γράφει : Πέτρος Λεωτσάκος
O ESM πρέπει να επιστρέψει στην Ελλάδα και το ΤΧΣ τα 1,2 δισεκ. ευρώ
Σε μια νομικίστικη και απαράδεκτη διελκυστίνδα έχει εμπλακεί η Ελλάδα, προφανώς αποτελεί μέσω πίεσης για να βρεθεί στα όρια του σημείο μηδέν και να δεχθεί όλες τις μεταρρυθμίσεις που ζητάει η ΕΕ.
Δεν εξηγείται διαφορετικά η απόφαση του EuroWorking Group το οποίο συνεδρίασε χθες 25 Μαρτίου και παρέπεμψε το θέμα της επιστροφής των 1,2 δισεκ. ευρώ από τον ESM στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στην Ελλάδα.
Πάντως με βάση ασφαλείς πληροφορίες τα 1,2 δισεκ. στο ΤΧΣ θα επιστραφούν όπως και τα 1,92 δισεκ. που είναι τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών και της ΕΚΤ από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν.
Πως ξεκίνησε το πρόβλημα
Το πρόβλημα ξεκίνησε όταν ο ESM με μια πρωτοφανή απόφαση εν μια νυκτί απαίτησε να επιστραφούν τα 11,4 δισεκ. που κατείχε ως capital buffer το ΤΧΣ στον ESM.
Ο στόχος της κίνησης αυτής ήταν ξεκάθαρος, να προλάβουν την ελληνική κυβέρνηση να μην χρησιμοποιήσει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ για να καλύψει το τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας.
Τότε μια απόφαση πρωτοφανή και σε ελαχιστότατο χρόνο υποχρέωσαν το ΤΧΣ να επιστρέψει και τα 11,4 δισεκ. στον ESM.
Στην πορεία όμως διαπιστώθηκε – από λάθος προφανώς – ότι η Ελλάδα έπρεπε να επιστρέψει 10,2 δισεκ. και όχι 11,4 δισεκ. ευρώ.
Τα 1,2 δισεκ. ευρώ προήλθαν από εκκαθαρίσεις τραπεζών, πωλήσεις και άλλες δραστηριότητες.
Τα 1,2 δισεκ. ήταν κέρδος από την διαχείριση και αυτά δικαιωματικά ανήκουν στο ΤΧΣ.
Η ελληνική κυβέρνηση και το ΤΧΣ συμφώνησαν να ακολουθήσουν μια στρατηγική ανάκτησης των 1,2 δισεκ. και το θέμα ετέθη στο EuroWorking Group.
Η απόφαση του Euroworking Group ήταν η εξής, παραπέμπει την υπόθεση επιστροφής των 1,2 δισεκ. στον ESM και ουσιαστικά στο Eurogroup υπονοώντας ωστόσο ότι δεν είναι εύκολη η επιστροφή των 1,2 δισεκ. όταν γνωρίζουν ότι τα 1,2 δισεκ. δεν είναι ομόλογα αλλά ρευστά διαθέσιμα.
Τα 11,4 δισεκ. τα πήραν εν μια νυκτί και το 1,2 δισεκ. που δεν ανήκει στον ESM εφευρίσκουν νομικίστικα εμπόδια μέχρι και ότι θα χρειαστούν εγκρίσεις από εθνικά κοινοβούλια που σημαίνει καθυστερήσεις εβδομάδων.
Αυτή η στάση με πολιτικούς όρους είναι απαράδεκτη, όταν όλοι γνωρίζουν ότι η ρευστότατα του ελληνικού κράτους επαρκεί για 2-3 εβδομάδες το πολύ έως τις 9-10 Απριλίου.
Γιατί η Ελλάδα χρειάζεται άμεσα 3,2 δισεκ.
Τα 3,2 δισεκ. θα προέλθουν
1)Από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ ύψους 1,92 δισεκ. ευρώ.
2)Από την επιστροφή στην Ελλάδα και στο ΤΧΣ 1,2 δισεκ. ευρώ.
Η ΕΕ ενώ αποδέχθηκε το ελληνικό αίτημα να επιστραφούν από τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ στον ESM τα 1,2 δισεκ. που είναι το «κέρδος» του ΤΧΣ το EuroWorking Group επικαλέστηκε μια νομικίστικη προσέγγιση για να καθυστερήσει την επιστροφή των 1,2 δισεκ.
Στο Eurogroup που μάλλον θα πραγματοποιηθεί στις 30 Μαρτίου του 2015, λοιπόν θα υπάρξει συμφωνία κατά την οποία η Ελλάδα θα αποδεχθεί τα χρονοδιαγράμματα της Ευρώπης όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις και έναντι αυτών θα λάβει ρευστότητα.
Σε επόμενη φάση θα δοθούν και 2 με 2,5 δισεκ. της υποδόσης των 7,2 δισεκ. ευρώ.
Η αποδοχή των μεταρρυθμίσεων από το εσωτερικό μέτωπο και η εφαρμογή τους στην Ελλάδα θα είναι το δυσκολότερο σημείο της ελληνικής διαπραγμάτευσης.
Θα αποδειχθεί ότι οι διαπραγματεύσεις με την ΕΕ ωχριούν εμπρός στο μείζον ζήτημα της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων.
Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να συγκρουστεί με συμφέροντα και κυρίως θα πρέπει να πείσει για την αναγκαιότητα και αποτελεσματικότητα των μεταρρυθμίσεων που θα εφαρμόσει.
Το επόμενο διάστημα το πρόβλημα από διμερές ελληνοευρωπαικό θα μετατραπεί σε εσωτερικό καθώς η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να αναλάβει δράση.
Η κυβέρνηση απολαμβάνει ισχυρή αποδοχή από την κοινωνία σε πρωτοφανή επίπεδα.
Ωστόσο η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και η διαπραγμάτευση για την νέα δανειακή σύμβαση θα αποτελέσουν τις μεγάλες προκλήσεις.
Υπάρχει η εσφαλμένη εντύπωση ότι η Ελλάδα εγκατέλειψε το μνημόνιο.
Η Ελλάδα διαπραγματεύτηκε καλύτερους όρους μνημονίων και με επικοινωνιακούς όρους ή όρους εθνικής υπερηφάνειας πήρε 10 στα 10.
Η κυβέρνηση λοιπόν κέρδισε οριακά καλύτερους όρους μνημονίων αλλά η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων θα αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για την ελληνική κυβέρνηση.
Ή θα καταφέρει να πετύχει στα ουσιαστικά ή θα ξεκινήσει γρήγορη πολιτική φθορά.
Πάντως πλεονέκτημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είναι προφανώς και το γεγονός ότι η ηγεσία της ΝΔ δεν έχει λαϊκή αποδοχή άρα δεν μπορεί να αποτελέσει το νέο αντίπαλο δέος.
Πάντως το γεγονός ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ φοβάται πολιτικά να φέρει προς ψήφιση την νέα παράταση και την νέα συμφωνία αποδεικνύει ότι με ιδεολογικούς όρους δεν έχει πετύχει η κυβέρνηση.
Όλα αυτά θα φανούν στην πορεία.
Για την ώρα ο έλληνας θρέφεται με την εθνική υπερηφάνεια.
www.bankingnews.gr
Δεν εξηγείται διαφορετικά η απόφαση του EuroWorking Group το οποίο συνεδρίασε χθες 25 Μαρτίου και παρέπεμψε το θέμα της επιστροφής των 1,2 δισεκ. ευρώ από τον ESM στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στην Ελλάδα.
Πάντως με βάση ασφαλείς πληροφορίες τα 1,2 δισεκ. στο ΤΧΣ θα επιστραφούν όπως και τα 1,92 δισεκ. που είναι τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών και της ΕΚΤ από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχουν.
Πως ξεκίνησε το πρόβλημα
Το πρόβλημα ξεκίνησε όταν ο ESM με μια πρωτοφανή απόφαση εν μια νυκτί απαίτησε να επιστραφούν τα 11,4 δισεκ. που κατείχε ως capital buffer το ΤΧΣ στον ESM.
Ο στόχος της κίνησης αυτής ήταν ξεκάθαρος, να προλάβουν την ελληνική κυβέρνηση να μην χρησιμοποιήσει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ για να καλύψει το τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας.
Τότε μια απόφαση πρωτοφανή και σε ελαχιστότατο χρόνο υποχρέωσαν το ΤΧΣ να επιστρέψει και τα 11,4 δισεκ. στον ESM.
Στην πορεία όμως διαπιστώθηκε – από λάθος προφανώς – ότι η Ελλάδα έπρεπε να επιστρέψει 10,2 δισεκ. και όχι 11,4 δισεκ. ευρώ.
Τα 1,2 δισεκ. ευρώ προήλθαν από εκκαθαρίσεις τραπεζών, πωλήσεις και άλλες δραστηριότητες.
Τα 1,2 δισεκ. ήταν κέρδος από την διαχείριση και αυτά δικαιωματικά ανήκουν στο ΤΧΣ.
Η ελληνική κυβέρνηση και το ΤΧΣ συμφώνησαν να ακολουθήσουν μια στρατηγική ανάκτησης των 1,2 δισεκ. και το θέμα ετέθη στο EuroWorking Group.
Η απόφαση του Euroworking Group ήταν η εξής, παραπέμπει την υπόθεση επιστροφής των 1,2 δισεκ. στον ESM και ουσιαστικά στο Eurogroup υπονοώντας ωστόσο ότι δεν είναι εύκολη η επιστροφή των 1,2 δισεκ. όταν γνωρίζουν ότι τα 1,2 δισεκ. δεν είναι ομόλογα αλλά ρευστά διαθέσιμα.
Τα 11,4 δισεκ. τα πήραν εν μια νυκτί και το 1,2 δισεκ. που δεν ανήκει στον ESM εφευρίσκουν νομικίστικα εμπόδια μέχρι και ότι θα χρειαστούν εγκρίσεις από εθνικά κοινοβούλια που σημαίνει καθυστερήσεις εβδομάδων.
Αυτή η στάση με πολιτικούς όρους είναι απαράδεκτη, όταν όλοι γνωρίζουν ότι η ρευστότατα του ελληνικού κράτους επαρκεί για 2-3 εβδομάδες το πολύ έως τις 9-10 Απριλίου.
Γιατί η Ελλάδα χρειάζεται άμεσα 3,2 δισεκ.
Τα 3,2 δισεκ. θα προέλθουν
1)Από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες και η ΕΚΤ ύψους 1,92 δισεκ. ευρώ.
2)Από την επιστροφή στην Ελλάδα και στο ΤΧΣ 1,2 δισεκ. ευρώ.
Η ΕΕ ενώ αποδέχθηκε το ελληνικό αίτημα να επιστραφούν από τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ στον ESM τα 1,2 δισεκ. που είναι το «κέρδος» του ΤΧΣ το EuroWorking Group επικαλέστηκε μια νομικίστικη προσέγγιση για να καθυστερήσει την επιστροφή των 1,2 δισεκ.
Στο Eurogroup που μάλλον θα πραγματοποιηθεί στις 30 Μαρτίου του 2015, λοιπόν θα υπάρξει συμφωνία κατά την οποία η Ελλάδα θα αποδεχθεί τα χρονοδιαγράμματα της Ευρώπης όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις και έναντι αυτών θα λάβει ρευστότητα.
Σε επόμενη φάση θα δοθούν και 2 με 2,5 δισεκ. της υποδόσης των 7,2 δισεκ. ευρώ.
Η αποδοχή των μεταρρυθμίσεων από το εσωτερικό μέτωπο και η εφαρμογή τους στην Ελλάδα θα είναι το δυσκολότερο σημείο της ελληνικής διαπραγμάτευσης.
Θα αποδειχθεί ότι οι διαπραγματεύσεις με την ΕΕ ωχριούν εμπρός στο μείζον ζήτημα της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων.
Η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να συγκρουστεί με συμφέροντα και κυρίως θα πρέπει να πείσει για την αναγκαιότητα και αποτελεσματικότητα των μεταρρυθμίσεων που θα εφαρμόσει.
Το επόμενο διάστημα το πρόβλημα από διμερές ελληνοευρωπαικό θα μετατραπεί σε εσωτερικό καθώς η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να αναλάβει δράση.
Η κυβέρνηση απολαμβάνει ισχυρή αποδοχή από την κοινωνία σε πρωτοφανή επίπεδα.
Ωστόσο η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και η διαπραγμάτευση για την νέα δανειακή σύμβαση θα αποτελέσουν τις μεγάλες προκλήσεις.
Υπάρχει η εσφαλμένη εντύπωση ότι η Ελλάδα εγκατέλειψε το μνημόνιο.
Η Ελλάδα διαπραγματεύτηκε καλύτερους όρους μνημονίων και με επικοινωνιακούς όρους ή όρους εθνικής υπερηφάνειας πήρε 10 στα 10.
Η κυβέρνηση λοιπόν κέρδισε οριακά καλύτερους όρους μνημονίων αλλά η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων θα αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για την ελληνική κυβέρνηση.
Ή θα καταφέρει να πετύχει στα ουσιαστικά ή θα ξεκινήσει γρήγορη πολιτική φθορά.
Πάντως πλεονέκτημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ είναι προφανώς και το γεγονός ότι η ηγεσία της ΝΔ δεν έχει λαϊκή αποδοχή άρα δεν μπορεί να αποτελέσει το νέο αντίπαλο δέος.
Πάντως το γεγονός ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ φοβάται πολιτικά να φέρει προς ψήφιση την νέα παράταση και την νέα συμφωνία αποδεικνύει ότι με ιδεολογικούς όρους δεν έχει πετύχει η κυβέρνηση.
Όλα αυτά θα φανούν στην πορεία.
Για την ώρα ο έλληνας θρέφεται με την εθνική υπερηφάνεια.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών