Το δημοσιονομικό κενό δεν φθάνει τα 5-7 δισ. κατά την κυβέρνηση - Η ΕΚΤ για να αποδέχεται τα ελληνικά ομόλογα ως εγγύηση ζητάει θετική αξιολόγηση της οικονομίας
Σοβαρότατο πρόβλημα χρηματοδότησης εγείρεται για την Ελλάδα καθώς ήδη μέσα στον Μάρτιο θα πρέπει να αποπληρώσει έντοκα και το ΔΝΤ ενώ συνολικά έως το τέλος του 2015 οι πληρωμές φθάνουν τα 29 δισεκ..
Επίσης έως τις αρχές Μαΐου θα πρέπει να καταβληθούν 10,3 δισεκ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων προφανώς και πολλών εκδόσεων και λήξεων εντόκων γραμματίων.
Η ελληνική κυβέρνηση δεν αποδέχεται ότι το δημοσιονομικό κενό είναι 5-7 δισεκ. ευρώ για το 2015 ωστόσο..... οι ανάγκες για άμεση ρευστότητα είναι απλά τεράστιες.
Τα ταμειακά διαθέσιμα μειώνονται και τα υφιστάμενα δεν επαρκούν για να καλύψουν ούτε το 1/4 των άμεσων υποχρεώσεων.
Το πρόβλημα της Ελλάδος είναι ότι οι πηγές χρηματοδότησης είναι πλέον πολύ συγκεκριμένες ή κατά το ορθότερο πολύ συγκεκριμένη.
Η συμφωνία ΕΕ με την Ελλάδα μπορεί να παρέχει διευκολύνσεις στο θέμα του πρωτογενούς πλεονάσματος αφού από 5,5 δισεκ. ή 3% του ΑΕΠ θεωρητικά μειώνεται στο 1,5% δηλαδή 2,7 δισεκ άρα θα εξοικονομηθούν κεφάλαια, ωστόσο οι ανάγκες σε αποπληρωμές καθ΄ όλο το 2015 είναι πολύ μεγάλες.
Τα 11,4 δισ. του capital buffer του ΤΧΣ δεν μπορούν να αξιοποιηθούν πέραν από τις τράπεζες για την ανακεφαλαιοποίηση τους αυτό είναι οριστικό.
Μάλιστα τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ δεν θα παραμείνουν στο Ταμείο αλλά θα μεταφερθούν στον ESM, οπότε δεν θα έχει άμεση πρόσβαση στα κεφάλαια αυτά ούτε το ΤΧΣ.
Παράλληλα η Ελλάδα για τους επόμενους μήνες και πιθανότατα για όλο το 2015 δεν θα μπορεί να δανειστεί από τις αγορές.
Επίσης η πιθανότητα η ΕΕ να εγκρίνει ένα τρίτο δανειακό πρόγραμμα προς την Ελλάδα είναι έως απίθανο καθώς κανένα κράτος της ΕΕ δεν θα λάβει έγκριση από τα εθνικά κοινοβούλια τουλάχιστον σε αυτή την μεταβατική φάση των 4 μηνών.
Άρα η μόνη διέξοδος που απομένει για την Ελλάδα είναι τα έντοκα γραμμάτια.
Η κυβέρνηση είχε ζητήσει τα 15 δισεκ. έντοκα γραμμάτια να αυξηθούν στα 25 δισεκ. δηλαδή αύξηση 10 δισεκ. ή 5 με 10 δισεκ. ώστε να μπορέσει να χρηματοδοτήσει τις βραχυχρόνιες ανάγκες.
Όμως η πρόταση αυτή είχε απορριφθεί από την ΕΚΤ.
Με δεδομένο το αδιέξοδο ως προς την χρηματοδότηση είναι βέβαιο ότι η ελληνική κυβέρνηση θα το επαναφέρει ως αίτημα ώστε η ΕΚΤ και η ΕΕ να εγκρίνουν την αύξηση των εντόκων γραμματίων από 15 στα 25 δισεκ. ή στα 20 δισ. δηλαδή αύξηση από 5 έως 10 δισεκ.
Κατά ορισμένες πηγές η ΕΚΤ θα μπορούσε να δεχθεί αύξηση των εντόκων μόνο όταν η Ελλάδα πάρει το πράσινο φως της αξιολόγησης.
Η ΕΚΤ μάλιστα έχει ξεκαθαρίσει ότι πρώτα θα ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και εν συνεχεία θα αρχίσει να δέχεται τα ελληνικά ομόλογα ως collaterals.
Κατά την Fitch είναι πιθανό η ΕΚΤ να δεχθεί να αυξηθεί το όριο των εντόκων από 15 σε 25 δισεκ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι από τα 15 δισεκ. εντόκων τα 10-11 δισεκ. κατέχουν ελληνικές τράπεζες και από αυτά μόνο τα 3,5 δισεκ. μπορούν να χρησιμοποιήσουν ως collaterals στην ΕΚΤ.
Αν αυξηθεί το όριο των εντόκων θα πρέπει να αυξηθεί και το όριο στις τράπεζες να χρησιμοποιούν έντοκα γραμμάτια ως collaterals.
Το ELA δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αγορές εντόκων
Το ELA ο έκτακτος μηχανισμός παροχής ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις αγορές εντόκων γραμματίων.
Η ΕΚΤ ούτε στο παρελθόν, ούτε στο μέλλον θα δεχθεί με το ELA οι ελληνικές τράπεζες να αγοράζουν έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου.
Υπενθυμίζεται ότι στα 99-100 δισεκ. ευρώ έχει εκτιναχθεί η εξάρτηση των ελληνικών τραπεζών από το ευρωσύστημα δηλαδή το ELA και την απευθείας χρηματοδότηση από την ΕΚΤ.
(Τα 68,3 δισεκ. προέρχονται από το ELA και τα 30-32 δισεκ. απευθείας από την ΕΚΤ).
Η μεγάλη αύξηση της εξάρτησης από το ευρωσύστημα αποδίδεται στις σημαντικές εκροές καταθέσεων περίπου 21 δισεκ. του τελευταίου διαστήματος που άλλαξε επί τα χείρω την δομή ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών.
Οι εκροές καταθέσεων έχουν σταματήσει αλλά το πρόβλημα ρευστότητας δεν μπορεί να λυθεί άμεσα θα απαιτηθούν μήνες.
Γιατί προέκυψαν τόσο μεγάλες ανάγκες σε ρευστότητα από τις τράπεζες;
Αξίζει να αναφερθεί ότι τα δάνεια είναι 211 δισεκ. οι καταθέσεις 144 δισεκ. δηλαδή προκύπτει χάσμα ρευστότητας 67 δισεκ.
Αν σε αυτά συμπεριληφθούν τα 10 δισεκ έντοκα, ελληνικά ομόλογα και άλλες τραπεζικές δραστηριότητες που χρειάζονται ρευστότητα, καθίσταται κατανοητό γιατί οι τράπεζες έφθασαν να δανείζονται από την ΕΚΤ σωρευτικά 100 δισεκ. που αντιστοιχεί στο 29% του ενεργητικού ενώ το 2015 όλες οι τράπεζες θα έπρεπε να βρίσκονταν πολύ κάτω του 15% του ενεργητικού (το 15% είναι το ανώτατο όριο).
Η συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ επιτεύχθηκε αλλά το ELA δεν φεύγει.
Ως γνωστό οι ελληνικές τράπεζες έχουν δανειστεί 68,3 δισεκ. ELA από τα οποία περίπου 40 δισεκ. είναι ELA που προέρχεται από τα ομολογιακά των τραπεζών ύψους περίπου 50 δισεκ που έχουν λήξει ανεξαρτήτως μνημονίου ή όχι και η ΕΚΤ έχει αναφέρει ότι δεν θα ανανεώσει.
Αυτά τα ομολογιακά είχαν εκδοθεί στο πλαίσιο του νόμου Αλογοσκούφη το 2008-2009 ανανεώνονταν κατά καιρούς και έληξαν οριστικά στις 11 Φεβρουαρίου του 2015.
Με την συμφωνία Ελλάδος – ΕΕ τα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου και τα έντοκα γραμμάτια θα μεταφερθούν από collaterals στην ΤτΕ για να χορηγεί ELA στην ΕΚΤ άρα θα μειωθεί το ELA κατ΄ εκτίμηση τουλάχιστον 10 δισεκ.
Η ΕΚΤ δεν θα προβεί άμεσα στην αποδοχή των collaterals καθώς προηγείται η αξιολόγηση και εφόσον δοθεί το πράσινο φως τότε θα δέχεται εκ νέου τα ελληνικά ομόλογα ως εγγυήσεις.
Τα ομολογιακά όμως του νόμου Αλογοσκούφη οριστικά θα παραμείνουν στο ELA...το οποίο εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 38-40 δισεκ. ευρώ στις ελληνικές τράπεζες σε ένα θετικό σενάριο από 68,3 δισεκ. της τρέχουσας περιόδου.
Τα ομολογιακά των τραπεζών 50 δισ που εγγυάται το ελληνικό δημόσιο
(Τα ομόλογα αυτά δεν είναι επιλέξιμα από την ΕΚΤ από τις 11 Φεβρουαρίου του 2015)
Επεξεργασία στοιχείων www.bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Επίσης έως τις αρχές Μαΐου θα πρέπει να καταβληθούν 10,3 δισεκ. ευρώ συμπεριλαμβανομένων προφανώς και πολλών εκδόσεων και λήξεων εντόκων γραμματίων.
Η ελληνική κυβέρνηση δεν αποδέχεται ότι το δημοσιονομικό κενό είναι 5-7 δισεκ. ευρώ για το 2015 ωστόσο..... οι ανάγκες για άμεση ρευστότητα είναι απλά τεράστιες.
Τα ταμειακά διαθέσιμα μειώνονται και τα υφιστάμενα δεν επαρκούν για να καλύψουν ούτε το 1/4 των άμεσων υποχρεώσεων.
Το πρόβλημα της Ελλάδος είναι ότι οι πηγές χρηματοδότησης είναι πλέον πολύ συγκεκριμένες ή κατά το ορθότερο πολύ συγκεκριμένη.
Η συμφωνία ΕΕ με την Ελλάδα μπορεί να παρέχει διευκολύνσεις στο θέμα του πρωτογενούς πλεονάσματος αφού από 5,5 δισεκ. ή 3% του ΑΕΠ θεωρητικά μειώνεται στο 1,5% δηλαδή 2,7 δισεκ άρα θα εξοικονομηθούν κεφάλαια, ωστόσο οι ανάγκες σε αποπληρωμές καθ΄ όλο το 2015 είναι πολύ μεγάλες.
Τα 11,4 δισ. του capital buffer του ΤΧΣ δεν μπορούν να αξιοποιηθούν πέραν από τις τράπεζες για την ανακεφαλαιοποίηση τους αυτό είναι οριστικό.
Μάλιστα τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ δεν θα παραμείνουν στο Ταμείο αλλά θα μεταφερθούν στον ESM, οπότε δεν θα έχει άμεση πρόσβαση στα κεφάλαια αυτά ούτε το ΤΧΣ.
Παράλληλα η Ελλάδα για τους επόμενους μήνες και πιθανότατα για όλο το 2015 δεν θα μπορεί να δανειστεί από τις αγορές.
Επίσης η πιθανότητα η ΕΕ να εγκρίνει ένα τρίτο δανειακό πρόγραμμα προς την Ελλάδα είναι έως απίθανο καθώς κανένα κράτος της ΕΕ δεν θα λάβει έγκριση από τα εθνικά κοινοβούλια τουλάχιστον σε αυτή την μεταβατική φάση των 4 μηνών.
Άρα η μόνη διέξοδος που απομένει για την Ελλάδα είναι τα έντοκα γραμμάτια.
Η κυβέρνηση είχε ζητήσει τα 15 δισεκ. έντοκα γραμμάτια να αυξηθούν στα 25 δισεκ. δηλαδή αύξηση 10 δισεκ. ή 5 με 10 δισεκ. ώστε να μπορέσει να χρηματοδοτήσει τις βραχυχρόνιες ανάγκες.
Όμως η πρόταση αυτή είχε απορριφθεί από την ΕΚΤ.
Με δεδομένο το αδιέξοδο ως προς την χρηματοδότηση είναι βέβαιο ότι η ελληνική κυβέρνηση θα το επαναφέρει ως αίτημα ώστε η ΕΚΤ και η ΕΕ να εγκρίνουν την αύξηση των εντόκων γραμματίων από 15 στα 25 δισεκ. ή στα 20 δισ. δηλαδή αύξηση από 5 έως 10 δισεκ.
Κατά ορισμένες πηγές η ΕΚΤ θα μπορούσε να δεχθεί αύξηση των εντόκων μόνο όταν η Ελλάδα πάρει το πράσινο φως της αξιολόγησης.
Η ΕΚΤ μάλιστα έχει ξεκαθαρίσει ότι πρώτα θα ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και εν συνεχεία θα αρχίσει να δέχεται τα ελληνικά ομόλογα ως collaterals.
Κατά την Fitch είναι πιθανό η ΕΚΤ να δεχθεί να αυξηθεί το όριο των εντόκων από 15 σε 25 δισεκ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι από τα 15 δισεκ. εντόκων τα 10-11 δισεκ. κατέχουν ελληνικές τράπεζες και από αυτά μόνο τα 3,5 δισεκ. μπορούν να χρησιμοποιήσουν ως collaterals στην ΕΚΤ.
Αν αυξηθεί το όριο των εντόκων θα πρέπει να αυξηθεί και το όριο στις τράπεζες να χρησιμοποιούν έντοκα γραμμάτια ως collaterals.
Το ELA δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αγορές εντόκων
Το ELA ο έκτακτος μηχανισμός παροχής ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τις αγορές εντόκων γραμματίων.
Η ΕΚΤ ούτε στο παρελθόν, ούτε στο μέλλον θα δεχθεί με το ELA οι ελληνικές τράπεζες να αγοράζουν έντοκα γραμμάτια του ελληνικού δημοσίου.
Υπενθυμίζεται ότι στα 99-100 δισεκ. ευρώ έχει εκτιναχθεί η εξάρτηση των ελληνικών τραπεζών από το ευρωσύστημα δηλαδή το ELA και την απευθείας χρηματοδότηση από την ΕΚΤ.
(Τα 68,3 δισεκ. προέρχονται από το ELA και τα 30-32 δισεκ. απευθείας από την ΕΚΤ).
Η μεγάλη αύξηση της εξάρτησης από το ευρωσύστημα αποδίδεται στις σημαντικές εκροές καταθέσεων περίπου 21 δισεκ. του τελευταίου διαστήματος που άλλαξε επί τα χείρω την δομή ρευστότητας των ελληνικών τραπεζών.
Οι εκροές καταθέσεων έχουν σταματήσει αλλά το πρόβλημα ρευστότητας δεν μπορεί να λυθεί άμεσα θα απαιτηθούν μήνες.
Γιατί προέκυψαν τόσο μεγάλες ανάγκες σε ρευστότητα από τις τράπεζες;
Αξίζει να αναφερθεί ότι τα δάνεια είναι 211 δισεκ. οι καταθέσεις 144 δισεκ. δηλαδή προκύπτει χάσμα ρευστότητας 67 δισεκ.
Αν σε αυτά συμπεριληφθούν τα 10 δισεκ έντοκα, ελληνικά ομόλογα και άλλες τραπεζικές δραστηριότητες που χρειάζονται ρευστότητα, καθίσταται κατανοητό γιατί οι τράπεζες έφθασαν να δανείζονται από την ΕΚΤ σωρευτικά 100 δισεκ. που αντιστοιχεί στο 29% του ενεργητικού ενώ το 2015 όλες οι τράπεζες θα έπρεπε να βρίσκονταν πολύ κάτω του 15% του ενεργητικού (το 15% είναι το ανώτατο όριο).
Η συμφωνία μεταξύ Ελλάδος και ΕΕ επιτεύχθηκε αλλά το ELA δεν φεύγει.
Ως γνωστό οι ελληνικές τράπεζες έχουν δανειστεί 68,3 δισεκ. ELA από τα οποία περίπου 40 δισεκ. είναι ELA που προέρχεται από τα ομολογιακά των τραπεζών ύψους περίπου 50 δισεκ που έχουν λήξει ανεξαρτήτως μνημονίου ή όχι και η ΕΚΤ έχει αναφέρει ότι δεν θα ανανεώσει.
Αυτά τα ομολογιακά είχαν εκδοθεί στο πλαίσιο του νόμου Αλογοσκούφη το 2008-2009 ανανεώνονταν κατά καιρούς και έληξαν οριστικά στις 11 Φεβρουαρίου του 2015.
Με την συμφωνία Ελλάδος – ΕΕ τα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου και τα έντοκα γραμμάτια θα μεταφερθούν από collaterals στην ΤτΕ για να χορηγεί ELA στην ΕΚΤ άρα θα μειωθεί το ELA κατ΄ εκτίμηση τουλάχιστον 10 δισεκ.
Η ΕΚΤ δεν θα προβεί άμεσα στην αποδοχή των collaterals καθώς προηγείται η αξιολόγηση και εφόσον δοθεί το πράσινο φως τότε θα δέχεται εκ νέου τα ελληνικά ομόλογα ως εγγυήσεις.
Τα ομολογιακά όμως του νόμου Αλογοσκούφη οριστικά θα παραμείνουν στο ELA...το οποίο εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 38-40 δισεκ. ευρώ στις ελληνικές τράπεζες σε ένα θετικό σενάριο από 68,3 δισεκ. της τρέχουσας περιόδου.
Τα ομολογιακά των τραπεζών 50 δισ που εγγυάται το ελληνικό δημόσιο
(Τα ομόλογα αυτά δεν είναι επιλέξιμα από την ΕΚΤ από τις 11 Φεβρουαρίου του 2015)
Τράπεζα |
ISIN |
Ποσό σε δισ |
Ημερομηνία έκδοσης |
Ημερομηνία λήξης |
Εθνική |
XS1164771815 |
4,1 |
7/1/2015 |
7/4/2015 |
Εθνική |
XS0945998499 |
4,265 |
26/6/2013 |
26/6/2015 |
Εθνική |
XS0920832846 |
4,5 |
2/5/2013 |
2/5/2016 |
Alpha |
XS1004886807 |
3,609 |
18/12/2013 |
27/2/2015 |
Alpha |
XS1105490830 |
2 |
9/9/2014 |
9/3/2015 |
Alpha |
XS10308229359 |
0,950 |
17/2/2014 |
17/3/2015 |
Alpha |
XS1158579240 |
1,5 |
24/12/2014 |
24/3/2015 |
Alpha |
XS11284866815 |
0,957 |
31/10/2014 |
31/3/2015 |
Alpha |
XS1164709260 |
0,810 |
31/12/2014 |
31/3/2015 |
Πειραιώς |
XS1029217715 |
1,75 |
13/2/2014 |
3/3/2015 |
Πειραιώς |
XS1150489703 |
4,5 |
10/12/2014 |
10/3/2015 |
Πειραιώς |
XS1169583769 |
3,1 |
12/1/2015 |
12/4/2015 |
Eurobank |
XS1005221442 |
4,28 |
18/12/2013 |
18/3/2015 |
Eurobank |
XS1156373638 |
1,5 |
23/12/2014 |
23/3/2015 |
Eurobank |
XS1164510858 |
2,377 |
31/12/2014 |
13/4/2015 |
Eurobank |
XS0922876882 |
1,65 |
8/5/2013 |
6/5/2015 |
Eurobank |
XS0945628054 |
3,82 |
20/6/2013 |
20/6/2015 |
Eurobank |
XS1038709769 |
1,55 |
6/3/2014 |
4/9/2015 |
Eurobank |
XS0920832846 |
2,3 |
26/4/2013 |
22/10/2015 |
Attica |
XS1028550512 |
0,285 |
6/2/2014 |
6/2/2015 |
Attica |
XS0950329663 |
0,215 |
26/7/2013 |
26/7/2016 |
Σύνολο |
50 δισ |
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών