γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
H κυβέρνηση θα προσπαθήσει με οποιαδήποτε κόστος να αλλάξει το κλίμα...για να διασωθεί....
Είναι εμφανής η προσπάθεια της κυβέρνησης να αλλάξει το κλίμα με όρους πολιτικούς, χρηματιστηριακούς και οικονομικούς.
Η δήλωση του Σαμαρά ότι έχουν εξασφαλιστεί οι 180 βουλευτές για την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας είχε την σημειολογία της.
Προφανώς και ο Σαμαράς δεν είναι σίγουρος αν μπορεί να συγκεντρωθούν οι 180 βουλευτές αλλά η αναφορά αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο αλλαγής κλίματος.
Η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να εξαντλήσει την 4ετία με οποιοδήποτε κόστος.
Η λατρεία της εξουσίας είναι τέτοια που δεν θα προχωρήσουν σε πρόωρες εκλογές, μόνο αν υποχρεωθούν θα οδηγηθούν σε εκλογές τον Μάρτιο του 2015 με αφορμή την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας.
Όπως έχουμε επισημάνει η εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας εξαρτάται από 36 βουλευτές που δεν θα επανεκλεγούν και αναφερόμαστε στους ανεξάρτητους βουλευτές και στους βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς.
Όλοι αυτοί δεν θα επανεκλεγούν και από αυτούς εξαρτάται η εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας.
Θα κυριαρχήσει η άποψη ότι «πρέπει να διασωθούν οι καρέκλες» αν ναι τότε θα ψηφίσουν υπέρ της εκλογής προέδρου της Δημοκρατίας και προφανώς θα φανούν κατώτεροι των περιστάσεων γιατί θα αποδείξουν ότι ενδιαφέρονται για την θέση και όχι για την χώρα.
Αν κυριαρχήσει η άποψη ότι η Ελλάδα πρέπει να οδηγηθεί σε εκλογές τότε προφανώς και ο στόχος των 180 βουλευτών δεν θα επιτευχθεί.
Το πιο ουσιαστικό στοιχείο όμως είναι η υποκρισία του συστήματος περί πρόωρων εκλογών.
Η κυβέρνηση τάσσεται κατά, ο ΣΥΡΙΖΑ υπέρ αλλά η ΝΔ δεν εξέταζε το σενάριο πρόωρης προσφυγής στις κάλπες τον Οκτώβριο;
Άρα τα περί πρόωρων εκλογών είναι αστειότητες.
Ο Σαμαράς ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι έχει επιτευχθεί ο στόχος των 180 βουλευτών.
Επειδή στην πολιτική ακόμη και αυτοί που υποσχέθηκαν στον Σαμαρά ότι θα ψηφίσουν πρόεδρο δεν μπορεί να θεωρούνται σίγουροι ας κρατήσουμε πολύ μικρό καλάθι.
Προσέξτε όμως θα ανακύψει πολιτικό ζήτημα για τον θεσμό του προέδρου της Δημοκρατίας ένας θεσμός που έχει καταντήσει πολιτική μαριονέτα και οπερέτα.
Η άποψη μας είναι πολύ καθαρή όπως πάντα.
Η σημερινή βουλή δεν νομιμοποιείται να εκλέξει πρόεδρο της Δημοκρατίας....
Με υπόγειες διεργασίες που αποδεικνύουν ότι έχουν ενεργοποιηθεί όλα τα μεγάλα μέσα ώστε να διασωθεί η κυβέρνηση ενόψει της εκλογικής προέδρου της Δημοκρατίας, πραγματοποιούνται κινήσεις που μολύνουν την πολιτική ζωή της χώρας.
Οι αποκαλύψεις του βασικού στελέχους της ΔΗΜΑΡ του καθηγητή Πανούση ότι «δωροδοκούνται με κάθε μέσο και τρόπο οι ανεξάρτητοι βουλευτές» από την κυβέρνηση για να ψηφίσουν υπέρ της εκλογής προέδρου της δημοκρατίας τότε είναι προφανές ότι κάτι δεν πάει καλά σε αυτή την χώρα.
Θα καταδείξει ότι η κυβέρνηση στην προσπάθεια της να αποφύγει την συντριβή….αν προκηρυχθούν πρόωρες εκλογές χρησιμοποιεί τον χειρότερο τρόπο προσεταιρισμού και αποδεικνύει ότι η νέα Ελλάδα μετά την χρεοκοπία χρησιμοποιεί όλες τις παλαιές, απαράδεκτες συνταγές για να κρατηθεί η κυβέρνηση στην εξουσία.
Με βάση τα τωρινά δεδομένα μόνο οι 125 βουλευτές της ΝΔ και οι 27 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ μπορούν να συμπλεύσουν στην εκλογή του προέδρου της δημοκρατίας συγκεντρώνοντας 152 βουλευτές.
Από την άλλη πλευρά ο ΣΥΡΙΖΑ με τους 71 βουλευτές θα επιδιώξει να πετύχει τον πολυπόθητο στόχο των 121 βουλευτών δηλαδή 121 βουλευτές να ταχθούν κατά της εκλογής προέδρου δημοκρατίας.
Δύο είναι τα βασικά ερωτήματα.
1)Πόσο πιθανό είναι η κυβέρνηση να συγκεντρώσει τους 180 βουλευτές και αντίστοιχα πόσο πιθανό είναι να συγκεντρώσει η ομάδα που θα ψηφίσουν κατά της εκλογής προέδρου δημοκρατίας τους 121 βουλευτές
2)Αν η σημερινή βουλή νομιμοποιείται να εκλέξει πρόεδρο της δημοκρατίας.
Απαντήσεις
1)Η επίτευξη του στόχου των 180 βουλευτών από την κυβέρνηση με στόχο εκλογή προέδρου της δημοκρατίας είναι πολύ δύσκολη αλλά όχι αδύνατη αν μάλιστα οι 23 ανεξάρτητοι βουλευτές….έχουν δεχθεί προτάσεις εξαγοράς συνείδησης….
Οι 23 ανεξάρτητοι βουλευτές κατά βάση θα είναι και η τελευταία φορά που είναι βουλευτές καθώς αν δεν ενταχθούν σε κάποιο κόμμα είναι βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγούν.
Άρα οι 23 βουλευτές, αν λειτουργούν με βάση το ιδιοτελές τους συμφέρον είναι πιθανό να ψηφίσουν πρόεδρο της Δημοκρατίας μόνο και μόνο για να κρατήσουν τις έδρες όσο μεγαλύτερο χρονικό διάσημα μπορούν.
Το ερώτημα επίσης είναι πως θα κινηθεί η ΔΗΜΑΡ καθώς ήδη ο Πανούσης εκ των βασικών στελεχών της ΔΗΜΑΡ όχι μόνο τάχθηκε κατά της εκλογής προέδρου Δημοκρατίας αλλά αποκάλυψε και απαράδεκτο πολιτικό αλισβερίσι ανεξάρτητων βουλευτών με την κυβέρνηση.
Θεωρητικά η ΝΔ θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ως πολιτικό ελιγμό…να προτείνει για πρόεδρο της δημοκρατίας τον Φώτη Κουβέλη.
Όμως ο Κουβέλης απέτυχε πολιτικά και το μήνυμα της κυβέρνησης θα ήταν σε μια τέτοια περίπτωση ότι δίνει αγώνα για να κρατηθεί στην εξουσία με οποιαδήποτε κόστος.
Το group των κομμάτων που θα ψηφίσουν κατά της εκλογής προέδρου με στόχο να προκηρυχθούν εκλογές απαρτίζεται από ετερόκλητες κοινοβουλευτικές ομάδες.
Έχουν ξεκάθαρα διαφορετικές πολιτικές, ιδεολογικές και κοινωνικές αναφορές και ένα κοινό στόχο….να πέσει η κυβέρνηση είτε νωρίτερα, είτε με ορόσημο την εκλογή προέδρου Δημοκρατίας τον μάρτιο του 2015 και να προκυρηχθούν πρόωρες εκλογές.....
Το group των κομμάτων αυτών αποτελείται από τον ΣΥΡΙΖΑ με 71 βουλευτές, τους ΑΝΕΛ με 13 βουλευτές, την Χρυσή Αυγή με 16 βουλευτές, το ΚΚΕ με 12 βουλευτές και κατά δήλωση του τον Ι. Πανούση της ΔΗΜΑΡ που δήλωσε ότι δεν θα ψηφίσει την εκλογή προέδρου της δημοκρατίας από την παρούσα βουλή.
Το group αυτό αποτελείται από 113 βουλευτές και χρειάζονται άλλους 8 βουλευτές από μια ομάδα 36 βουλευτών μαζί με τους εκπροσώπους της ΔΗΜΑΡ που δεν είναι ξεκάθαρο….όπως αποδεικνύεται τι θα ψηφίσουν.
2)Το δεύτερο ερώτημα είναι ηθικό και πολιτικό.
Έχει νομιμοποίηση η τωρινή βουλή να εκλέξει πρόεδρο της δημοκρατίας;
Με όρους ηθικούς και πολιτικούς όχι δεν έχει καθώς οι ευρωεκλογές κατέδειξαν πλήρη ανατροπή σκηνικού, π.χ. η κατάρρευση της ΔΗΜΑΡ είναι ανατροπή σκηνικού, όπως και η 3η θέση της Χρυσής Αυγής.
Η ΔΗΜΑΡ έχει πολιτικά, εκλογικά και ηθικά καταρρεύσει, μπορεί να δεσμεύσουν οι βουλευτές της με την στάση τους την σημερινή βουλή και να καθορίσουν την εκλογή προέδρου της δημοκρατίας;
Προφανώς και όχι.
Η σημερινή βουλή ανεξαρτήτως πολιτικών σκοπιμοτήτων και συμφερόντων δεν νομιμοποιείται να εκλέξει πρόεδρο της δημοκρατίας αφενός γιατί η ΔΗΜΑΡ έχει καταρρεύσει εκλογικά αφετέρου γιατί δεν μπορεί να κριθούν οι πολιτικές εξελίξεις από 23 ανεξάρτητους βουλευτές….που αύριο….δεν θα είναι βουλευτές.
Οι πρόωρες εκλογές είναι η πλέον νόμιμη και ορθή λύση για να αρθεί το αδιέξοδο της εκλογής προέδρου της δημοκρατίας.
Ο νέος πρόεδρος της δημοκρατίας όποιος θέσει υποψηφιότητα ή προταθεί θα πρέπει να γνωρίζει ότι δεν θα διαθέτει πραγματική πολιτική νομιμοποίηση ακριβώς λόγω όλων αυτών των ιδιαιτεροτήτων.
Η προσφυγή στις κάλπες είναι μια καλή λύση ώστε να αποτυπωθούν οι εκλογικές δυνάμεις σε επίπεδο εδρών αντικειμενικά.
Η παρούσα βουλή δεν είναι σε αρμονία με την κοινωνία.
Η κυβέρνηση προφανώς θέλει να παραμείνει στην εξουσία καθώς όσο παραμένει τόσο μπορεί να κερδίσει πολιτικούς πόντους αλλά το βέβαιο είναι ότι η σημερινή βουλή δεν έχει ηθική και πολιτική νομιμοποίηση.
Έδρες ανά κοινοβουλευτική ομάδα
Πλήρως ανανεωμένη με βάση όλες τις αλλαγές στον κοινοβουλευτικό χάρτη
Αλλαγή κλίματος στην οικονομία με φοροελαφρύνσεις - Φιάσκο το ζήτημα του χρέους
Η κυβέρνηση θα επιχειρήσει αλλαγή κλίματος με φοροελαφρύνσεις, ωστόσο όπως αποδεικνύεται οι φοροελαφρύνσεις είναι τέτοιας κλίμακας που δεν μπορούν να θεωρηθούν ελαφρύνσεις.
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θα επιμείνει στο θέμα αυτό ειδικά στις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα ώστε να ανατρέψει και αναστρέψει το δυσμενές κλίμα στην ελληνική κοινωνία.
Και ενώ τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο η κυβέρνηση θα δίνει μια μάχη για τις φοροελαφρύσεις, ταυτόχρονα θα ανοίγει το κεφαλαιώδες ζήτημα του χρέους.
(Πως τώρα η Τρόικα θα δεχθεί φοροελαφρύνσεις και ταυτόχρονα να εφαρμόσει λύση για το χρέος είναι άλλο θέμα, σχεδόν το αποκλείουμε).
Ωστόσο στο θέμα του χρέους η διαδικασία έχει τελείως γελοιοποιηθεί.
Προβάλλεται το επιχείρημα περί δήθεν σκληρής διαπραγμάτευσης στο χρέος από την Ελλάδα και την κυβέρνηση, γιατί ούτε σκληρή είναι και κυρίως ούτε διαπραγμάτευση.
Πως μπορεί να είναι σκληρή μια διαπραγμάτευση όταν η ΕΕ έχει καθορίσει το πλαίσιο με βάση το οποίο θα εξετάσει παραμέτρους ελάφρυνσης του χρέους;
Άρα αυτομάτως δεν τίθεται θέμα διαπραγμάτευσης και κυρίως σκληρής διαπραγμάτευσης.
Πως μπορεί να θεωρείται σκληρή διαπραγμάτευση μια διαδικασία όταν εδώ και 12 -14 μήνες όλοι γνωρίζουν για επιμήκυνση των δανείων κατά 30 ή 50 χρόνια με παράλληλη μείωση των επιτοκίων;
Δυστυχώς η Ελλάδα έχει παγιδευτεί στην μετριότητα, στην προκλητική μετριότητα και αντί διαπραγμάτευσης θα παγιδευτεί σε μια ιδιότυπη ομηρία χρέους για πολλά χρόνια.
Πρόσφατα είχαμε αναφέρει ότι εξετάζεται η παράδοξη έως απαράδεκτη πρόταση….της τμηματικής λύσης για την βιωσιμότητα του χρέους.
Δηλαδή ένα μοντέλο με βάση το οποίο θα τίθενται προαπαιτούμενα και αν η Ελλάδα τα πληρεί θα αποφασίζεται μείωση των επιτοκίων και επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής.
Επίσης εξετάζεται ένα μοντέλο τύπου HIPC Heavily Indebted Poor Countries που εφαρμόστηκε σε 39 χώρες από το ΔΝΤ.
Η υπερχρεωμένες χώρες HIPC έτυχαν ελάφρυνσης τους χρέους που είχαν έναντι του ΔΝΤ αλλά για να μειωθεί το χρέος τους έπρεπε να επιτυγχάνουν οι χώρες αυτές κάποιες οικονομικούς στόχους.
Από τις 39 χώρες διεθνώς οι 33 βρίσκονται στην Κεντρική Αφρική είναι χώρες όπως η Γκάμπια, Γκάνα, Ρουάντα, Νίγηρας, Σενεγάλη, Μαυριτανία, Αιθιοπία, Τανζανία αλλά και χώρες εκτός Αφρικής όπως Αφγανιστάν, Βολιβία κ.α.
Οι χώρες αυτές είχαν χρέος που έφθανε το 280% του ΑΕΠ ή 200-250% του λόγου χρέους προς εξαγωγές.
Το ΔΝΤ είχε εκτιμήσει ότι το κόστος ελάφρυνσης του χρέους των χωρών αυτών είναι 70-75 δισεκ. δολάρια.
Η Ελλάδα αντί να χρησιμοποιεί - ακόμη και ως σκληρό διαπραγματευτικό ατού ή φόβητρο – την λύση του haircut που είναι μακράν η καλύτερη για την χώρα….εγκαταλείπει το haircut και….εναρμονισμένη με την ΕΕ και την Γερμανία…διαπραγματεύεται ότι έχει ήδη προσυμφωνηθεί….άρα κατ΄ ουσία δεν διαπραγματεύεται.
Δυστυχώς η πολιτική ατολμία της κυβέρνησης αποδεικνύεται επιζήμια για την πατρίδα.
Καλλιεργείται σκόπιμα η άποψη – παραπλανώντας τον μέσο πολίτη που δεν μπορεί να γνωρίζει τις λεπτομέρειες τέτοιων σύνθετων θεμάτων – ότι η Ελλάδα δίνει τιτάνια μάχη…στην σκληρότατη διαπραγμάτευση για το χρέος.
Πρόκειται όχι απλά για μια επικίνδυνη πλάνη, δεν υπάρχει σκληρή διαπραγμάτευση και όσοι το επικαλούνται απλά υποκρίνονται λένε ψέματα στην ελληνική κοινωνία.
Ποια είναι όμως η αλήθεια και γιατί το πολιτικό σύστημα φέρει τεράστια ηθική ευθύνη προς την κοινωνία όταν χρησιμοποιεί επιχειρήματα ασυναρτησίες για να παραπλανήσει.
Ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά.
Το ελληνικό χρέος είναι 321 δισεκ. ευρώ και αποτελείται από διακρατικό χρέος και χρέος που κατέχουν ιδιώτες και κατανέμεται ως εξής.
1)Χρέος που δάνεισαν άμεσα τα κράτη της ΕΕ στην Ελλάδα, ύψους 53,9 δισεκ. ευρώ
2)Χρέος μέσω των δανείων του ΔΝΤ στην Ελλάδα στα 30,1 δισεκ. ευρώ.
3)Χρέος μέσω δανείων του EFSF στην Ελλάδα στα 139,9 δισεκ. ευρώ.
4)Ομόλογα έκδοσης Ελλάδος που κατέχουν ξένοι ιδιώτες περίπου 20 δισεκ. σε ευρώ και άλλα νομίσματα και swaps.
5)Ομόλογα έκδοσης Ελλάδος που κατέχει η ΕΚΤ και κεντρικές τράπεζες ύψους 45 δισεκ.
6)Χρέος μέσω εντόκων γραμματίων ελληνικού δημοσίου περίπου 15 δισεκ. που κατέχουν ελληνικές και ξένες τράπεζες.
7) Δάνεια που είχε συνάψει το ελληνικό κράτος με τράπεζες και την ΤτΕ 4,7 δισεκ.
Ο επικεφαλής του EFSF δηλαδή του μηχανισμού που δάνεισε στην Ελλάδα τα 139,9 δισεκ. δήλωσε ότι μείωση των επιτοκίων δεν μπορεί να υπάρξει καθώς η Ελλάδα απολαμβάνει επιτόκια κόστους με βάση το οποίο αντλεί τα κεφάλαια από τις αγορές το EFSF.
H επιμήκυνση θα μπορούσε να αποτελέσει βάση διαπραγμάτευσης αλλά χωρίς ουσιαστικά πρακτικό νόημα καθώς τα οφέλη θα φανούν σε βάθος πολλών ετών.
Τα 139,9 δισεκ. που έχει χορηγήσει ο EFSF στην Ελλάδα προήλθαν από δημοπρασίες ομολόγων που πραγματοποιούσε το EFSF έχοντας ως εγγυήσεις τις εξασφαλίσεις των χωρών μελών της ευρωζώνης.
Με αυτές τις εγγυήσεις το EFSF δανείζεται από 1000 διεθνείς επενδυτές παγκοσμίως.
Τα δάνεια του ΔΝΤ στα 30,1 δισεκ. ευρώ εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να τροποποιηθούν.
Το ΔΝΤ πρότεινε έως πρότινος haircut στο χρέος…μιλώντας εκ του ασφαλούς καθώς τα δάνεια που έχει χορηγήσει το Ταμείο στην Ελλάδα δεν μπορούν να τροποποιηθούν, ούτε υποστούν haircut.
Τα έντοκα γραμμάτια δεν μπορούν να τεθούν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης.
Τα ομόλογα της ΕΚΤ και των Κεντρικών Τραπεζών επίσης δεν μπορούν να μπουν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης.
Τα ομόλογα προς τους ιδιώτες προφανώς και δεν μπορούν να μπουν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης γιατί αυτό αυτομάτως θα σήμαινε default.
Άρα πρακτικά μόνο τα δάνεια της ΕΕ τα 52,9 δισεκ. μπορούν να τεθούν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης.
Όμως αν αντί για 321 δισεκ. η διαπραγμάτευση περιοριστεί στα 52,9 δισεκ. τότε η διαπραγμάτευση θα εξελιχθεί σε παρωδία.
Η Ελλάδα δεν θα πρέπει να χάσει την μεγάλη ευκαιρία να θέσει θέμα haircut στο χρέος καθώς μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να μειωθεί το χρέος και να καταστεί βιώσιμο.
Π.χ. Τα δάνεια του EFSF τα 139,9 δισεκ. που προήλθαν από ιδιώτες φέρουν εγγυήσεις από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Θα μπορούσαν τα δάνεια EFSF να υποστούν haircut, το EFSF θα κάλυπτε τους ιδιώτες δανειστές του Ταμείου μέσω των εγγυήσεων και με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα θα μπορούσε να διασωθεί.
Προφανώς και απαιτείται πολιτική τόλμη από την Ελλάδα να θέσει θέμα haircut και με τόλμη να υπερασπιστεί αυτή την λύση.
Όμως αν επιδείξουν ατολμία…το χρέος δεν θα καταστεί βιώσιμο, η Ελλάδα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε παγίδα χρέους και η Ελλάδα που πλήρωσε την 5ετή ύφεση με 240 δισεκ. ευρώ θα έχει επωμιστεί όλη την καταστροφή.
Προσπάθεια αλλαγής κλίματος και στο χρηματιστήριο.
Η προσπάθεια αλλαγής κλίματος αφορά και το χρηματιστήριο και δεν είναι τυχαία η διάτρητη έκθεση της Morgan Stanley που πυροδότησε το ενδιαφέρον των ξένων.
Ωστόσο όλοι ξαφνικά ξέχασαν τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών στα stress tests και λησμόνησαν ότι μπορεί να φθάσουν τα 4 με 5 δισεκ. από 1,8 με 2 δισεκ. που ορισμένοι προβλέπουν.
Με αφορμή την έκθεση της Morgan Stanley που βλέπει άνοδο στο χρηματιστήριο της Ελλάδος σε βάθος 2ετίας έως το 2016 θεωρούμε ότι είναι σκόπιμη και χαμηλής αξιοπιστίας.
1)Γιατί είχαμε προειδοποιήσει εδώ και 3 εβδομάδες ότι σχεδιάζονται θετικές εκθέσεις για να βοηθήσουν την αγορά και την κυβέρνηση με βασικό στόχο να συντηρήσουν μια αυτοτροφοδοτούμενη άνοδο.
Ουσιαστικά λανσάρουν θετικές εκθέσεις για να στηρίξουν την αγορά στην οποία έχουν επενδύσει είτε οι ίδιοι, είτε πελάτες τους ειδικά στις τράπεζες που έχουν επενδυθεί 11,3 δισεκ. ευρώ συνολικά κεφάλαια το 2013 και 2014.
2)Η έκθεση της Morgan Stanley ωστόσο είναι αναξιόπιστη και για ένα άλλο λόγο.
Δεν προσμετράει στις παραδοχές τα stress tests όπερ σημαίνει ότι προβαίνει σε εκτιμήσεις χωρίς να έχει λάβει υπόψη αυτό τον κίνδυνο.
3)Η έκθεση της Morgan Stanley όμως είναι διάτρητη και για ένα άλλο λόγο.
Για το 2015 η Ελλάδα εμφανίζει το υψηλότερο P/E σε σχέση με τις 10 χώρες που περιλαμβάνονται στο δείγμα με εξαίρεση το Qatar και τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα.
4)Το 2016 το P/BV θα μειωθεί αλλά παρ΄ όλα αυτά….βλέπει άνοδο.
Για να μειωθεί το P/BV δύο τινά υπάρχουν ή ότι θα μειωθεί η αποτίμηση ή τα κεφάλαια ή η αύξηση εκ των δύο θα είναι δυσανάλογη.
5)Όσον αφορά την απόδοση των κεφαλαίων ROE βλέπει απόδοση 9,7% χαμηλότερα του μέσου όρου του MSCI EMEA.
6)To μόνο στοιχείο που έχει μια λογική βάση είναι η εκτίμηση κερδοφορίας για το 2015 καθώς όντως το 2015 οι τράπεζες ειδικά θα αρχίζουν να αποδίδουν ειδικά λόγω των συνεργειών και της σταθεροποίησης των NPLs.
Σε γενικές γραμμές μπορεί να ειπωθεί ότι η έκθεση της Morgan Stanley είναι παρατεντωμένη μόνο και μόνο για να βοηθήσει τα φίλα χαρτοφυλάκια να αυξήσουν τις αποδόσεις και επιδόσεις τους από το ελληνικό χρηματιστήριο.
Αυτά για να μην μας θεωρούν κορόιδο.
www.bankingnews.gr
Η δήλωση του Σαμαρά ότι έχουν εξασφαλιστεί οι 180 βουλευτές για την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας είχε την σημειολογία της.
Προφανώς και ο Σαμαράς δεν είναι σίγουρος αν μπορεί να συγκεντρωθούν οι 180 βουλευτές αλλά η αναφορά αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο αλλαγής κλίματος.
Η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να εξαντλήσει την 4ετία με οποιοδήποτε κόστος.
Η λατρεία της εξουσίας είναι τέτοια που δεν θα προχωρήσουν σε πρόωρες εκλογές, μόνο αν υποχρεωθούν θα οδηγηθούν σε εκλογές τον Μάρτιο του 2015 με αφορμή την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας.
Όπως έχουμε επισημάνει η εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας εξαρτάται από 36 βουλευτές που δεν θα επανεκλεγούν και αναφερόμαστε στους ανεξάρτητους βουλευτές και στους βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς.
Όλοι αυτοί δεν θα επανεκλεγούν και από αυτούς εξαρτάται η εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας.
Θα κυριαρχήσει η άποψη ότι «πρέπει να διασωθούν οι καρέκλες» αν ναι τότε θα ψηφίσουν υπέρ της εκλογής προέδρου της Δημοκρατίας και προφανώς θα φανούν κατώτεροι των περιστάσεων γιατί θα αποδείξουν ότι ενδιαφέρονται για την θέση και όχι για την χώρα.
Αν κυριαρχήσει η άποψη ότι η Ελλάδα πρέπει να οδηγηθεί σε εκλογές τότε προφανώς και ο στόχος των 180 βουλευτών δεν θα επιτευχθεί.
Το πιο ουσιαστικό στοιχείο όμως είναι η υποκρισία του συστήματος περί πρόωρων εκλογών.
Η κυβέρνηση τάσσεται κατά, ο ΣΥΡΙΖΑ υπέρ αλλά η ΝΔ δεν εξέταζε το σενάριο πρόωρης προσφυγής στις κάλπες τον Οκτώβριο;
Άρα τα περί πρόωρων εκλογών είναι αστειότητες.
Ο Σαμαράς ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι έχει επιτευχθεί ο στόχος των 180 βουλευτών.
Επειδή στην πολιτική ακόμη και αυτοί που υποσχέθηκαν στον Σαμαρά ότι θα ψηφίσουν πρόεδρο δεν μπορεί να θεωρούνται σίγουροι ας κρατήσουμε πολύ μικρό καλάθι.
Προσέξτε όμως θα ανακύψει πολιτικό ζήτημα για τον θεσμό του προέδρου της Δημοκρατίας ένας θεσμός που έχει καταντήσει πολιτική μαριονέτα και οπερέτα.
Η άποψη μας είναι πολύ καθαρή όπως πάντα.
Η σημερινή βουλή δεν νομιμοποιείται να εκλέξει πρόεδρο της Δημοκρατίας....
Με υπόγειες διεργασίες που αποδεικνύουν ότι έχουν ενεργοποιηθεί όλα τα μεγάλα μέσα ώστε να διασωθεί η κυβέρνηση ενόψει της εκλογικής προέδρου της Δημοκρατίας, πραγματοποιούνται κινήσεις που μολύνουν την πολιτική ζωή της χώρας.
Οι αποκαλύψεις του βασικού στελέχους της ΔΗΜΑΡ του καθηγητή Πανούση ότι «δωροδοκούνται με κάθε μέσο και τρόπο οι ανεξάρτητοι βουλευτές» από την κυβέρνηση για να ψηφίσουν υπέρ της εκλογής προέδρου της δημοκρατίας τότε είναι προφανές ότι κάτι δεν πάει καλά σε αυτή την χώρα.
Θα καταδείξει ότι η κυβέρνηση στην προσπάθεια της να αποφύγει την συντριβή….αν προκηρυχθούν πρόωρες εκλογές χρησιμοποιεί τον χειρότερο τρόπο προσεταιρισμού και αποδεικνύει ότι η νέα Ελλάδα μετά την χρεοκοπία χρησιμοποιεί όλες τις παλαιές, απαράδεκτες συνταγές για να κρατηθεί η κυβέρνηση στην εξουσία.
Με βάση τα τωρινά δεδομένα μόνο οι 125 βουλευτές της ΝΔ και οι 27 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ μπορούν να συμπλεύσουν στην εκλογή του προέδρου της δημοκρατίας συγκεντρώνοντας 152 βουλευτές.
Από την άλλη πλευρά ο ΣΥΡΙΖΑ με τους 71 βουλευτές θα επιδιώξει να πετύχει τον πολυπόθητο στόχο των 121 βουλευτών δηλαδή 121 βουλευτές να ταχθούν κατά της εκλογής προέδρου δημοκρατίας.
Δύο είναι τα βασικά ερωτήματα.
1)Πόσο πιθανό είναι η κυβέρνηση να συγκεντρώσει τους 180 βουλευτές και αντίστοιχα πόσο πιθανό είναι να συγκεντρώσει η ομάδα που θα ψηφίσουν κατά της εκλογής προέδρου δημοκρατίας τους 121 βουλευτές
2)Αν η σημερινή βουλή νομιμοποιείται να εκλέξει πρόεδρο της δημοκρατίας.
Απαντήσεις
1)Η επίτευξη του στόχου των 180 βουλευτών από την κυβέρνηση με στόχο εκλογή προέδρου της δημοκρατίας είναι πολύ δύσκολη αλλά όχι αδύνατη αν μάλιστα οι 23 ανεξάρτητοι βουλευτές….έχουν δεχθεί προτάσεις εξαγοράς συνείδησης….
Οι 23 ανεξάρτητοι βουλευτές κατά βάση θα είναι και η τελευταία φορά που είναι βουλευτές καθώς αν δεν ενταχθούν σε κάποιο κόμμα είναι βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγούν.
Άρα οι 23 βουλευτές, αν λειτουργούν με βάση το ιδιοτελές τους συμφέρον είναι πιθανό να ψηφίσουν πρόεδρο της Δημοκρατίας μόνο και μόνο για να κρατήσουν τις έδρες όσο μεγαλύτερο χρονικό διάσημα μπορούν.
Το ερώτημα επίσης είναι πως θα κινηθεί η ΔΗΜΑΡ καθώς ήδη ο Πανούσης εκ των βασικών στελεχών της ΔΗΜΑΡ όχι μόνο τάχθηκε κατά της εκλογής προέδρου Δημοκρατίας αλλά αποκάλυψε και απαράδεκτο πολιτικό αλισβερίσι ανεξάρτητων βουλευτών με την κυβέρνηση.
Θεωρητικά η ΝΔ θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ως πολιτικό ελιγμό…να προτείνει για πρόεδρο της δημοκρατίας τον Φώτη Κουβέλη.
Όμως ο Κουβέλης απέτυχε πολιτικά και το μήνυμα της κυβέρνησης θα ήταν σε μια τέτοια περίπτωση ότι δίνει αγώνα για να κρατηθεί στην εξουσία με οποιαδήποτε κόστος.
Το group των κομμάτων που θα ψηφίσουν κατά της εκλογής προέδρου με στόχο να προκηρυχθούν εκλογές απαρτίζεται από ετερόκλητες κοινοβουλευτικές ομάδες.
Έχουν ξεκάθαρα διαφορετικές πολιτικές, ιδεολογικές και κοινωνικές αναφορές και ένα κοινό στόχο….να πέσει η κυβέρνηση είτε νωρίτερα, είτε με ορόσημο την εκλογή προέδρου Δημοκρατίας τον μάρτιο του 2015 και να προκυρηχθούν πρόωρες εκλογές.....
Το group των κομμάτων αυτών αποτελείται από τον ΣΥΡΙΖΑ με 71 βουλευτές, τους ΑΝΕΛ με 13 βουλευτές, την Χρυσή Αυγή με 16 βουλευτές, το ΚΚΕ με 12 βουλευτές και κατά δήλωση του τον Ι. Πανούση της ΔΗΜΑΡ που δήλωσε ότι δεν θα ψηφίσει την εκλογή προέδρου της δημοκρατίας από την παρούσα βουλή.
Το group αυτό αποτελείται από 113 βουλευτές και χρειάζονται άλλους 8 βουλευτές από μια ομάδα 36 βουλευτών μαζί με τους εκπροσώπους της ΔΗΜΑΡ που δεν είναι ξεκάθαρο….όπως αποδεικνύεται τι θα ψηφίσουν.
2)Το δεύτερο ερώτημα είναι ηθικό και πολιτικό.
Έχει νομιμοποίηση η τωρινή βουλή να εκλέξει πρόεδρο της δημοκρατίας;
Με όρους ηθικούς και πολιτικούς όχι δεν έχει καθώς οι ευρωεκλογές κατέδειξαν πλήρη ανατροπή σκηνικού, π.χ. η κατάρρευση της ΔΗΜΑΡ είναι ανατροπή σκηνικού, όπως και η 3η θέση της Χρυσής Αυγής.
Η ΔΗΜΑΡ έχει πολιτικά, εκλογικά και ηθικά καταρρεύσει, μπορεί να δεσμεύσουν οι βουλευτές της με την στάση τους την σημερινή βουλή και να καθορίσουν την εκλογή προέδρου της δημοκρατίας;
Προφανώς και όχι.
Η σημερινή βουλή ανεξαρτήτως πολιτικών σκοπιμοτήτων και συμφερόντων δεν νομιμοποιείται να εκλέξει πρόεδρο της δημοκρατίας αφενός γιατί η ΔΗΜΑΡ έχει καταρρεύσει εκλογικά αφετέρου γιατί δεν μπορεί να κριθούν οι πολιτικές εξελίξεις από 23 ανεξάρτητους βουλευτές….που αύριο….δεν θα είναι βουλευτές.
Οι πρόωρες εκλογές είναι η πλέον νόμιμη και ορθή λύση για να αρθεί το αδιέξοδο της εκλογής προέδρου της δημοκρατίας.
Ο νέος πρόεδρος της δημοκρατίας όποιος θέσει υποψηφιότητα ή προταθεί θα πρέπει να γνωρίζει ότι δεν θα διαθέτει πραγματική πολιτική νομιμοποίηση ακριβώς λόγω όλων αυτών των ιδιαιτεροτήτων.
Η προσφυγή στις κάλπες είναι μια καλή λύση ώστε να αποτυπωθούν οι εκλογικές δυνάμεις σε επίπεδο εδρών αντικειμενικά.
Η παρούσα βουλή δεν είναι σε αρμονία με την κοινωνία.
Η κυβέρνηση προφανώς θέλει να παραμείνει στην εξουσία καθώς όσο παραμένει τόσο μπορεί να κερδίσει πολιτικούς πόντους αλλά το βέβαιο είναι ότι η σημερινή βουλή δεν έχει ηθική και πολιτική νομιμοποίηση.
Έδρες ανά κοινοβουλευτική ομάδα
Πλήρως ανανεωμένη με βάση όλες τις αλλαγές στον κοινοβουλευτικό χάρτη
Κοινοβουλευτική ομάδα |
Έδρες |
|
Ν.Δ. | 125 | |
ΣΥΡΙΖΑ | 71 | |
ΠΑ.ΣΟ.Κ. | 27 | |
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ | 13 | |
ΛΑΪΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ - ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ | 16 | |
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ | 11 | |
Κ.Κ.Ε. | 12 | |
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ | 17 | |
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ | 8 | |
Αλλαγή κλίματος στην οικονομία με φοροελαφρύνσεις - Φιάσκο το ζήτημα του χρέους
Η κυβέρνηση θα επιχειρήσει αλλαγή κλίματος με φοροελαφρύνσεις, ωστόσο όπως αποδεικνύεται οι φοροελαφρύνσεις είναι τέτοιας κλίμακας που δεν μπορούν να θεωρηθούν ελαφρύνσεις.
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θα επιμείνει στο θέμα αυτό ειδικά στις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα ώστε να ανατρέψει και αναστρέψει το δυσμενές κλίμα στην ελληνική κοινωνία.
Και ενώ τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο η κυβέρνηση θα δίνει μια μάχη για τις φοροελαφρύσεις, ταυτόχρονα θα ανοίγει το κεφαλαιώδες ζήτημα του χρέους.
(Πως τώρα η Τρόικα θα δεχθεί φοροελαφρύνσεις και ταυτόχρονα να εφαρμόσει λύση για το χρέος είναι άλλο θέμα, σχεδόν το αποκλείουμε).
Ωστόσο στο θέμα του χρέους η διαδικασία έχει τελείως γελοιοποιηθεί.
Προβάλλεται το επιχείρημα περί δήθεν σκληρής διαπραγμάτευσης στο χρέος από την Ελλάδα και την κυβέρνηση, γιατί ούτε σκληρή είναι και κυρίως ούτε διαπραγμάτευση.
Πως μπορεί να είναι σκληρή μια διαπραγμάτευση όταν η ΕΕ έχει καθορίσει το πλαίσιο με βάση το οποίο θα εξετάσει παραμέτρους ελάφρυνσης του χρέους;
Άρα αυτομάτως δεν τίθεται θέμα διαπραγμάτευσης και κυρίως σκληρής διαπραγμάτευσης.
Πως μπορεί να θεωρείται σκληρή διαπραγμάτευση μια διαδικασία όταν εδώ και 12 -14 μήνες όλοι γνωρίζουν για επιμήκυνση των δανείων κατά 30 ή 50 χρόνια με παράλληλη μείωση των επιτοκίων;
Δυστυχώς η Ελλάδα έχει παγιδευτεί στην μετριότητα, στην προκλητική μετριότητα και αντί διαπραγμάτευσης θα παγιδευτεί σε μια ιδιότυπη ομηρία χρέους για πολλά χρόνια.
Πρόσφατα είχαμε αναφέρει ότι εξετάζεται η παράδοξη έως απαράδεκτη πρόταση….της τμηματικής λύσης για την βιωσιμότητα του χρέους.
Δηλαδή ένα μοντέλο με βάση το οποίο θα τίθενται προαπαιτούμενα και αν η Ελλάδα τα πληρεί θα αποφασίζεται μείωση των επιτοκίων και επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής.
Επίσης εξετάζεται ένα μοντέλο τύπου HIPC Heavily Indebted Poor Countries που εφαρμόστηκε σε 39 χώρες από το ΔΝΤ.
Η υπερχρεωμένες χώρες HIPC έτυχαν ελάφρυνσης τους χρέους που είχαν έναντι του ΔΝΤ αλλά για να μειωθεί το χρέος τους έπρεπε να επιτυγχάνουν οι χώρες αυτές κάποιες οικονομικούς στόχους.
Από τις 39 χώρες διεθνώς οι 33 βρίσκονται στην Κεντρική Αφρική είναι χώρες όπως η Γκάμπια, Γκάνα, Ρουάντα, Νίγηρας, Σενεγάλη, Μαυριτανία, Αιθιοπία, Τανζανία αλλά και χώρες εκτός Αφρικής όπως Αφγανιστάν, Βολιβία κ.α.
Οι χώρες αυτές είχαν χρέος που έφθανε το 280% του ΑΕΠ ή 200-250% του λόγου χρέους προς εξαγωγές.
Το ΔΝΤ είχε εκτιμήσει ότι το κόστος ελάφρυνσης του χρέους των χωρών αυτών είναι 70-75 δισεκ. δολάρια.
Η Ελλάδα αντί να χρησιμοποιεί - ακόμη και ως σκληρό διαπραγματευτικό ατού ή φόβητρο – την λύση του haircut που είναι μακράν η καλύτερη για την χώρα….εγκαταλείπει το haircut και….εναρμονισμένη με την ΕΕ και την Γερμανία…διαπραγματεύεται ότι έχει ήδη προσυμφωνηθεί….άρα κατ΄ ουσία δεν διαπραγματεύεται.
Δυστυχώς η πολιτική ατολμία της κυβέρνησης αποδεικνύεται επιζήμια για την πατρίδα.
Καλλιεργείται σκόπιμα η άποψη – παραπλανώντας τον μέσο πολίτη που δεν μπορεί να γνωρίζει τις λεπτομέρειες τέτοιων σύνθετων θεμάτων – ότι η Ελλάδα δίνει τιτάνια μάχη…στην σκληρότατη διαπραγμάτευση για το χρέος.
Πρόκειται όχι απλά για μια επικίνδυνη πλάνη, δεν υπάρχει σκληρή διαπραγμάτευση και όσοι το επικαλούνται απλά υποκρίνονται λένε ψέματα στην ελληνική κοινωνία.
Ποια είναι όμως η αλήθεια και γιατί το πολιτικό σύστημα φέρει τεράστια ηθική ευθύνη προς την κοινωνία όταν χρησιμοποιεί επιχειρήματα ασυναρτησίες για να παραπλανήσει.
Ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά.
Το ελληνικό χρέος είναι 321 δισεκ. ευρώ και αποτελείται από διακρατικό χρέος και χρέος που κατέχουν ιδιώτες και κατανέμεται ως εξής.
1)Χρέος που δάνεισαν άμεσα τα κράτη της ΕΕ στην Ελλάδα, ύψους 53,9 δισεκ. ευρώ
2)Χρέος μέσω των δανείων του ΔΝΤ στην Ελλάδα στα 30,1 δισεκ. ευρώ.
3)Χρέος μέσω δανείων του EFSF στην Ελλάδα στα 139,9 δισεκ. ευρώ.
4)Ομόλογα έκδοσης Ελλάδος που κατέχουν ξένοι ιδιώτες περίπου 20 δισεκ. σε ευρώ και άλλα νομίσματα και swaps.
5)Ομόλογα έκδοσης Ελλάδος που κατέχει η ΕΚΤ και κεντρικές τράπεζες ύψους 45 δισεκ.
6)Χρέος μέσω εντόκων γραμματίων ελληνικού δημοσίου περίπου 15 δισεκ. που κατέχουν ελληνικές και ξένες τράπεζες.
7) Δάνεια που είχε συνάψει το ελληνικό κράτος με τράπεζες και την ΤτΕ 4,7 δισεκ.
Ο επικεφαλής του EFSF δηλαδή του μηχανισμού που δάνεισε στην Ελλάδα τα 139,9 δισεκ. δήλωσε ότι μείωση των επιτοκίων δεν μπορεί να υπάρξει καθώς η Ελλάδα απολαμβάνει επιτόκια κόστους με βάση το οποίο αντλεί τα κεφάλαια από τις αγορές το EFSF.
H επιμήκυνση θα μπορούσε να αποτελέσει βάση διαπραγμάτευσης αλλά χωρίς ουσιαστικά πρακτικό νόημα καθώς τα οφέλη θα φανούν σε βάθος πολλών ετών.
Τα 139,9 δισεκ. που έχει χορηγήσει ο EFSF στην Ελλάδα προήλθαν από δημοπρασίες ομολόγων που πραγματοποιούσε το EFSF έχοντας ως εγγυήσεις τις εξασφαλίσεις των χωρών μελών της ευρωζώνης.
Με αυτές τις εγγυήσεις το EFSF δανείζεται από 1000 διεθνείς επενδυτές παγκοσμίως.
Τα δάνεια του ΔΝΤ στα 30,1 δισεκ. ευρώ εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να τροποποιηθούν.
Το ΔΝΤ πρότεινε έως πρότινος haircut στο χρέος…μιλώντας εκ του ασφαλούς καθώς τα δάνεια που έχει χορηγήσει το Ταμείο στην Ελλάδα δεν μπορούν να τροποποιηθούν, ούτε υποστούν haircut.
Τα έντοκα γραμμάτια δεν μπορούν να τεθούν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης.
Τα ομόλογα της ΕΚΤ και των Κεντρικών Τραπεζών επίσης δεν μπορούν να μπουν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης.
Τα ομόλογα προς τους ιδιώτες προφανώς και δεν μπορούν να μπουν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης γιατί αυτό αυτομάτως θα σήμαινε default.
Άρα πρακτικά μόνο τα δάνεια της ΕΕ τα 52,9 δισεκ. μπορούν να τεθούν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης.
Όμως αν αντί για 321 δισεκ. η διαπραγμάτευση περιοριστεί στα 52,9 δισεκ. τότε η διαπραγμάτευση θα εξελιχθεί σε παρωδία.
Η Ελλάδα δεν θα πρέπει να χάσει την μεγάλη ευκαιρία να θέσει θέμα haircut στο χρέος καθώς μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να μειωθεί το χρέος και να καταστεί βιώσιμο.
Π.χ. Τα δάνεια του EFSF τα 139,9 δισεκ. που προήλθαν από ιδιώτες φέρουν εγγυήσεις από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Θα μπορούσαν τα δάνεια EFSF να υποστούν haircut, το EFSF θα κάλυπτε τους ιδιώτες δανειστές του Ταμείου μέσω των εγγυήσεων και με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα θα μπορούσε να διασωθεί.
Προφανώς και απαιτείται πολιτική τόλμη από την Ελλάδα να θέσει θέμα haircut και με τόλμη να υπερασπιστεί αυτή την λύση.
Όμως αν επιδείξουν ατολμία…το χρέος δεν θα καταστεί βιώσιμο, η Ελλάδα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε παγίδα χρέους και η Ελλάδα που πλήρωσε την 5ετή ύφεση με 240 δισεκ. ευρώ θα έχει επωμιστεί όλη την καταστροφή.
Προσπάθεια αλλαγής κλίματος και στο χρηματιστήριο.
Η προσπάθεια αλλαγής κλίματος αφορά και το χρηματιστήριο και δεν είναι τυχαία η διάτρητη έκθεση της Morgan Stanley που πυροδότησε το ενδιαφέρον των ξένων.
Ωστόσο όλοι ξαφνικά ξέχασαν τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών στα stress tests και λησμόνησαν ότι μπορεί να φθάσουν τα 4 με 5 δισεκ. από 1,8 με 2 δισεκ. που ορισμένοι προβλέπουν.
Με αφορμή την έκθεση της Morgan Stanley που βλέπει άνοδο στο χρηματιστήριο της Ελλάδος σε βάθος 2ετίας έως το 2016 θεωρούμε ότι είναι σκόπιμη και χαμηλής αξιοπιστίας.
1)Γιατί είχαμε προειδοποιήσει εδώ και 3 εβδομάδες ότι σχεδιάζονται θετικές εκθέσεις για να βοηθήσουν την αγορά και την κυβέρνηση με βασικό στόχο να συντηρήσουν μια αυτοτροφοδοτούμενη άνοδο.
Ουσιαστικά λανσάρουν θετικές εκθέσεις για να στηρίξουν την αγορά στην οποία έχουν επενδύσει είτε οι ίδιοι, είτε πελάτες τους ειδικά στις τράπεζες που έχουν επενδυθεί 11,3 δισεκ. ευρώ συνολικά κεφάλαια το 2013 και 2014.
2)Η έκθεση της Morgan Stanley ωστόσο είναι αναξιόπιστη και για ένα άλλο λόγο.
Δεν προσμετράει στις παραδοχές τα stress tests όπερ σημαίνει ότι προβαίνει σε εκτιμήσεις χωρίς να έχει λάβει υπόψη αυτό τον κίνδυνο.
3)Η έκθεση της Morgan Stanley όμως είναι διάτρητη και για ένα άλλο λόγο.
Για το 2015 η Ελλάδα εμφανίζει το υψηλότερο P/E σε σχέση με τις 10 χώρες που περιλαμβάνονται στο δείγμα με εξαίρεση το Qatar και τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα.
4)Το 2016 το P/BV θα μειωθεί αλλά παρ΄ όλα αυτά….βλέπει άνοδο.
Για να μειωθεί το P/BV δύο τινά υπάρχουν ή ότι θα μειωθεί η αποτίμηση ή τα κεφάλαια ή η αύξηση εκ των δύο θα είναι δυσανάλογη.
5)Όσον αφορά την απόδοση των κεφαλαίων ROE βλέπει απόδοση 9,7% χαμηλότερα του μέσου όρου του MSCI EMEA.
6)To μόνο στοιχείο που έχει μια λογική βάση είναι η εκτίμηση κερδοφορίας για το 2015 καθώς όντως το 2015 οι τράπεζες ειδικά θα αρχίζουν να αποδίδουν ειδικά λόγω των συνεργειών και της σταθεροποίησης των NPLs.
Σε γενικές γραμμές μπορεί να ειπωθεί ότι η έκθεση της Morgan Stanley είναι παρατεντωμένη μόνο και μόνο για να βοηθήσει τα φίλα χαρτοφυλάκια να αυξήσουν τις αποδόσεις και επιδόσεις τους από το ελληνικό χρηματιστήριο.
Αυτά για να μην μας θεωρούν κορόιδο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών