Καταθλιπτικές και εντελώς αβάσιμες οι προβλέψεις για την ύφεση
Αβάσιμες χαρακτηρίζει τις προβλέψεις του ΟΟΣΑ για ύφεση και το 2014 στην Ελλάδα, η Alpha Bank στο εβδομαδιαίο της δελτίο, τονίζοντας ότι η πρόβλεψη του ΟΟΣΑ για την ύφεση του 2014 στο -0,4% του ΑΕΠ, είναι "σε αναντιστοιχία με την πλειοψηφία των αναλυτών παγκοσμίως που προβλέπουν θετικό ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2014".
Ο ΟΟΣΑ προβλέπει την ανάκαμψη του πραγματικού ΑΕΠ κατά 1,8% το 2015 αλλά στη συνέχεια, τονίζει η τράπεζα, προβλέπει την επικράτηση μιας κατάστασης αδυναμίας της ελληνικής οικονομίας να επιτύχει ουσιαστική ανάκαμψη και την έξοδό της από τη μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της.
Ειδικότερα, ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι η μέση ετήσια αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ της Ελλάδος στην περίοδο 2014-2020 δεν θα υπερβεί το 1,5%, έναντι 4,0% που προβλέπει η Τρόικα. Αυτές οι υποθέσεις του ΟΟΣΑ (και της Moody's), ισοδυναμούν με πρόβλεψη ότι η ελληνική οικονομία δεν πρόκειται να εξέλθει ποτέ από την κρίση.
Για παράδειγμα, αν επαληθευτούν οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ, τότε η ανεργία το 2020 θα είναι ακόμη υψηλότερη από το 27% του εργατικού δυναμικού, όσο και σήμερα. Μάλιστα, οι προβλέψεις αυτές του ΟΟΣΑ είναι ακόμη περισσότερο ανεξήγητες αφού θα συμβούν σε μια χώρα, που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ίδιου του ΟΟΣΑ, έχει πραγματοποιήσει την μεγαλύτερη πρόοδο από όλες τις χώρες που παρακολουθεί στον τομέα των φιλικών προς την ανάπτυξη διαρθρωτικών προσαρμογών και η οποία έχει ήδη επιτύχει τεράστια βελτίωση στη διεθνή ανταγωνιστικότητά της, με την πραγματική εσωτερική υποτίμηση της ισοτιμίας του νομίσματός της που θα υπερβεί το 30% στο τέλος του 2014.
Αυτή η χώρα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, δεν θα έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει επενδυτές (ούτε εγχώριους, ούτε και ξένους), ούτε και τις εγχώριες καταθέσεις που μεταφέρθηκαν στο εξωτερικό στην περίοδο της κρίσης. 'Όλα δε αυτά δεν πρόκειται να συμβούν ούτε και έως το 2020. Η ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, θα είναι καταδικασμένη να λειτουργεί για μεγάλο χρονικό διάστημα (2014-2020) με αρνητικό πληθωρισμό (-0,6%) και πολύ χαμηλό ρυθμό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ (1,5%), και απλώς θα βυθίζεται στην ανυπαρξία και στην απουσία ανάπτυξης κάθε χρόνο όλο και περισσότερο.
Και η χαριστική βολή έρχεται με την ανάλυση για την βιωσιμότητα του χρέους. Με την υπόθεση ότι η αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ δεν θα υπερβεί το 1,5% στην περίοδο 2014-2020, εκτιμούν στον ΟΟΣΑ ότι το χρέος της γενικής κυβέρνησης θα ανέλθει στο 157% του ΑΕΠ το 2020, έναντι 124% του ΑΕΠ που προβλέπει το ΔΝΤ.
Στην πραγματικότητα ο μόνος αρνητικός παράγων που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελλάδα (που μπορεί, ενδεχομένως, να αποτρέψει την ανάκαμψη της οικονομίας και να οδηγήσει σε περαιτέρω εμβάθυνση της κρίσης, όπως έγινε το 2011 και το 2012) είναι αυτές οι ίδιες οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ, πάνω στις οποίες στηρίζονται και οι προβλέψεις της Moody's, της Citigroup και όλων εκείνων που συνεχίζουν να προβλέπουν, ή να επιθυμούν διακαώς και να ονειρεύονται, νέες χρεοκοπίες της Ελλάδος και έξοδό της από το Ευρώ στα επόμενα 4-έτη. Βλέπε, για παράδειγμα, το άρθρο του Wolfgang Münchau, στους Financial Times της 1ης Δεκεμβρίου 2013, που στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στις ανωτέρω, εντελώς αβάσιμες, προβλέψεις του ΟΟΣΑ για χρέος της Ελλάδος στο 160% του ΑΕΠ το 2020.
Για να εξηγήσει αυτές τις πραγματικά περίεργες προβλέψεις του ο ΟΟΣΑ επικαλείται αφενός «το δυσμενές εξωτερικό περιβάλλον», το οποίο, βέβαια, θα είναι δυσμενές μόνο για την Ελλάδα, και αφετέρου τη συνεχή πτώση της εγχώριας (καταναλωτικής και επενδυτικής) ζήτησης, η οποία μάλιστα θα είναι τόσο μεγάλη που θα οδηγήσει σε αρνητικό πληθωρισμό έως το 2020.
Εκτός της απουσίας επενδύσεων, η πτώση της εγχώριας ζήτησης θα οφείλεται, κατά τον ΟΟΣΑ, στη συνεχιζόμενη δημοσιονομική προσαρμογή, η οποία ωστόσο, όπως εκτιμά ο Οργανισμός, δεν θα επιτύχει τους στόχους που έχουν τεθεί, καθώς και στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που συνεχίζονται!
Οι καταθλιπτικές αυτές υποθέσεις του ΟΟΣΑ για την ανάκαμψη και ανάπτυξη της χώρας στην περίοδο 2014-2020 είναι εντελώς αβάσιμες, όπως άλλωστε ήταν και οι υποθέσεις του για την πτώση του ΑΕΠ το 2013, για τους ακόλουθους πολύ σημαντικούς λόγους:
α) Οι προωθημένες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί και αυτές που συνεχίζονται και θα ολοκληρωθούν το 2014 και η ανεπανάληπτη δραστική βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της Ελλάδος θα συμβάλλουν στην ανάκαμψη των επενδύσεων στη χώρα και στην αύξηση του δυνητικού ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ σε επίπεδα άνω του 3,0% μετά το 2014, με μέση ετήσια αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας κατά 1,0% - 1,5% και της απασχόλησης κατά ποσοστό άνω του 1,5%-2,0%.
β) Το γεγονός ότι ακόμη και σε περίοδο μεγάλης πτώσης του ΑΕΠ το 2013 (που επρόκειτο να ξεπεράσει το -4,8% σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ) έχουν πραγματοποιηθεί εκδόσεις εταιρικών ομολόγων που υπερβαίνουν τα € 2,5 δις από τις αρχές του 2013, δεν αξιολογείται καν από τον ΟΟΣΑ, αλλά πιστοποιεί την ήδη επιτευχθείσα αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επενδυτών στις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
γ) Επίσης δεν αξιολογούνται από τον ΟΟΣΑ και τα αλλεπάλληλα υψηλά που σημειώνει ο γενικός δείκτης τιμών του χρηματιστηρίου Αθηνών (που ανήλθε στις 1.228 μον. την 2.12.2013), με πολύ υψηλό ημερήσια όγκο συναλλαγών (άνω των € 100 εκατ.) και με κινητήριο μοχλό την εισροή επιχειρηματικών κεφαλαίων από το εξωτερικό. Το μεγάλο πλήθος των ξένων επενδυτών που συμμετέχουν με τα χρήματά τους σε αυτή την άνοδο δείχνει το πόσο αβάσιμες είναι οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ περί μη βιώσιμης ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στην περίοδο 2014-2020. Αντίθετα με τον ΟΟΣΑ, οι ξένοι και εγχώριοι επενδυτές είναι, προφανώς, εξαιρετικά αισιόδοξοι για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στα επόμενα έτη και ιδιαίτερα έως το 2020.
δ) Ιδιαίτερα αποκαλυπτικό είναι το ότι ο ΟΟΣΑ (αλλά και η Moody's) δεν αξιολογούν ουσιαστικά τις εντυπωσιακές εξελίξεις που σημειώνονται στην αγορά των ελληνικών κρατικών ομολόγων και μάλιστα με την αποκλειστική συμβολή ξένων επενδυτών. Όσον αφορά τα επιτόκια των 10ετών ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, κυμαίνονταν στο 8,74% την 3.12.2013, από 7,97% την 7.11.2013 και από το 12,84% την 27.3.2013. Παρόλα αυτά ο ΟΟΣΑ προβλέπει το μέσο επιτόκιο αυτών των ομολόγων στο 8,4% και το 2014. Η υπόθεση αυτή οδηγεί τον ΟΟΣΑ στο συμπέρασμα ότι οι συνθήκες σημαντικής στενότητας στην ελληνική αγορά χρήματος θα συνεχιστούν και το 2014 και στα επόμενα έτη, πράγμα που χρησιμοποιείται ως κάποια δικαιολογητική βάση για να στηριχθεί η εκτιμώμενη νέα πτώση κατά -0,4% του ΑΕΠ της Ελλάδος και κατά το 2014.
ε) Αλήθεια πώς αξιολογούνται από τον ΟΟΣΑ, πρώτον, η πρόσφατη κατάθεση στη Βουλή των συμβάσεων για την πλήρη επανέναρξη των έργων στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας, με προοπτική ολοκλήρωσής τους έως το τέλος του 2015 ή στις αρχές του 2016. Τα έργα αυτά θα απαιτήσουν επενδύσεις ύψος 1,5% του ΑΕΠ στην επόμενη 2-ετία και θα απασχολήσουν άμεσα άνω των 20.000 εργαζομένων στην περίοδο κατασκευής τους, από τις αρχές του 2014.
Ιδιαίτερα μεγάλη θα είναι και η έμμεση συμβολή στην ανάπτυξη και στη δραστηριοποίηση πολλών κλάδων παραγωγής των επενδύσεων αυτών - που συγχρηματοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων.
Δεύτερον, η άρση από τις αρχές του 2014 ορισμένων ποσοτικών εμποδίων στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών, αφού έχει ήδη αποκατασταθεί η δυνατότητα ασφαλιστικής κάλυψης των εμπορικών συναλλαγών (εισαγωγών, εξαγωγών) των ελληνικών επιχειρήσεων από μεγάλους ασφαλιστικούς οργανισμούς (Atradious, Euler Hermes, Coface) και επίσης η σταδιακή αποδοχή ενέγγυων πιστώσεων έκδοσης ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό.
www.bankingnews.gr
Ο ΟΟΣΑ προβλέπει την ανάκαμψη του πραγματικού ΑΕΠ κατά 1,8% το 2015 αλλά στη συνέχεια, τονίζει η τράπεζα, προβλέπει την επικράτηση μιας κατάστασης αδυναμίας της ελληνικής οικονομίας να επιτύχει ουσιαστική ανάκαμψη και την έξοδό της από τη μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της.
Ειδικότερα, ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι η μέση ετήσια αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ της Ελλάδος στην περίοδο 2014-2020 δεν θα υπερβεί το 1,5%, έναντι 4,0% που προβλέπει η Τρόικα. Αυτές οι υποθέσεις του ΟΟΣΑ (και της Moody's), ισοδυναμούν με πρόβλεψη ότι η ελληνική οικονομία δεν πρόκειται να εξέλθει ποτέ από την κρίση.
Για παράδειγμα, αν επαληθευτούν οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ, τότε η ανεργία το 2020 θα είναι ακόμη υψηλότερη από το 27% του εργατικού δυναμικού, όσο και σήμερα. Μάλιστα, οι προβλέψεις αυτές του ΟΟΣΑ είναι ακόμη περισσότερο ανεξήγητες αφού θα συμβούν σε μια χώρα, που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ίδιου του ΟΟΣΑ, έχει πραγματοποιήσει την μεγαλύτερη πρόοδο από όλες τις χώρες που παρακολουθεί στον τομέα των φιλικών προς την ανάπτυξη διαρθρωτικών προσαρμογών και η οποία έχει ήδη επιτύχει τεράστια βελτίωση στη διεθνή ανταγωνιστικότητά της, με την πραγματική εσωτερική υποτίμηση της ισοτιμίας του νομίσματός της που θα υπερβεί το 30% στο τέλος του 2014.
Αυτή η χώρα, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, δεν θα έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει επενδυτές (ούτε εγχώριους, ούτε και ξένους), ούτε και τις εγχώριες καταθέσεις που μεταφέρθηκαν στο εξωτερικό στην περίοδο της κρίσης. 'Όλα δε αυτά δεν πρόκειται να συμβούν ούτε και έως το 2020. Η ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, θα είναι καταδικασμένη να λειτουργεί για μεγάλο χρονικό διάστημα (2014-2020) με αρνητικό πληθωρισμό (-0,6%) και πολύ χαμηλό ρυθμό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ (1,5%), και απλώς θα βυθίζεται στην ανυπαρξία και στην απουσία ανάπτυξης κάθε χρόνο όλο και περισσότερο.
Και η χαριστική βολή έρχεται με την ανάλυση για την βιωσιμότητα του χρέους. Με την υπόθεση ότι η αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ δεν θα υπερβεί το 1,5% στην περίοδο 2014-2020, εκτιμούν στον ΟΟΣΑ ότι το χρέος της γενικής κυβέρνησης θα ανέλθει στο 157% του ΑΕΠ το 2020, έναντι 124% του ΑΕΠ που προβλέπει το ΔΝΤ.
Στην πραγματικότητα ο μόνος αρνητικός παράγων που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελλάδα (που μπορεί, ενδεχομένως, να αποτρέψει την ανάκαμψη της οικονομίας και να οδηγήσει σε περαιτέρω εμβάθυνση της κρίσης, όπως έγινε το 2011 και το 2012) είναι αυτές οι ίδιες οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ, πάνω στις οποίες στηρίζονται και οι προβλέψεις της Moody's, της Citigroup και όλων εκείνων που συνεχίζουν να προβλέπουν, ή να επιθυμούν διακαώς και να ονειρεύονται, νέες χρεοκοπίες της Ελλάδος και έξοδό της από το Ευρώ στα επόμενα 4-έτη. Βλέπε, για παράδειγμα, το άρθρο του Wolfgang Münchau, στους Financial Times της 1ης Δεκεμβρίου 2013, που στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στις ανωτέρω, εντελώς αβάσιμες, προβλέψεις του ΟΟΣΑ για χρέος της Ελλάδος στο 160% του ΑΕΠ το 2020.
Για να εξηγήσει αυτές τις πραγματικά περίεργες προβλέψεις του ο ΟΟΣΑ επικαλείται αφενός «το δυσμενές εξωτερικό περιβάλλον», το οποίο, βέβαια, θα είναι δυσμενές μόνο για την Ελλάδα, και αφετέρου τη συνεχή πτώση της εγχώριας (καταναλωτικής και επενδυτικής) ζήτησης, η οποία μάλιστα θα είναι τόσο μεγάλη που θα οδηγήσει σε αρνητικό πληθωρισμό έως το 2020.
Εκτός της απουσίας επενδύσεων, η πτώση της εγχώριας ζήτησης θα οφείλεται, κατά τον ΟΟΣΑ, στη συνεχιζόμενη δημοσιονομική προσαρμογή, η οποία ωστόσο, όπως εκτιμά ο Οργανισμός, δεν θα επιτύχει τους στόχους που έχουν τεθεί, καθώς και στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που συνεχίζονται!
Οι καταθλιπτικές αυτές υποθέσεις του ΟΟΣΑ για την ανάκαμψη και ανάπτυξη της χώρας στην περίοδο 2014-2020 είναι εντελώς αβάσιμες, όπως άλλωστε ήταν και οι υποθέσεις του για την πτώση του ΑΕΠ το 2013, για τους ακόλουθους πολύ σημαντικούς λόγους:
α) Οι προωθημένες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί και αυτές που συνεχίζονται και θα ολοκληρωθούν το 2014 και η ανεπανάληπτη δραστική βελτίωση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της Ελλάδος θα συμβάλλουν στην ανάκαμψη των επενδύσεων στη χώρα και στην αύξηση του δυνητικού ρυθμού αύξησης του ΑΕΠ σε επίπεδα άνω του 3,0% μετά το 2014, με μέση ετήσια αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας κατά 1,0% - 1,5% και της απασχόλησης κατά ποσοστό άνω του 1,5%-2,0%.
β) Το γεγονός ότι ακόμη και σε περίοδο μεγάλης πτώσης του ΑΕΠ το 2013 (που επρόκειτο να ξεπεράσει το -4,8% σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ) έχουν πραγματοποιηθεί εκδόσεις εταιρικών ομολόγων που υπερβαίνουν τα € 2,5 δις από τις αρχές του 2013, δεν αξιολογείται καν από τον ΟΟΣΑ, αλλά πιστοποιεί την ήδη επιτευχθείσα αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των επενδυτών στις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
γ) Επίσης δεν αξιολογούνται από τον ΟΟΣΑ και τα αλλεπάλληλα υψηλά που σημειώνει ο γενικός δείκτης τιμών του χρηματιστηρίου Αθηνών (που ανήλθε στις 1.228 μον. την 2.12.2013), με πολύ υψηλό ημερήσια όγκο συναλλαγών (άνω των € 100 εκατ.) και με κινητήριο μοχλό την εισροή επιχειρηματικών κεφαλαίων από το εξωτερικό. Το μεγάλο πλήθος των ξένων επενδυτών που συμμετέχουν με τα χρήματά τους σε αυτή την άνοδο δείχνει το πόσο αβάσιμες είναι οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ περί μη βιώσιμης ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στην περίοδο 2014-2020. Αντίθετα με τον ΟΟΣΑ, οι ξένοι και εγχώριοι επενδυτές είναι, προφανώς, εξαιρετικά αισιόδοξοι για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στα επόμενα έτη και ιδιαίτερα έως το 2020.
δ) Ιδιαίτερα αποκαλυπτικό είναι το ότι ο ΟΟΣΑ (αλλά και η Moody's) δεν αξιολογούν ουσιαστικά τις εντυπωσιακές εξελίξεις που σημειώνονται στην αγορά των ελληνικών κρατικών ομολόγων και μάλιστα με την αποκλειστική συμβολή ξένων επενδυτών. Όσον αφορά τα επιτόκια των 10ετών ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, κυμαίνονταν στο 8,74% την 3.12.2013, από 7,97% την 7.11.2013 και από το 12,84% την 27.3.2013. Παρόλα αυτά ο ΟΟΣΑ προβλέπει το μέσο επιτόκιο αυτών των ομολόγων στο 8,4% και το 2014. Η υπόθεση αυτή οδηγεί τον ΟΟΣΑ στο συμπέρασμα ότι οι συνθήκες σημαντικής στενότητας στην ελληνική αγορά χρήματος θα συνεχιστούν και το 2014 και στα επόμενα έτη, πράγμα που χρησιμοποιείται ως κάποια δικαιολογητική βάση για να στηριχθεί η εκτιμώμενη νέα πτώση κατά -0,4% του ΑΕΠ της Ελλάδος και κατά το 2014.
ε) Αλήθεια πώς αξιολογούνται από τον ΟΟΣΑ, πρώτον, η πρόσφατη κατάθεση στη Βουλή των συμβάσεων για την πλήρη επανέναρξη των έργων στους τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους της χώρας, με προοπτική ολοκλήρωσής τους έως το τέλος του 2015 ή στις αρχές του 2016. Τα έργα αυτά θα απαιτήσουν επενδύσεις ύψος 1,5% του ΑΕΠ στην επόμενη 2-ετία και θα απασχολήσουν άμεσα άνω των 20.000 εργαζομένων στην περίοδο κατασκευής τους, από τις αρχές του 2014.
Ιδιαίτερα μεγάλη θα είναι και η έμμεση συμβολή στην ανάπτυξη και στη δραστηριοποίηση πολλών κλάδων παραγωγής των επενδύσεων αυτών - που συγχρηματοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από την Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων.
Δεύτερον, η άρση από τις αρχές του 2014 ορισμένων ποσοτικών εμποδίων στην αύξηση των ελληνικών εξαγωγών, αφού έχει ήδη αποκατασταθεί η δυνατότητα ασφαλιστικής κάλυψης των εμπορικών συναλλαγών (εισαγωγών, εξαγωγών) των ελληνικών επιχειρήσεων από μεγάλους ασφαλιστικούς οργανισμούς (Atradious, Euler Hermes, Coface) και επίσης η σταδιακή αποδοχή ενέγγυων πιστώσεων έκδοσης ελληνικών τραπεζών στο εξωτερικό.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών