γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί με γενικολογίες να αντιμετωπίζει το δημόσιο και ιδιωτικό χρέος....
Πρόσφατα ο Δραγασάκης εκ των βασικών και έμπειρων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ ανέπτυξε 5 προτάσεις – μέτρα που θα λάβει ο ΣΥΡΙΖΑ όταν θα έρθει στην εξουσία.
Ωστόσο ειδικά τα μέτρα που αφορούν το δημόσιο χρέος και το ιδιωτικό χρέος (κόκκινα δάνεια) εμπεριέχουν πολλές ακροβασίες και δείχνουν ότι έχουν ανακοινωθεί για ψηφοθηρικούς λόγους....
Ποιαείναι τα μέτρα που ανακοίνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ;
1) Ρήτρα ανάπτυξης με διαγραφή μεγάλου μέρους του χρέους,
2) Δέσμη μέτρων που θα συμβάλλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας (αποκατάσταση κατώτατου μισθού, βιώσιμες φορολογικές ελαφρύνσεις με επαναφορά του αφορολόγητου ορίου και επιστροφή φόρου),
3) Ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης ύψους 5 δισ. ευρώ για τη δημιουργία 200.000 με 300.000 θέσεων εργασίας.
Τα χρήματα που θα δοθούν για το πρόγραμμα θα επιστραφούν στο δημόσιο με αύξηση των εισφορών στα ταμεία.
4) Καταπολέμηση φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, ώστε να εισρεύσουν χρήματα στα ταμεία του κράτους.
5) Ρύθμιση των κόκκινων δανείων.
Θυμίζουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προτείνει για την ανακούφιση των υπερχρεωμένων και την προστασία των οικονομικά αδύναμων δανειοληπτών, που περιλαμβάνουν αφ’ ενός διαγραφή των χρεών, όπου δεν υπάρχει περίπτωση να αποπληρωθούν (οφειλές ανίατα ασθενών, υπερηλίκων, αναπήρων κλπ.), και αφετέρου περικοπή των δόσεων αποπληρωμής των δανείων, ώστε σε καμία περίπτωση να μη θίγονται το όριο των αναγκαίων δαπανών διαβίωσης των δανειοληπτών, η απαγόρευση των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, η μη επιβάρυνση οφειλής με τόκους υπερημερίας και η μείωση των επιτοκίων.
Ναι σε διαγραφή του χρέους αλλά με ποιο τρόπο και με ποια ανταλλάγματα;
Έχουμε επισημάνει ότι η προτεινόμενη λύση της επιμήκυνσης του χρέους είναι λογιστική απάτη.
Στο πλαίσιο της πολιτικής προπαγάνδας παρουσιάζεται εσχάτως ένα επιχείρημα που απευθύνεται προφανώς σε αφελείς το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ υποστηρίζει ότι το ελληνικό χρέος είναι διαχειρίσιμο δηλαδή βιώσιμο και ότι μόνο με επιμήκυνση μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Το ελληνικό χρέος στα 322,4 δισεκ. δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με λύσεις που αποτελούν λογιστικές απάτες, όπως η επιμήκυνση.
Όταν χρωστάς 1000 ευρώ σε μια τράπεζα και χρειάζεται σε 12 μήνες να τα αποπληρώσεις θα καταβάλλεις 83 ευρώ (το παράδειγμα δεν περιλαμβάνει τόκους).
Αν επιμηκυνθεί ο χρόνος αποπληρωμής σε 24 μήνες τότε η δόση μειώνεται στα 41 ευρώ (χωρίς τόκους).
Το χρέος συνεχίζει να παραμένει όμως 1000 ευρώ.
Αν αυτό το παράδειγμα είναι απλουστευμένο ας δούμε μια άλλη επώδυνη πραγματικότητα.
Η 6ετής ύφεση έχει προκαλέσει στην Ελλάδα τα εξής
1)Μείωση του ΑΕΠ κατά 26% που σημαίνει 40 δισεκ. μείον στον εθνικό πλούτο.
2)Προκάλεσε 40 δισεκ. ζημία λόγω του PSI+ και της επαναγοράς χρέους στις τράπεζες.
3)Προκάλεσε μείωση καταθέσεων από την κοινωνία 75 δισεκ. ευρώ.
4)Προκάλεσε 84 δισεκ. προβληματικά δάνεια δηλαδή 70 δισεκ υψηλότερα από το 2007.
5)Προκάλεσε μείωση εισοδημάτων σωρευτικά μαζί με τους επιπλέον φόρους περίπου 12 δισεκ.
Δηλαδή όλα αυτά μαζί 237 δισεκ. δηλαδή η σωρευτική ζημία της χώρας και των πολιτών της από την κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας ήταν όσο το 73% του χρέους
Ο έλληνας και η ελληνίδα λοιπόν υπέστησαν ζημία όσο το 73% του χρέους και εμείς εδώ στην Ελλάδα μιλάμε για επιμήκυνση….
Το μόνο που μπορεί να επιμηκύνουμε είναι την βλακεία.
Πρόσφατα είχαμε αναφέρει ότι εξετάζεται η παράδοξη έως απαράδεκτη πρόταση….της τμηματικής λύσης για την βιωσιμότητα του χρέους.
Δηλαδή ένα μοντέλο με βάση το οποίο θα τίθενται προαπαιτούμενα και αν η Ελλάδα τα πληρεί θα αποφασίζεται μείωση των επιτοκίων και επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής.
Επίσης εξετάζεται ένα μοντέλο τύπου HIPC Heavily Indebted Poor Countries που εφαρμόστηκε σε 39 χώρες από το ΔΝΤ.
Η υπερχρεωμένες χώρες HIPC έτυχαν ελάφρυνσης τους χρέους που είχαν έναντι του ΔΝΤ αλλά για να μειωθεί το χρέος τους έπρεπε να επιτυγχάνουν οι χώρες αυτές κάποιες οικονομικούς στόχους.
Από τις 39 χώρες διεθνώς οι 33 βρίσκονται στην Κεντρική Αφρική είναι χώρες όπως η Γκάμπια, Γκάνα, Ρουάντα, Νίγηρας, Σενεγάλη, Μαυριτανία, Αιθιοπία, Τανζανία αλλά και χώρες εκτός Αφρικής όπως Αφγανιστάν, Βολιβία κ.α.
Οι χώρες αυτές είχαν χρέος που έφθανε το 280% του ΑΕΠ ή 200-250% του λόγου χρέους προς εξαγωγές.
Το ΔΝΤ είχε εκτιμήσει ότι το κόστος ελάφρυνσης του χρέους των χωρών αυτών είναι 70-75 δισεκ. δολάρια.
Η Ελλάδα αντί να χρησιμοποιεί - ακόμη και ως σκληρό διαπραγματευτικό ατού ή φόβητρο – την λύση του haircut που είναι μακράν η καλύτερη για την χώρα….εγκαταλείπει το haircut και….εναρμονισμένη με την ΕΕ και την Γερμανία…διαπραγματεύεται ότι έχει ήδη προσυμφωνηθεί….άρα κατ΄ ουσία δεν διαπραγματεύεται.
Ποια είναι η δομή του χρέους;
Το ελληνικό χρέος είναι 322,4 δισεκ. ευρώ και αποτελείται από διακρατικό χρέος και χρέος που κατέχουν ιδιώτες και κατανέμεται ως εξής.
1)Χρέος που δάνεισαν άμεσα τα κράτη της ΕΕ στην Ελλάδα, ύψους 53,9 δισεκ. ευρώ
2)Χρέος μέσω των δανείων του ΔΝΤ στην Ελλάδα στα 30,1 δισεκ. ευρώ.
3)Χρέος μέσω δανείων του EFSF στην Ελλάδα στα 139,9 δισεκ. ευρώ.
4)Ομόλογα έκδοσης Ελλάδος που κατέχουν ξένοι ιδιώτες περίπου 20 δισεκ. σε ευρώ και άλλα νομίσματα και swaps.
5)Ομόλογα έκδοσης Ελλάδος που κατέχει η ΕΚΤ και κεντρικές τράπεζες ύψους 45 δισεκ.
6)Χρέος μέσω εντόκων γραμματίων ελληνικού δημοσίου περίπου 15 δισεκ. που κατέχουν ελληνικές και ξένες τράπεζες.
7) Δάνεια που είχε συνάψει το ελληνικό κράτος με τράπεζες και την ΤτΕ 4,7 δισεκ.
Ο επικεφαλής του EFSF δηλαδή του μηχανισμού που δάνεισε στην Ελλάδα τα 139,9 δισεκ. δήλωσε ότι μείωση των επιτοκίων δεν μπορεί να υπάρξει καθώς η Ελλάδα απολαμβάνει επιτόκια κόστους με βάση το οποίο αντλεί τα κεφάλαια από τις αγορές το EFSF.
H επιμήκυνση θα μπορούσε να αποτελέσει βάση διαπραγμάτευσης αλλά χωρίς ουσιαστικά πρακτικό νόημα καθώς τα οφέλη θα φανούν σε βάθος πολλών ετών.
Τα 139,9 δισεκ. που έχει χορηγήσει ο EFSF στην Ελλάδα προήλθαν από δημοπρασίες ομολόγων που πραγματοποιούσε το EFSF έχοντας ως εγγυήσεις τις εξασφαλίσεις των χωρών μελών της ευρωζώνης.
Με αυτές τις εγγυήσεις το EFSF δανείζεται από 1000 διεθνείς επενδυτές παγκοσμίως.
Τα δάνεια του ΔΝΤ στα 30,1 δισεκ. ευρώ εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να τροποποιηθούν.
Το ΔΝΤ πρότεινε έως πρότινος haircut στο χρέος…μιλώντας εκ του ασφαλούς καθώς τα δάνεια που έχει χορηγήσει το Ταμείο στην Ελλάδα δεν μπορούν να τροποποιηθούν, ούτε υποστούν haircut.
Τα έντοκα γραμμάτια δεν μπορούν να τεθούν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης.
Τα ομόλογα της ΕΚΤ και των Κεντρικών Τραπεζών επίσης δεν μπορούν να μπουν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης.
Τα ομόλογα προς τους ιδιώτες προφανώς και δεν μπορούν να μπουν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης γιατί αυτό αυτομάτως θα σήμαινε default.
Άρα πρακτικά μόνο τα δάνεια της ΕΕ τα 52,9 δισεκ. μπορούν να τεθούν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης.
Όμως αν αντί για 322 δισεκ. η διαπραγμάτευση περιοριστεί στα 52,9 δισεκ. τότε η διαπραγμάτευση θα εξελιχθεί σε παρωδία.
Η Ελλάδα δεν θα πρέπει να χάσει την μεγάλη ευκαιρία να θέσει θέμα haircut στο χρέος καθώς μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να μειωθεί το χρέος και να καταστεί βιώσιμο.
Π.χ. Τα δάνεια του EFSF τα 139,9 δισεκ. που προήλθαν από ιδιώτες φέρουν εγγυήσεις από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Θα μπορούσαν τα δάνεια EFSF να υποστούν haircut, το EFSF θα κάλυπτε τους ιδιώτες δανειστές του Ταμείου μέσω των εγγυήσεων και με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα θα μπορούσε να διασωθεί.
Προφανώς και απαιτείται πολιτική τόλμη από την Ελλάδα να θέσει θέμα haircut και με τόλμη να υπερασπιστεί αυτή την λύση.
Όμως αν επιδείξουν ατολμία…το χρέος δεν θα καταστεί βιώσιμο, η Ελλάδα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε παγίδα χρέους και η Ελλάδα που πλήρωσε την 6ετή ύφεση με 237 δισεκ. ευρώ θα έχει επωμιστεί όλη την καταστροφή.
Ο ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για διαγραφή αόριστα, χωρίς να εξειδικεύει τον τρόπο και την μέθοδο με τον οποίο θα πετύχει αυτό τον στόχο.
Το κυριότερο όμως ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αναφέρει τίποτε για τα ανταλλάγματα που θα χρειαστεί να δώσει η Ελλάδα στην ΕΕ και την Τρόικα για α συμφωνήσουν να κουρέψουν το χρέος.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αν αποσιωπήσει την παράμετρο των ανταλλαγμάτων θα είναι αναξιόπιστο κόμμα
Δέσμη μέτρων που θα συμβάλλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Το ερώτημα που εγείρεται είναι έχει τιμολογήσει το κόστος των μέτρων αυτών ο ΣΥΡΙΖΑ.
Γιατί μοιάζει με προεκλογικό σύνθημα για λόγους μικροπολιτικής και με στόχο την ψηφοθηρία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν απευθύνεται μόνο στους έλληνες που προσπαθεί να δελεάσει, πρέπει να πείσει και την Τρόικα και την ΕΕ που δάνεισε την Ελλάδα.
Δεν έχει πείσει και θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένη δέσμη μέτρων.
Ως προς την κοστολόγηση πως θα καλυφθεί το πακέτο μέτρων που έχει αναφέρει ο κ Δραγασάκης.
Ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης ύψους 5 δισ. ευρώ για τη δημιουργία 200.000 με 300.000 θέσεων εργασίας λέει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Μάλιστα προαναγγέλλει αύξηση των εισφορών.
Το ερώτημα είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ σε μια προπαγανδιστικού τύπου επιχειρηματολογία αναφέρεται στην απασχόληση πλήττοντας τον εργοδότη.
Θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι την εργασία στην Ελλάδα την προσφέρουν οι ιδιώτες και όχι το ελληνικό κράτος.
Ρύθμιση των κόκκινων δανείων αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Μεταξύ των μέτρων που προτείνει είναι και haircut σε ορισμένα δάνεια.
Δεν θα πρέπει να συγχέουμε το haircut στο κρατικό χρέος με το haircut στο ιδιωτικό χρέος.
Αν υπάρξει haircut στο ιδιωτικό χρέος, θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα αποκατάστασης των κεφαλαιακών ζημιών που θα υποστούν οι τράπεζες.
Για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, η πρόταση είναι ορθή να παγώσουν.
Ωστόσο ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πήρε θέση αν τάσσεται υπέρ ή κατά μιας συλλογικής λύσης στα κόκκινα δάνεια.
Ανέφερε ότι η λύση που προτείνεται είναι τραπεζοκεντρική αλλά δεν πήρε λύση στο μοντέλο λύση για την διευθέτηση των NPLs στο ελληνικό banking.
Επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εγκαταλείψει τις αναχρονιστικές ιδέες περί κριτικισμού και εθνικοποίησης των ελληνικών τραπεζών;
Πρώτη ενημέρωση: ώρα 08:15, Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014
www.bankingnews.gr
Ωστόσο ειδικά τα μέτρα που αφορούν το δημόσιο χρέος και το ιδιωτικό χρέος (κόκκινα δάνεια) εμπεριέχουν πολλές ακροβασίες και δείχνουν ότι έχουν ανακοινωθεί για ψηφοθηρικούς λόγους....
Ποιαείναι τα μέτρα που ανακοίνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ;
1) Ρήτρα ανάπτυξης με διαγραφή μεγάλου μέρους του χρέους,
2) Δέσμη μέτρων που θα συμβάλλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας (αποκατάσταση κατώτατου μισθού, βιώσιμες φορολογικές ελαφρύνσεις με επαναφορά του αφορολόγητου ορίου και επιστροφή φόρου),
3) Ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης ύψους 5 δισ. ευρώ για τη δημιουργία 200.000 με 300.000 θέσεων εργασίας.
Τα χρήματα που θα δοθούν για το πρόγραμμα θα επιστραφούν στο δημόσιο με αύξηση των εισφορών στα ταμεία.
4) Καταπολέμηση φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής, ώστε να εισρεύσουν χρήματα στα ταμεία του κράτους.
5) Ρύθμιση των κόκκινων δανείων.
Θυμίζουμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προτείνει για την ανακούφιση των υπερχρεωμένων και την προστασία των οικονομικά αδύναμων δανειοληπτών, που περιλαμβάνουν αφ’ ενός διαγραφή των χρεών, όπου δεν υπάρχει περίπτωση να αποπληρωθούν (οφειλές ανίατα ασθενών, υπερηλίκων, αναπήρων κλπ.), και αφετέρου περικοπή των δόσεων αποπληρωμής των δανείων, ώστε σε καμία περίπτωση να μη θίγονται το όριο των αναγκαίων δαπανών διαβίωσης των δανειοληπτών, η απαγόρευση των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, η μη επιβάρυνση οφειλής με τόκους υπερημερίας και η μείωση των επιτοκίων.
Ναι σε διαγραφή του χρέους αλλά με ποιο τρόπο και με ποια ανταλλάγματα;
Έχουμε επισημάνει ότι η προτεινόμενη λύση της επιμήκυνσης του χρέους είναι λογιστική απάτη.
Στο πλαίσιο της πολιτικής προπαγάνδας παρουσιάζεται εσχάτως ένα επιχείρημα που απευθύνεται προφανώς σε αφελείς το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ υποστηρίζει ότι το ελληνικό χρέος είναι διαχειρίσιμο δηλαδή βιώσιμο και ότι μόνο με επιμήκυνση μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Το ελληνικό χρέος στα 322,4 δισεκ. δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με λύσεις που αποτελούν λογιστικές απάτες, όπως η επιμήκυνση.
Όταν χρωστάς 1000 ευρώ σε μια τράπεζα και χρειάζεται σε 12 μήνες να τα αποπληρώσεις θα καταβάλλεις 83 ευρώ (το παράδειγμα δεν περιλαμβάνει τόκους).
Αν επιμηκυνθεί ο χρόνος αποπληρωμής σε 24 μήνες τότε η δόση μειώνεται στα 41 ευρώ (χωρίς τόκους).
Το χρέος συνεχίζει να παραμένει όμως 1000 ευρώ.
Αν αυτό το παράδειγμα είναι απλουστευμένο ας δούμε μια άλλη επώδυνη πραγματικότητα.
Η 6ετής ύφεση έχει προκαλέσει στην Ελλάδα τα εξής
1)Μείωση του ΑΕΠ κατά 26% που σημαίνει 40 δισεκ. μείον στον εθνικό πλούτο.
2)Προκάλεσε 40 δισεκ. ζημία λόγω του PSI+ και της επαναγοράς χρέους στις τράπεζες.
3)Προκάλεσε μείωση καταθέσεων από την κοινωνία 75 δισεκ. ευρώ.
4)Προκάλεσε 84 δισεκ. προβληματικά δάνεια δηλαδή 70 δισεκ υψηλότερα από το 2007.
5)Προκάλεσε μείωση εισοδημάτων σωρευτικά μαζί με τους επιπλέον φόρους περίπου 12 δισεκ.
Δηλαδή όλα αυτά μαζί 237 δισεκ. δηλαδή η σωρευτική ζημία της χώρας και των πολιτών της από την κατάρρευση της ελληνικής οικονομίας ήταν όσο το 73% του χρέους
Ο έλληνας και η ελληνίδα λοιπόν υπέστησαν ζημία όσο το 73% του χρέους και εμείς εδώ στην Ελλάδα μιλάμε για επιμήκυνση….
Το μόνο που μπορεί να επιμηκύνουμε είναι την βλακεία.
Πρόσφατα είχαμε αναφέρει ότι εξετάζεται η παράδοξη έως απαράδεκτη πρόταση….της τμηματικής λύσης για την βιωσιμότητα του χρέους.
Δηλαδή ένα μοντέλο με βάση το οποίο θα τίθενται προαπαιτούμενα και αν η Ελλάδα τα πληρεί θα αποφασίζεται μείωση των επιτοκίων και επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής.
Επίσης εξετάζεται ένα μοντέλο τύπου HIPC Heavily Indebted Poor Countries που εφαρμόστηκε σε 39 χώρες από το ΔΝΤ.
Η υπερχρεωμένες χώρες HIPC έτυχαν ελάφρυνσης τους χρέους που είχαν έναντι του ΔΝΤ αλλά για να μειωθεί το χρέος τους έπρεπε να επιτυγχάνουν οι χώρες αυτές κάποιες οικονομικούς στόχους.
Από τις 39 χώρες διεθνώς οι 33 βρίσκονται στην Κεντρική Αφρική είναι χώρες όπως η Γκάμπια, Γκάνα, Ρουάντα, Νίγηρας, Σενεγάλη, Μαυριτανία, Αιθιοπία, Τανζανία αλλά και χώρες εκτός Αφρικής όπως Αφγανιστάν, Βολιβία κ.α.
Οι χώρες αυτές είχαν χρέος που έφθανε το 280% του ΑΕΠ ή 200-250% του λόγου χρέους προς εξαγωγές.
Το ΔΝΤ είχε εκτιμήσει ότι το κόστος ελάφρυνσης του χρέους των χωρών αυτών είναι 70-75 δισεκ. δολάρια.
Η Ελλάδα αντί να χρησιμοποιεί - ακόμη και ως σκληρό διαπραγματευτικό ατού ή φόβητρο – την λύση του haircut που είναι μακράν η καλύτερη για την χώρα….εγκαταλείπει το haircut και….εναρμονισμένη με την ΕΕ και την Γερμανία…διαπραγματεύεται ότι έχει ήδη προσυμφωνηθεί….άρα κατ΄ ουσία δεν διαπραγματεύεται.
Ποια είναι η δομή του χρέους;
Το ελληνικό χρέος είναι 322,4 δισεκ. ευρώ και αποτελείται από διακρατικό χρέος και χρέος που κατέχουν ιδιώτες και κατανέμεται ως εξής.
1)Χρέος που δάνεισαν άμεσα τα κράτη της ΕΕ στην Ελλάδα, ύψους 53,9 δισεκ. ευρώ
2)Χρέος μέσω των δανείων του ΔΝΤ στην Ελλάδα στα 30,1 δισεκ. ευρώ.
3)Χρέος μέσω δανείων του EFSF στην Ελλάδα στα 139,9 δισεκ. ευρώ.
4)Ομόλογα έκδοσης Ελλάδος που κατέχουν ξένοι ιδιώτες περίπου 20 δισεκ. σε ευρώ και άλλα νομίσματα και swaps.
5)Ομόλογα έκδοσης Ελλάδος που κατέχει η ΕΚΤ και κεντρικές τράπεζες ύψους 45 δισεκ.
6)Χρέος μέσω εντόκων γραμματίων ελληνικού δημοσίου περίπου 15 δισεκ. που κατέχουν ελληνικές και ξένες τράπεζες.
7) Δάνεια που είχε συνάψει το ελληνικό κράτος με τράπεζες και την ΤτΕ 4,7 δισεκ.
Ο επικεφαλής του EFSF δηλαδή του μηχανισμού που δάνεισε στην Ελλάδα τα 139,9 δισεκ. δήλωσε ότι μείωση των επιτοκίων δεν μπορεί να υπάρξει καθώς η Ελλάδα απολαμβάνει επιτόκια κόστους με βάση το οποίο αντλεί τα κεφάλαια από τις αγορές το EFSF.
H επιμήκυνση θα μπορούσε να αποτελέσει βάση διαπραγμάτευσης αλλά χωρίς ουσιαστικά πρακτικό νόημα καθώς τα οφέλη θα φανούν σε βάθος πολλών ετών.
Τα 139,9 δισεκ. που έχει χορηγήσει ο EFSF στην Ελλάδα προήλθαν από δημοπρασίες ομολόγων που πραγματοποιούσε το EFSF έχοντας ως εγγυήσεις τις εξασφαλίσεις των χωρών μελών της ευρωζώνης.
Με αυτές τις εγγυήσεις το EFSF δανείζεται από 1000 διεθνείς επενδυτές παγκοσμίως.
Τα δάνεια του ΔΝΤ στα 30,1 δισεκ. ευρώ εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να τροποποιηθούν.
Το ΔΝΤ πρότεινε έως πρότινος haircut στο χρέος…μιλώντας εκ του ασφαλούς καθώς τα δάνεια που έχει χορηγήσει το Ταμείο στην Ελλάδα δεν μπορούν να τροποποιηθούν, ούτε υποστούν haircut.
Τα έντοκα γραμμάτια δεν μπορούν να τεθούν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης.
Τα ομόλογα της ΕΚΤ και των Κεντρικών Τραπεζών επίσης δεν μπορούν να μπουν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης.
Τα ομόλογα προς τους ιδιώτες προφανώς και δεν μπορούν να μπουν σε καθεστώς διαπραγμάτευσης γιατί αυτό αυτομάτως θα σήμαινε default.
Άρα πρακτικά μόνο τα δάνεια της ΕΕ τα 52,9 δισεκ. μπορούν να τεθούν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης.
Όμως αν αντί για 322 δισεκ. η διαπραγμάτευση περιοριστεί στα 52,9 δισεκ. τότε η διαπραγμάτευση θα εξελιχθεί σε παρωδία.
Η Ελλάδα δεν θα πρέπει να χάσει την μεγάλη ευκαιρία να θέσει θέμα haircut στο χρέος καθώς μόνο με αυτό τον τρόπο μπορεί να μειωθεί το χρέος και να καταστεί βιώσιμο.
Π.χ. Τα δάνεια του EFSF τα 139,9 δισεκ. που προήλθαν από ιδιώτες φέρουν εγγυήσεις από τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Θα μπορούσαν τα δάνεια EFSF να υποστούν haircut, το EFSF θα κάλυπτε τους ιδιώτες δανειστές του Ταμείου μέσω των εγγυήσεων και με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα θα μπορούσε να διασωθεί.
Προφανώς και απαιτείται πολιτική τόλμη από την Ελλάδα να θέσει θέμα haircut και με τόλμη να υπερασπιστεί αυτή την λύση.
Όμως αν επιδείξουν ατολμία…το χρέος δεν θα καταστεί βιώσιμο, η Ελλάδα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε παγίδα χρέους και η Ελλάδα που πλήρωσε την 6ετή ύφεση με 237 δισεκ. ευρώ θα έχει επωμιστεί όλη την καταστροφή.
Ο ΣΥΡΙΖΑ μιλάει για διαγραφή αόριστα, χωρίς να εξειδικεύει τον τρόπο και την μέθοδο με τον οποίο θα πετύχει αυτό τον στόχο.
Το κυριότερο όμως ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αναφέρει τίποτε για τα ανταλλάγματα που θα χρειαστεί να δώσει η Ελλάδα στην ΕΕ και την Τρόικα για α συμφωνήσουν να κουρέψουν το χρέος.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αν αποσιωπήσει την παράμετρο των ανταλλαγμάτων θα είναι αναξιόπιστο κόμμα
Δέσμη μέτρων που θα συμβάλλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Το ερώτημα που εγείρεται είναι έχει τιμολογήσει το κόστος των μέτρων αυτών ο ΣΥΡΙΖΑ.
Γιατί μοιάζει με προεκλογικό σύνθημα για λόγους μικροπολιτικής και με στόχο την ψηφοθηρία.
Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν απευθύνεται μόνο στους έλληνες που προσπαθεί να δελεάσει, πρέπει να πείσει και την Τρόικα και την ΕΕ που δάνεισε την Ελλάδα.
Δεν έχει πείσει και θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένη δέσμη μέτρων.
Ως προς την κοστολόγηση πως θα καλυφθεί το πακέτο μέτρων που έχει αναφέρει ο κ Δραγασάκης.
Ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης ύψους 5 δισ. ευρώ για τη δημιουργία 200.000 με 300.000 θέσεων εργασίας λέει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Μάλιστα προαναγγέλλει αύξηση των εισφορών.
Το ερώτημα είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ σε μια προπαγανδιστικού τύπου επιχειρηματολογία αναφέρεται στην απασχόληση πλήττοντας τον εργοδότη.
Θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι την εργασία στην Ελλάδα την προσφέρουν οι ιδιώτες και όχι το ελληνικό κράτος.
Ρύθμιση των κόκκινων δανείων αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Μεταξύ των μέτρων που προτείνει είναι και haircut σε ορισμένα δάνεια.
Δεν θα πρέπει να συγχέουμε το haircut στο κρατικό χρέος με το haircut στο ιδιωτικό χρέος.
Αν υπάρξει haircut στο ιδιωτικό χρέος, θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα αποκατάστασης των κεφαλαιακών ζημιών που θα υποστούν οι τράπεζες.
Για τους πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας, η πρόταση είναι ορθή να παγώσουν.
Ωστόσο ο ΣΥΡΙΖΑ δεν πήρε θέση αν τάσσεται υπέρ ή κατά μιας συλλογικής λύσης στα κόκκινα δάνεια.
Ανέφερε ότι η λύση που προτείνεται είναι τραπεζοκεντρική αλλά δεν πήρε λύση στο μοντέλο λύση για την διευθέτηση των NPLs στο ελληνικό banking.
Επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ έχει εγκαταλείψει τις αναχρονιστικές ιδέες περί κριτικισμού και εθνικοποίησης των ελληνικών τραπεζών;
Πρώτη ενημέρωση: ώρα 08:15, Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών