Τελευταία Νέα
Τραπεζικά νέα

Η κυβέρνηση αναζητά λύσεις ώστε να μην χάσουν οι ιδιώτες μέτοχοι των τραπεζών με bail in και κρατικοποίηση

Η κυβέρνηση αναζητά λύσεις ώστε να μην χάσουν οι ιδιώτες μέτοχοι των τραπεζών με bail in και κρατικοποίηση
Η στάση της κυβέρνησης δείχνει ότι αποδέχεται ένα μεικτό μετοχικό σχήμα στις τράπεζες όπου οι ιδιώτες θα έχουν ενεργό ρόλο...
Παρ΄ ότι στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ έχουν στείλει αντικρουόμενα μηνύματα για το πώς αντιλαμβάνονται το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, ωστόσο με βάση αρμόδια πηγή που εκφράζει ορθότερα την επίσημη θέση της κυβέρνησης μας ανέφερε στο bankingnews.gr «οι λύσεις που αναζητούνται έχουν στόχο να διασφαλίσουν τους ρόλους του κράτους μέσω του ΤΧΣ αλλά και των ιδιωτών»
Τι σημαίνει αυτή η προσέγγιση;
Αυτό δείχνει ότι η κυβέρνηση αναζητά τρόπους – και ένας καθαρός τρόπος είναι μέσω των προβληματικών δανείων – να διασφαλίσει και τον ρόλο των ιδιωτών μετόχων στο τραπεζικό σύστημα.
Είναι γεγονός ότι με 100 δισεκ. προβληματικά δάνεια αν τα 30 δισεκ. μεταφέρονταν σε μια bad bank
1)Οι τράπεζες θα μπορούσαν να ενισχύσουν τα κεφάλαια τους από 7 έως 9 δισεκ.
2)Η μείωση του ενεργητικού – άρα και του μέσου σταθμισμένου ενεργητικού – θα επέφερε σημαντική βελτίωση στους δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας με φουλ εφαρμογή της Βασιλείας ΙΙΙ.
Η στάση της κυβέρνησης δείχνει ότι αποδέχεται ένα μεικτό μετοχικό σχήμα στις τράπεζες όπου οι ιδιώτες θα έχουν ενεργό ρόλο στο management και το κράτος ως μέτοχος μειοψηφίας θα εποπτεύει και θα ελέγχει τις διοικήσεις.
Το σενάριο της πλήρους κρατικοποίησης μπορεί να αποτελεί ιδέα στελεχών αλλά δεν εκφράζει την επίσημη θέση της κυβέρνησης.
Υπενθυμίζεται ότι στις τράπεζες το ΤΧΣ ελέγχει το 55% και οι ιδιώτες το 45% σε επίπεδο κλάδο με το μεγαλύτερο ποσοστό ιδιωτών να συναντάται στην Eurobank 65% περίπου.

Οι ανάγκες για κεφάλαια από DTA και NPLs

Το τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα λόγω του DTA – DTC της αναβαλλόμενης φορολογίας δηλαδή, της αύξησης των NPLs και της νέας έξαρσης της οικονομικής κρίσης νοσεί εκ νέου.
Οι ελληνικές τράπεζες σε σύνολο κεφαλαίων την τρέχουσα περίπου 28-29 δισεκ. τα 13 δισεκ. περίπου προέρχονται από το DTA από την αναβαλλόμενη φορολογία και αντιστοιχούν στο 54% με 55% των κεφαλαίων όταν ο αναβαλλόμενος φόρος στις τράπεζες της Νοτίου Ευρώπης πλην Ελλάδος είναι 25% και στην Γερμανία 8%.
Αν ισχύσει ο μέσος όρος της Νοτίου Ευρώπης στο πλαίσιο αλλαγών της αναβαλλόμενης φορολογίας και επικρατήσει το σενάριο της εναρμόνισης, τότε είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι θα προκύψουν κεφαλαιακές ανάγκες 6,5 με 7 δισεκ. για τις ελληνικές τράπεζες μόνο από την αλλαγή του τρόπου μέτρησης και συμμετοχής στα κεφάλαια του αναβαλλόμενου φόρου.
Αν συμπεριληφθούν οι ανάγκες σε νέα κεφάλαια λόγω αύξησης των προβληματικών δανείων και άλλες παραμέτρους που προκαλεί η οικονομική κρίση οι ανάγκες σε νέο κεφάλαιο μπορεί να κινηθούν μεταξύ 8 δισεκ. στο αισιόδοξο σενάριο και 13 δισεκ. στο πολύ δυσμενές.
Η ελληνική κυβέρνηση έχει κατανοήσει ότι οι τράπεζες στην Ελλάδα θα χρειαστούν νέο γύρο ανακεφαλαιοποίησης.
Το ερώτημα είναι ο τρόπος.
Η ελληνική κυβέρνηση στο Brussels Group έχει θέσει θέμα ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών μέσω της σύστασης bad bank η οποία θα διαχειριστεί τα προβληματικά δάνεια.
Ωστόσο υπάρχουν διαφωνίες για τον τρόπο χρηματοδότησης και διαφωνίες για τον τρόπο ανακεφαλαιοποίησης.
Η σύσταση bad bank με βάση την κυβέρνηση μπορεί να είναι δύο μορφών, τύπου ΝΑΜΑ Ιρλανδίας όπου οι τράπεζες μετέφεραν προβληματικά δάνεια τα οποία αγοράστηκαν από την bad bank με μεγάλο discount ή να μετατραπεί το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας σε κάποιας μορφής bad bank και να διαχειρίζεται τα προβληματικά δάνεια.
Τα NPLs δηλαδή μη εξυπηρετούμενα δάνεια δηλαδή δάνεια σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών επίσημα φθάνουν τα 83 δισεκ. αλλά στην πραγματικότητα έχουν αγγίξει τα 100 δισεκ. ευρώ.
Τα 100 δισεκ. αντιστοιχούν στο 46% των συνολικών δανείων, που σημαίνει απλά τεράστιο πρόβλημα.
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μέσω της bad bank θα μπορούσε να υλοποιηθεί με δύο τρόπους
Α)Η bad bank ή το ΤΧΣ θα μπορούσαν να αγοράσουν προβληματικά δάνεια π.χ. 30 δισεκ. με discount 70% και να πληρώσουν δηλαδή τα δάνεια 30%.
Στα 30 δισεκ. είναι 9 δισεκ. τα οποία θα πρέπει να καταβάλλει η bad bank ή το ΤΧΣ στις ελληνικές τράπεζες.
Με τον τρόπο αυτό οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιούνται επιτυχώς.
Β)Αφαιρώντας από τα στοιχεία ενεργητικού οι τράπεζες π.χ. 30 δισεκ. αυτομάτως μειώνεται το μέσο σταθμισμένο ενεργητικό που σημαίνει αύξηση των δεικτών κεφαλαιακής επάρκειας.
Το πρόβλημα όμως έγκειται στα εξής
1)Ο ESM που ελέγχει τα 11,4 δισεκ. του ΤΧΣ θα δεχθεί να ανακεφαλαιοποιηθούν οι ελληνικές τράπεζες μέσω της bad bank;
2)Πως θα καλυφθεί το funding gap στις ελληνικές τράπεζες από την πώληση των προβληματικών δανείων;

Η ΕΚΤ και η ΕΕ διαφωνούν αλλά....

Με βάση ορισμένες πηγές όπως και στο παρελθόν έτσι και στην παρούσα φάση η ΕΚΤ και η ΕΕ διαφωνούν με τον τρόπο της νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Η ΕΚΤ τάσσεται υπέρ του παραδοσιακού τρόπου ανακεφαλαιοποίησης μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου που ωστόσο οδηγεί σε bail in με βάση την ντιρεκτίβα 3029 του Αυγούστου του 2013 και σε πλήρη κρατικοποίηση των τραπεζών.
Στο bail in την ζημία θα υποστούν ιδιώτες μέτοχοι και ομολογιούχοι.
Ένα άλλο θέμα το ποιο ουσιώδες είναι αν ο ESM συμφωνεί με τον τρόπο ανακεφαλαιοποίησης που προτείνει η ελληνική κυβέρνηση.
Πάντως γεγονός είναι ότι απαιτείται συλλογική λύση τύπου bad bank – τύπου ΝΑΜΑ Ιρλανδίας – για να αντιμετωπιστεί το τεράστιο πρόβλημα των προβληματικών δανείων.
Με βάση τραπεζικές εκτιμήσεις, οι τράπεζες θα χρειαστούν να αφαιρέσουν έως 50 δισεκ. προβληματικά δάνεια για να μπορέσουν να εξυγιάνουν δομικά τους ισολογισμούς τους.
Οι τράπεζες μεταφέρουν στους ισολογισμούς τους μόνιμο και αυξανόμενο πρόβλημα περίπου 100 δισεκ. ευρώ από τα προβληματικά δάνεια.
Αυτό αποτελεί ακραία στρέβλωση, ακραία πραγματικά που αν δεν αντιμετωπιστεί συλλογικά θα κρατάει σε ομηρία το ελληνικό banking για πολλά χρόνια.
Οι τράπεζες το 2007 είχαν 14 δισεκ. προβληματικά δάνεια και το 2015 έχουν 100 δισεκ. η σύγκριση δεν χρειάζεται περαιτέρω ανάλυσης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης