Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Εθνικά επωφελής, η λύση για το χρέος να εξεταστεί μετά τον Μάρτιο – Οι δύο λύσεις, η μια παρωδία και το πιστωτικό γεγονός

tags :
Εθνικά επωφελής,  η λύση για το χρέος να εξεταστεί μετά τον Μάρτιο – Οι δύο λύσεις, η μια παρωδία και το πιστωτικό γεγονός
Το μεγαλύτερο εθνικό θέμα για την Ελλάδα είναι το πως θα καταστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος....
Η λύση για το μη βιώσιμο χρέος της Ελλάδος θα καταδείξει αν η χώρα μπορεί να διασωθεί ή όχι αν η Ελλάδα μπορεί να ελπίζει σε καλύτερες ημέρες ή θα παγιδευτεί σε ένα δυσθεώρητο χρέος 322,4 δισεκ. ευρώ.
Πρωτίστως πρέπει να αναφερθεί ότι η λύση για το χρέος δεν θα πρέπει να εξεταστεί πριν την εκλογή ή μη του προέδρου της Δημοκρατίας.
Αν η κυβέρνηση βρει τους 180 βουλευτές για την εκλογή του προέδρου της Δημοκρατίας, θα έχει λάβει μια έμμεση ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης και θα μπορεί να διαπραγματευτεί ούσα ισχυρότερη το κεφαλαιώδες εθνικό ζήτημα….το πως θα καταστεί βιώσιμο το χρέος.
Αν η κυβέρνηση αποτύχει να βρει τους 180 βουλευτές και ουσιαστικά οδηγηθεί η Ελλάδα σε εκλογές τον Μάρτιο του 2015, η νέα κυβέρνηση με νωπή την λαϊκή εντολή θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για το μείζον εθνικό ζήτημα, την αναδιάρθρωση του χρέους. 
Η κυβέρνηση μπορεί να ποντάρει σε έναρξη της διαπραγμάτευσης προ της εκλογής προέδρου της δημοκρατίας για να κερδίσει πολιτικούς πόντους αλλά πρακτικά είναι αδύνατο να βρεθεί σύντομα λύση άπαξ και ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει ένα άλλο ζήτημα που χρονικά προηγείται η δομή και οι όροι της νέας χρηματοδοτικής συνδρομής, της νέας πιστωτικής γραμμής, του νέου μνημονίου.
Για το καλό της πατρίδας, της Ελλάδος το κορυφαίο εθνικό θέμα, η αναδιάρθρωση του χρέους θα πρέπει να εξεταστεί μετά τον Μάρτιο του 2015 και είτε την διαπραγμάτευση θα την πραγματοποιήσει η κυβέρνηση Σαμαρά είτε η νέα κυβέρνηση υπό τον Τσίπρα.
Το πρώτο και ουσιώδες ζήτημα είναι ο χρόνος έναρξης της διαπραγμάτευσης.
Η Ελλάδα θα έχει ισχυρότερη διαπραγματευτική ισχύ μετά τον Μάρτιο και αν το πολιτικό σύστημα προτάσσει το εθνικό συμφέρον θα πρέπει να ξεκινήσει την διαπραγμάτευση μετά τον Μάρτιο.
Το επόμενο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι τι είδους λύση πρέπει να θέσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων η Ελλάδα;
Δυστυχώς μέχρι τώρα η Ελλάδα δεν έχει αποκρυσταλλωμένη θέση για το αντικειμενικά μη βιώσιμο ελληνικό χρέος.
Αντί η Ελλάδα να είχε επεξεργαστεί ένα σχέδιο ώστε να καταστεί βιώσιμο το χρέος των 322,4 δισεκ. ευρώ έχει παγιδευτεί είτε στις λύσεις της Γερμανίας (επιμήκυνση 30 ή 50 χρόνια και μείωση των επιτοκίων) είτε σε απαράδεκτες ανθελληνικές δηλώσεις ότι….το χρέος είναι βιώσιμο και δεν χρειάζεται αναδιάρθρωση.  
Όσοι υποστηρίζουν ότι το χρέος είναι βιώσιμο δεν προσφέρουν θετικές υπηρεσίες στο έθνος και στην ελληνική κοινωνία.
Η επιμήκυνση είναι μια πρακτικά ανούσια λύση γιατί ενώ μειώνει τις τοκοχρεωλυτικές δόσεις δεν περιορίζει το βάρος εξυπηρέτησης γιατί η Ελλάδα έχει μια ιδιαιτερότητα.
Όλες οι σοβαρές οικονομίες διαθέτουν κρατικό χρέος….το οποίο κατέχουν οι ιδιώτες, οι αγορές.
Στην Ελλάδα από τα 322 δισεκ. τα 235 δισεκ. είναι χρέος της Τρόικα και τα υπόλοιπα 85 δισεκ. κατέχουν ΕΚΤ, ιδιώτες έντοκα γραμμάτια και άλλα.
Η Ελλάδα υποχρεωτικά θα πρέπει να αποπληρώσει τα δάνεια και να μετατρέψει το ελληνικό χρέος σε ιδιωτικό από κρατικό ή διακρατικό που είναι την τρέχουσα περίοδο.
Ουσιαστικά η Ελλάδα είναι όντως παγιδευμένη στο χρέος…στο κρατικό χρέος και η παγίδα θανάτου θα παραμείνει για πολλά χρόνια.
Η επιμήκυνση δεν επιλύει το πρόβλημα, λογιστικά το ρυθμίζει όχι πρακτικά και σίγουρα δεν καθιστά βιώσιμο το χρέος.

Οι δύο πρακτικές λύσεις που πρέπει να εξετάσει η Ελλάδα

Λύση πρώτη με εμπλοκή ΕΚΤ και ESM χωρίς πιστωτικό γεγονός

Θα μπορούσε να υπάρξει ένα διττό σχήμα με εμπλοκή της ΕΚΤ και του ESM και με αυτό τον τρόπο η Ελλάδα να γλιτώσει περίπου 55 με 60 ή υπό όρους 61 δισεκ. ευρώ μειώνοντας το χρέος χωρίς να υπάρξει πιστωτικό γεγονός.
Συγκεκριμένα θα μπορούσαν να μεταφερθούν τα 25 ή συνολικά τα 49 δισεκ. του ΤΧΣ, στον ESM και αυτομάτως να μειωθεί το ελληνικό χρέος κατά 25 δισεκ. ή 49 δισεκ. ευρώ.
Ταυτόχρονα να υπάρξει θεσμική διαπραγμάτευση με την ΕΚΤ και να αποδεχθεί να αποπληρωθεί τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει δηλαδή τα 35 δισεκ. σε τιμές κτήσης και όχι στις τελικές ονομαστικές τιμές.
Για να τεθεί πρακτικά η ΕΚΤ αγόρασε ελληνικά ομόλογα 35 δισεκ. και θα πάρει στην λήξη τους 58 δισεκ.
Αντί να επιστραφούν στις ονομαστικές αξίες να επιστραφούν στις τιμές κτήσης ή στην έσχατη των εσχάτων η Ελλάδα να καταβάλλει τα κεφάλαια στην ονομαστική αξία και η ΕΚΤ να επιστρέφει άμεσα την διαφορά μεταξύ ονομαστικής αξίας και τιμής κτήσης δηλαδή 23 δισεκ. ευρώ. 
Ο ευρωβουλευτής των ΑΝΕΛ ο Μαριάς το έθεσε ορθά το θέμα και είναι μια λύση που πρέπει και μπορεί να εξεταστεί.

Λύση δεύτερη με haircut, πιστωτικό γεγονός αλλά με μεγαλύτερο όφελος

Το ελληνικό χρέος ανέρχεται στα 322,4 δισεκ. εκ των οποίων τα 245 δισεκ. ευρώ είναι κεφάλαια των μηχανισμών στήριξης.
Από αυτά τα 245 δισεκ. τα 144,6 δισεκ. είναι δάνεια που έχουν χορηγηθεί μέσω EFSF.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο EFSF τα κεφάλαια αυτά που έδωσε στην Ελλάδα ή την Πορτογαλία τα έχει δανειστεί από τις αγορές.
Τα ευρωπαϊκά κράτη έχουν παράσχει εγγυήσεις στον EFSF – ESM αλλά τα κεφάλαια που έχουν δοθεί στα κράτη προέρχονται από τις αγορές.
Ο ESM με την στήριξη όλων των ευρωπαϊκών χωρών έχει δημιουργήσει ένα δίχτυ προστασίας.
Αυτό το κεφαλαιακό δίχτυ προστασίας- εγγυήσεων  ο ESM το χρησιμοποιεί εξασφαλίζοντας υψηλή πιστοληπτική  ικανότητα  και εξασφαλίζοντας κεφάλαια από τις αγορές μέσω ομολόγων.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να ζητήσει haircut στα δάνεια που έχουν δοθεί με διακρατικούς όρους δηλαδή τα 53,9 δισεκ. γιατί αυτά δόθηκαν με όρους διακρατικών συμφωνιών.
Η Ελλάδα δεν μπορεί να ζητήσει haircut από τα 30,1 δισεκ. του ΔΝΤ.
Όμως τα 144,6 δισεκ. του EFSF δηλαδή τα δάνεια που χορηγήθηκαν στην Ελλάδα και τα οποία αντλήθηκαν από τις αγορές θα μπορούσαν να υποστούν ένα haircut 50% δηλαδή όφελος 72 δισεκ. για την Ελλάδα χωρίς να υπάρχουν δομικές επιδράσεις στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
Το EFSF θα υποστεί ζημία 72 δισεκ θεωρητικά γιατί ήδη διαθέτει εγγυήσεις από τα ευρωπαϊκά κράτη ύψους 500 δισεκ. ευρώ.
Με ένα haircut 50% η Ελλάδα θα ωφελείτο 72 δισεκ. αλλά οι ιδιώτες που ουσιαστικά θα ζημιώνονταν θα αναπληρώνονταν 100% από τις εγγυήσεις που έχουν ούτως ή άλλως κατατεθεί στον ESM.
Με αυτό τον τρόπο το ελληνικό χρέος θα μειωνόταν κατά 72 δισεκ. και από 322 δισεκ. θα υποχωρούσε στα 250 εκατ μειώνοντας την σχέση χρέους προς ΑΕΠ στο 137% από 177%.
Μάλιστα αν τα 25 δισεκ. του ΤΧΣ περνούσαν απευθείας στον ESM το τελικός όφελος για την Ελλάδα θα ήταν 97 δισεκ. κοντά 100 δισεκ. εξέλιξη που όχι απλά θα καταστούσε βιώσιμο το χρέος αλλά μετά το σοκ των τυπικών υποβαθμίσεων σε default της Ελλάδος η χώρα θα αποκτούσε δυναμική εξόδου από την παρακμή και την φθορά.
Βέβαια για να υπάρξει haircut και για να το δεχθεί ο ESM ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ πολιτική απόφαση.
Η επιμήκυνση είναι λύση παρωδία για το χρέος, ωστόσο το haircut ενώ καθιστά βιώσιμο το χρέος, απαιτεί πολιτική απόφαση που ακόμη η Ευρώπη δεν είναι διατεθειμένη να την λάβει για την Ελλάδα.
Συν τοις άλλοις στρατηγικά και σε βάθος χρόνων η Ελλάδα πρέπει να μετακυλήσει το χρέος από την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ στους ιδιώτες.
Τα δάνεια της Τρόικα θα πρέπει να μετατραπούν σε χρέος μέσω εκδόσεις ομολόγων, δηλαδή να περάσει το διακρατικό χρέος στους ιδιώτες μέσω δημοπρασιών ομολόγων θα αντλεί κεφάλαια και θα αποπληρώνει τα κρατικά δάνεια.
Λύση για την βιωσιμότητα του χρέους χωρίς haircut θα αποτελέσει παγίδα ασφυξίας για την οικονομία της Ελλάδος για τα επόμενα χρόνια και τις επόμενες 10ετίες.
Η Ελλάδα δεν θα ανακάμψει ποτέ.
Το haircut θα προκαλέσει πολιτική αναταραχή στην Ευρώπη ενώ η Ελλάδα θα υποβαθμιστεί σε default εκ νέου, ωστόσο η επανεκκίνηση της οικονομίας θα είναι ουσιαστικότερη.
Η τρέχουσα κατάσταση οδηγεί σε αδιέξοδο…παρά τα λογιστικά τρικ της ανάκαμψης της οικονομίας.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης