ανακοινώσεις για την προσθήκη νέων δρομολογίων από την Αθήνα, με αεροπορικές εταιρείες να κάνουν το ντεμπούτο τους στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας μέσα στο 2023.
Προς τη Ρόδο και το Ηράκλειο Κρήτης θα πετάει από τον Μάρτιο η λετονική αεροπορική εταιρεία airBaltic, με έδρα τη Ρίγα. Πριν από λίγες ημέρες γνωστοποιήθηκε το ενισχυμένο πρόγραμμα του κρατικού αερομεταφορέα της Λετονίας, ο οποίος εντάσσει στο πτητικό του πρόγραμμα 18 νέα δρομολόγια από τη Βαλτική προς δημοφιλείς προορισμούς, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η εταιρεία θα πραγματοποιεί 2 πτήσεις την εβδομάδα από το Ταλίν προς τη Ρόδο και το Ηράκλειο και 2 εβδομαδιαίες πτήσεις από το Βίλνιους προς το Ηράκλειο.
Ενισχυμένο αναμένεται να είναι το πρόγραμμα του γερμανικού tour operator Alltours για την Ελλάδα την επόμενη τουριστική σεζόν, με τις εκπτώσεις των early bookings, των κρατήσεων που πραγματοποιούνται αυτή τη χρονική περίοδο, να ανέρχονται σε ποσοστό έως και 35%. Με το βλέμμα στο 2023 κινείται και ο επίσης γερμανικός FTI, ο οποίος στοχεύει στον διπλασιασμό των ξενοδοχείων που φέρουν κάποιο brand του και βρίσκονται σε δημοφιλείς προορισμούς, όπως η Ελλάδα, μέχρι το 2026.
Η Αθήνα και τα Χανιά προστίθενται στο διευρυμένο πρόγραμμα των βρετανικών easyJet και easyJet Holidays για τη σεζόν του 2023, οι οποίες ποντάρουν όχι μόνο στη νησιωτική, αλλά και στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Την πρόθεση της Gulf Air να «πετάξει» το 2023 σε νέους ελληνικούς προορισμούς γνωστοποίησε πριν από λίγα 24ωρα ο Waleed Abdulhameed Al Alawi, CEO της αεροπορικής εταιρείας. Ο εθνικός αερομεταφορέας του Μπαχρέιν έχει βάλει στο επίκεντρο του σχεδιασμού της, εκτός από την ενίσχυση της παρουσίας της στην Αθήνα, ακόμα και με τη χρήση κοινών κωδικών πτήσεων, την επέκτασή της στη Ρόδο καθώς και σε άλλες περιοχές της χώρας.
Τη δική του ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού δίνει ο βρετανικός όμιλος jet2. Το ενισχυμένο πρόγραμμα των Jet2.com και Jet2holidays για το 2023 με προορισμό την Ελλάδα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τρία νέα δρομολόγια, 1,3 εκατ. διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις, αυξημένη συχνότητα πτήσεων και έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν νωρίτερα από κάθε άλλη φορά. Μάλιστα, με στόχο αφενός να διευρύνουν την παρουσία τους στην ελληνική τουριστική αγορά και αφετέρου να ανταποκριθούν στην ισχυρή ζήτηση, η Jet2.com, η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου, και η Jet2holidays, ο δεύτερος μεγαλύτερος βρετανικός tour operator, αύξησαν κατά 8% τις διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις προς νησιωτικούς και ηπειρωτικούς προορισμούς της χώρας.
Ιδιαίτερη βαρύτητα έδωσαν και στις προοπτικές ανάπτυξης της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού για σύντομες αποδράσεις city break και κατά τη διάρκεια του χειμώνα, βάζοντας έτσι στο πλάνο την εκτέλεση πτήσεων προς την ελληνική πρωτεύουσα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Στις προοπτικές ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού και κατά την περίοδο χαμηλής ζήτησης ποντάρει και η ουγγρική χαμηλού κόστους εταιρεία Wizz Air, η οποία ενισχύει την παρουσία της στην Ελλάδα από τον Δεκέμβριο. Στο πλαίσιο αυτό, τον χειμώνα η εταιρεία θα συνδέει την Αθήνα με δύο νέους προορισμούς, το Τελ Αβίβ και τα Τίρανα. Επί του παρόντος, η Wizz Air πετάει σε οκτώ προορισμούς από την ελληνική πρωτεύουσα.
Το στίγμα των προθέσεών της για το καλοκαίρι του 2023 έδωσε, τέλος, ήδη από την προηγούμενη άνοιξη και η γερμανική TUI, προαναγγέλλοντας τότε ενίσχυση του προγράμματός της για την Ελλάδα, σε διψήφιο μάλιστα ποσοστό.
Τη συχνότητα των πτήσεων που εκτελεί, συνδέοντας την Αθήνα με τη Σιγκαπούρη, προτίθεται να αυξήσει το 2023 και η Scoot, η αεροπορική εταιρεία μέσω της οποίας εξυπηρετεί την ελληνική αγορά o όμιλος Singapore Airlines (SIA).
Η Scoot επέστρεψε φέτος δυναμικά στην Ελλάδα, έπειτα από δύο χρόνια ταξιδιωτικών περιορισμών εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, πραγματοποιώντας το δρομολόγιο Αθήνα – Σιγκαπούρη 4 φορές την εβδομάδα, με τους επικεφαλής της SIA να επισημαίνουν ότι η εταιρεία στοχεύει να αυξήσει εκ νέου τη συχνότητα την επόμενη σεζόν, εξετάζοντας παράλληλα το ενδεχόμενο καθημερινής σύνδεσης μεταξύ των δύο προορισμών, δεδομένου ότι η ζήτηση τόσο των εισερχόμενων όσο και των εξερχόμενων ταξιδιωτών αυξάνεται σταδιακά.
Πηγή: www.tourismtoday.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών